Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Angela schreef:Wat ik bij AdB ook erg mis (in ieder geval toen ik zelf les van hem had) was commentaar op het evenwicht van de ruiter. Je kunt rechtrichten tot je een ons weegt, maar als je het paard in de weg zit tijdens zijn eigen lopen, dan ga je er never-nooit-niet komen.. Ik heb niet 1 opmerking over mijn houding gehad tijdens het rijden, en echt, daar is nog altijd veel aan te verbeteren. Ik weet ook van andere lessen dat ik mijn paard beter rechtgericht krijg door zelf het paard met mijn eigen houding te ondersteunen met wat ik wil van mijn paard. Hij is daar totaal niet op ingegaan, en ik moest vooral bezig zijn met het sturen van het hoofd/nek van mijn paard, en niet met mijn hele paard. Daar kan ik nog altijd niet met mijn hoofd bij.
Alles in verhouding. Hoe verder je bent, hoe gevoeliger het paard en hoe belangrijker de zit van de ruiter.Angela schreef:Wat ik bij AdB ook erg mis (in ieder geval toen ik zelf les van hem had) was commentaar op het evenwicht van de ruiter. Je kunt rechtrichten tot je een ons weegt, maar als je het paard in de weg zit tijdens zijn eigen lopen, dan ga je er never-nooit-niet komen.. Ik heb niet 1 opmerking over mijn houding gehad tijdens het rijden, en echt, daar is nog altijd veel aan te verbeteren.

Of heb je altijd gecompenseerd met je paard en ben je rechtop gaan zitten, ookal zat je dan zelf scheef? En dat je dat nu opeens niet mocht doen.
Waar we WEL mee bezig zijn is de achterhand actief krijgen & houden, maar dat gaat niet perse met over het tempo heen jagen. Alles behalve dat. Mijn merrie gaat juist meer marcheren als ze recht is, en het is dus niet een methode om naar het rechte toe te komen door haar flink door te laten marcheren. Het is juist een gevolg van het recht zijn.
Paard wordt in de krul getrokken, maar de basis? Die is nergens te vinden... En dan heb je les van een 'topruiter', maar dus absoluut geen goede instructeur.... En daar mag je dan wel de hoofdprijs voor neer leggen.