'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:15

Achterwaarts gaan zet een paard, naast op zijn plaats, ook op de achterhand en is dus best waardevol als onderdeel van aan training (grondwerk). Maar nooit als straf, misschien meer als preventie.
Overigens is het ook mogelijk dat een paard niet achterwaarts wil gaan als hij klachten heeft in zijn rug! De hele gewichtsverdeling komt bij achterwaarts anders te liggen, daar kunnen ineens dingen tevoorschijn komen.
Op de grond kan het wel helpen je paard op jou te focussen.

Moi_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:23

Paard even achterwaarts als hij te dicht op je loopt, klinkt mij logisch, maar ik weet dat het ook gebruikt wordt met trailerladen. Komt van Monty Roberts geloof ik... In ieder geval word het dan gebruikt op het moment dus dat het paard niet de trailer in wil volgen. En dan moet hij een flink end naar achteren ook geloof ik. Ik zie er de logica niet helemaal in, maar het schijnt toch te werken... Wat vinden jullie daar dan van?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:25

Ik gebruik het achterwaarts gaan alleen wanneer ik mijn paard gevraagd heb te blijven staan en als ze dan toch weg loopt. Dan zet ik haar "terug" op haar plek. Ik zie het niet zo zeer als straf maar meer als correctie. Ik doe dit echter alleen wanneer ik naast haar sta, niet als ik er op zit.

liljebo

Re: 'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:28

Het even terugzetten van een pasje als ik het paard halt heb gevraagd en het toch doorloopt, doe ik ook, maar niet als straf. Ik 'leg uit'. Daar wil ik graag dat je staat.
Als een paard naast me loopt en om welke reden dan even naar voren schiet, wacht ik totdat het zichzelf corrigeert met pasje achterwaarts. Dat hebben ze dmv clickertraining geleerd en doen ze nu uit zichzelf. Ook hier dus weer geen straf, maar een 'oh ja'.
Bij bepaalde oefeningen laat ik hen achterwaarts gaan bij grondwerk, maar als oefening, niet als straf. En dan is dus het laatste wat ik wil, dat ze het als straf zien.
Ik zie dan toch echt liever een paard wat ijverig probeert om achterwaarts te gaan op soepele wijze, zonder de rug weg te drukken en zonder spanning.
Daarom zie ik achterwaarts als straf echt niet zitten.

Om nog maar te zwijgen van achterwaarts als straf tijdens rijden. Vind ik persoonlijk een onverstandige keuze.
Problemen tijdens het rijden moeten gewoon daar worden opgelost waar het probleem ontstaat, ipv met straf. Het is over het algemeen toch een ruiterfout.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:13

Wat doe je dan als het probleem bij het rijden is dat je paard voor je hulp uit gaat denken? (dus eigenlijk imo vergelijkbaar met voor je uit gaan lopen aan de hand, het paard is je voor)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:36

Aan het werk zetten, afwisseling, onvoorspelbaarheid mbt de oefeningen die je gaat vragen?
Als je paard voor je hulp uit gaat denken, lijkt me dat je onbewust toch al signalen hebt afgegeven dat je iets van het paard wil en dat het daarop reageert (en dus eigenlijk zeer scherp luistert, wat alleen maar goed is... betekent dus gewoon dat je zelf dan bewuster moet zijn van de signalen) of je training is dusdanig standaard dat het paard van te voren precies weet wat je wil gaan doen en dus al doet waarvan het verwacht dat je dat wil

In beiden gevallen heb je dus eigenlijk een extreem gehoorzaamheid paard en is het de taak van de ruiter om daar mee om te gaan. Afstraffen lijkt me dan echt geen goed idee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:05

liljebo schreef:
Aan het werk zetten, afwisseling, onvoorspelbaarheid mbt de oefeningen die je gaat vragen?
Als je paard voor je hulp uit gaat denken, lijkt me dat je onbewust toch al signalen hebt afgegeven dat je iets van het paard wil en dat het daarop reageert (en dus eigenlijk zeer scherp luistert, wat alleen maar goed is... betekent dus gewoon dat je zelf dan bewuster moet zijn van de signalen) of je training is dusdanig standaard dat het paard van te voren precies weet wat je wil gaan doen en dus al doet waarvan het verwacht dat je dat wil

In beiden gevallen heb je dus eigenlijk een extreem gehoorzaamheid paard en is het de taak van de ruiter om daar mee om te gaan. Afstraffen lijkt me dan echt geen goed idee.

Nogmaals, ik straf hem ook niet. Ik laat hem nadenken, zodat hij leert dat het geen zin heeft om iets te doen als ik het niet vraag omdat hij daar niets mee opschiet. Enne, als je nieuwe oefeningen leert is het niet meer dan normaal dat die soms nog voor je hulp uitgaan. Weleens een paard wissels geleerd? Bij mij gaat dat van niet snappen naar snappen en het doen op ieder in paards ogen geschikt moment (want dat was toch goed baas) naar wissel springen op mijn hulp. Maar daar gaat wel tijd overheen. Zo ook in sommige gevallen met aangalopperen vanuit stap, dat ze ineens denken dat ze ipv aan moeten draven weer moeten galopperen. Dat is gewoon goede wil van het paard, niet meer en niet minder. Je leert hem iets, hij laat zien dat hij het snapt en doet het dus alvast omdat hij dan beloont word. Daarna volgt pas de finetuning en het duidelijk afstemmen van op die en die hulp moet jij die en die reactie geven. Dat kan niet vóórdat je het paard de oefening hebt geleerd, dat zou wel handig zijn, dan kunnen ze alles in een keer!
Mijn training is al afwisselend en wachtoefeningen (verschillende) maken daar vrijwel altijd deel van uit.

Edit; Ben overigens oprecht nieuwsgierig hoor, als er een betere manier is om dat uit te leggen sta ik daar namelijk voor open...bovenstaande is dus enkel uitleg, geen aanval op jouw methode oid!
Laatst bijgewerkt door 0000 op 08-10-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:14

Je paard mag achteruit gaan toch niet zien als een straf ??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:23

Ik gebruik het vooral bij de "ho" knop. Ho is ho en niet nog 4 passen doorlopen, erg belangrijk dat ze dat goed doorhebben met de kinderen. Beter een keer teveel stilvallen als over een kind heen wandelen dat ervoor glijdt. Of er half naast hangt. Ook als ik merk dat ze een gekke 5 minuten nodig hebben. dan eerst ho, kind eraf, alles veilig opknopen, even los en weer verder. Gelukkig hebben ze dat zelden, zo af en toe een jonge pony die dat nodig heeft.

Duwen ze door, gaan ze terug naar waar ik ho zei, duwen ze weer door nog een keer. Als ze het weer doen zet ik ze rustig het dubbele achteruit, vaak hebben ze het dan wel door, dat achteruit is veel vermoeiender als gewoon even stil gaan staan (en dit hoeft heus geen sliding stop te zijn).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:06

_Esther_87_ schreef:
liljebo schreef:

Nogmaals, ik straf hem ook niet. Ik laat hem nadenken, zodat hij leert dat het geen zin heeft om iets te doen als ik het niet vraag omdat hij daar niets mee opschiet. Enne, als je nieuwe oefeningen leert is het niet meer dan normaal dat die soms nog voor je hulp uitgaan. Weleens een paard wissels geleerd? Bij mij gaat dat van niet snappen naar snappen en het doen op ieder in paards ogen geschikt moment (want dat was toch goed baas) naar wissel springen op mijn hulp. Maar daar gaat wel tijd overheen. Zo ook in sommige gevallen met aangalopperen vanuit stap, dat ze ineens denken dat ze ipv aan moeten draven weer moeten galopperen. Dat is gewoon goede wil van het paard, niet meer en niet minder. Je leert hem iets, hij laat zien dat hij het snapt en doet het dus alvast omdat hij dan beloont word. Daarna volgt pas de finetuning en het duidelijk afstemmen van op die en die hulp moet jij die en die reactie geven. Dat kan niet vóórdat je het paard de oefening hebt geleerd, dat zou wel handig zijn, dan kunnen ze alles in een keer!
Mijn training is al afwisselend en wachtoefeningen (verschillende) maken daar vrijwel altijd deel van uit.

Edit; Ben overigens oprecht nieuwsgierig hoor, als er een betere manier is om dat uit te leggen sta ik daar namelijk voor open...bovenstaande is dus enkel uitleg, geen aanval op jouw methode oid!

Het ging in dit topic om achterwaarts als straf en daar ging ik dus van uit.
Achterwaarts is een waardevolle oefening op zich en zou ik persoonlijk niet vanuit die gedachte toepassen. Dat is wat ik bedoel.
Zoals ik eerder noemde, kan ik mij voorstellen dat je halthouden oefent, het paard toch voorwaarts gaat, je het een paar pasjes terugzet totdat het weer staat waar het stond. Maar dat zie ik dan meer als oefening dan als straf.
Als je paard vanuit stap naar galop moet en te vroeg aanspringt lijkt achterwaarts mij geen oplossing. Dan lijkt het stukken logischer om bv terug te gaan naar stap (gewoon rustig) en opnieuw proberen. Maar vaak speel je op een dergelijk moment al met de gedachte dat je in galop wil aanspringen en verandert de spanning in je lijf (gebeurt automatisch) waardoor je paard dat als aanwijzing ziet en ik denk dat je daar bij jezelf dan kritisch naar moet kijken.
Hetzelfde geld overigens ook met gewoon grondwerk of in het bos e.d.
Ik denk dat datgene wat je doet om je paard te 'vertellen' dat je nog niet xxx wilt per definitie logisch moet zijn voor het paard (dus even terug naar de voorgaande stap) en bij ieder 'foutje' achterwaarts gezet moet worden.
Denk dat dan het risico bestaat dat paard een hekel krijgt aan achterwaarts, terwijl het altijd, ongeacht wat je doet, een goede oefening is.
Bij een paard wat niet doet wat de ruiter wilt vanwege vermeende koppigheid, zal ook moeten worden nagegaan of de oefening niet te moeilijk is/of er niet iets anders aan de hand is, ipv achterwaarts zetten. Want als een paard werkelijk de kont tegen de krib gooit, zal het dat achterwaarts zelf gaan gebruiken en dat wil je niet (ik tenminste niet)

Maar goed... dat is dus mijn persoonlijke mening. Ik rij zelf al heel erg lang geen dressuur meer, maar doe heel erg veel andere dingen met de paarden en ik denk dat het idee erachter (voor mij iig) hetzelfde is.
Voor een aantal dingen die ik doe, heb ik overigens een heel beheerst achterwaarts nodig. Dat speelt bij mij ook zeker een rol, waarom ik het nooit als straf zal gebruiken, zoals TS omschreef-

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:24

Ik heb het vaker gehoord en ook gezien. Bij die van mij is het ook gebruikt. Die had geleerd bij voorgaande ruiters en bij mij dat als je iets niet wil...je gewoon heel hard er vantussen gaat richting bakrand en vervolgens daar met een noodstop en een bok je ruiter er vanaf te gooien. Dit was echt de categorie etter geintjes. Bij haar heeft het heel goed geholpen dat achteruit, voor controle, maar ook door ipv voorwaarts ineens achteruit te moeten. Nu alle knoppen er weer netjes opzitten wordt t voornamelijk gebruikt voor leuke dingen (mijn pony vindt t leuk ) zoals bochtje achteruit tussen balken en het openen van hekken

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:18

Ik geef zelf de voorkeur aan het laten zitten, denk je dat ze dat leuk vinden? :D
wat nou? ...spieren aanspannen? das nie leuk !

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:07

Eigenlijk is het zo dat als je paard luistert als je vraagt naar achter te stappen, dat je paard GEHOORZAAMT.
Dus noem het niet straffen ... Maar eerder efjes terug onder controle houden :)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:20

het is wel een manier om de achterhand er mooi onder te plaatsen en vervolgens correct weg te rijden in stap, draf of galop...
het gevoel is zo duidelijk dat je als ruiter vooral er veel van kunt leren,.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:44

Wanneer ik naast mijn pony sta en hij gaat half in me staaan zet ik hem inderdaad wel even een paar stapjes terug!

T_S_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:11

Als een paard hoog komt nooit naar achteren laten lopen.. Het gebeurt zo vaak dat het paard zich dan achterover laat vallen en dan lig je er wel onder!! Als hij naar boven komt juist naar voren rijden!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:14

Ik gebruik het wel als ze heel drammerig zijn met wandelen. Soms zijn ze zo onbehouden met wandelen dat ze gewoon scheit hebben aan een ophouding aan het halster. Dan zet ik ze een paar pasjes achteruit. Meestal hoeft ik dat maar een keer te doen en dan lopen ze gewoon in een normaal tempo mee. Met rijden doe ik dat ook als ze niet reageren op een ophouding. Het werkt goed vind ik.