Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:19

KasparovX schreef:
urban_hero schreef:
Wat ik altijd prettig vind is om tijdens het appuyeren regelmatig te controleren of ik verder kan in schouderbinnenwaarts. Klein stukje appuyeren en weer rechtuit in schouderbinnenwaarts en zo een keer of 3 per lange zijde. Op die manier voorkom je dat hij door je binnenbeen heen valt en je dus je buiging kwijt bent en kun je jezelf hierop gemakkelijk controleren of je paard nog vlug reageert en niet de diagonaal maar afrent naar de hoefslag! Succes!

Wat doe je precies om die verandering van app. naar sb te krijgen? Welke hulpen geef je?

Ophouding buitenteugel, en dan iets activeren op het binnenbeen, zonder dat hij aan de buitenkant weg mag lopen. Wil echt de schouder begrenzen en geen kontje buitenwaarts! Buitenbeen blijft dus alert op het wegdraaien van de kont!

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:28

Bedankt voor je uitleg urban_hero. (en de rest natuurlijk ook :) )

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:52

KasparovX schreef:
Interessante discussie dit, leer je een paard eerst aan op vier sporen lopen met geen of weinig buiging en vraag je zodra hij dit snapt meer buiging? Of begin je met buiging en minder "schuin" en vraag je dan die achterhand steeds verder naar binnen?

Ik volg het hier en ben ondertussen hard aan het oefenen.

Beginnen jullie allemaal in stap, of zijn er ook mensen die de voorkeur aan draf geven?

Ik begin met 4 sporen en leer mijn paard daarna pas de juiste buiging. Wel begin ik natuurlijk met minimaal op 4 sporen en wanneer mijn paard er meer handigheid in krijgt probeer ik hem meer om te zetten. Wel vind ik impuls erg belangrijk, persoonlijk belangrijker dan een paard correct op 4 sporen loopt, in eerste instantie.

kleinvosje

Re: Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:54

Ik moet zeggen dat ik dit een prettig en leerzaam topic vind. Iedereen geeft zijn of haar manier van werken aan, maar wordt daar niet op aangevallen. Er wordt zelfs aangevuld op elkaar! Zo wordt het een heel leerzaam geheel, waar ik erg blij mee ben!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:55

En mijn paard heeft ook moeite met LB in zowel travers als appuyeren. Bij hem is het meestal veel kilometers maken, wanneer hij iets eenmaal onder de knie heeft geeft hij meer mee en is de LB correct. Ik vind van zowel de travers als het appuyeren inderdaad het lastigst om mijn binnenbeen er bij te houden. Ben vaak veel te veel bezig met het opzij 'duwen'

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:31

kleinvosje schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit een prettig en leerzaam topic vind. Iedereen geeft zijn of haar manier van werken aan, maar wordt daar niet op aangevallen. Er wordt zelfs aangevuld op elkaar! Zo wordt het een heel leerzaam geheel, waar ik erg blij mee ben!

Vind ik ook! Ik moet zeggen dat ik het best spannend vond om een topic te openen, als je soms ziet hoe er gereageerd wordt... Maar ik vind dit topic echt leuk en motiverend en de travers is heel erg vooruit gegaan! *\o/* Belonen met stem en ontspanning als er een paar pasjes goed gaan heeft ook erg geholpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:33

Ik heb vandaag gemerkt dat ik in de travers stiekem teveel blijf doen met buitenhand. Blokkeerde hem zelf in zijn stelling en buiging :+ Dus buitenhand wat meer meegegeven en hij liep het in één keer wel simpel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:40

MyWishMax schreef:
Ik heb vandaag gemerkt dat ik in de travers stiekem teveel blijf doen met buitenhand. Blokkeerde hem zelf in zijn stelling en buiging :+ Dus buitenhand wat meer meegegeven en hij liep het in één keer wel simpel.

Jaa! daar betrapte ik mezelf ook op! :Y)

Ik heb elke keer weer een nieuw "probleem" gelukkig is het wel elke keer iets nieuws. Zo lukte het eerst niet om hem rond te houden in z'n hals, vervolgens lukte de buiging niet, daarna liep hij elke keer maar op 3 sporen inplaats van 4. Nu is de beenzetting goed, de lengtebuiging is goed maar nu verlies ik weer tempo en gaat hij huppelen :')

Wat ik ook als beloning doe is als hij iets goed doet dat ik meteen heel ontspannen laat lopen een paar rondjes. Meestal wordt hij zo gemotiveerd daarna dat hij de oefening maar alvast uit zichzelf gaat doen :') Als ik iets moeilijks van paardje vraag als ik bijna klaar ben met rijden en hij doet het goed stap ik meteen af. In het begin kijken ze heel raar op als je hem stil zet en er meteen afspringt en als een gek beloont maar op een gegeven moment hebben ze het door dat als ze iets heel goed doen dat ze dan klaar zijn :) (zo leer ik meestal nieuwe oefeningen)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:08

ik doe voor travers aanleren gewoon volte 10 meter een aantal keer stappen,
als ze goed aan mijn binnenbeen buigt geef ik haar de hulpen die ik ook zou
gebruiken voor een keertwending maar dan minder gesloten.. en dan op de volte
10 meter dus een soort van XXL keertwending stappen waarbij lengtebuiging centraal
staat.. en vanuit daar steeds als het goed gaat 2 of 3 passen travers, dan recht maken
en dat verspreid over een langere periode en die paar passen steeds wat meer uitbreiden.

Op de volte 10 meter in stap kun je de snelheid heel goed corrigeren door je zwaar te maken.

Op de hoefslag maken veel paarden zich recht omdat ze steun zoeken op de bakrand.. de binnenhoefslag
werkt dus veel beter om het ze goed aan te leren.. en daarna pas in draf.. ook vanuit de volte
(of ik travers volte 15 meter.. of gewoon volte 10 meter en dan travers inzetten binnenhoefslag en dat
uitbreiden.. en hebben ze de smaak te pakken komen ze daar veel makkelijker zelf mee en kun je ze
het zelfs in galop vragen.

Ik "gebruik" mijn binnenbeen trouwens nooit als in drijven.. ik heb haar geleerd op de kuit aanleggen
al buiging te geven..

Mijn hulpen (in stap is makkelijker dan komen de hulpen minder snel achter elkaar en kun je beter corrigeren)
Volte 10 meter(zonder travers)

Ik zet mijn hand iets naar binnen + halve ophouding, leg op dat moment binnenkuit aan en geef een
klein drukje.. geeft ze buiging hangt het been alleen af (doet verder niets.. want die drukjes heb
je juist nodig om te corrigeren in je travers in draf om de gang voorwaarts te houden) heb hem
dus alleen aan liggen. De buitenhand geeft een half ophoudinkje en wordt gevolgd door het iets
naar achteren leggen van mijn buitenbeen. De binnenhand heeft geen spanning.. spanning om
stelling te houden = verlies van lengtebuiging. Verliest je paard stelling zul je hem iets meer binnenbeen
aan moeten geven, buitenhand begrenzen en met buitenbeen iets doordrukken. Als het goed is stapt
hij dan een nette travers. Buitenhand moet alleen aan de hals blijven, mag geen druk op staan. Als je
iets meer travers wil (iets schuiner) geef je een halve ophouding binnenhand en druk je je buitenbeen
iets door. Reageert het paard houd je je been alleen aan zonder druk.

Kantelt je paard zit je wss scheef en leun je teveel naar buiten, probeer je binnenbeen lang te maken.

Als de travers op de binnenhoefslag in stap gesnapt wordt door je paard is appuyeren al veel makkelijker :)

Moet het nog ff 10x doorlezen of alles wat ik zeg 100% klopt maar geloof t wel

edit: Jep.. zo doe ik het.. en ik heb eigenlijk helemaal geen problemen.. ik "introduceer" het altijd even
eerst vanuit stap.. dan ben ik mezelf even bewust van wat ik precies doe.. en dan kan ik haar
in draf beter opvangen :)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:32

Daisies schreef:
En mijn paard heeft ook moeite met LB in zowel travers als appuyeren. Bij hem is het meestal veel kilometers maken, wanneer hij iets eenmaal onder de knie heeft geeft hij meer mee en is de LB correct. Ik vind van zowel de travers als het appuyeren inderdaad het lastigst om mijn binnenbeen er bij te houden. Ben vaak veel te veel bezig met het opzij 'duwen'

Dit heb ik dus ook, ga vaak teveel met mijn zit doen waardoor ik scheef ga, en dus mijn buitenbeen wel goed aanleg maar mijn binnen been er onbewust af hou, moet mezelf er echt op attenderen..
Bij mij is het ook echt veel in stap mee nemen en dan eens in draf proberen..

Kilometers maken, wat je zegt..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:31

Gisteravond weer geoefend! zoals ik had gehoopt is het huppeltje er (zo goed als) uit. LB begint ook steeds beter te worden en hij loopt op 4 sporen *\o/*

Ik vind dit wel een heel goed topic. Zoveel meningen, zoveel manieren waardoor je altijd wel iets leest van heey dat ga ik proberen. :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:47

Hebben jullie ook dat de travers altijd zo dramatisch voelt maar dat je er wel 7's op krijgt? Mijn paard loopt in de travers voor mijn gevoel niet fijn, maar toch doet hij het in de proef altijd wel. En hij moet wat mij betreft meer op 4 sporen, maar ook daar krijg ik nooit commentaar op.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:54

Daisies, ik heb hetzelfde met de schouderbinnenwaarts. Denk altijd dat het niet genoeg is, maar krijg toch ook zevens. Komt omdat we te vaak meer zijwaarts willen dan voorwaarts denk ik...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:10

Klopt, en uiteindelijk is vaak wat je ziet niet hetzelfde als hoe het er uit ziet. Zelfde met appuyeren, doet ie prima voor het Z, maar het voelt knap waardeloos..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:33

Travers voelt nooit fijn idd :n Stom eigenlijk? Appuyement ook, heb het idee dat we veel te weinig opzij gaan, tot ik ineens al 5 meter voor de letter uitkom...

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:44

Ik rij M1 en wordt er nog niet op beoordeeld. Maar zoals de travers voorheen was durfde ik me ook niet in de wedstrijdring te vertonen. (paard deed aan planking hihi ;) ) Nu begint het erop te lijken. :)