Moll schreef:Horen zeggen is niet goed genoeg, dus vriendinnetjes die zeggen dat, geloof ik,niet in, en al helmaal niet als er over hulp teugels gesproken word in positieve zin, hulp teugels zijn teugels die de beperking van de ruiter verbergen en ook de onkunde van de ruiter, dan is het ook de beperking van de instructie die dit aanraadt
Heb zelf ook een paard die ik jaren zonder hulpteugels heb gereden tot en met de M2; echter begon na 3 jaren de problemen. Paard ging sterrenkijken onder me vandaan lopen. Heb op dat moment alles laten na kijken en er was niets met het paard aan de hand. Op aanraden van me instructrice toen een hals verlenger aan gehangen want het werd steeds erger (als je alleen al druk reed kwam hij omhoog, ook al rij je hem voldoende naar voren). Heb langer ervaring met paarden rijd met een ander paard in het Z maar ik kreeg het(en ook andere mensen) niet voor elkaar.
Met de halsverlenger echter werd het een ander paard, toen hij door had, dat hij er aan hing(kan het niet anders omschrijven) werd hij veel beter in de hand. Nu rijden we weer zonder halsverlenger en zijn weer terug op het oude niveau. Desalnietemin een goed half jaar met een halsverlenger gereden, zweer toch heilig bij dat ding.