Vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:16

Ik zou haast denken dat er iets mis is met het zadel of haar rug. Weet je zeker dat ze geen pijn heeft? Of schrikt ze juist omdat je haar "prikt" tijdens het opstijgen? Dat ze zeg maar reageert alsof ze door een wesp gestoken wordt ipv jou been? Misschien erg gevoelige pony? Doet ze dit elke keer als je opstijgt?

Dan proberen zo voorzichtig mogelijk op te stappen, teugels goed kort houden zodat ze niet weg kan stappen, of iemand vragen haar vast te houden als jij opstijgt. :+

Verder over hoe je zou moeten vallen heb je al genoeg tips gehad denk ik, das voor iedereen verschillend en vaak denk je er idd niet over na.

Blabla1980

Re: Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:12

Ik ben er een keer vanaf gevallen in bijna 2 jaar tijd. Maar het ging zo snel dat ik geen idee heb wat er precies gebeurde. voelde alleen dat ik op mijn stuitje terecht kwam en vervolgens met mijn cap tegen de grond knalde. Resultaat gekneusde rug en stuitje.

Ik kan me niet voorstellen dat ik voordat ik val nog eerst ga analyseren hoe ik moet neekomen :D

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:15

MaTuMi schreef:
Ik heb wel een trucje waardoor het minder pijn doet.
Ik zit op karate en daar moet je je val breken.
Dan moet je gewoon met je handen op de grond slaan, zodat je de val zachter maakt.
Moet je wel je arm spieren aanspannen, want anders komt het weer niet goed met je armen.
Maar, ik weet niet of je daar genoeg tijd voor hebt, tijdens het vallen:D
Wij oefenen dat in de les..

Ik heb dat een keer geprobeerd en heb zo mijn arm gebroken, is niet echt een slimme oplossing. :')

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:20

Mijn vriend rolt altijd door, weg van het paard ook. Ik kan dat echt niet, voor ik het besef lig ik op de grond.
Ik land ook steeds op men kont en rug, en als rugpatiënt lig ik daarna dan enkele dagen in bed :(

lecreuset

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:32

Ik heb een boek, het is eigenlijk een verhaal maar staan toch heel veel tips in,
voor oefeningen, vertrouwen en hoe je moet reageeren als je paard schrikt of
nog iets derchellijks, maar leuk verhaaltje trouwens en ik heb de oefeningen aan
mijn paardrij juffrouw laten zien een we hebben de oefeningen een week lang geoefend
een niemand valt nu meer lelijk van het paard!

super boek...

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:32

Ik heb 1 grote tip. Hij is hier al vaker voorbij gekomen, maar ik heb er ervaring mee.
Vang jezelf, nooit, maar dan ook echt NOOIT op met je armen. Dan komt de klap daar veel te hard aan.
Ik deed dat, brak mn arm op twee plekken, daar werden pinnen in gezet dmv een operatie van 3,5 uur met een trauma-arts en extra narcose en die moesten er ook weer uit na een halfjaar, weer een operatie van 45 minuten terwijl 15 minuten gepland waren. En nu heb ik 3 aardslelijke littekens op mn arm die nooit meer weggaan. Niet doen dus, heb ook een half jaar niet kunnen paardrijden.

Verder gaat vallen bij mij altijd te snel om over na te kunnen denken hoe ik moet vallen :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:28

Wegrollen van je paard als je valt is een goeie tip, voorkomt dat je eventueel onder de hoeven van je paard terecht komt. Ik probeer dit te doen, de laatste keer (vorige week)was dat helaas niet mogelijk omdat ik na mijn val van mijn paard in een gracht bleek te liggen met mijn paard bovenop mij :P (ze maaien hier de bermen niet, gracht was onzichtbaar) toen ik uit te gracht klom en naast de weg ging zitten om te controleren of alles ok was (uiteraard was paardlief toen al van me af gegaan) merkte ik dat mijn ribben een beetje kraakten en ben ik maar niet terug opgestapt. Ik ben braaf blijven zitten en heb een ambulance gebeld, en maar goed ook. In het ziekenhuis bleek ik complexe ribbreuken, een klaplong en een gescheurde lever te hebben. En als troostprijs een mooie blauwe plek in de vorm van een hoef rechtsonder op mijn ribben. Een paar dagen intensive care en een weekje ziekenhuis en ik ben er al bijna weer bovenop. Volgende week zit ik terug op mijn paard (intensief rijden zit er nog niet in, maar ik heb geen zin om in een hoekje te gaan zitten huilen)

De beste tip die ik tot nu toe gekregen heb is nog altijd je armen voor je gezicht houden. Zo kan je ze al niet breken omdat je erop neerkomt, en kan je ook geen hoef in je gezicht krijgen of je neus breken als je erop valt.

Judo is een goeie sport om te leren vallen, maar met 1 lesje ben je er niet en om nu speciaal daarvoor jaren judo te doen zie ik ook niet zitten. Als je sport moet je gewoon aanvaarden dat je kan vallen en er het beste van maken. Als je niks ernstigs hebt kan je eens goed vloeken en gewoon verder gaan waar je mee bezig was, want als je je er teveel op focust vergeet je te rijden en zit je eigenlijk alleen nog maar op je paard te zorgen dat je niet valt.

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:27

ehm ik val gewoon altijd geen idee hoe ik het doe :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:03

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:35

Vreemd genoeg val ik tot nu toe altijd goed :) Ik heb tijdens het vallen wel een soort intuïtieve reactie waardoor ik mezelf goed opvang, de goede kant oprol, ofzo. Maar dat is ook pas de laatste jaren, dus waarschijnlijk ontwikkel je dat met vaak vallen ;)
TS vroeg ook over de cap: ik zou je cap zeker vervangen als je op je hoofd bent gevallen. Soms is er dan idd niks te zien, maar er bestaat zeker een kans dat hij toch beschadigd is van binnenin, en je wilt daar echt geen risico mee nemen, je hoofd moet gewoon goed beschermd zijn!! Als je niet op je hoofd terechtkomt is het een kwestie van inschatten; hoeveel heeft je cap te verduren gehad... het is natuurlijk ook zonde om letterlijk na elke val een nieuwe te gaan kopen.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:43

Rij je vaker met body protector? zo niet, dan is dat met het opsteigen gwn een kwestie van veel doen ;) toen ik mijn bodyprotector net had faalde ik ook heel erg in opstappen, maar na vaak doen voel je niet eens meer dat je hem aan hebt. mij geeft het wel een zekerder gevoel tijdens het vallen, dan ben je beter beschermt als een paard je op je rug raakt als je op de grond ligt (mij nooit overkomen, meisje op manege wel, paard raakte der buik/borstkas zij had niks met dank aan der body-protector ;))
wat betreft het vallen: Gewoon vallen en dan wegrollen, een val sturen lijkt mij gwn bijna onmogelijk, maar ALTIJD doorrollen (als dat kan ;))
ik ben er een keer zonder zadel 5 keer in een kwartier afgelvallen en ik zin nu nog met vertrouwen op een paard, dus je moet vooral bedenken dat je veel zelfvertrouwen moet hebben en er altijd weer zo snel als je kunt weer op klimmen, anders doe je het NOOIT meer ;)

/3

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:17

ik heb mijn eerste valtraining te paard gegeven! wel heel iets anders als in het turnen, maar eigenlijk vond iedereen het wel leerzaam! :)