garny95 schreef:karakter wordt gevormd Johanna59, er worden geen vervelende paarden geboren of draken,
Hierbij zeg ik ja en nee, bij sommige paarden is het karakter ook Gefokt.. Een paard word zeker niet geboren als een draak. Maar geloof me zo kom ik er zat tegen, met zadelmak maken of doortrainen die echt een steekje los hebben zitten. dat zijn er wel een op de 100, en mischien wel een op de 500, maar ze zitten er tussen.
Verder hoeft steigeren niet alleen op pijn te duiten, vaak is het wel zo.
Vergeet hierbij niet dat een paard zich kan afsluiten voor een bijvoorbeeld te moeilijke oefening. Wat doet een paard die zich volledig afsluit? die blokkeerd zich op de ruiter, de ruiter zeg naar voren, wat die dan ineens begrijpt en houd hem van voor bewust of onbewust teveel tegen, waar gaat het paard dan heen? Juist de enige weg waar die heen kan en dat is omhoog. Dit is vluchtgedrag, wat het paard op dat moment niet kan. Dan zoeken ze een andere uitweg om eruit te komen. Dit is dus een ruiterfout.
Verder voor de ts, ik heb ook zo'n paard in training staan, die hetzelfde gedrag als de jouwe vertoonde. Zelfs in de galop ging mevrouw ineens op stil en kwam recht overeind. Paard is volledig gecontroleerd, van de mond tot aan de staartwortel, door de dierenarts en osteophaat, we hebben haar zelfs laten maseren. Dit paard had gewoon pure angst voor de mensenhand, de amazone die dit paard had gereden, heeft haar zo in elkaar lopen trekken dat het paard de ruiterhand gewoon als angst zag. En bij mij gebeurde het vaak als ik een lichte ophouding maakte, dan had zei zo iets van ohh oliebol daar gaan we weer. Nadat ik dat te weten ben gekomen, dat het dus aan mij lag. Nu ik dit te weten ben gekomen en daar erg veel rekening mee hou, loopt dit paard de sterren van de hemel.