Jonge arabier inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:50

Barcelano schreef:
@ Ran: Zo lenig ben ik ook niet hoor,steun gewoon voor zijn schoft en achter het zadel op me handen.
Dat is het fijne als ze de aanraking op allerlei plekken kennen.
Ben ondertussen weer wat pondjes lichter, dat scheelt ook enrom veel:D

Ha, oke. Nou, lijkt me nog steeds niet gemakkelijk.
Maar verder wel heel goed om het zo in kleine stapjes te doen, heb ikzelf dus ook gedaan en mijn paard ging ook niet bokken en was sowieso niet bang toen ik erop ging zitten. Maar als je te snel gaat kunnen ze gemakkelijk bang worden en dat is dan jammer, want dan heb je direct al een slechte start gemaakt eigenlijk.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:35

zo heb ik het alleens gedaan
- stappen adh (stem hulp ho enzo aanleren en poetsen dingen omde benen dekje etc.
-longeren aanleren
-schriktraining spelender wijs op bouwen en dingen meenemen zoals zak etc.
-longeren stemhulp alle gangen
-langs de weg wandelen
- hooftstel in
- longeren met hooftstel
- lange lijn met hooftstel om een stuur te krijgen
- zadel erop
- zadel dubbele longe
-dan er op hangen / zitten
- rondje stappen adh als er iemand op zit
- stappen ad longe
- draf / longe galop/longe
- uitstappen los
- rijden los (alle gangen en sturen )
en vanuit dat reactie op het been aanleren en figuren leren rijden zodat er ook echt een stuur op zit en dat steeds meer met je benen over nemen zodat je hem later recht kunt richten en stelling kunt vragen en evt. kunt laten nageven .en natuurlijk veruimen in de gangen en de hand laten volgen .

nou dan ben je al een heel eind :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:17

Dilan1993 schreef:
Da's niet de enige reden om een pop te gebruiken ;)

Zo'n pop is over het algemeen lichter dan een echt mens, dus minder druk ineens op de paardenrug. Daarbij, als je de pop goed vastmaakt, zal ie blijven zitten, ook als het paard bokt. En een voordeel hiervan is, een pop rukt niet aan de teugels en klemt niet om de buik van het paard.

Zij suggereert dat dat de enige reden is ;)

Wat is het nut van het lichter zijn van een pop? Ze moeten uiteindelijk toch aan de ruiter wennen dus je zult toch over moeten gaan op meer gewicht.
De eventuele voordelen die jij noemt zijn op te vangen met een goede ruiter, die beweegt mee met de beweging, valt er niet zomaar af en rukt niet aan de teugels (overigens hoor je imo helemaal geen bit/teugels te gebruiken bij de eerste keren erop).

Het grote nadeel van de pop, namelijk het niet meebewegen met het paard kun je nooit opvangen, hoe goed je hem ook vastmaakt.
En juist het ongecontroleerde geklapper van zo'n pop maakt het paard bang.

Bovendien; als je het goed voorbereid zullen 9 v/d 10 paarden niet bokken dus heeft de pop helemaal geen meerwaarde meer.

Dilan1993

Re: Jonge arabier inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:23

Het lichter zijn kan wel zorgen dat het paard jan wennen aan iets op z'n rug, zonder dat dat meteen veel gewicht is.

En daarbij, er zullen later vast ook wel situatie zijn waarin je als ruiter niet goed blijft zitten, aan het zadel oid hang of wat anders. Als je paard niet anders gewent is dan een ruiter die stil op z'n rug zit, kan het dan idd schrikken.

Nou, ik heb persoonlijk toch liever dat mijn paard schrikt van een klapperende pop en aan de rodeo gaat, dan dat ie dit doet met mij erop. En als je de pop goed vast maakt, zal ie niet extreem gaan klapperen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:22

anneliesdj schreef:
Dilan1993 schreef:

Wat is het nut van het lichter zijn van een pop? Ze moeten uiteindelijk toch aan de ruiter wennen dus je zult toch over moeten gaan op meer gewicht.
De eventuele voordelen die jij noemt zijn op te vangen met een goede ruiter, die beweegt mee met de beweging, valt er niet zomaar af en rukt niet aan de teugels (overigens hoor je imo helemaal geen bit/teugels te gebruiken bij de eerste keren erop).

Het grote nadeel van de pop, namelijk het niet meebewegen met het paard kun je nooit opvangen, hoe goed je hem ook vastmaakt.

Bovendien; als je het goed voorbereid zullen 9 v/d 10 paarden niet bokken dus heeft de pop helemaal geen meerwaarde meer.

dat is jou mening, ik vind geen ruiter die beter mee werkt en mee zit dan een pop,die nergens aan trekt of tegen werkt en er ook niet zal af vallen, al gaat het paard liggen. bang zijn ze er niet voor, niet banger als voor een ruiter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:49

anneliesdj schreef:

En of je nummer 10 hebt wil je liever achterkomen door die pop erop te zetten. Plus als je met de goede voorbereidingen er naast staat paard bij jouw steun kan zoeken ipv gaan rennen.

Of er hier eerst een pop op komt weet ik niet (heb er ook geen), wat ik doe tegen die tijd hangt van mijn gevoel en indrukken af bij reacties op de andere voorbereidingen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:54

Zo is dat :j Mijn paard kruipt namelijk liever bij mij op schoot als ie iets engs zit of ergens bang voor is, dan dat ie gaat rennen.

Dan kan ik er toch beter naast staan, want als ik erop zit, dan wil ie nog wel eens zoiets hebben van 'wegwezen'

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:53

je kunt haar laten inrijden op een trainingstal

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:40

tamary schreef:
anneliesdj schreef:

En of je nummer 10 hebt wil je liever achterkomen door die pop erop te zetten. Plus als je met de goede voorbereidingen er naast staat paard bij jouw steun kan zoeken ipv gaan rennen.

Waarom moet je daar achter komen met een pop? Kan er tegenwoordig niemand meer een bok uitzitten dan?
De meeste paarden zijn niet selectief op persoon, bovendien werk je met zadelmak maken normaal gesproken met z'n tween, dus kan er een het paard vasthouden en gerust stellen zodat de ander erop kan.
Je kunt er wel een pop op zetten maar er komt een moment dat je er zelf op moet, dat is voor een paard al weer een heel ander gevoel dus als het echt zo'n gekke is is de kans groot dat ze dan alsnog gaan bokken. Bovendien heeft elk paard weleens een jolige bui, ookal zijn ze goed doorgereden, zo'n bok zit je toch ook gewoon uit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 02:06

@montyjansen
Annemarie maakt niet standaard gebruik van een pop.
Bij het gewoon beleren van een paard komt die pop er niet op.
Alleen bij paarden die (ernstige) problemen hebben met een ruiter op hun rug.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:40

Brainless schreef:
@montyjansen
Annemarie maakt niet standaard gebruik van een pop.
Bij het gewoon beleren van een paard komt die pop er niet op.
Alleen bij paarden die (ernstige) problemen hebben met een ruiter op hun rug.

als je personeel heb die dat kunnen is het ook niet nodig, heb ik dus niet vandaar altijd eerst de pop er op. :j 8-) is voor mij ook vijliger. :j :j
Ik krijg ook vaak paarden met een uitdaging, zo als ze dat dan noemen. :(:)
ik lees zo tussen de regels door dat anneliesdj zich aanbied , ik ga er wel op, een beetje bokken is geen probleem. ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:05

De paarden die ingereden zijn door mijn instructeur hebben tot nu toe geen een keer gebokt onder het zadel.
Is denk ik ook een kwestie van africhten en de tijd die je voor een paard neemt.
Tegenwoordig moet alles binnen 3 maanden alle knopjes hebben.....

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:48

Ja het ligt er zeker aan hoeveel tijd je ervoor neemt. Vind het soms wel jammer dat alles zo snel moet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:05

tijd is geld, wie betaald er een 2000/3000 euro om een paard zadelmak te laten maken in een 3/4 maanden??????

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:32

Daar gaat het om.
Maar dat is dan ook de fout van de eigenaar.
Het paard moet binnen korte tijd de sport in en moet presteren.
Paarden kosten geld dat weet je als je er aan begint, maar het zijn ook dieren, dus geduld is een schone zaak...

Maar er zijn maar weinig stallen die het op een nette manier in een bepaald tijdsbestek kunnen.
Vaak missen de ingereden paarden toch de puntjes op de i.
Zij noemen het dan zadelmak, maar in feitte kan je er op zitten, en dan vaak ook niet zoals het hoort.
Paarden die niet stil kunnen staan met opstijgen, lichtelijke zadel/singel dwang.

Ik noem een paard zadel mak als je netjes minimaal een b proef kan rijden zonder alle poespas.
Zonder hulpteugels etc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:34

Zadelmak betekend (in mijn ogen):
- los op/af kunnen stijgen.
- normaal rond kunnen sturen
- stap / draf / galop.

Licht ingereden gaat verder als zadelmak...
Dat betekend dat je een in B-proefje netjes rond kan komen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:43

anneliesdj schreef:
Dilan1993 schreef:
Da's niet de enige reden om een pop te gebruiken ;)

Zo'n pop is over het algemeen lichter dan een echt mens, dus minder druk ineens op de paardenrug. Daarbij, als je de pop goed vastmaakt, zal ie blijven zitten, ook als het paard bokt. En een voordeel hiervan is, een pop rukt niet aan de teugels en klemt niet om de buik van het paard.

Zij suggereert dat dat de enige reden is ;)

nee dat denk ik ook en daarbij moet je gewoon trainen en vertrouwwen op bouwen tot je er op kan en als je dat niet durf moet je het door een ander laten doen ! zo denk ik er over en ik het niet het hele topic door gelezen ! :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:57

dressuur518 schreef:
nee dat denk ik ook en daarbij moet je gewoon trainen en vertrouwwen op bouwen tot je er op kan en als je dat niet durf moet je het door een ander laten doen ! zo denk ik er over en ik het niet het hele topic door gelezen ! :o

Als smokkelroute moet je er ook niet aan beginnen, maar kan best zijn dat je bv een wat onzeker paard hebt of zelf het niet zeker weet. Ook dan kan je er beter eerst een pop op zetten. Baas op de grond is dan ook in het zicht om steun bij te zoeken. Kan zijn dat het juist een goede stap is om alles wat bij ruiter op de rug komt kijken in kleinere stapjes aan te bieden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:43

Over de pop gesproken, kijk eens bij het voorpaginanieuws ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:46

montyjansen schreef:
Ik krijg ook vaak paarden met een uitdaging, zo als ze dat dan noemen. :(:)
ik lees zo tussen de regels door dat anneliesdj zich aanbied , ik ga er wel op, een beetje bokken is geen probleem. ;)

Zulke paarden heb ik ook gehad maar nooit een pop gebruikt, is zelfs niet in me opgekomen ;)
En nee, ik bied me niet aan om er ff op te stappen en de bokken uit te zitten, dat doe ik zowieso niet.
Voor ik erop ga wil ik eerst het paard in de omgang zien, weten hoe ze zijn met longeren, hoe de eerste keer zadel was ed. Als je dat hebt gedaan heb je ook een band met het paard en kun je je een voorstelling maken hoe hij zal reageren als je erop stapt.
En het is zeker niet erg als ze dan weleens gek doen maar zoals ik zei valt dat meestal heel erg mee.

Barcelano schreef:
Ik noem een paard zadel mak als je netjes minimaal een b proef kan rijden zonder alle poespas.
Zonder hulpteugels etc

Zadelmak is normaal op en afstappen, goede reactie op het been, stuur en rem in alle gangen.

Bij doorrijden ga je bezig met de puntjes op de i; binnen/buitenbeen, stelling, buiging, aanleuning, verfijndere figuren, iets meer 'verzameling'.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:24

Brainless schreef:
Zadelmak betekend (in mijn ogen):
- los op/af kunnen stijgen.
- normaal rond kunnen sturen
- stap / draf / galop.

Licht ingereden gaat verder als zadelmak...
Dat betekend dat je een in B-proefje netjes rond kan komen.

Nou ik vind licht ingereden wel een verschil met een B proef netjes rijden. In een B proef komt wel wat meer kijken.. (middendraf bv)