Geweldige vergelijking. Jong meisje en dan op onbeleerde ponies bij een handelaar. Pas jaren later heb ik geleerd hoe een paard nu eigenlijk goed loopt, hoe hij zo optimaal mogelijk een ruiter kan dragen, waar een ruiter nu eigenlijk op zit, hoe functioneert een paard nu biomechanisch? Welke spieren hebben invloed op wát?
Er ging een wereld voor me open, waarmee ik begreep wat een paard moet kunnen om jou te dragen.
Daarnaast nog het aspect karakter, het denken van een paard, het gedrag, wat vertelt een paard nu eigenlijk als hij iets doet?
Die dingen maken dat ik vind dat je nooit zomaar een groene ruiter op een groen paard kunt zetten. Ook begeleiding erbij is imo niet afdoende omdat je nét op het juiste moment moet handelen, en als er vanaf de grond dat gezegd moet worden is de ruiter al te laat.
), hoe kan hij dan het jonge paard leren om goed op de juiste hulpen te reageren en hoe kan hij het paard leren om op 4 benen te lopen en recht (= behoud van je paard)?
Ik zie het al voor me vriendlief stapt op, zet de neus van zijn laars in d'r oksel, hijst zich aan het zadel omhoog, paard zet een stapje opzij, ruiter uit balans, raakt met zijn voet het paard zijn kont en een opstap trauma is geboren.... dat er nog mensen zijn die het overwegen groen bij groen te zetten.
Al met al vind ik het zéér onverstandig.. Uiteraard, er zullen best mensen zijn bij wie het wél goed gegaan is, maar dat is te weinig (of eigenlijk géén) garantie of argument om het maar gewoon te gaan doen.
), maar we kunnen een aardig stukje 'rondhobbelen'.
) en inmiddels rijden we M2 met winst