de keuze voor een instructeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

Re: de keuze voor een instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:46

@Ilse_123, dan mag jij best denken dat jij beter rijd, op die manier naar hulpmiddelen grijpen is wel het lafste wat je kunt doen imo...dat is geen rijden meer, maar dwangarbeid.. maar goed dat is een andere discussie, inderdaad jammer dat de instructeurs hier niks mee doen, dat is eigenlijk nog erger!

@Amaryllis, dat is inderdaad geluk denk ik, daar heb ik niet zo bij stil gestaan omdat ik ook een hele fijne instructeur heb, maar je zal er maar geen één kunnen vinden waar je je lekker bij voelt, dat is ook wat zeg!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:56

Ik ken mensen die echt al 5 verschillende instructeurs versleten hebben omdat het niet klikt of omdat het toch niet zo goed blijkt te gaan als ze 'gehoopt' hadden. Dit ligt natuurlijk niet altijd aan de instructeur, sommige ruiters zijn ook niet te vermurwen :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:01

Ik les ook weinig,helaas.Maar 1x in de 2 weken en meestal nog minder.
Komt er niet altijd van,maar ik ben idd heel kritisch op mezelf.
Toch heb je van die dingen waar je tegenaan loopt of steeds weer in vervalt als er nooit eens iemand vanaf de kant helpt.
Ik heb echter een bloedhekel aan lessen.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:05

Daar wil ik toch wel even op inhaken: ik ben van mening dat GOEDE les onontbeerlijk is. Slechte lessen kun je je geld en tijd maar beter niet in steken, want dat is verloren tijd/geld. Daar maak je meer mee kapot dan dat je er mee bereikt. En ja, dat zie ik heel regelmatig om me heen.
Goede les kan je niet alleen helpen om vooruit te komen, te werken aan je houding en het rijden op een juiste manier, maar ook om het interessant te houden voor het paard (lijkt me ook niet onbelangrijk, alleen maar het rijtje bekende oefeningen wordt ook saai op een gegeven moment).

Zelf les ik daarom 1 keer per week een half uur prive. Daarin doen we vanalles: grondwerk, rijden, buitenrijden etc. Ik ben dus heel blij met mijn lesgeefster.

Billie1

Echt? waarom heb je er een bloedhekel aan Ambre?
Ik kan nooit wachten tot ik weer les heb, omdat het toch altijd lekkerder gaat tijdens en na de les :j
Dingen waar ik tegen aan loop kan ik met mijn instructie beter aanpakken dan alleen, het is net je houding, je been of een inwerking die je verkeerd plaatst, wat je zelf niet ziet maar je instructeur wel.
Heerlijk vindt ik het lessen, als ik meer geld had gehad, had ik nog vaker gelest!

Achterom

ambre schreef:
Ik les ook weinig,helaas.Maar 1x in de 2 weken en meestal nog minder.
Komt er niet altijd van,maar ik ben idd heel kritisch op mezelf.
Toch heb je van die dingen waar je tegenaan loopt of steeds weer in vervalt als er nooit eens iemand vanaf de kant helpt.

Waarom heb je een hekel aan lessen dan?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:09

ambre schreef:

Echt? :))
Het meest vervelende vind ik dat ik ervoor van huis moet en het me daardoor eigenlijk teveel tijd kost. :D Vooral ook in de winter als het koud en donker is, bah!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:24

Moll schreef:
Klopt die bestaan, maar op 1 hand te tellen, en veel van deze mensen leren door te kijken, en gaan daar mee aan de slag, dus indirect toch les.

Het is natuurlijk niet zo dat als iemand een keer een lesje heeft gevolgd, of meekijkt die persoon meteen geen autodidact meer is.
Ik ben niet zo bekend in de wedstrijden en bekende namen (neem aan dat je dat bedoelt met op 1 hand te tellen?)
En je zult inderdaad opgegeven moment een keer tot stilstand komen als je nooit kennis van andere meeneemt. Maar bij de één gebeurt dat al na 1 maand en bij de ander pas na 2 jaar, die na 2 lessen weer 2 jaar vooruit kan. Dan ben je in mijn ogen nog steeds een autodidact, aangezien je jezelf toch het meest geleerd hebt. En zelf voort kan borduren op nieuw verkregen kennis.
Ik laat mijn paard me vertellen of ik het goed doe of niet, daar heb ik geen instructeur voor nodig. En doe ik het fout, ga ik nadenken, proberen en kijken tot ik het wél goed doe.
De één kan zichzelf niet zo goed corrigeren, de ander wel. De persoon die dat niet kan zal inderdaad vaker les nodig hebben.

Op het moment heb ik geen rijles nodig, daar ik zelf nog genoeg te oefenen heb (ben nu helaas al een tijd ziek waardoor ik helemaal niet kan rijden). Natuurlijk zal het sneller gaan als iemand me het allemaal al verteld, maar zelf kom je er ook uit met een beetje gevoel, oefenen en logisch nadenken.

En als ik om me heen kijk naar de lessen die ik zie, nou dan bedank ik daarvoor. Wat zitten daar veel prutsmutsen tussen zeg. (Ik zie helaas meer slechte instructeurs dan goeie)

Les is heel handig, maar niet een MUST voor iedereen als je het mij vraagt. In ieder geval niet op regelmatige basis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:28

@sassol: gewoon interesse hoor, maar jij schrijft dat je je paard laat vertellen of het goed is of niet. Maar kan jouw paard je dan ook vertellen wat je precies niet goed doet en hoe je dat op zou kunnen lossen?
Wat is eigenlijk jouw doel met rijden?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:34

hmm dan raakt de betekenis van autodidact voor mij toch zijn betekenis kwijt sorry.
Want als we het zo gaan bekijken, leer ik ook het grootste deel zelf en borduur voort op de verkregen kennis van instructie, kijken of soms zelfs bokt... i.m.o. is een autodidact iemand die het ten alle tijden zonder hulp van andere verder komt... maar goed dit is een andere discussie.

Voor mij is het heel simpel, les is geen must, mits paard hier niet onder lijdt.
Verder denk ik dat iedereen die verder wil komen met zijn paard in de training (western,dressuur,springen,sgw,grondwerk enz.) altijd gebaat is bij GOEDE les.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:37

Misschien is dat ook wel een punt voor mij: ik kan me niet voorstellen dat je op een paard gaat zitten (of uberhaupt met paarden bezig bent) en niet verder wilt komen. Al is het maar om zonder te veel spanning voorbij dat ene punt te komen op die buitenrit of het rijden op zit met je halster te verfijnen.
En ik denk dat dat verder komen in essentie eigenlijk niet mogelijk is, als er niet regelmatig iemand met je meekijkt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:38

Wendy schreef:
@sassol: gewoon interesse hoor, maar jij schrijft dat je je paard laat vertellen of het goed is of niet. Maar kan jouw paard je dan ook vertellen wat je precies niet goed doet en hoe je dat op zou kunnen lossen?
Wat is eigenlijk jouw doel met rijden?

Wát ik dan niet goed doe, dat is inderdaad aan mij om uit te vogelen. Ik ben me heel bewust van m'n lichaam omdat ik die zowel op de grond als met rijden veel gebruik. Dus als ze dan aangeeft dat wat ik wil niet kan, check ik even m'n hele lijf en zeg dan: oh, je hebt gelijk, iets teveel spanning hier of daar of gewicht aan de verkeerde kant oid.

Mijn uiteindelijke doel (daarvoor moet je het in stapjes opbreken, je kunt niet je grootste doel in één keer rijden bereiken) is om als één te bewegen. Wat bedoel ik daarmee? Dat ik puur op zit, zonder teugels e.d. eigenlijk alles kan wat ik wil. Hét allermooiste zou zijn als we uiteindelijk naar buiten zouden kunnen zonder iets (maak je geen zorgen, ik blijf verantwoordelijk, heb geen doodswens :+ ).

Ik heb nu geen wedstrijdambities maar het lijkt me uiteindelijk wel leuk om mee te doen, en dan zonder harnarchement door de proeven te schitteren^^ (Maar als het zover is, zal ik wel les nodig gaan hebben van iemand die daar ervaring mee heeft ;) )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:39

Iedereen is gebaat bij goeie les, dat is zeer zeker waar!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:40

@Sassol, als jij zonder harnarchement door een proef gaat schitteren, wil ik graag komen kijken :)
Geheel off-topic maar lijkt me gaaf om mee te maken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:43

Billie1 schreef:
@Sassol, als jij zonder harnarchement door een proef gaat schitteren, wil ik graag komen kijken :)
Geheel off-topic maar lijkt me gaaf om mee te maken!

Dat zal waarschijnlijk pas over een jaar of 20 zijn, maar als ik dan nog op bokt zit krijg je een pb-tje! Zal dan met een paard zijn wat ik ook op die manier ingereden heb *droom droom*.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:41

JJane schreef:
Om leuk te kunnen rijden en je paard beter te begrijpen hoef je echt niet altijd les te blijven nemen hoor. Want wie zegt dat het goed is omdat iedereen het zo doet? Ik hoor ook heel veel onzin door de bak heen komen. Vroeger had je "paardenmensen" nu heb je mensen met paarden. Maar vroeger werd er echt niet zoveel gelest als nu.

Maar wat vindt jij leuk rijden JJane? Ik weet wel wat ik leuk rijden vindt en zonder les kom ik echt niet veder.
Ookal ben je een plezier ruiter ik vindt lessen wel belangrijk voor het welzijn van je paard.
En wat jij onzin vindt kan voor een ander geen onzin zijn.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:07

Mijn mening is dat voor de beste prestatie je les nodig hebt, dat kun je niet zonder begeleiding.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:59

Sassol: Ik denk dat jou manier van rijden ook wel iets is waaraan weinig les valt te geven. Als je ontspannen bent en je crosst rond zonder zadel en hoofdstel is dat al heel wat anders dan echt rijden. Er valt hier alleen te verbeteren in ontspanning en in het niet in de weg zitten maar ik denk dat je dat ook wel aanvoelt aan je paard. Dat vind ik toch wel een ander punt. Al vind ik dat een keer in de zoveel tijd een beetje begeleiding geen kwaad kan.
[/quote]

Nou nou, ik cross niet rond hoor. Wij kunnen ook gewoon arbeidsdraf/middendraf/wijken e.d. (Ben absoluut geen sterruiter hoor en denk dat wij ook echt niet zouden schitteren in een B-proefje, maar om nou te zeggen dat ik rondcross...)
Maar misschien wil je dan even ophelderen wat écht rijden voor jou betekent?[/quote]

Haha maai_ke zet het niet zo subtiel neer, maar denk dat ze het goed bedoelde :')
Sassol heeft een hele andere manier van werken met haar paard waarbij trainen voor oefeningen, figuurtjes en een volgend niveau niet nodig is. Maar misschien juist wel meer het communiceren met je paard en het aanvoelen van elkaar, als ik het een beetje goed uit de post van Sassol kan halen, kan ze met enkel een leadrope dezelfde oefeningen als ik met hoofdstel met bit (en zadel, kan écht niet zonder zadel blijven zitten ;) ) dus ik denk dat zij ondanks géén les, haar paard heel goed heeft afgericht (of het paard haar ;) ) maar op een andere manier dan de (klassieke) dressuur.

Anthonia_ schreef:
Nee ik heb eigenlijk geen echte eerdere ervaring. Maar we zijn inmiddels wel L1. Dat is nog geen wereldniveau. Maar we zijn pas in januari begonnen met trainen. En het is wel lastig hoor en ik kan het ook niemand aanraden. Ik laat mijzelf af en toe filmen. En zo verbeter ik mezelf :+ en geloof mij dat gaat best goed. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Eigenlijk zou iedereen moeten lessen ongeacht niveau/leeftijd of whatever. Maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk :j ik wil niet alles zelf doen. Het liefst zou ik elke dag lessen. Dat is alleen voor mij niet mogelijk

Uhm... vanaf januari tot nu L1 is niet heel snel als je het mij vraagt... het is prima hoor maar ik heb toendertijd mijn paard in februari gekocht, een groen paard net doorgereden, ben in de B begonnen en had in september mijn eerste L1 wedstrijd, de B was ik in 4 wedstrijden door met 12 winst...
Ik had dus wel les, 1 x per week... vindt tussen 8 proefjes en 30 proefjes dan toch wel een flink verschil zitten als ik heel eerlijk ben...[/quote]

Sorry! Dat was inderdaad niet zo bedoeld Sassol. Ik bedoelde het goed hoor, heb veel respect voor mensen die zo kunnen en durven te rijden en hun paard ook nog vaak prima onder controle houden en daarnaast nog ontspanning hebben ook. Naar mijn idee valt daar gewoon weinig les in te geven en is het moeilijk om daar wat van te zeggen. Maar een keer wat begeleiding als het niet goed gaat kan natuurlijk nooit kwaad.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:11

Aukelizzy schreef:
Ik vind dat niemand zonder les kan. Afhankelijk van wat je doel is kun je voor jezelf bekijken hoevaak je gaat lessen en bij wie. Maar ik vind zelfs dat als je alleen recreatief rijdt je evengoed niet zonder les kan. Wellicht kun je het dan beperken tot 1 keer per 2 weken, maar minder eigenlijk niet. Geen geld hebben voor les vind ik echt een slecht excuus. Dan maar wat minder lessen, maar helemaal geen les is in mijn ogen geen optie. Er sluipen altijd fouten in. Zelf rijdt ik absoluut niet slecht, maar merk gewoon dat ik 1 x per week les nodig heb omdat er anders foutjes insluipen of dat ik dan vast kom te zitten omdat ik een stapje verder moet gaan maar niet weet hoe.

Ik rijd mijn paard alleen nog maar in het bos aan een lang teugeltje, ik zou echt niet weten wat ik op les zou moeten doen hoor. Vroeger fanatieke wedstrijd ruiter geweest, paard is nu met pensioen dus we doen alleen rustige ritjes buiten. Les vind ik dan ook echt volstrekt overbodig.

Het is wat anders als je weinig ervaring hebt, of echt aan het dressuren slaat zonder begeleiding. Daar kan je echt 'schade' mee aanbrengen zonder kennis en hulp. Moeten is dwang overigens, maar in dat geval zou ik het wel verstandig vinden. Alleen mij niet meer gezien!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:19

Amaryllis schreef:
Ik ken mensen die echt al 5 verschillende instructeurs versleten hebben omdat het niet klikt of omdat het toch niet zo goed blijkt te gaan als ze 'gehoopt' hadden. Dit ligt natuurlijk niet altijd aan de instructeur, sommige ruiters zijn ook niet te vermurwen :')

Hahah nee maar dat heeft ook meer met de ruiter te maken dan met het lesgeven. Ik ben van mening dat juist zulke ruiters een goede instructeur nodig hebben die ze die schop onder de kont geeft zodat ze eens echt gaan rijden! Bovendien kan een instructeur niet meer doen dan jou vertellen wat je fout doet en je tips geven om het anders te doen. Je zult zelf beter moeten worden.

@jjane: Ik vind ook dat je moet lessen om jezelf te kunnen verbeteren. Als je niet lest val je in gewoontes van vroeger en wordt dit vaak steeds erger. Ook voor een plezier ruiter vind ik het geen luxe. Plezier heb je tenslotte met je paard. En als jij zit te rondhobbelen als een zak aardappelen dan heeft je paard geen plezier.
@sassol: Respect voor jou als jij zo een proef durft en kunt rijden. Dat zegt toch wel wat over de band met het paard.
@wendy: Zo zie ik het ook. Er valt altijd wat te verbeteren. Er zijn altijd punten om aan te werken want niemand is perfect.
@billie: Voor mij is goede les sowieso een punt. Iedereen kan je wel een paar dingen vertellen maar de echte klik en samen verder komen door de kennis van iemand die weet waar hij over praat is heel belangrijk. Toch denk ik dat het voor iedereen belangrijk is, kleine fouten zijn zo gemaakt.
@ambre: Hoezo heb jij zo'n hekel aan lessen? Toegegeven het is ook niet mijn favoriet om mijn kritiekpunten te moeten aanhoren en dat een uur lang. Hahah maar ik leer er veel van en kan er altijd weer een tijdje mee vooruit. Zelf weer weten wat er valt te werken en daar dan mee doorgaan. Heerlijk!
@karinvdM: Ik geef toe ook dat is voor mij geen hobby. Alles wat er voor aan weer komt kijken voordat je daadwerkelijk bij je instructeur op het paard zit.
@amaryllis: Dat is inderdaad nog een lastige keuze. Iedereen vind een ander type weer fijn. Maar als je eenmaal hebt gevonden wie er bij jou past kun je er echt veel gemak van hebben!
@ilse: Dat is ook geen lesgeven in mijn ogen. Ik zorg er altijd voor dat er zo weinig mogelijk hulpteugels worden gebruikt en mijn lesklant gaat ook regelmatig zonder sporen erop. Alleen al omdat het paard scherp moet blijven, hij zo moet kunnen rijden etc. Ik pak hem aan maar hij kan dan ook gewoon zo lekker rondsturen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:25

maai_ke schreef:
Sorry! Dat was inderdaad niet zo bedoeld Sassol. Ik bedoelde het goed hoor, heb veel respect voor mensen die zo kunnen en durven te rijden en hun paard ook nog vaak prima onder controle houden en daarnaast nog ontspanning hebben ook. Naar mijn idee valt daar gewoon weinig les in te geven en is het moeilijk om daar wat van te zeggen. Maar een keer wat begeleiding als het niet goed gaat kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik ben dan wel niet Sassol, maar ik ga hier wel even op reageren... als je dat denkt heb je in mijn ogen nooit echt goed les gehad. Mijn lesgeefster beheerst in ieder geval ook dat soort aspecten, en daar ben ik blij mee, maar zij is vast niet de enige.
Uiteindelijk draait het toch allemaal om het aanvoelen van je paard en het geven van zo licht mogelijke hulpen?

Het aanleren van figuren rijden en het doorstromen naar het volgende level in de dressuur is in mijn ogen echt niet waar het om gaat en daar zou de les ook niet op gericht moeten zijn. Het zou zo moeten zijn dat als je een bepaald level hebt bereikt in je training, je dan eigenlijk ook automatisch de punten wel haalt in je proefje op wedstrijd. Helaas weet ik dat veel mensen tegenwoordig anders trainen en lesgeven.

Wat ik helaas toch wel eens tegenkom bij mensen die zich bijvoorbeeld in grondwerk verdiepen, of freestyle rijden en menen daar geen les voor nodig te hebben, is dat ze vaak een vertekend beeld hebben van hoe het er nu eigenlijk écht voor staat. Vaak schatten ze zichzelf een stuk hoger in en denken ze dat ze veel meer kunnen dan ze eigenlijk onder de knie hebben. De meeste komen daar vroeger of later vanzelf wel achter. Bijvoorbeeld door het opsturen van een filmpje naar parelli ter beoordeling.
Ik zeg trouwens niet dat dit bij Sassol het geval is hoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:18

En ik ben dan wel niet Maaike, maar reageer toch even op je Wendy!

Om nou te zeggen dat TS nooit goed les heeft gehad vind ik een beetje kort door de bocht. Ze zegt: 'naar mijn idee valt daar weinig les in te geven'. En met haar idee, komt ook haar ervaring met 'teugelloos' rijden. Die heeft ze zeer waarschijnlijk niet. En waarschijnlijk ook geen les in gehad. Betekent niet dat ze dan nooit goed les heeft gehad, of niet werkt naar zo licht mogelijke hulpen geven.

Alleen dat ze het idee heeft dat zonder teugels rijden meer met de band tussen ruiter en paard te maken heeft, dan dat het iets rijtechnisch is. En dát klopt inderdaad niet helemaal.

Zeg ik het zo goed Maaike? :)

Helaas heb ik nog niet echt een instructrice in mijn omgeving gevonden die hier veel ervaring mee heeft. (Al heb ik ook niet echt hard gezocht :o )
Dus als je er nog een kent Wendy, hoor ik het graag!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:13

ik denk wel dat elke wedstruiter lessen nodig heeft, alleen niet allemaal in dezelfde frequentie.

Ik heb in mijn jeugd heel veel les gehad van verschillende instructeurs in verschillende stijlen. Toen ik een jaar of 18 was, kwam ik in een periode dat ik eigenlijk niet wist wat ik zelf een goede manier vond, ik deed altijd maar wat de instructeurs vertelde. Ik heb toen een jaar of 3 geen les gehad, gewoon om een eigen mening te vormen. Voor mij is dat heel belangrijk geweest en ik denk dat dat voor meer (jonge) ruiters niet verkeerd zou zijn, imo ogen rijden er te veel ruiters in een stijl die niet echt bij ze past. Vorm dus eerst een eigen mening en vervolgens kun je dan een instructeur zoeken die echt bij je past. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je eerst een degelijke basis in het rijden opgebouwd hebt.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:37

Ik heb nu niet heel het topic door gespit, maar ik vind dat lessen van een goede instructeur toch erg belangrijk is. Je kunt altijd wel iets bijleren, ongacht niveau. Ik heb altijd gelest tot ik mijn eerste paardje had, (toen was ik 15 ofzo) en ben dan gestopt met lessen en dan ben ik een aantal jaar uit de paarden geweest en sinds januri ben ik weer met paarden bezig. Doordat ik echt wel wilde rijden ben ik op de makkelijkst bereikbare manege gaan rijden, maar de lessen waren echt rampzalig. Op een gegeven moment reden we met 13 in een les... in de binnenbak. Dat was echt vééél te veel. Daardoor ben ik gestopt, een verzorgpony gezocht en lessen genomen van mijn oude instructeur en zij heeft mij direct al op een hoop fouten gewezen.

Nu ben ik van plan om zodra dat ik een job heb, terug les te nemen met mijn huidige paardje omdat ik weet dat ik het nodig heb, ookal heb ik geen wedstrijd ambitie. Ook kwestie voor mij en paardlief een uitdaging te zoeken zodat we niet steeds met hetzelfde bezig zijn.

Ik kan aanmenen als je alleen wat in het bos rondhobbelt, geen lessen meer gaat nemen zodra je weet dat de basis goed is (houding etc...), maar dat wilt niet zeggen dat er niets meer te leren valt. Lessen zijn vaak ook enorm duur. Ik heb heel veel geluk dat ik een vrij goedkope maar goede instructeur heb! Het belangrijkste vind ik eigenlijk dat je van jezelf weet welke punten voor verbetering vatbaar zijn, al is dat niet altijd even makkelijk omdat te ondekken terwijl je op je paard zit, want zelfkennis is het begin van de wijsheid!

Ik kan voor geen meter springen (allez, ik kan er waarschijnlijk wel op lblijven zitten als paardlief ergens oversprint, maar aangenaam? Nee.) en om paardlief variatie te geven, wil ik in de toekomst, mijn springangst overwinnen en dit ga ik echt niet zonder instructeur doen!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:29

schoentje schreef:
ik denk wel dat elke wedstruiter lessen nodig heeft, alleen niet allemaal in dezelfde frequentie.

Ik heb in mijn jeugd heel veel les gehad van verschillende instructeurs in verschillende stijlen. Toen ik een jaar of 18 was, kwam ik in een periode dat ik eigenlijk niet wist wat ik zelf een goede manier vond, ik deed altijd maar wat de instructeurs vertelde. Ik heb toen een jaar of 3 geen les gehad, gewoon om een eigen mening te vormen. Voor mij is dat heel belangrijk geweest en ik denk dat dat voor meer (jonge) ruiters niet verkeerd zou zijn, imo ogen rijden er te veel ruiters in een stijl die niet echt bij ze past. Vorm dus eerst een eigen mening en vervolgens kun je dan een instructeur zoeken die echt bij je past. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je eerst een degelijke basis in het rijden opgebouwd hebt.

Ik kan best begrijpen dat de stijl van het lesgeven je moet aanstaan en dat je het eens bent met de manier van rijden waar de instructeur les in geeft. je zou je bijvoorbeeld in kunnen lezen in welk methoden je les wil hebben en ook gewoon bij verschillende mensen lessen en dan uitzoeken waar jij je het best bij voelt. Maar hiervoor zou je niet hoeven te stoppen met lessen mischien is dit voor jou de beste keuze geweest maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Heel veel mensen zullen eerst zelf gaan aanklooien tot ze gaan lessen en leren zichzelf mischien wel de verkeerde dingen aan of begrijpen de methoden waarin ze les willen hebben wel verkeerd.