Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ambre schreef:Ik les ook weinig,helaas.Maar 1x in de 2 weken en meestal nog minder.
Komt er niet altijd van,maar ik ben idd heel kritisch op mezelf.
Toch heb je van die dingen waar je tegenaan loopt of steeds weer in vervalt als er nooit eens iemand vanaf de kant helpt.
Ik heb echter een bloedhekel aan lessen.....
Moll schreef:Klopt die bestaan, maar op 1 hand te tellen, en veel van deze mensen leren door te kijken, en gaan daar mee aan de slag, dus indirect toch les.
Wendy schreef:@sassol: gewoon interesse hoor, maar jij schrijft dat je je paard laat vertellen of het goed is of niet. Maar kan jouw paard je dan ook vertellen wat je precies niet goed doet en hoe je dat op zou kunnen lossen?
Wat is eigenlijk jouw doel met rijden?
).
)
Billie1 schreef:@Sassol, als jij zonder harnarchement door een proef gaat schitteren, wil ik graag komen kijken![]()
Geheel off-topic maar lijkt me gaaf om mee te maken!
JJane schreef:Om leuk te kunnen rijden en je paard beter te begrijpen hoef je echt niet altijd les te blijven nemen hoor. Want wie zegt dat het goed is omdat iedereen het zo doet? Ik hoor ook heel veel onzin door de bak heen komen. Vroeger had je "paardenmensen" nu heb je mensen met paarden. Maar vroeger werd er echt niet zoveel gelest als nu.
) dus ik denk dat zij ondanks géén les, haar paard heel goed heeft afgericht (of het paard haar
) maar op een andere manier dan de (klassieke) dressuur.Anthonia_ schreef:Nee ik heb eigenlijk geen echte eerdere ervaring. Maar we zijn inmiddels wel L1. Dat is nog geen wereldniveau. Maar we zijn pas in januari begonnen met trainen. En het is wel lastig hoor en ik kan het ook niemand aanraden. Ik laat mijzelf af en toe filmen. En zo verbeter ik mezelfen geloof mij dat gaat best goed. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Eigenlijk zou iedereen moeten lessen ongeacht niveau/leeftijd of whatever. Maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk
ik wil niet alles zelf doen. Het liefst zou ik elke dag lessen. Dat is alleen voor mij niet mogelijk
Aukelizzy schreef:Ik vind dat niemand zonder les kan. Afhankelijk van wat je doel is kun je voor jezelf bekijken hoevaak je gaat lessen en bij wie. Maar ik vind zelfs dat als je alleen recreatief rijdt je evengoed niet zonder les kan. Wellicht kun je het dan beperken tot 1 keer per 2 weken, maar minder eigenlijk niet. Geen geld hebben voor les vind ik echt een slecht excuus. Dan maar wat minder lessen, maar helemaal geen les is in mijn ogen geen optie. Er sluipen altijd fouten in. Zelf rijdt ik absoluut niet slecht, maar merk gewoon dat ik 1 x per week les nodig heb omdat er anders foutjes insluipen of dat ik dan vast kom te zitten omdat ik een stapje verder moet gaan maar niet weet hoe.
Amaryllis schreef:Ik ken mensen die echt al 5 verschillende instructeurs versleten hebben omdat het niet klikt of omdat het toch niet zo goed blijkt te gaan als ze 'gehoopt' hadden. Dit ligt natuurlijk niet altijd aan de instructeur, sommige ruiters zijn ook niet te vermurwen
maai_ke schreef:Sorry! Dat was inderdaad niet zo bedoeld Sassol. Ik bedoelde het goed hoor, heb veel respect voor mensen die zo kunnen en durven te rijden en hun paard ook nog vaak prima onder controle houden en daarnaast nog ontspanning hebben ook. Naar mijn idee valt daar gewoon weinig les in te geven en is het moeilijk om daar wat van te zeggen. Maar een keer wat begeleiding als het niet goed gaat kan natuurlijk nooit kwaad.
)schoentje schreef:ik denk wel dat elke wedstruiter lessen nodig heeft, alleen niet allemaal in dezelfde frequentie.
Ik heb in mijn jeugd heel veel les gehad van verschillende instructeurs in verschillende stijlen. Toen ik een jaar of 18 was, kwam ik in een periode dat ik eigenlijk niet wist wat ik zelf een goede manier vond, ik deed altijd maar wat de instructeurs vertelde. Ik heb toen een jaar of 3 geen les gehad, gewoon om een eigen mening te vormen. Voor mij is dat heel belangrijk geweest en ik denk dat dat voor meer (jonge) ruiters niet verkeerd zou zijn, imo ogen rijden er te veel ruiters in een stijl die niet echt bij ze past. Vorm dus eerst een eigen mening en vervolgens kun je dan een instructeur zoeken die echt bij je past. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je eerst een degelijke basis in het rijden opgebouwd hebt.