Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Edit (even wat vollediger gezegd):
En je denkt dat je een paard leert zijn lijf goed te gebruiken door hem actief "tegen te houden" (ongeacht zijn tempo), of door hem in een arbeids (natuurlijker) tempo te laten lopen en passief tegen te houden (oftewel op te vangen)
of nog wat anders?
Is werken naar de ontspanning tegenhouden? Dat dacht ik niet
.. Ik kan me daar geen voorstelling van maken eigenlijk. Bij tegenhouden zie ik korte teugels en handen die overvloedig veel in de mond aan het werken zijn. Een hand behoort nooit richting de buik te werken, deze behoort stil te zijn en enkel een vraag te stellen en het paard kan hier een respons op geven. Of de respons tegen de hand is of het (af)buigen/laten zakken van hals is afhankelijk van de gemoedstoestand van het paard, de sterkte van de vraag en of het gevraagde daadwerkelijk mogelijk is. Als het paard ervaart dat het gevraagde kan en er mentale nageeflijkheid onstaat en er geen beperking is, ontstaat er dus mentale nageeflijkheid (het is oke..)..
.. Rustig de mond blijven volgen met de hand, lichtjes contact houden.. Lekker om je heen blijven kijken, los zitten, losse schouders en handen, in en uit ademen, in en uitademen, enz.. Je krijgt nooit een losgelaten paard als de amazone/ruiter dit ook niet is, lekker zitten, om je heen kijken.. Pomtiepom, blijf je paard voelen. Benen langs de zijdes, niet als drijvende kracht, maar als ondersteunend. (Geef het paard de gelegenheid zijn passen af te maken (wat zou belangrijk is in de tact), dus niet gelijk hup naar voren drijven en dan van voren inwerken om hem af te laten buigen..)
, de hand daar laten. Je moet uiteraard het paard wel de gelegenheid geven om de ruimte te vinden waarin het zijn hals kan laten zakken. De hals zal zakken, dit gebeurt doordat het paard de rug los laat (anders kan de hals niet zakken
) en hij zijn passen af maakt en hierin een ritmische stap ontwikkelt (tact). Zonder ontspanning, geen tact.. zonder tact mag je eigenlijk gewoon niet verder.. (Ken zat paarden die zogenaamd teugelkreupel zijn. Deze worden aan de voorkant zo belast, dat de tact er in verloren gaat..)
.
Ondersteunend wil zeggen; begeleiden in tempo, wat betekent het begeleiden in het activeren van het achterbeen, dat hoeft dus niet constant, vandaar een ondersteunde functie.
... Mindfields schreef:Lusitana schreef:Edit (even wat vollediger gezegd):
En je denkt dat je een paard leert zijn lijf goed te gebruiken door hem actief "tegen te houden" (ongeacht zijn tempo), of door hem in een arbeids (natuurlijker) tempo te laten lopen en passief tegen te houden (oftewel op te vangen)
of nog wat anders?
Hoho, ik hou niks tegen. Ik laat het paard in een tempo lopen waarin het zich prettig voelt.
..
.. Eigenlijk wel de belangrijkste kun je zeggen
. Je denkt toch niet dat wij het paard hoeven te leren hoe hij zijn hals moet buigen? We moeten het paard leren zijn lichaam correct te gebruiken om ons verantwoord te kunnen dragen
. We (even generaliseren) doen allemaal alsof we het hoofd moeten vasthouden, anders valt het eraf, of we moeten drijven anders loopt het paard niet meer..
)
! Paardrijden gaat niet om winnen, maar samen iets bereiken.
En vanaf dat moment heb je een paard pas op 2 teugels.
Maar ook bij zo een paard zou ik vanaf de grond beginnen (bij ieder paard eigenlijk).
.
)...
setteke schreef:Haha, in mijn verhaal wel, maar in andere verhalen weer niet. De hand is absoluut 1 van de belangrijkste dingen in de rijderij, als je input groter is (van jezelf of je paard) en je hand doet niets, gaat je paard boven het tempo lopen en krijg je geen verbinding. Loopt het paard onder het tempo, zal het ook geen goed contact nemen. Dus zonder verbinding, geen communicatie. Maar dat is mijn mening
Air schreef:Prachtig verhaal hoor WolinLotte, maar dat staat helemaal haaks op wat je eerst schrijft.
Normaals, voorwaarts-neerwaarts heeft niks met over het tempo jagen te maken en ik vraag mij ook af door wie dat de wereld ingeholpen is.
Een paard kan nooit correct nageven als het scheef is.
Het enige wat je krijgt is aanleuning, paard is bereid om de ruiterhand aan te nemen en te volgen. Maar die aanleuning is dan ook nog niet gelijk: door de scheefheid. Dat bedoelde Dressage4U ook. Je aanleuning is een doorgeefluik van wat er in de rest van het lichaam gebeurt.
Mindfields schreef:Hoho, ik hou niks tegen. Ik laat het paard in een tempo lopen waarin het zich prettig voelt.
Dressage4U schreef:Mindfields schreef:Hoho, ik hou niks tegen. Ik laat het paard in een tempo lopen waarin het zich prettig voelt.
Dan moet je je paard op de wei laten staan, daar voelt hij zich over het algemeen het prettigst.![]()
Ik vraag mij af wat je doet wanneer jou paard zich het prettigst voelt om onder je uit te lopen? Laat jij hem dan wel hard door lopen?
Dressage4U schreef:Mindfields schreef:Hoho, ik hou niks tegen. Ik laat het paard in een tempo lopen waarin het zich prettig voelt.
Dan moet je je paard op de wei laten staan, daar voelt hij zich over het algemeen het prettigst.![]()
Ik vraag mij af wat je doet wanneer jou paard zich het prettigst voelt om onder je uit te lopen? Laat jij hem dan wel hard door lopen?
Mindfields schreef:Zodra het zich ontspant wil het niet eens meer onder me uit lopen. Ik ga hier niet een systeem verdedigen wat al immens veel ruiters en vooral paarden heeft geholpen en nog dagelijks doet. Paarden die vastgereden zijn in het systeem van veel te veel voorwaarts.
Hoe het de wereld ingeholpen is weet ik niet(vroeg iemand) maar dagelijks zie ik ruiters in een veel te hoog tempo rondrijden op paarden die geen kant op kunnen met hun achterbeen, rug, schouder, hals.
@Dressage4u, kijk anders even op mijn website, daar staat alles over hoe en wat ik doe zo ongeveer wel op. Heb jij ook een website?
Dressage4U schreef:Over welk systeem praat jij hier Mindfields?
Grappig dat je hier niet aan ons uit wil leggen hoe jij een loperig paard rijd.
En verder heb jij het steeds over een te hoog tempo rijden. Ik heb nergens geschreven dat een paard op een te hoog tempo rondgestuurd moet worden. Een paard moet op zijn eigen benen lopen, drang naar voren hebben (impuls) en gehoorzaam zijn aan de hulpen die ik geef. Nergens heb ik het gehad over een te hoog tempo.
Een website heb ik niet Mindfields, niet nodig ook. Mond op mondreclame doet erg veel.