_Hyperion_ schreef:Nou...omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het filmpje heb ik even een andere computer opgestart die niet vastloopt op filmpjes.
Wat ik zie is een paard dat allerlei kunstjes heeft geleerd, zonder dat het eerst netjes voorwaarts over de rug heeft leren lopen.
Dit paard is eigenlijk nog niet eens in het horizontaal evenwicht, maar loopt nog steeds als een pas beleerd paard voornamelijk op de voorhand. Enkele stukjes uitgezonderd, waarbij hij wat meer op de achterhand komt, als de amazone zichzelf wat naar achteren drukt in het zadel en de hand wat hoger houdt. Desalniettemin wel knap dat je een paard deze kunstjes allemaal op deze manier kunt leren.
Maar met gymnastiseren en dressuurmatig trainen heeft dit mijns inziens weinig te maken. Met name de galopstukken vond ik bijzonder. Het paard heeft totaal geen sprong in de galop, grijpt niet naar voren met het achterbeen, maar sloft een beetje. I.p.v. dan het dier even lekker voorwaarts te rijden, zodat hij echt gaat galopperen wordt het dier alleen maar meer terug gereden en worden er keer op keer halfslachtige pirouettes en keertwendingen in de galop gereden. Die niets...maar dan ook niets toevoegen aan de training van dit dier en die dit dier niet verder zullen brengen qua evenwicht en kracht.
Dan de travers en schouderbinnenwaarts....ik heb ze niet gezien. Wel heb ik een paard gezien dat heel knap kan wijken over de hoefslag, zowel met de kont aan de bakrandkant als andersom. En dat is op zich een goede oefening en helpt je om later een goede schouderbinnenwaarts te rijden en travers, wijken en appuyementen...maar noem het geen SBW of travers...want daar had het niks mee te maken.
Middendraf: alleen versnelling...geen verruiming...maar dat kan ook niet als je altijd alleen maar op truukjes wordt gereden en niet wordt gegymnastiseerd en niet van achteren naar voren wordt gereden...
Kortom...een paard dat goed geconditioneerd is op bepaalde hulpen (druk), maar geen dressuurmatige training ondergaat..
Rug strak, hals strak...
Staartzwaaien en dat soort signalen zien we niet...maar als dit paard zo doorgereden zou worden komt dat vanzelf, want hij wordt langzamerhand muurvast in zijn lijf gereden en dat zal vroeg of laat tot problemen en protest gaan leiden.
Geweldig hoe je dit omschrijft