Staken van huis af... Ferro-bloed???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:59

Lukt het ook niet als je afstapt en er naast, of ervoor gaat lopen? Dat ze jou als leider ziet? Of misschien eens proberen met een drijvende kracht voor en achter het paard: Iemand ervoor die door loopt (Desnoods jij dat er niemand opzit) en iemand er achter (lopend) Enorm belonen als het lukt, buiten spelen moet LEUK zijn.

Ze moet er naaruit kijken zo van: Hey, ik krijg dit als ik naar buiten ga, das leuker dan terug naar mijn erf. En als het niet lukt corrigeren en blijven proberen tot het wel lukt. Consuquent blijven en steeds een stapje verder. En als het goed gaat probeer je het zonder voor of achter en ga je erop met 1 iemand erbij. Net zolang tot dat goed gaat tot je helemaal zonder hulp kan.

Maar dan moet je natuurlijk wel iemand hebben die je kan en wel helpen. Succes!

germie

Re: Staken van huis af... Ferro-bloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:22

Hmm, ik ken een Ferro die dit gedrag ook vertoont. Wel toevallig. En dit paard gaat hierin zo ver dat hij rustig de sloot in loopt of de kont in het prikkeldraad parkeert als het paard maar niet de richting op die jij wilt. Op het moment dat het paard niet verder wil gaat het op de rem, stijgeren, omdraaien en als je dan ingrijpt met een tik met de zweep of been, dan krijg je er een bok bij. Dan loopt het achteruit als het de kans niet krijgt om te draaien en waar het dan tegenaan loopt doet er niet toe, naar voren gaat het niet meer.
Gaat iemand bij het hoofd meelopen, dan is het paard in 1 keer om. En wandelt het mee, zonder enig verzet. Maar zodra er niemand in de buurt is, dan gaat het 50 meter verderop weer proberen om te keren. Met 4 benen tegelijk in de lucht springen is ook een truukje van dit paard. Ik ben altijd alleen, dus moet het ook alleen en zonder hulp oplossen.
Paard is overigens verkeersmak, goed ingereden en heeft bijzonder veel werklust, maar ook bijzonder slim, het leert heel snel.
Het probleem is er nog niet helemaal uit, maar we zijn al een heel eind, een rondje dorp is nu redelijk normaal mogelijk. Het ligt zeker niet altijd aan opvoeding, in dit geval namelijk niet, dat weet ik absoluut zeker omdat ik dit paard gekend heb vanaf de geboorte en ik meer dan 30 paarden ingereden en opgeleid heb.
Het is een paard met een zeer sterke wil die het gewoon probeert en waarbij een nee ook een nee blijft, de NEE is erg moeilijk om te buigen in een ja, maar gelukkig is het meestal gewoon een supermeewerkend dier. Afstappen moet je als ruiter never nooit doen, tenzij er echt een gevaarlijke situatie op kan treden. Maar een bok of stijgeren of omdraaien zijn geen redenen om af te stappen. Je moet dus zelf ook een heel goede ruiter zijn.
heel veel straffen met been of zweep helpt niet. Tuurlijk mag je een keer bijtikken of met het been duidelijk maken dat je dit niet accepteert. Maar sla niet door met de zweep, want het paard gaat alleen maar meer de trukendoos openzetten.
Wat je dan wel moet doen: 1 keer tik met zweep en been. En stem, schreeuwen mag in dit geval (duidelijk zijn met je stem wil ik hier mee zeggen). Draait paard om, dit corrigeren. Blijft het paard stilstaan, wacht dan totdat ademhaling en hartslag van dier were tot rust gekomen zijn, zeg en doe ondertussen niets. Zit passief op de rug. Gekalmeerd? Vraag dan voorwaarts. Beloon bij elke juiste pas, maak me je stem duidelijk bij elke foute pas dat je dit niet wilt. Gaat paard weer proberen om te draaien, dan weer tik en wacht weer af. Ik heb zo wel eens 20 minuten op 1 plek stilgestaan, maar uiteindelijk kreeg ik m'n zin en niet het paard. En dan gaat het steeds beter.
Dit paard deed het overigens ook op de terugweg naar huis. Dus niet alleen bij het van huis gaan.
Gaat wel veel tijd in zitten, dit is niet in een maandje over. Je moet dus als ruiter geduld hebben, eerlijk zijn en heel zadelvast zijn. En precies op het juiste moment weten te belonen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:49

germie schreef:
...
Het is een paard met een zeer sterke wil die het gewoon probeert en waarbij een nee ook een nee blijft, de NEE is erg moeilijk om te buigen in een ja, maar gelukkig is het meestal gewoon een supermeewerkend dier...

Mijn Paddoxje is ook een beetje zo. Supermeewerkend, echt een fijn dier. Behalve als we iets gaan doen wat mevrouw niet zint (iets nieuws ofzo). Dan is het ook echt NEE! Daar moeten we dan even doorheen, en als we die drempel gepasseerd zijn, dan is ze weer fijn en makkelijk.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:49

mijn bwp-merrie (vader darco) deed dit ook in het begin ik haar reed.
maar naarmate ze vertrouwen kreeg in mij door ze langer te rijden kon ik haar overal ontspannen langs sturen met lange teugel.

gewoon een kwestie van vertrouwen opbouwen. in het begin ging ze ook steigeren enzo ik draaide haar gewoon en ging in achteruit waar ik wilde passeren. maar die kon wel super achteruit gaan (men zei soms tegen mij dat mijn paard liever achteruit liep dan vooruit ;)

gewoon rustig blijven en haar vertrouwen proberen te winnen mettertijd.
succes _/-\o_

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:04

Ik heb zelf ervaring met een Ferro. Het zijn geen eenvoudige paarden over het algemeen, mijn advies is om goede instructie te zoeken. Uiteindelijk heb ik mijn paard naar een africhter gebracht en ben daarna twee weken bij hem gaan lessen. Dit heeft wel veel geholpen. Misschien is dat een oplossing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:08

ijsdame schreef:
Mijn 8 jarige merrie wil niet weg van huis, dus de weg op een rondje stappen, of een bosrit maken.
Dit resulteert zich dan letterlijk in ineens stoppen keihard achteruit stappen, nergens meer naar kijken dus de sloot in of de draad in, voor autos langs, maakt niks meer uit voor haar! :(
Zodra ik boos word en probeer vooruit te komen gaat ze steigeren en heel erg flink }>
Niet van te winnen dus, als ik niks doe houd ze op met achteruit stappen maar kom niet meer vooruit moet er dus echt af en weer op en weer af en op :o :j gewoon been geven werkt net zo erg als boos worden :+
zodra we bij het kanaal zijn loopt ze gewoon overal langs in het bos ook *\o/* , maar de weg erheen is drama!!

Ik hoor dat nakomelingen van ferro of indirect ferro (osmium,rhodium) dit vaker doen, niet van huis willen, ook niet in trailer,dat doet mijn merrie dan weer wel, ;)

Tips Please!!!

_O- _O- Sorry maar ik moest toch wel erg lachen om je titel :') Mijn Byr x Laski doet dit namelijk ook en dat is toch echt een raszuivere IJslander :D Bij hem is het gedrag een uiting van gebrek aan vertrouwen, hoe beter we elkaar kennen hoe beter het gaat, het is alweer een jaar of 2 geleden dat we op een greppel/prikkeldraad/intercity :7 af denderden. Been geven helpt inderdaad niet, ik krijg hem alleen voorwaarts met stemhulp of, als hij niet te erg twijfelt, met een tikje. Op been reageert hij dus wel heel braaf maar dan helaas wel de verkeerde kant op namelijk achteruit.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:45

Ik lees gelukkig nog veel ervaringen van alle andere bokkers hier!
Ze doet het ook niet altijd, dus ergens heeft het zeker met vertrouwen en onzekerheid te maken!
Rustig blijven werkt het beste :o , heb wel besloten niet meer af te stappen omdat ik het gedrag wil doorbreken. Dan maar de tijd nemen en 100x omdraaien en terug draaien en een x achteruit een stuk :))
zolang ik rustig blijf en niet in discussie ga komt ze ook niet overreind O:) !
Dus ergens heeft ze ook een zetje nodig van kom op dame je kan het haha!
Ik blijf volhouden op sommige dagen kan ik helemaal het rondje alleen doen met 1 enkele rem en achteruit in het rondje *\o/*
Daar doen we het voor! *D

wombats00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:43

Heel herkenbaar! Ik ben ook van mening dat dit niet valt op te lossen door boos te worden. Je hebt een heel pak consequentie & geduld nodig!

Wanneer mijn paard in de staak kwam en ik been gaf, ging hij alleen maar achteruit en kwam `ie lichtelijk omhoog. Het liefst deed `ie dit dan in de buurt van een auto, sloot, prikkeldraad etc. Het probleem is dat je dan niks meer kunt doen, tenminste, ik wilde geen gevaarlijke situaties op gaan zoeken. Dan stapte ik af en was alles weer okee....Dit ging een tijdje goed, totdat hij dit door kreeg, wanneer ik dan weer opstapte ging hij weer in de staak.

Vanaf toen alleen nog maar met anderen de bossen in gegaan, voornamelijk achter de anderen aan en weer vertrouwen in elkaar krijgen. Toch is het fijn als je een keer in je eentje met je paard in de bossen kan gaan uitstappen. Toen heb ik wel besloten een andere aanpak te kiezen; Ik ging met 1 ander zeer betrouwbaar paard & ervaren ruiter naar buiten, eerst zorgde ik ervoor dat hij braaf was terwijl hij achter dit andere paard liep. langzaam werkte ik er naartoe om ernaast te kunnen rijden, maar ik was hier niet té duidelijk mee bezig (dus niet te veel focussen op m`n paard, maar kletsen met de andere ruiter, de omgeving bekijken) toen hij ernaast braaf was, zijn we 'enge' dingen op gaan zoeken. Hierdoor kroop hij weer achter het andere paard, maar door de afleiding van het 'enge' voorwerp vergat hij het staken etc. Zo ben ik een hele tijd bezig geweest, hij leerde steeds meer dingen normaal te vinden en te accepteren van mij! Ook ik kreeg weer meer zelfvertrouwen in het buitenrijden. Nu rij ik met hem voorop, gaat hij met aanmoediging van mij voorop langs 'enge' dingen. Nog steeds komt hij zo nu en dan in de staak, ik stap niet meer af, laat hem naar het 'enge ding' kijken. Als hij dan achteruit gaat op m`n been, ga ik draaien, draaien, draaien, desnoods op de plaats! ondertussen gaat de andere ruiter achter ons staan, wanneer hij dan achteruit gaat botst hij tegen het andere paard en geeft de andere ruiter hem, wanneer nodig, een tik op z`n kont. Een stemverheffing of een tik tegen z`n hals kan nu ook al de doorslag geven, en geeft meneer zich gewonnen. Als ik zie dat er achter me een niet te diepe sloot zit of stroomdraad (geen prikkeldraad dus) laat ik hem er gewoon in/tegenaan lopen. Laat hem dan maar een keer goed schrikken, hij wil irritant doen! Ook bomen zijn geliefd om tegenaan te lopen, probeer het in te schatten en wanneer je denkt dat het niet te gevaarlijk is laat hem dan z`n gang maar gaan. Ik kom wel `s ooit thuis met een blauwe plek of een schaafwond, maar dat neem ik dan maar voor lief :o ...Ga eventueel een stukje achterwaarts, maar blijf rustig!!! probeer ook zelf vooruit te denken en alles voorwaarts op te lossen! Wij zijn er ook nog niet en het heeft tijd nodig, het is ook een soort sleur wat je bij jezelf en je paard moet doorbreken. Hopelijk heb je hier wat aan! ;)

edit: Mijn paard bezit ook geen ferro-bloed

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:40

Even een update vanuit mijn kant.

Afgelopen zondag ben ik met de eigenaresse van de manege en nog iemand op buitenrit geweest.
In het begin (eerst straatje ;)) was hij heel enthousiast en ging hij zelfs een beetje voorop. Toen we echter bij de bocht waren begon het spelletje weer.. Hij wilde omdraaien.. De eigenaresse reed naast me en hij knalde met zijn hoofd tegen haar arm.. (les 1 voor hem haha). flink aandrijven en hij liep weer. Nog geen 50 meter verder dacht hij weer dat hij naar huis kon.. weer flink been en hij liep door. Maar toen kwam het stukje wat hij echt eng vind.. Hij moest van de eigenaresse van de manege aan de buitenkant lopen omdat hij als hij erachteraan mag lopen hij toch wel luistert. Hij was het er echt niet mee eens. Omhoog komen en tegelijkertijd omdraaien, achteruit lopen.. alles trok hij weer uit de kast. De eigenaresse van de manege zei dat ik zijn hoofd naar rechts moest doen en hem niet naar links mocht laten draaien (ook niet het rondje afmaken) omdat dat de kant was waar hij op wilde. Ik dus telkens hem naar rechts gestuurd en telkens kwamen we een stapje verder. Het was een heel gevecht.. kreeg het ook echt warm maar mijn zweep is er niet eens aan te pas gekomen.. alleen naar rechts blijven sturen en mijn linkerbeen eraan.. Na een tijdje had hij door dat het geen zin had om tegen te stribbelen en ging hij netjes voorop lopen..

We zijn anderhalfuur weg geweest en hebben gestapt, gedraafd en zelfs een galopje gedaan.. En hij reed altijd voorop! Hij heeft af en toe nog geprobeerd om te keren of beetje te staken maar zodra ik zijn hoofd naar rechts deed en hem streng toesprak om door te lopen deed hij dat.. Heb ook geleerd dat ik hem meer moet "rijden" en hem dus geen kans moet geven om gekke dingen te gaan doen.

Ik ben echt trots op mezelf en op mijn paardje dat we dit in een ritje bereikt hebben. Vooral dat we het zonder geweld hebben bereikt :). De eigenaresse van de manege had trouwens wel echt het idee dat het een dominantie probleem is wat we hebben en dat hij het niet uit angst doet.. Vooral omdat hij ophield toen hij zag dat ik hem niet linksom maar rechtsom liet draaien :).

We gaan gewoon lekker door met oefenen met mensen/paarden die onderweg geen streken vertonen zodat ik hem leer dat hij voorop moet lopen en daarna ga ik eens proberen om wat stukjes met hem alleen te gaan.

De goede moed zit er in ieder geval in!

Lang verhaal maar ik ben wel super blij met dit resultaat en misschien kan iemand anders er ook nog iets mee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:49

Zou mijn Haflinger merrie ook Ferro bloed hebben dan?

Die houdt ook van deze geintjes en weigerd van huis weg te gaan, ik heb het maar opgegeven en rijd enkel nog buiten als ik er met de trailer naar toe kan dan weet ze de weg nl. niet.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:16

wie weet :D
Charaz schreef:
Zou mijn Haflinger merrie ook Ferro bloed hebben dan?

Die houdt ook van deze geintjes en weigerd van huis weg te gaan, ik heb het maar opgegeven en rijd enkel nog buiten als ik er met de trailer naar toe kan dan weet ze de weg nl. niet.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:03

ijsdame schreef:
Ik lees gelukkig nog veel ervaringen van alle andere bokkers hier!
Ze doet het ook niet altijd, dus ergens heeft het zeker met vertrouwen en onzekerheid te maken!
Rustig blijven werkt het beste :o , heb wel besloten niet meer af te stappen omdat ik het gedrag wil doorbreken. Dan maar de tijd nemen en 100x omdraaien en terug draaien en een x achteruit een stuk :))
zolang ik rustig blijf en niet in discussie ga komt ze ook niet overreind O:) !
Dus ergens heeft ze ook een zetje nodig van kom op dame je kan het haha!
Ik blijf volhouden op sommige dagen kan ik helemaal het rondje alleen doen met 1 enkele rem en achteruit in het rondje *\o/*
Daar doen we het voor! *D

Die van mij ging ook altijd veel achteruit. Ik moest altijd wel afstappen en dit was het paard altijd.

Ze ging met zin als er een sloot was, met de kont richting de sloot en op het nippertje stapte ik er snel af omdat ze echt achter over ging.

Hiermee had ze altijd wel haar zin, zo'n situatie is lastig.

Overigens was dit geen Ferro bloed :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:25

denk niet dat het echt met de specifieke afstamming te maken heeft, maar de mate van staken en verzet kan zeker wel komen door de hoeveelheid "bloed" wat in de ouderlijnen zit, had zelf een negromerrie, die kon exact hetzelfde doen, ende ferro nakomelingen zijn nu eenmaal vaak karakterpaarden, oftewel sterke paarden, dus als die eenmaal beseffen hoe sterk ze zijn, heb je er behoorlijk werk aan om ze erdoor te rijden, maar ook dat is wel mogelijk hoor, stap desnoods af vlak voordat ze in staking gaat, wandel een stukje terug, en vertrek dan weer tot voorbij haar stakingspunt...goed gedrag belonen, en spastisch gedrag proberen te voorkomen, laat haar rondjes om je heen lopen, doe wel een halster onder het hoofdstel aan, liefst een touwhalster, en zet haar aan t werk als ze wil gaan staken...de mijne koos uiteindelijk om braaf te stappen, werken werd ze toch maar moe van succes!