Spirit @ Work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:33

Miss_Caroo schreef:
bedankt!
normaal gesproken heb ik mijn cap áltijd op. Alleen deze week had ik hem wat minder op omdat ik hele erge hoofdpijn van mijn cap krijg.

Dan is het tijd voor een nieuwe cap, een cap is erg belangrijk. ;)

Miss_Caroo

Re: Spirit @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:56

Deze cap heb ik nog niet zo lang. Normaal gesproken heb ik nooit last van mijn cap, alleen deze keer had ik voordat ik mijn cap op had al hoofdpijn, maar met cap op zou dat nog verergeren en dan zou ik die hoofdpijn no een week houden, terwijl het nu na een paar dagen over was. :)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:23

ik vind zelf wel dat je je hand wel heel erg naar boven houd en zeker die hand met de zweep

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:32

svdijk86 schreef:
Als dit DE Antoine de Bodt methode is, ben ik geen fan. Sorry.

Hij kantelt, jij zegt dat hij recht is terwijl jij scheef zit (kan niet want je belast hem door scheef te zitten
+ ik zie duidelijk dat hij zijn neus naar buiten kantelt.. + hij is helemaal niet nageeflijk hij buigt alleen zijn
hals, zijn kaak zit nog steeds op standje hanghaspel.
Tenminste, hij ziet er uit alsof hij heel erg aan jouw handen terug loopt te trekken. Probeer op je kont
te gaan zitten want je gaat je rug wat hol maken. Nu ben je nog jong.. maar als je dit dagelijks gaat doen
heb je straks net zo'n rug als ik (ik kan met geen mogelijkheid mijn rug meer recht maken, ook niet als ik
niet paard rijd. Is zo vergroeid)

Ook pluspuntjes, mooi actief en mooi achterbeen. Succes met je super leuke bonte!

Hier ga ik in mee.

Op de foto waar jij zegt dat hij lekker ontspannen is, zie ik alleen maar spanning, en een paard waarbij de mond open wordt getrokken.
sorry, maar ik ben geen fan van je rijden.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:15

Mond open wordt getrokken? Sorry, maar ik probeer alles echt zo vriendelijk mogelijk te doen.
Ik trek niet aan de teugels, ik hou alleen mijn contact. Hij is gewoon vaak erg sterk in zijn mond en het kost heel veel tijd voordat hij lichter wordt. Vroeger was het nog vele malen erger dan dat het nu is.

Te vaak krijg ik te horen: 'doe je teugels strakker'... Nu heb ik, vind ik, mijn teugels goed op maat, is het weer niet goed? Ik kan er ook niets aan doen dat hij zijn mond opent.. Hij kauwt en likt heel erg veel, en ik denk ook wel dat het bit hem niet lekker zit, maar zonder bit is hij nog sterker en ik wil liever niet kracht moeten gebruiken om hem een andere richting op te laten gaan.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:48

misschien moet je hem gewoon los laten van voren
ik ken je probleem mijn paard hing aan de teugels ik dacht zelf ook om het op te lossen door de teugels korten te nemen
tot ik een andere instructrice had laat los als zei hangt of sterk word in de mond dan stond hij zelf omdat hij die steun van jou teugels niet heb dan valt hij als hij die steun niet heeft
hij moet gewoon nog leren op eigen benen te lopen en niet van jou steun vollop moeten lopen dan leert hij het nooit

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:53

Ik denk dat je m van voren soms iets te strak houdt, zo leunt hij te veel in jouw handen. Daarom ben ik het eens met Zosja24. Wel leuk beest verder :D

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:22

Vind deze foto's ook geen fijn beeld geven, heel erg gespannen.
Ook vind ik je streng met je handen.
Maar denk dat er al genoeg over is gezegd inmiddels.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:41

ze probeert hem gewoon te veel te corigeren op de verkeerde manier hellaas ze moet hem gewoon los gooien van voren want nu pakt hij gewoon die steun in haar handen hij is nog jong dus moet nog leren op eigen benen te lopen

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:52

Wat een leuk paard heb, TS! Je hebt al veel tips gehad dus daar kan ik niks meer aan toevoegen ;)

Ik heb wel een vraag. Jullie hebben het over 'de Antoine de Bodt'-methode, maar wat is dat? Ik begrijp dat dit een bepaalde manier van rijden is, maar wat is de gedachte hierachter? Heeft iemand misschien een interessante link hierover of kan iemand me hier wat over vertellen? Alvast bedankt!! :)

J_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:07

meer op je zit rijden ipv je hele lichaam :j

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:28

Bedankt voor de reacties en de tips :D

hafjelinger; Hier is een link van de methode. http://www.rechtpaard.nl/
Door deze meneer is mijn instructrice opgeleid.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:30

Hey,
Heel leuk paard! En ook leuke foto's.
Ik kan je niet echt tips geven, vanwege het feit dat je les krijgt met een 'andere' methode.

Mij is namelijk altijd geleerd, dat als je je binnenhand naar je toe trekt, het voor het paard veel moeilijker wordt om het binnenachterbeen te plaatsen, terwijl dat juist heel belangrijk is.
In principe moet je je paard rechtmaken tussen 2 benen en 2 handen, die gelijk zijn. Pas nadat je paard recht is en op zijn eigen benen loopt, kun je eens wat stelling gaan vragen, door je binnenhand opzij te brengen en je zit mee te draaien.

Maargoed, iedereen leert het op een andere manier, dus daarom kan ik daar niet al teveel over zeggen ;)

Ik vroeg me trouwens nog af waarom je geen sperriem om hebt? Een bit ligt erg onrustig in de mond als bij de optoming die je nu gebruikt. Ook als je wel een sperriem gebruikt. Als je paard zijn mond open doet, heeft het bit nog meer vrij spel. Mijn paard liep vroeger ook vaak te klieren met het bit, omdat het gewoon teveel bewoog. Nu rij ik met een lage neusriem, ligt het bit stabieler en houdt mijn paard zijn mond rustig (en nee, hij zit niet heel strak aangesnoerd).

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:51

Bedankt voor je reactie. Mijn sperriem is kwijt. Ik moet zoiezo al een ander bit. Liefst wil ik bitloos, maar daar reageert spirit nog slechter op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:31

Ben niet zo fan van die methode als ik deze foto's zo bekijk.. Ik heb geen ervaring en verstand van je methode geef ik toe, maar ik vind je erg streng in je hand. Daardoor word je paard alleen maar sterker en krijgt hij een 'houten mond'.

Misschien moet je met dit paard juist werken om met een zo zacht mogelijke hand te werken, hem wat vertrouwen geven in je hand. Toen ik mijn pony kocht was hij ook sterk in de hand, hij werd gewoon opgericht getrokken met twee teugels (Z dresuur). Na een paar maandjes met een losse hand gereden te hebben, hem gewoon losgegooid van voor, was ie al veel losser en na 1.5 jaar was het het loste paard wat ik ooit heb meegemaakt, en daar is geen greintje over overdreven.

En je binnenhand naar boven (+iets naar buiten soms) kan ik me nog wat in voorstellen, maar je trekt dan eigelijk gewoon alleen zijn onderkaak naar binnen, dus let op dat hij dan niet gaat kantelen.

sophieke1234Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:18

jouw handen zijn duidelijk het grootste probleem :P sterk of niet, je moet ze zeker niet in de lucht steken.
ik heb geleerd dat als je paard niet direct mee wilt draaien, je je hand mee moet 'draaien', dus van de hals weg zodat je paard zijn hoofd mee draait en vooral ook met je benen werken.
er is echt al enorm veel op gezegd dus wss doet mijn tip er niet veel toe :P

voor de rest vind ik het heel goed wat je doet :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:26

Hmmmz.

Ik zou me iets meer verdiepen in theorie denk ik als ik jou was.
Je schrijft meermalen dat je paard zo sterk is, dat is ook niet gek als ik de plaats van je handen zie en je teugelvoering bekijk. Met je binnenhand op die manier laat je hem kantelen en trek je hem in de mond. Is ook duidelijk te zien. En een paard kan alleen sterk worden als jij sterk wordt, dus waar gaat het dan mis???

Ik zou zeggen: Loslaten, en niks meer als dat. Leer eerst maar je hand meegeven naar voren en rijden op een contstante licht verende verbinding.

Of mag dat niet van je instructie???

Heel leuk paard heb je, veel succes!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:09

Bedankt voor de reacties :)
Ik moet mijn teugels op contact hebben.
Aan de ene kant ben ik het met je eens Geryon, maar de AdB Methode is zo dat je duidelijke hulpen geeft.
Ik vraag Spirit om aan te draven doormiddelvan mijn bovenlichaam naar voor te verplaatsen. Dus daarbij gaan mijn handen ook wat mee naar voor. Want, handen armen en bovenlichaam werken tegelijk in.
Dit is een duidelijke hulp, kostte enig tijd om dit aan te leren maar nu snappen spirit en ik het.
Mocht Spirit geen reactie geven op mijn vraag, geef ik gewoon een kleine zwiep in de lucht met mijn zweep, en hop daar gaat ie :P
En, ik heb geleerd, dat ik op deze maneir duidelijk aangeef wat ik wil. Wordt er geen reactie gegeven kom ik nog duidelijker in, en dan is het Spirits keuze om nog tegen te werken? Zo heb ik geleerd, maar het blijft mijn schuld want de ruiter is altijd de verkeerde.. Hier dus 2 verschillende dingen welke ik niet weet wat te geloven?

Duidelijke hulpen dus.. Dus als ik naar links wil, kijk ik duidelijk naar links, zet meer gewicht op mijn linker zitbeenknobbel etc. Daarbij gebruik je in het begin ook je hand, om duidelijk te zijn.
Wanneer het paard weet dat je anar links wil door alleen maar je gewicht te gebruiken, zal je je hand niet meer nodig hebben en kun je dus met onzichtbare hulpen rijden.

Als ik Spirit met hele zachte hand een hulp probeer te geven.. En overdreven met mijn zit naar links hang, zonder enig teugelinwerking.. Het paard wil altijd onder de ruiter blijven met het gewicht. Maar nja, dit is echt het enige wat ik dan niet merk van deze methode, want spirit blijft vooruit lopen ipv met mij mee naar links te gaan.
Wat doe ik verkeerd?

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:20

Rubber_Duck schreef:
Ik vind dat je je handen erg hoog draagt. Ze mogen wel een tikje lager. Hierdoor lijkt het ook of je inderdaad erg streng bent. Maar dat zeg je zelf ook al :)

Daarom heet het de rechtrichten je handig extreem hoog, bene r zelf ook geen fan van hoor maar leuk paardje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:23

Je kan ook teveel met je gewicht gaan hangen waardoor je hem naar buiten plaatst. Maar het is lastig om te vertellen wat er fout gaat zonder het gezien te hebben.

Maar hij wordt dus snel sterk? Laat dan los en laat hem eerst op eigen benen en krachten lopen, daarna het rechtrichten weer op pakken. Hij moet het ook zelf doen en niet teveel op jou steunen :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:55

Wat mij vooral opvalt, is dat je op het moment dat je stelling naar binnen vraagt, je met je lichaam een tegengestelde boodschap geeft.. je draait je heup aan de binnenhand naar voren, terwijl juist je buitenheup naar voren zou moeten draaien.. Met stelling vragen moet je hele lichaam in dezelfde richting wijzen, dus ook je heupen moeten meegaan in de richting van je handen..Nu doe je het precies tegenovergestelde, wat ik van de foto's kan zien

Klopt dat?

Slinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:44

Leuk paard heb je! En fijn dat zo met hem aan de slag bent.
Ik ben niet erg bekent met de methode van AdB, maar naar m.i. lijkt het dat je op veel foto's stelling naar binnen vraagt. Hij lijkt dan steeds naar binnen te vallen. Ik zie graag ook foto's waar je aan het rechtrichten bent. Ook vind ik dat je aardig wat over het tempo loopt van het paard, klopt dat?
Ik ga gelijk lezen over deze methode, ben benieuwd!
En ben benieuwd naar jullie voortgang en je volgende topic! Succes!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:39

hmmm...
Je zit hem te veel in de mond. Je zegt wel zo mooi dat je hem 'rechtricht' maar als hij niet nagevelijk loopt, is hij ook niet recht.
Buitenhand erbij, en je hebt je teugels ongelijk
en je hand te hoog. hierdoor laat je het paard niet op zijn eigen benen lopen dus je 'tilt hem op'..
Je been mag best naar achteren liggen. als je hem maar aan je been hebt.

Probeer hem voorwaarts te houden en spelend te zijn ben je binnenhand (kleine zachte ophoudingen maken) en je buitenhand er goed aanhouden!!

succes!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:46

matyee95 schreef:
hmmm...
Je zit hem te veel in de mond. Je zegt wel zo mooi dat je hem 'rechtricht' maar als hij niet nagevelijk loopt, is hij ook niet recht.
en je hand te hoog. hierdoor laat je het paard niet op zijn eigen benen lopen dus je 'tilt hem op'..

Probeer hem voorwaarts te houden en spelend te zijn ben je binnenhand (kleine zachte ophoudingen maken) en je buitenhand er goed aanhouden!!

succes!!

Zucht.
Sinds wanneer is een paard in de juiste nageeflijkheid en dus o.a. rechtgericht wanneer je hem in de krul dwingt?
Als je de juiste lichtheid in het hand hoger hebt kan het paard er juist niet op steunen.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:51

Air schreef:
matyee95 schreef:
hmmm...

succes!!

Zucht.
Sinds wanneer is een paard in de juiste nageeflijkheid en dus o.a. rechtgericht wanneer je hem in de krul dwingt?
Als je de juiste lichtheid in het hand hoger hebt kan het paard er juist niet op steunen.

als een paard negefelijk loopt, wil dit zeggen dat hij zicht nageeft. Dus zich neer legt bij jouw manier van rijden, en zich ontspant. Over zijn rug loopt.
als jij lichte teugeldruk houdt, en je been er aan houdt, komt hij vanzelf naar beneden en heb je een lekker lopend ontspannen paard onder je kont...