Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:19

Poging 3 ;) hopelijk voldoe ik nu wel aan de regels...

Je bitloze neusriem zit wel erg hoog. Deze moet daar liggen waar de 'inhammen' van de neusgaten ophouden. Dan zal de 'ruis' tijdens het rijden ook minder zijn.

Rijd je al lang bitloos en wat is je doel? Ik vind het op de foto's nog niet echt een fijn beeld geven. Teveel spanning en teveel vasthouden van voren (al kunnen foto's natuurlijk een vertekend beeld geven). Is het niet handiger als je niet alles tegelijk probeert ;)? Dus niet én bitloos én zadelloos en buiten waar veel afleiding is? Zonder zadel rijden geeft vaak ook wat verwarring/spanning en als je dan óók nog bitloos dressuur wil rijden kán dat teveel van het goede zijn.

Heb je een mogelijkheid om in een beperkte ruimte (bak o.i.d.) eerst aan de stelling en buiging te gaan werken? Wat je er van achter instopt moet je van voren wel opvangen maar je moet het wel weten te doseren. Als je dit dmv figuren en kleine voltes kunt bewerkstelligen maak je het jezelf én je paard een stuk makkelijker.

Ik vind trouwens dat je een érg leuke haf hebt, mooi koppie!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:21

Sees schreef:
Poging 3 ;) hopelijk voldoe ik nu wel aan de regels...

Je bitloze neusriem zit wel erg hoog. Deze moet daar liggen waar de 'inhammen' van de neusgaten ophouden. Dan zal de 'ruis' tijdens het rijden ook minder zijn.

Rijd je al lang bitloos en wat is je doel? Ik vind het op de foto's nog niet echt een fijn beeld geven. Teveel spanning en teveel vasthouden van voren (al kunnen foto's natuurlijk een vertekend beeld geven). Is het niet handiger als je niet alles tegelijk probeert ;)? Dus niet én bitloos én zadelloos en buiten waar veel afleiding is? Zonder zadel rijden geeft vaak ook wat verwarring/spanning en als je dan óók nog bitloos dressuur wil rijden kán dat teveel van het goede zijn.

Heb je een mogelijkheid om in een beperkte ruimte (bak o.i.d.) eerst aan de stelling en buiging te gaan werken? Wat je er van achter instopt moet je van voren wel opvangen maar je moet het wel weten te doseren. Als je dit dmv figuren en kleine voltes kunt bewerkstelligen maak je het jezelf én je paard een stuk makkelijker.

Ik vind trouwens dat je een érg leuke haf hebt, mooi koppie!

Bedankt voor je duidelijke reactie!

Dit is gewoon een endurance hoofdstel, dus eigenlijk voor gewoon met lang teugeltje rondcrossen.
Zoals ik al eerder heb gezegd was het helemaal niet mijn bedoeling hem hier op te pakken, we waren gewoon aan het buitenrijden.
In de bak heb ik nooit dit hoofdstel om als we serieus gaan werken, dan pak ik mijn andere bitloze hoofdstel of mijn bithoofdstel.
Springen doe ik wel altijd met dit hoofdstel, omdat ik hem dan gewoon lang kan houden.

Sees

Re: Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:37

Gabjj8, dan heb ik helemaal niets gezegd. Als ik met mijn paarden buitenrij lopen ze dressuurmatig soms ook als een oude krant :D. Als er dan foto's geschoten worden zul je soms ook spanning zien of juist sloffende pootjes.

Waarom rij je eigenlijk niet met je bitloze hoofdstel buiten? Ben ook wel benieuwd naar @work foto's van de dressuur. Altijd interessant te zien hoe fellow bitloze ruiters dressuren en waar ze eventueel tegenaan lopen. Als het goed is heb ik voor mijn les morgen een filmer dus dan kan ik eindelijk ook eens wat @work plaatsen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:27

@sees; ik rijd ook regelmatig dressuur met bitloos in de bak..
De laatste paar keren wel een bitje gepakt, eigenlijk geen reden voor.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:59

Arabesk schreef:
Je houdt hem erg strak, met de rem erop gasgeven gaat niet werken. Geef hem meer ruimte en rijd hem van achteren naar voren. Dit is bitloos kopsjorren.

ben het hier wel mee eens want bitloos rijden op deze manier is niet diervriendelijker.
Bovendien vind ik de neusriem te hoog zitten..

Ik zou gewoon met bit rijden want om bitloos te kunnen rijden heb je wat meer gevoel nodig..
je moet een onafhankelijke zit hebben en je pony moet op je zit terugkomen in tempo.
Nu zie ik op veel foto's teveel aan de voorkant gebeuren.

Heb je ook een zadel om mee te rijden? Je houding is wel al verbeterd t.o.z. van je vorige topic.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 08:38

Nogmaals!!!!! Dit is niet mijn bitloze werkhoofdstel, maar mijn buitenrijhoofdstel en het was niet mijn bedoeling hem aan het werk te zetten toen we op weg gingen, dit besloot ik pas toen we bij dit veld kwamen.

Dit is al het vervolgtopic!
[RIJ-ITP] Alwin opnieuw in the picture!