Tandenknarsen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:51

yplusb schreef:
F_Orumster schreef:
Ik doe het ook wanneer in gespannen ben.

Ik knars in m'n slaap, da's toch echt ontspanning ;)

Nee, dat is spanning in je slaap. Ook als je in slaap bent kun je je spannen. Als je alleen maar zou kunnen ontspannen zou je je ook niet kunnen omdraaien bijv.

Tandenknarsen duidt zeker niet op ontspanning, en een krul is nog absoluut geen nageeflijkheid. Eerlijk gezegd zou ik ook ver van instructeurs die beweren dat het ontspanning is vandaan blijven.

Aleeneh schreef:
Vervelend als gewoontes door zo'n oorzaak komen. Gelukkig heeft je hafje vanaf begin af aan een goede aanpak dan ;)

Ik had het er nog even over met iemand anders die het paard waar ik op rij goed kent; en die had wel gelijk met een opmerking die ze maakte. Hij is niet het paard om het alleen bij tandenknarsen te laten als hij het ergens niet mee eens is, die laat zijn ongenoegen wel snel en duidelijk merken. Aangezien hij keurig in de ontspanning blijft en totaal kalm blijft verder zal ik voorlopig maar even aannemen dat het inderdaad in de ontspanning gebeurt...maar ik blijf alert op andere tekenen van pijn/problemen.

Dat is meestal een doodvonnis voor een paard. Je zwakheden tonen maakt je makkelijk vangbaar voor prooien.
En eerlijk: ik denk dat je er dan niet meer had opgezeten op de foto in je profiel.

SaBiNa_S

Re: Tandenknarsen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:50

Ik weet niet welk bit je hebt, maar suus heeft er een met zoon appelsmaakje dus daarom doet ze het :+

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:52

Mijn paard deed het in het begin, als ze iets moeilijks vond :j

(gelukkig doet ze het al jaar of 2 niet meer :D )

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:55

een mens knarst alleen bij spanning, ik denk dat dit ook voor een paard geldt (vooral als ik de paarden zie/hoor die dit doen)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:33

Air schreef:
Tandenknarsen duidt zeker niet op ontspanning, en een krul is nog absoluut geen nageeflijkheid. Eerlijk gezegd zou ik ook ver van instructeurs die beweren dat het ontspanning is vandaan blijven.

Aleeneh schreef:
Vervelend als gewoontes door zo'n oorzaak komen. Gelukkig heeft je hafje vanaf begin af aan een goede aanpak dan ;)

Ik had het er nog even over met iemand anders die het paard waar ik op rij goed kent; en die had wel gelijk met een opmerking die ze maakte. Hij is niet het paard om het alleen bij tandenknarsen te laten als hij het ergens niet mee eens is, die laat zijn ongenoegen wel snel en duidelijk merken. Aangezien hij keurig in de ontspanning blijft en totaal kalm blijft verder zal ik voorlopig maar even aannemen dat het inderdaad in de ontspanning gebeurt...maar ik blijf alert op andere tekenen van pijn/problemen.

Dat is meestal een doodvonnis voor een paard. Je zwakheden tonen maakt je makkelijk vangbaar voor prooien.
En eerlijk: ik denk dat je er dan niet meer had opgezeten op de foto in je profiel.

Ik geef toe dat die foto in mijn profiel een heel slechte foto is. Bovendien is hij ongeveer een jaar geleden genomen, en sindsdien ben ik echt drastisch vooruit gegaan in mijn rijden. Er zijn sindsdien geen nieuwe foto's genomen, maar ik kan je garanderen dat ik heel veel bijgeleerd heb. Zo zul je me ook niet meer zien zitten. Ik moet ook echt eens nieuwe foto's laten maken want ik schaam me er zelf op het moment een beetje voor dat ik deze nog in mijn profiel heb staan (nou moet ik er wel bijzeggen dat ik op het moment van die foto op het punt stond af te stijgen, vandaar de hand richting het zadel en de voet op het punt om uit de beugel te gaan. Maar dat het niet op een correcte manier ging dat zie ik ook wel). Juist sindsdien, sinds ik dit paard meer ben gaan rijden, heb ik heel veel geleerd en ben ik heel erg naar ontspanning en een correcte manier van rijden gaan werken. Zijn we allebei een stuk gelukkiger mee. :j Begin nu pas te beseffen hoe weinig ik vroeger van de paardenpsyche wist.

Verder, wat die instructeurs betreft, zijn het allebei mensen die absoluut werken naar nageven vanuit ontspanning en activiteit in het achterbeen en die een bloedhekel hebben aan paarden in de krul. Ze zijn beiden ontzettend vriendelijk voor het paard en wijzen je er meteen op als je teveel aan de voorkant loopt te plukken of je paard in de weg zit. Juist daarom ben ik geneigd om ze te geloven wanneer ze allebei afzonderlijk van elkaar dit zeggen terwijl ze mijn paard zien lopen. Ze zijn namelijk verder ook zo eerlijk over wanneer ik iets verkeerd doe. Bovendien is het zoals ik zei voornamelijk wanneer hij een lange teugel heeft, zonder mondcontact, dus aan sjorren in de mond ligt het echt niet. Heb je een idee waar het dan wel aan kan liggen? Is er dan toch iets wat hij moeilijk vindt of waar hij last van heeft? Ik zou het echt heel fijn vinden om te achterhalen waar de oorzaak ligt, want ik wil er echt iets aan/mee doen. Dat er íets aan de hand is wat het triggert is wel duidelijk, maar ik snap nog niet helemaal wat.

Hij doet het knarsen de laatste tijd wel veel minder, het was vooral een periode een tijdje terug dat hij het heel veel deed (en nu ik erop terug kijk zat hij toen iets minder goed in zijn vel), maar soms doet hij het nog wel. Ben de laatste tijd wel meer aan het werken aan de losheid in zijn lijf, dus misschien dat dat ook een positieve bijdrage levert. Het blijft een manegepaard, dus de invloed die ik heb in die twee dagen blijft gelimiteerd, maar ik heb toch het gevoel dat hij vooruitgang boekt...wij allebei.

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:27

Ik denk dat het voor elk paard verschillend is..
'sommige paarden knarsen met stress, sommigen met ontspanning.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:36

Mijn haflinger doet t als hij moet stappen op zijn cross pad! Ik denk dat t vooral spanning is, of boos is oid

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:19

Een paard op de manege deed het omdat ze pijn had of niet ontspannen liep

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:42

Heeft met spanning te maken. Op wedstrijden kom je het ook tegen, ik vind het steeds weer opnieuw tenenkrommend.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:19

Teken van spanning en frustratie. Misschien is je paard zo 'braaf' dat hij zich niet op andere manieren durft te verzetten. Mijn idee: probeer eens zonder bit op een halster of met een bitloze optoming te rijden en kijk eens of hij het dan ook doet.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:25

Ik blijf even mee lezen.
Die van mij heeft het sinds kort wanneer ik aanvraag, geen idee wat het betekend want ze doet het anders nooit laatst deed ze het ook toen ze voor de eerste keer op ander terrein was. Als ze zo blijft knarsen wat overigens een vreselijk geluid is, bel ik de tandarts

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:26

anncor schreef:
Teken van spanning en frustratie. Misschien is je paard zo 'braaf' dat hij zich niet op andere manieren durft te verzetten. Mijn idee: probeer eens zonder bit op een halster of met een bitloze optoming te rijden en kijk eens of hij het dan ook doet.

Die van mij doet het dan niet alleen als ik contact heb met de mond

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:08

die van mij doet het wel eens tijdens het uitstappen.. ik heb niet het ideee dat het spanning is. Hij doet het dan ook maar 1 a 2 keer ofzo.
Een paard van een stalgenoot doet het tijdens het opzadellen.. hij blaast zich zelf op, doet zijn oren in zijn nek en gaat knarstanden... echt zielig om te zien.. en dat is duidelijk verzet.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:25

Het zelfde geluid kan wel daadwerkelijk heel verschillende dingen betekenen. Het spinnen van een kat associeert (bijna) iedereen met een diep tevreden kat. En kat in heel intensieve pijn spint echter ook. Het zelfde gaat voor ratten, en gelukkig ontspannen rat knarsetanden. Maar een rat in verschrikkelijke pijn maakt het identieke geluid. Feite is dat mensen even gek doen: De schreeuw dat je hoort van jonge meisjes als de pop-idool komt is bijna identiek als een gil van angst. Toch betekent het totaal verschillende dingen.

De verschil zit dan niet zo zeer in het geluid, maar in de houding en in de blik. Ik moet toegeven dat ik nooit een paard heb gereden die uit plezier en ontspanning aan het knarsetanden was, maar ik wil het toch niet als onmogelijk achten.

Hoe voelt het voor de rest, is een meer belangrijk vraag, denk ik. Uiteindelijk weet je meestal als ruiter of je paard gespannen of ontspannen is.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:50

Blij dat het niet een teken van ontspanning is.... zou het een oorverdovend geknars zijn in het weiland! :D

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:06

mijn paardje knarsetand ook vaak onder het rijden,
soms als hij nerveus is of geïrriteerd kan je het luid en duidelijk horen.
Er is wel een groot verschil tussen de binnenpiste, en de buitenpist,
buiten is hij namelijk veel meer op zijn gemak dan binnen....
als ik hem voldoende gevarieerd rij en hem voldoende laat ontspannen op een buitenrit kan het zijn dat hij het knarsetanden een paar dagen laat voor wat het is,
maar toch, als hij begint te knarsetanden is het vaak een teken dat hij nerveus is of opgewonden.
zijn gebit wordt om de 6 maand gecontroleerd dus daaraan kan het niet liggen.
hij heeft een dubbelgebroken trensje, dus een redelijk zacht bitje.
De tandarts heeft gezegd dat het een slechte gewoonte is bij paarden en sommige paarden kunnen er nooit volledig mee stoppen. Het kan ook verschillende oorzaken hebben.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:12

Mijn paard doet 't enkel tijdens het stappen, en dan vooral aan de lange teugel. Als hij gespannen is doet hij 't net niet, als hij ontspant wel. Het is dus stierenstront dat het enkel door spanning kan komen.
Zijn tanden zijn trouwens nagekeken

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:32

TS: ik denk dat wat jouw paard doet, kauwen is. Maarja das zo lastig met een bit in, kan me voorstellen dat het dan op knarsetanden lijkt. De momenten die jij noemt, vind ik namelijk wel logische momenten voor een paard om te gaan kauw/likken.

Maar als je hier zelf niet van overtuigd bent, zou je gewoon eens een weekje bitloos kunnen gaan rijden. Dan zit er geen bit in de weg en kun jij duidelijk zien of ie nou knarst, of kauwt :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:41

Die van mij doet het het soms ook..
Maar nooit uit verzet..
Hij doet juist als die heel fijn loopt, dat is als die dan hard werkt, fijn bovenin loopt en fijn contact heeft.
Hij doet het dan als die dus iets moeilijk vind..
Hij doet het goed niet uit dwang.. Dus die van mij doet het niet uit verzet!

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:44

heey ik zou eens tijdens het rijden een suikerklontje in de mond stoppen ook tijdens het rijden gewoon met bit dan beginnen ze wel ontspannen te knabbelen geloof me het werkt echt dat heb ik ook bij mijn beessie gedaan :o

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:54

mijn merrie doet het als ze stress heeft, gespannen loopt tijdens het rijden..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:31

Pff, lijkt me nou ook niet zo slim om elke keer dat 't paard knarst hem een suikerklontje in zijn mond te douwen.... ergens is dat ook beloning voor slecht gedrag, en je lost de oorzaak er niet mee op.

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:35

Aleeneh schreef:
Pff, lijkt me nou ook niet zo slim om elke keer dat 't paard knarst hem een suikerklontje in zijn mond te douwen.... ergens is dat ook beloning voor slecht gedrag, en je lost de oorzaak er niet mee op.

ik zij probeer !!!! tsjee wardeer een reactie van een ander ook eens
Laatst bijgewerkt door maradonna op 30-03-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:36

Haha late reactie _O-
En rustig maar hoor, ik bedoelde het niet verkeerd.

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:37

Aleeneh schreef:
Haha late reactie _O-
En rustig maar hoor, ik bedoelde het niet verkeerd.

ooh okee :P:P