Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:52

lilly_s18 schreef:
Het gaat niet over sporen daarom. Maar wat jullie zeggen over sporen ( de laatste paar reacties) zijn wel informatief. Maar tuurlijk is er niets erg aan sporen maar ik heb een beetje bang voor de combinatie jonge leeftijd- sporen, stel dat ze daar aan gewent is tegen haar 6 of 8 en dat ze dan terug sloom word?

Dat heeft dan wederom te maken met waar je ze voor gebruikt...
Zoals ik nu kan oordelen, zie jij sporen als een middel om jou paardje sneller te maken, maar daar zijn sporen niet voor nogmaals. Als je ze met dat doel gebruikt zal je paard inderdaad steeds grotere sporen nodig hebben.
Daarom zijn sporen bij jou probleem ook helemaal niet het goede hulpmiddel en doe je er goed aan om deze niet te gebruiken!!!

Ik kan je ook het volgende advieseren...
Je kan na het rijden vitamine E of magnesium geven, dit zijn poeders die je met een handje biks kunt geven, dit zorgt ervoor dat jou paard de afvalstoffen sneller kwijt raakt en spieren beter herstellen. Het kan namelijk ook goed zijn dat ze spierpijn heeft. Ik geef die van mij nu ook al ruim een jaar één keer per dag deze vitamine en hij zit veel beter in z'n vel en loopt fijner dan ooit. Ze worden er niet heet van, zijn geen energievoedingen, het is puur om de spieropbouw en spierherstel te bevorderen. Een jong paard is natuurlijk volop aan het groeien en zulke vitamine kunnen een wereld van verschil maken! Niet duur en bij de paardendrogist te bestellen :)

lilly_s18

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:00

:) dankjewel voor het goede advies! Ik zal het eens bekijken en zien wat ik kan doen. :D

feike_nr1

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:29

heb net alles gelezen, en wat mij eigenlijk opvalt is dat je geen directe antwoorden geeft op vragen.
jij vraagt mensen om te helpen, er zijn een hoop mensen die willen helpen, maar meer info willen hebben daarvoor. een onderdeel waar men meer info over wil is de frequentie van het rijden. rijd je elke dag, of om de dag of 6 keer per week? dat is wat mensen willen weten om je eventueel verder te helpen.

en wat vele mensen al zeggen, misschien is rust niet zo'n verkeer idee... je reageert continu fel op de adviezen van rust. blijkbaar ben je daar fel op tegen, maar elk paard heeft rust nodig. mijn paard (10) krijgt ook zijn vakanties. ik rijd 4 keer per week, en daarnaast krijgt hij soms een week rust.

het heeft geen haast om je paard op stoom te brengen. je paard moet met goede verzorging toch echt minimaal 20 kunnen worden, dus waarom geef je hem niet de tijd om te leren, en geniet je er lekker van.

op zijn 10de kan hij ook leren en als hij 15 is ook...

over de vraag van de sporen... je moet het echt niet gebruiken voor voorwaarts. maar weet wel dat sporen geen pijn doen. bij goed gebruik kietel je het paard met je spoor. je prikt dus niet. door aan te sporen kietel je je paard, dit vind het paard vaak niet heel erg prettig, maar doet hem/haar geen pijn. door het gekietel zal het paard luisteren naar je hulpen.

maar dat betekend niet dat het de oplossing is voor het voorwaarts rijden.
wat ik zelf doe om mijn paard voorwaarts te krijgen is veel overgangen... en ik rijd hem los op zijn tempo dit betekend dus dat als hij er niet aan toe is, hij soms de gehele training niet aan de teugel loopt. dit is geen ramp. hij hoeft niet direct aan de teugel te lopen, als hij maar aan de hulpen zit. dus als jou paard slomer word wanneer hij aan de teugel rijd, dan is hij misschien nog niet helemaal klaar ervoor... misschien kan je dan proberen om hem nog even 10 minuten langer voorwaarts te rijden... dan is hij maar minder lagn aan de teugel, dat is niet het grootste probleem, zeker niet als ik lees dat hij op de wedstrijden en vlak erna zeer voorwaarts is.

tips over voeding kan ik niet over mee praten, maar persoonlijk vind ik wel dat je normaal kan reageren op vragen van mensen die je willen helpen.

ik hoop dat je er wat aan hebt, en wat mee doet, en zo niet dan is dat aan jou.

ik heb me best gedaan