zal ik wel... of zal ik niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: zal ik wel... of zal ik niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:34

Ik kan me vinden in je post. Maar imo is het dan wel belangrijk dat de ts, desnoods onder begeleiding, als er maar niet teruggekrabbeld word.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:02

lees: ik heb een instructrice, die heb ik al een bericht gestuurd. en ook alles al uitgelegd.
graag goed lezen, want meerdere mensen schrijven: ga hulp zoeken, neem een instructrice, zoek iemand die hem doorrijd.

en verder, ik denk zelf ook niet dat een flinke klap helpt, maar eerder het doorzetten.
ik ga haar niet naar voren "slaan" dat is niet mijn manier.
misschien is dat een oplossing op dat moment, maar zeker niet voor altijd! dan zou ik elke keer als ze iets doet moeten gaan slaan voordat ze luisterd..

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:07

Ik heb een ding in mijn ervaring met paarden geleerd en dat is dat geen enkel paard het waard is dat jou wat overkomt...

Zodra jij angst krijgt en deze houdt en er niet op durft verlies je je plezier,
is je paard je grote vriend en hobby niet meer en dan zal ik altijd mijn paard verkopen.
En opzoek gaan naar een paard waar ik het vertrouwen weer in terug krijg en plezier
in de hobby.

Het is en blijf tenslotte ook een hobby.

Wil je voor je eigen gevoel toch alles proberen, zou ik het samen met je instructrice nog
eens proberen, en ook zeker niet zonder hulp gaan rijden.
Of eventueel wegbrengen voor een maand of twee bij iemand die haar echt goed corrigeert.

Ik neem aan, zo te lezen dat je nog een jong paardje hebt?
Mijne was in haar puberteit ook een ramp en is nu langzaam eroverheen
en erg fijn te rijden.

Verder heeft het indd zoals jij al zegt meer te maken met doorzetten,
maar ook met jouw persoonlijke gevoel.
Als jij al opstapt met ojee wat gaan we weer doen, zal het paard dit ook aanvoelen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:10

nee een maand of 2 nogmaals wegbrengen zo ver is het probleem niet...
we hebben nu een bijrijdster die corrigeert hem goed, en ik hoop dat ik dat met haar kan oppakken.
maar zij heeft nu ook net een eigen paard gekocht, en die staat dus niet op dezelde stal..
dus ben benieuwd hoevaak ze dan nog kan.

zoals je zegt: opstappen met: ohjee? wat gebeurt er vandaag?
zo'n gevoel had ik gister absoluut niet.. maarja, vanavond als het droog is weer ff proberen te longeren ;p

ja ze is 5.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:18

begrijp goed dat ik hier geen reltopic van wil maken met mijn ideeën

je paardje is dus in 1 maand zadelmak gemaakt, in mijn ogen wel wat kort.
misschien is het daar eringestampt en het paard eigenlijk helemaal beduusd bij jou terug gekomen en laat nu zien dat ie weerstand kan bieden?
op de foto's zie ik hem ook al wel aardig achter de LL lopen( kan een momentopname zijn hoor), een lang teugeltje bij het inrijden is het beste zodat ze hun eigen evenwicht kunnen weervinden met iemand erbovenop.
en heel basis bezig gaan, stap draf en later misschien eens galop, maar dit zeker niet in het begin al omdat ie zijn evenwicht nog moet vinden is stap en draf voorlopig voldoende.

ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor, maar het inrijden van een groen paard is zo belangrijk, en ik snap dat je zo snel mogelijk alle knopjes wilt ondekken maar neem vooral de tijd, vooral in deze tijden van paardrijden en presteren is er vaak geen tijd meer voor het paard om alles te laten snappen.

nogmaals het zijn MIJN ideeen en wil er geen kwaad mee doen.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:19

Oke, nee dan is een bijrijdster die het goed kan corrigeren ook altijd mijn eerste keuze,
lekker op de eigen stal.

Ik denk dat het voornamelijk echt puberen is en daarmee dus ook echt uitproberen...
Enigste wat je in die periode kunt doen is niet alleen streng zijn, maar ook heel duidelijk
in wat ze wel en wat ze niet mag.

Eventueel (ik weet het is heel saai, ik wilde dat toendertijd ook niet :o :D ) met grondwerk
een tijdje bezig zijn? En veel longeren met pessoa?

Helpt het ook niet om haar van te voren even flink te longeren?

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:20

gewoon naar je eigen gevoel luisteren; alsj e echt niet meer op je paard wil zitten en je er met tegenzin heengaat. Dan is het paardrijden voor jou misschien ook niet meer leuk?

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:21

tinker6,

Toch sta ik achter jou.

Zoals mijn merrie was met zadelmak maken zo braaf!
Tot een ruime maand verder, ze was niet meer overdonderd door het zadel en de ruiter,
en begon toen te klieren en vanalles te verzinnen.

Mensen willen tegenwoordig vaak te snel gaan met een jong paard.

Wat doen jullie voor een oefeningen met rijden?
Probeer eens wat weken met puur alleen basis bezig te zijn,
lopen op eigen benen, voorwaarts op een tempo.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:24

maakt niet uit! ik respecteer ieder zijn mening! :j

1. ze is niet in een maand zadelmak gemaakt! natuurlijk niet haha, ze was al zadel mak, en had ook al op haar gereden :j en gelongeerd enzo! ze is alleen door haar doorgereden zodat er wat beter stuur + been aan zit!

2. dat achter de loodlijn, ze was daar echt net een kleine week, toen ging ik er voor de eerste keer op en toen waren we nog niet veel met het hoofd bezig, wilde haar eerst vooruit hebben! dus dat zijn zeker moment opnames, ze liep zelfs het liefst met der neus op de grond haha.

met het inrijden van het groene paard in kwestie is absoluut alles perfect verlopen juist. ik ben er ook zeer tevreden over. ik ben daar minimaal 3 keer per week of meer geweest, in die 4 weken dat ze daar stond.
dus dat zit naar mijn idee goed.

maar bedankt, van het andere kant bekijken. opent weer andere blikken

@anneH87, de enige oefeningen die we doen zijn, stap + draf. we galloperen nog niet eens. veel rechtuit, en op de volte, meer nog niet.
dus ik doe niet anders dan tempo + op eigen benen laten lopen :D :j

ja dat van tevoren longeren helpt opzich wel, deed ik toendertijd ook! dat was ik ok van plan te doen!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:27

Rustig aan weer opbouwen, eerst uitstappen, misschien zelf erop aan de longeerlijn?
Rijd misschien weer eerst een paar keer met een ander paard zodat je weer eens een positieve ervaring hebt. En zeken niet alleen gaan tobben, maar met hulp.
Is ze buiten wel braaf, misschien met een groep mee op buitenrit?
Het is een moeilijk probleem, angst is naar en ik vind het al knap dat je er zo voor uit durft te komen.
Heel veel succes

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:30

1 of 2 pagina terug zei ik al: aan de longeerlijn erop is geen optie.

we staan maar met ze 3en, en 1 daarvan gaat niet samen, en 1 daarvan rijd niet meer. dat is een met pensioen A ponytje.
en dat is ook geen goed idee, dan wordt ze juist heet en wilt ze rennen haha.

nee nee, met een groep mee op buitenrit gaat dus ook absoluut niet, we zitten aan een 60 KM. auto weg.
en ik moet eerst een stuk lopen voor ik de polder in kan.
dat wilde ik doen als ik haar wat meer vertrouw ;)

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:32

Gewoon van te voren dan weer lekker longeren!
Zonder wat om, zodat ze zich even kan uitleven als dat nodig is :D

En in de bak niet te veel, te lang op een volte
gaan rijden, dit maakt het saai voor je paard
en zo heeft hij de tijd om te denken wat hij eens kan gaan uitvreten...

Van wie ik les heb mag ik niet meer dan een, soms twee rondjes op
een volte rijden, juist veel figuren rijden, zo leren ze zowel je been
als teugelhulp beter en je houdt ze steeds bezig, ze moeten dan met
de aandacht bij jou zijn, omdat je ze steeds een andere kant op stuurt.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:35

nee dat doe ik ook niet, ik maak vaak tussendoor kleine rondjes, grote rondjes, slangen voltes enzo! :D
zodat ze de aandacht bij mij houdt en tempowisselingen.

maar voor een jong paard is veel recht rijden ook weer goed. daarom is het in dit geval zo lastig :P

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:07

oooh sorry dacht dat ie in 1 maand zadelmak was gemaakt

verder zoals je het beschrijft klinkt goed, dus zal niet weten waar het dan fout gaat/is gegaan.
daar heb je dan toch iemand met ervaring op de grong voor nodig, iemand anders erop zou ik niet zo snel doen omdat het paard dit bij jou doet en hij moet juist aan jou wennen, dus een instructie die je vertelt wat je moet doen vanaf de grond is in mijn ogen beter.
maar las dat je al contact had gehad met een instructriese dus ik denk dat het wel goed komt, maar dat jullie veel tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen en de klik te vinden.

veel succes iig.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:49

TS, misschien heb ik ervoerheen gelezen, maar is je paard nagekeken? En dan voornamelijk haar rug en tanden? Ligt het zadel goed op 't en is het bit in orde? Mijn paard had namelijk haken op z'n kiezen en een te smal zadel, met als resultaat: 'tegen het bit, kop in de lucht en rennen/bokken' Dit is vrijwel direct over gegaan toen ik hier naar heb laten kijken en er iets aan deed.

Is dit niet het geval, dan kan het best zo zijn (of eigenlijk ben ik er vrij zeker van) dat ze je uitprobeert. Vooral omdat je ook zegt dat gewoon stappen wel gaat, maar dat ze protesteerd zodra ze meer moet doen. Ik zou dan toch gaan kijken of er eventueel iemand haar voor je door kan rijden, tot de 'puberkuren' eruit zijn. Het is, voor zover ik weer, een periode waarin jonge paarden meer spieren krijgen, zich sterker voelen en even kijken of ze dan jou in de maling kunnen nemen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:36

Oke, ga je dan met je lesgeefster samen aan de gang?

Even een tip, als je er weer op gaat, zorg dan dat er iemand in de buurt blijft lopen
en vertel een verhaal aan die gene, dan onspan je eerder.

Oke dat slaan, nee ik wil mijn paard ook zeker niet voor uit slaan, of sowieso slaan doe ik ook niet,
alleen een corrigerende tik is niet erg, dat is gewoon een grens, die tik kan super zacht zijn,
en meestal voel ik er zelf nog meer van dan mijn pony, maar ze snapt het wel.

Heb gister trouwens zelf weer rodeo gehad, had haar 5 dagen laten staan i.v.m het weer,
en nu kwamen en flinke bokken sprongen en steiger huppeltjes uit, maar ik ben gewoon
door gereden en heb flink been gehouden en na een kwartier was ze weer braaf,
dus meestal is het op die leeftijd ook; kan ik op deze manier onder het werk uitkomen,
en het antwoord moet natuurlijk altijd NEE zijn.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:32

Hoi Laura mocht je hulp nodig hebben ik woon in de buurt en heb veel ervaring met angstige ruiters, mocht je interesse hebben dan moet je maar even een PB sturen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:15

ga onder begeleiding rijden van een goede insructeur ik heb mijn paard al 4 jaar en de eerste 2 jaar viel ik er zo'n 4 keer elke keer er af gevallen ik ben toen bij monique van sluijs gaan rijden bij stal de langenbergh in oud gastel dat is 2 jaar geleden ik rijd nu 1 jaar wedstrijd en rijd in l1+8 wp dus het gaat hartstikke goed

in ieder geval veel succes :j

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:19

dat is dus het jammere als je een niet ingereden paard koopt en het later als je er op gaat rijden het niet blijkt te klikken !
denk goed na en wees verstandig ! ik zou h`m verkopen eigelijk en zoek een paard die al bereden is dan kun je ook zien en voelen of je er fijn mee kan rijden ! als je slim bent laat je je bijrijder er nog even op rijden zo dat ie meer door gereden is !

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:19

esje01 schreef:
Rustig aan weer opbouwen, eerst uitstappen, misschien zelf erop aan de longeerlijn?
Rijd misschien weer eerst een paar keer met een ander paard zodat je weer eens een positieve ervaring hebt. En zeken niet alleen gaan tobben, maar met hulp.
Is ze buiten wel braaf, misschien met een groep mee op buitenrit?
Het is een moeilijk probleem, angst is naar en ik vind het al knap dat je er zo voor uit durft te komen.
Heel veel succes

Ik wou net hetzelfde zeggen :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:40

dressuur518 schreef:
dat is dus het jammere als je een niet ingereden paard koopt en het later als je er op gaat rijden het niet blijkt te klikken !
denk goed na en wees verstandig ! ik zou h`m verkopen eigelijk en zoek een paard die al bereden is dan kun je ook zien en voelen of je er fijn mee kan rijden ! als je slim bent laat je je bijrijder er nog even op rijden zo dat ie meer door gereden is !

Altijd handig als je even het hele topic leest ;)
Het is niet het paard van TS en verkopen is wat lastig dus.

Ik zou naast je instructeur iemand zoeken die je kan helpen met je angst. Dat is weer een vak apart namelijk en niet iedere instructeur is daar even goed in.
Ik zou het aanbod van Deeva dus zeker overwegen.

Verder mijn complimenten voor je kritische kijk naar vooral jezelf.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:55

bedankt D00R, ik wilde dressuur518 net quoten met hetzelfde wat jij net zegt.

ja dat aanbod van Deeva is zeker te overwegen, MITS het met mijn eigen instructrice niet zal lukken. dat heb ik namelijk nog niet geprobeert.
ik weet ook nog niet of het paard wel blijft. want er zijn wat complicaties tussen mij en de moeder.
onder andere hierover...... ik zou het wel vreselijk vinden ze is echt mijn lieve vriendin! maarja..
dan heb ik ook geen "ëigen" paard meer trouwens. maar om die reden moet ik haar niet blijven "doen" zal ik maar zo noemen.
het is gewoon lastig als het paard van iemand anders is.
ik zou graag haar zadel + tandarts willen laten nakijken maar volgens hun is der niks met"dat beest"

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:19

Tuurlijk moet je eerst je eigen instructrice om raad vragen, maar als je er niet uit komt of je twijfelt over een zadel of iets anders dan weet je me te vinden.