Hoe stappen jullie in/uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe stappen jullie in/uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:54

instappen: lang teugeltje
uitstappen: lang teugeltje, soms gewoon zonder zadel (en soms ook zonder hoofdstel)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:56

Instappen met los teugeltje, uitstappen idem.

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:08

Ik stap altijd tien minuten in en uit.
Het merendeel met lange teugel vaak wel één of twee minuutjes met de teugel erbij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:58

De eerste minuten rijd ik met lichte aanleuning en het paard lang in de nek. Vooral veel figuren, vervolgens met tempowisselingen erbij en daarna pak ik het paard op.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:03

De eerste minuten met een lichte, stille verbinding. Ik stap 2-3 rondjes links & rechtsom en begin daarna in draf (lang en laag) en galop. (lang en laag).
Mijn paard wordt het meest los van rustig draven en galopperen. Dan ga ik echt geen 15 min stappen :Y). Gemiddeld rijd ik maar 30-40 min dus dat zou dan ook niet opschieten.
Uitstappen is eerst lang & laag en daarna met een lekker los teugeltje totdat hij droog is/normaal ademt.

(nu rijd ik even niet ivm zwangerschap maar dit is hoe is het normaal doe en mijn bijrijdster het ook geleerd heb)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:07

instappen, zoals ze zelf der hoofd wil hebben, met mn benen haar wat kanten op sturen.

begin van de training is in stap lang en laag met lichte lengte buiging wanneer nodig.
draven eerst 2 rondjes beide kanten op met een lang teugeltje en ze mag zelf weten waar haar hoofd dan is, dan is het in draf lang en laag zoals ik het wil. en dan galopje beide kanten een rondje zoals zij der hoofd wil en dan lang en laag beide kanten in galop mee nemen.

en dan zien of we dan nog wat verder komen of dat we alweer een ruime tijd aan het rijden zijn....

uitstappen is elke x verschillend. soms een wandeling door het door aan de hand, of ik erop zonder of met zadel. met hoofdstel of halster.
andere x gewoon in de bak zonder iets er op of erom beetje doellloos rondstappen

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:46

Instappen: Lekker laten stappen met teugels net iets langer dan normaal. Na een tijdje aandraven, ik maak mijn teugels wel iets korter. En dan na 5 à 10 minuutjes begin ik pas echt.
Uitstappen: Het ligt er aan, als er veel mensen zijn de teugels langer later maar niet op zijn langst en gewoon lekker laten stappen. Als er weinig zijn de teugels helemaal lang laten en gewoon lekker stappen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:42

instappen: Lang en laag en wel gewoon contact op de teugels, veel figuren en voltes rijden en even lekker rekken en strekken. na een kwartier gaan we dan draven en de verdere onderdelen langs.
uitstappen. lekker aan de losse lange teugel.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:26

Instappen: lange teugels, meestal zo'n 5-8 minuten denk ik.

Uitstappen: lange teugels, soms zonder zadel. Meestal wel 10 minuten :)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:20

Losstappen afwisselend links- als rechtsom, eerste paar rondjes gewoon links of rechts beginnen met vrij lange teugel, maar mét wat contact en laag. Dan wat oppakken, LDR en veel wendingen, voltes en gebroken lijnen. Steeds iets meer oppakken tot ik een fijne houding voor mijn paard heb (niet te hoog ingesteld) en dan aan gaan draven, laag, diep en rond.
Uitstappen, eerst LDR uitdraven op beide handen en dan lang laten 10 minuten in stap.

xmannequin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:35

ik heb een druk paardje en ze hebben haar 13 jaar lang aangeleerd dat voordat je op de kar stapt ze al weg mocht draven. in het begin toen ik haar begon met rijden, draafde ze dus ookal meteen weg als je er nog half naast hing. nu is het wel minder maar stilstaan doet ze nog niet. dus meestal neem ik mijn teugels met instappen wel op maat maar nog niet naar ontspanning aan het rijden. wel losrijden, voltes en dergelijke. met uitstappen is ze meestal wel rustig en geef ik wel een lange teugel, kan ze even droogstappen in haar eigen tempo.

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:28

Nou het verschilt hoe ik los rijd per paard (leeftijd ect ect)
Ik rijd soms op een paard dat erg stijf is die stap ik dan 5 minuten in met zeer losse teugel dan pak ik hem op en ga wat vragen. Ook maak ik veel voltes en andere figuren. Om hem wat losser te krijgen.
Dat doe ik ook 5 minuten. Dan laat ik hem weer rustig langer in zijn hals en ga aan draven op bijde handen met een losse teugel een paar rondjes draven en galloperen. Dan weer stappen oppakken en dan pas aan het werk.
Ik weet het ik doe nog al over dreven met goed los rijden maar ik vind het gewoon heel belangrijk dat mijn paard goed los is voor ik ga beginnen.
Met uit rijden doe ik weer met een los teugeltje op bijde kanten galop en draf. (zo'n 5 minuten) Dan lekker lang stappen. Met een losse teugel (weer 10 minuten)

LaLaNicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:57

Met instappen vooral lang en laag (maar wel contact) en dat 5 à 10 minuten

Diapason

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:29

tantesam schreef:
Mijn paarden mogen tussen de 5 en 10 minuten aan een losse/lange teugel instappen, daarna vwnw stappen en daarin veel voltes, na ongeveer een kwartier draven we aan. Uitstappen als het weer het toelaat op straat. Soms, heel soms, laat ik de stapmolen uitstappen.

in het begin vraag ik altyd eerst wat steling voor de nekspieren en om uittestappen ga ik eerst draven met lange teugel en daarna stappen maar na het springen doe ik eerst wat cavalettes om hem uittespringen in draf dan daarna zadel ik hem af en ga ik met halster zonder zadel en wandel ik hem naar de weide en dan heb ik dat ook ineens gedaan ! :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:43

instappen:

Eerst 2 rondes links en daarna 2 rondes rechts door de baan met licht contact
van been naar de hand toe. Dus met lengte in de hals zakken met het hoofd richting halsstrekken.
http://94.100.119.250/1266750001-126680 ... _4Y_D.jpeg

Daarna iets oppakken en voltes verkleinen vergroten in stap en werken aan de lengtebuiging
op zoveel mogelijk alleen beengebruik.

Daarna oppakken en herhalen en daarna in draf etc. ook.

En met uitstappen 1e stukje weer uitschuiven met de hals en als ze netjes de hals volgte mag ze
helemaal een lang teugeltje :)

De reden dat ik haar direct vraag om in een lange lijn met het hoofd wat te zakken is omdat
ik wil dat ze de rugspieren blijft verlengen. Ze heeft een iets gezonken rug (een beetje hol zegmaar)
waardoor ze hem nog holler maakt als ik haar met lange teugel laat instappen want dan houdt
ze haar hoofd vrij hoog. De achterhand blijft dan niet actief en als ze verkrampt is het juist niet goed.

Als haar rugspieren straks goed sterk zijn mag ze van mij wellicht ook afentoe met een lang teugeltje
instappen :)

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:31

bij mijn paardje is het de bedoeling dat ze goed warm loopt en ook goed uitloopt want ze is al 26...
dus eerst paar rondjes en dan voltes en figuren en zo

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:07

Losstappen: Eerst tien minuten met een losse teugel over de dijk naar de bak. Dan laag en rond losstappen.
Uitstappen: Vijf minuutjes halsstrekken/laag en rond, en daarna weer 10 minuten terug over de dijk met lange teugel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:55

gewoon aan de lange teugel in stappen en na 10 minuten oppakken.
Uitstappen wel met verbinding en over de rug vwnw

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:36

Eerst 5 a 10 minuten stappen met een losse teugel, dan nog 10 minuten stappen met figuren, voltes, binnen- en buitenstelling.
Uitstappen 10 minuten a kwartier met een losse teugel, tot ze droog is :)

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:24

Instappen met lange teugel tot ze voorwaarts-neerwaarts loopt, dan ook rustig indraven met een lange teugel richting voorwaarts-neerwaarts. Daarna langzaam oppakken, eerst nog meegeven maar uiteindelijk rond vragen. Hierbij rij ik alleen grote voltes en tempowisselingen. Meestal is dit het eerste kwartier dat ik erop zit.
Als ze rond is en voorwaarts, ga ik ook kleinere figuren rijden en meer stelling/buiging vragen.
Na het werk doe ik meestal een rondje uitdraven met een lange teugel en daarna lekker uitstappen voor ong 10 min, grotendeels over de hoefslag en met wat grote voltes.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:47

eerste rondjes lekker ontspannen rond laten kijken, zodat mijn paard niet meer schrikt van het 'enge' mais dat langs de rijbak staat. niet helemaal los, maar ook niet teugels helemaal op maat. :P

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:54

instappen: lange teugel stappen
los rijden: teugel zo dat ik een rustig contact heb en er aanleuning kan komen. Liefst voorwaarts-neerwaarts. stap-draf-galop

Als ik klaar ben eigenlijk hetzelfde andersom. Dus eerst naar voorwaarts-neerwaarts en dan een lange teugel.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:19

Mijn paardje is momenteel al een tijd stijf en mag dus niet draven etc. dat is dus gewoon stappen en dan met lange teugel of gewoon dat is gewoon verschillend! Alleen hij moet gelijk al doorstappen advies van hoefsmid dus dan doe ik dat ook maar!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:45

Stap in met lange en losse teugels op het harde. Daarna vervolgen in de rijbak. Vervolgens draaf ik aan met lange en losse teugel en pak ik haar daarna op. Uitstappen doe ik ongeveer een kwartier of langer met haar tot ze droog is. Uiteraard met lange teugel. Meestal eerst een paar rondjes in de bak en daarna stap ik uit op het harde. Ik vraag haar wel altijd om lang en laag te lopen, dus laat de teugels niet los hangen.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:34

Instappen eigenlijk hetzelfde als TS, of ik stap een stuk door het land achter ons huis.
Ik draaf eerst altijd uit (kan ik direct weer werken aan halsstrekken, echt iets wat nog niet zo goed gaat) en dan gewoon lange teugels en soms ook stuk door het land stappen. :)