Paard rent weg tijdens het opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Paard rent weg tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:11

Sinds wanneer is het een mening of een paard met drie volwassen genoeg is om ingereden te worden? Je paard is groot, erg jong en groeit nog? Hoe zou je dan de MENING kunnen hebben dat hij er klaar voor is?

Weet je wat, dan is mijn mening dat gras blauw is, konijnen vlees eten en de aarde toch plat is.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:18

@Gineke, Ja dat is absoluut een mening. Dus geef jij je vleesetende konijn maar snel een biefstukje :D
Maar even zonder gekheid, dat is hier helemaal niet de vraag... altijd die eeuwige discussies over wel of niet rijden op een 3/4 jarige...

Ze vraagt hoe ze haar paard stil kan laten staan met opstappen. Dat zou je (bij wijze van spreken) ook een met een jaarling kunnen doen. Wat veel mensen hier vergeten (met de tip´s die ze geven) is dat je je moet afvragen of je paard het allemaal begrijpt en genoeg ontspannen is. Ik geloof namelijk absoluut niet in paarden die uit proberen en niet willen etc. Dat is miscommunicatie en dat moet je rustig en positief oplossen zodat (zeker zo´n jong paard) er een goeie ervaring aan over houdt.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:41

mijn pony vond het ook niet super fijn als ik aan die spier zat dus wie weet, ben wel benieuwd of het misschien iets helpt. succes in elk geval ;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:18

Dat was ook niet mijn idee. Maar mensen met veel ervaring die heel veel probleem paarden over de vloer krijgen deden het. Ik durfde het zelf namelijk ook niet. Maar ik ben erbij geweest toen ze het deden en het dier heeft geen pas verkeerd gezet. Nadat hun het een paar keer hadden gedaan ben ik met hun erbij erop gestapt en ook dat gaf geen probleem. Het dier heeft daarna nooit geen spatjes meer gehad.

Ik zeg ook niet dat dit DE manier is, maar tis een idee. Wij hebben ook alles geprobeert wat hier staat. In de hoek, teugel heel kort enz. Echter dat gaf geen resultaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:47

Tja, als er ineens zo'n plotse verandering is, is dat vaak omdat er in het leven van het paard iets verandert is.

Paard heeft 3,5 week stilgestaan, omdat jij met de gedachte zat: 'hij is afgekeurd'. Dat krijgt zo'n paard echt wel mee hoor.
Je zegt ook dat hij dikker is geworden. 3,5 week stilgestaan dus minder spieren. Zeker weten dat het zadel past?

Daarbij zijn 3-jarige paarden oha makkelijker in te rijden omdat je ze nog makkelijk kunt overrompelen. Dan laten ze gewoon alles over zich heen komen en pas later, meestal na een langere pauze. (vaak de winterstop, maar in jouw geval zou het misschien de 3,5 weken kunnen zijn)
Dan heeft alles een beetje kunnen bezinken, en hebben ze zelf een idee wat ze daar nou van vinden.

Ik denk misschien ook dat je je paard verkeert leest. Als ik jouw beschrijving zo hoor is dit een 'freeze' en 'explode' gevalletje. Paard LIJKT kalm, maar is in zichzelf gekeerd. Hoofd vaak nét iets te laag, ogen knipperen niet, gespannen mondje etc.

Weet niet of deze beschrijving een beetje klopt? Lijkt me raar als hij écht totaal geen spanning heeft totdat je gaat zitten en dan meteen paniek heeft.

anna_belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:23

Het "normaal" opstappen is toch wel één van de basisbeginselen en is natuurlijk super irritant als dit niet lukt.

Ik zou om te beginnen opstappen met een krukje. Dit is veel beter voor de rug van het paard, zeker bij zo'n groot en jong paard, maar ook voor jezelf is het veel makkelijker opstappen. Je kan met veel meer rust en met veel meer controle over je eigen lichaam zo fijn en zo rustig mogelijk in het zadel plaatsnemen.

Uiteraard moet je er rekening mee houden dat je een erg jong en voor zijn leeftijd behoorlijk groot paard aan het rijden bent die nog in zijn groei is. Dat betekend dat je vooral je zadel zeer goed en enkele keren moet gaan nakijken. Zijn spieren gaan zich ontwikkelen met daarbij nog zijn groei waardoor zijn lichaam verandert en het niet anders kan dan dat het zadel op een gegeven moment niet meer past en aangepast zal moeten worden.

Misschien een tip als je denkt dat het iets lichamelijks is; laat er eens een osteopaat naar kijken! Na de behandeling merk ik gelijk dat mijn paard veel losser is en meer ruimte heeft voor beweging. Misschien zit er iets "vast" in de rug en is dit zo verholpen! Ik denk niet dat het iets met OCD te maken kan hebben.

Succes

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:49

Opstappen met krukje doe ik ook, bij mijn oudere paarden. Ben ik ook absoluut een voorstander van, maar.... Ik vindt dat levensgevaarlijk om te gebruiken bij een net zadelmak paard. Je hebt daar niet altijd controle over de bewegingen en als ze met hun been in het krukje komen weet je zeker dat je het eerste jaar niet meer normaal op kan stappen. (Ik spreek over warmbloedpaarden want ik kan mij voorstellen dat koudbloeden wat relaxter omgaan met dit soort dingen) Ik zou dus ook absoluut niet opstappen met een krukje bij zo´n jong dier... (Of het moet een krukje zijn dat niet kan omvallen en waar ze de benen niet in kunnen krijgen, die bestaan ook...)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 08:21

Hallo allemaal

Hier even een update.
Ik heb gisteren de 3-jarige op de wasplaats vast gezet en heb heel zijn lichaam eens goed afgetast of hoe je dat mag noemen.
Hij vertoonde bij het aftasten van zijn rug nogal een chagarijnig gedrag.
Net achter waar het zadel ophoud deed hij zijn oren in zijn nek.
Verder reageerde hij overal normaal op.
Ook vind ik dat hij weer vermagerd is sinds ik hem weer na die 3,5 week rust aan het rijden ben.
Ook heb ik hem in zijn mond gekeken en zag dat de onderste hoektanden hoger stonden dan de middelste tanden.
Achterin heb ik niet kunnen kijken want dat pikt hij niet.
Ik heb hem niet gereden want ik vind het zielig dat hij weer magerder is geworden.

Nu heb ik besloten dat de veearts hem maar eens helemaal binnenste buiten moet keren om te kijken waarom hij dit verdrag toont.
Ik ga er dus niet meer op rijden totdat ik weet wat er met hem aan de hand is.
Ik heb een afspraak met de veearts gemaakt en die komt volgende week.
Hopelijk vind de veearts wat en kan hem genezen zodat ik daarna hem weer rustig op kan bouwen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:12

Verstandige keuze TS ben benieuwd wat eruit komt. Succes!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:09

Onze ruim vierjarige, vindt het opstijgen ook spannend. Als je eenmaal zit is het goed en dan is hij superbraaf. We werken met zijn drieën, ik hou paard aan de longe kort vast, longe is bevestigd aan halster. Helper staat rechts, om te begrenzen en wat druk in de rechterbeugel te geven, ruiter stijgt m.b.v. Een krukje vlot op, gaat zachtjes zitten. Paard wordt beloond met snoepje en aaien. We gaan dit een tijdje volhouden zo. Bijzonder is dat hij wil vluchten voor het opstappen, hij draait naar rechts weg, maar trekt niet aan de lijn en stopt als de ruiter zit. We hebben hem langdurig voorbereid, omdat we al snel doorhadden dat hij bang was van iets dat boven hem uitstak. Nu kan hij dat aan. Hem in een hoek van de bak zetten kan misschien helpen, maar we zijn bang dat hij paniekerig wordt.
@TS: doe dit niet alleen. Zoek hulp, liefst twee mensen om hem aan twee kanten vast te houden. En bedenk: RUST is het belangrijkste bij het beleren van een jong paard. Neem de tijd en zorg voor herhaling ( gewoontevorming), beloning en ....KLAAR als het lukt! Belonen, afstijgen en lekker naar het land brengen. Houdt het positief.

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:22

Wat ik deed is naast je paard staan teugels in de hand en dan de buitenteugel iets stelling naar buiten vragen dan kijkt je paard buitenom naar het zadel en kan eigenlijk geen kant meer op vlot opstijgen en gelijk voorwaarts en belonen als je dat een paar keer hebt hè aan snapt je paard dat er niks eng aan is en zal hij rustig blijven staan.. het kan ook zijn dat zadel pijn doet en hij opstijgen met pijn ziet en daarom weg loopt. Let er wel op dat het steeds goed moet gaan negatieve ervaring maakt het alleen maar erger dus neem de tijd en wees rustig

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:40

egnie schreef:
Ik heb dit ook meegemaakt. Echter die deed het op het moment dat je aan de zijkant hing. Vasthouden door een ander was geen optie want ze ging gewoon. Dus hulp gevraagd en de oplossing: Halster onder het hoofdstel laten en gewoon vastzetten op de stenen, dus niet in het zachte zand. Hun mening was dat paarden op de stenen voorzichtiger zijn dan in het zachte zand. En wonderbaarlijk ik kon weer normaal opstappen en lekker rijden. Het is mijn inziens uitproberen op een vervelende manier.

Mijn merrie had ook moeite met het opstappen, had echter nooit hulp. Heb dus ook elke keer op de poetsplaats(buiten) het krukje gepakt, opstijgen, losmaken en wegstappen. Heel simpel en effectief. Zij accepteert los opstijgen nu ook heel goed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:11

Dit is een topic uit 2011, ik hoop dat TS inmiddels goed kan opstappen :-)