Makkelijke of moeilijke kant eerst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneSophie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:31

Zoals al velen boven mij gezegd hebben; besteedt aandacht aan beide kanten. Maak niet zozeer voor jezelf het onderscheid tussen moeilijk en makkelijk (dan ga je er ook veel sneller 'naar rijden' is mijn ervaring). Probeer veel te schakelen en te buigen.
En probeer eerst via de longe of de lange teugel de 'moeilijke' kant meer bevestigd te zien om vervolgens dit ook onder het zadel te bereiken. Succes!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:59

probeer op een trainin 50 procent rechtsom te rijden en 50 links.

Gaellevdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:32

Beide kanten zijn belangrijk, zowel de goede als de slechte ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:45

Inngge schreef:
probeer op een trainin 50 procent rechtsom te rijden en 50 links.

ik heb altijd geleerd dat je rechts en links evenveel effectieve tijd moet rijden.
Dat houdt dus in, dat als je paard links beter stelling en buiging neemt, je daar korter op rijdt. Stel, je rijdt in totaal 10 minuten linksgebogen, dan rijd je ook 10 min. rechtsgebogen. Als je paard rechts minder snel inbuigt, rijdt je uiteindelijk langer op rechts dan op links.

holiday94

Re: Makkelijke of moeilijke kant eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:34

ik probeer te moeilijke kant wat vaker te rijden dan de makkelijke kant. Als het beidegoed gaat gewoon 50/50

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:30

Mijn Ruby is rechts echt onwijs sterk, die kant weigert hij soms los te laten, maar het gevolg daarvan is dat ik links helemaal niets heb. Dus ik begin rechts, is hij er enigzins doorheen ga ik naar links en rij ik onwijs veel omstellingen. Aan het eind is hij dan helemaal los op beide kanten.
Ik moet er bij zeggen dat ik Ruby net 2 heb en hij had niets mee gedaan dus het verschil tussen links en rechts word al steeds kleiner en hij is al steeds sneller los.

Volgens mij verschilt het heel erg per paard hoe je moet beginnen.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:45

eerst ff de makkelijke kant tot dat ze fijn ontspand daarna bijv. een volte linksom (moeilijke kant) gevolgt weer door een volte linksom.. gewoon goed afwisselen! ;)

En probeer op de moeilijke kant extra stelling en buiging te vragen.

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:01

Ik begin ook het liefste met de makkelijke kant. Is je paard dan goed soepel/ warm door overgangen, kleine oefeningen zoals voltes, gebroken lijnen etc, van hand veranderen en proberen je paard op de andere hand ook soepel te maken. Vooral als een paard 'vastzit' of stijf is denk ik dat dat het makkelijkste voor het paard is. Wel denk ik dat je je paard zoveel mogelijk in evenwicht moet zien te krijgen. Dus proberen de moeilijke kant steeds minder moeilijk te maken, zonder dat dat ten koste gaat van zijn goede kant. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan... :o

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:40

Makkelijke kant want dan heb je altijd in ieder geval een goeie kant.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:31

Losrijden op de goede hand, daarna losrijden op de moeilijke hand. Op de goede kant veel buiging oefeningen doen, daarna langzaam overgaan op de moeilijke hand, bijv met s rijden. Opbouwen, de moeilijke hand niet evenveel belasten als de moelijke hand, maar opbouwen. Met losrijden bedoel ik voorwaarts neerwaarts in ontspanning. Is trouwens de basis van alles volgens mij. Misschien even een manueel therapeut naar laten kijken?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:34

Ik begin het liefste met de makkelijke kant. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een paard heel saai gaat worden als je steeds op de makkelijke kant begint. Ik zou het een beetje afwisselen. Als je niet al te veel zin hebt maak je je paard eerst los op de ene kant en daarna doe je de moeilijke kant. Maar zeker niet altijd op dezelfde beginnen ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:28

Makkelijk.
Dan is het paard op die kant al lekker soepel en gaat de andere kant waarschijnlijk beter :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:52

De makkelijke kant eerst, om op te warmen.
Dan moeilijk, om erop te trainen.
En weer makkelijk/positief afsluiten.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:53

Ik ben eigenlijk helemaal niet bezig met welke kant eerst.
Ik probeer constant te wisselen tussen beide kanten, veel voltes, figuren en alles.
Iedereen praat hier over eerst de ene dan de andere, maar zijn jullie niet constant aan het rijden en wisselen?

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:57

Ik doe hetzelfde als Gipsylover en denk er eigenlijk ook niet echt over na welke kant eerst. Rijd veel figuren en overgangen en met name veel slangevoltes met S bochtjes erin, zo neem ik gelijk beide kanten mee en in deze bochtjes veel schakelen :D

Cynn21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:04

Ik doe eerst de moeilijke en erna de makkelijke kant :)