Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:16

Ook ik was een crashtestdummie :') Geweldige vergelijking. Jong meisje en dan op onbeleerde ponies bij een handelaar.
Pas jaren later heb ik geleerd hoe een paard nu eigenlijk goed loopt, hoe hij zo optimaal mogelijk een ruiter kan dragen, waar een ruiter nu eigenlijk op zit, hoe functioneert een paard nu biomechanisch? Welke spieren hebben invloed op wát?
Er ging een wereld voor me open, waarmee ik begreep wat een paard moet kunnen om jou te dragen.
Daarnaast nog het aspect karakter, het denken van een paard, het gedrag, wat vertelt een paard nu eigenlijk als hij iets doet?

Die dingen maken dat ik vind dat je nooit zomaar een groene ruiter op een groen paard kunt zetten. Ook begeleiding erbij is imo niet afdoende omdat je nét op het juiste moment moet handelen, en als er vanaf de grond dat gezegd moet worden is de ruiter al te laat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:21

Tja, ik zie niet in waarom het nu al zou moeten...
3 jaar is heel erg jong... en wanneer je nog een jaar wacht is zelfs 4 nog erg jong. Een paard op deze leeftijd kan toch nog niet non-stop doorgereden worden... een paard van 4 ook niet.
Wacht gewoon totdat je zelf weer kunt rijden en spaar lekker wat centjes tot die tijd om het paard door een kundig iemand op te laten leiden.

Groen op groen vind ik onverstandig en niet fair naar het paard.
Waarom die haast?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:24

jasmijn78 schreef:
plientjedres schreef:
Ik zou het gewoon proberen hoor, je bens er toch zelf bij.
Gaat het niet dan kan je haar altijd nog ff op het land zetten.

En je als je pech hebt je vriend voortduwen in een rolstoel omdat hij een dwarsleasie heeft...

Ja, dan zet je het paard op het land omdat het niet gaat... vervolgens zal het paard voor ALTIJD een negatieve associatie hebben met 'bereden' worden.

Ik hoop dat je het geduld en de wijsheid hebt gewoon te wachten en het dier ook nog verder te laten uitgroeien.
Maar afgaande op het ongeduld dat ik vaak zie bij mensen probeer ik daar niet op te hopen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:28

Mijn 1e vraag is hoe groen is paard en hoe groen is ruiter?
Als het paard (nog niet) zadelmak is en doorgereden moet worden, lijkt me dat niet verstandig om dit door een groene ruiter te laten doen.
Er van uitgaand, dat de ruiter echt groen is (dus paar lesjes heeft gehad en net kan lichtrijden en een beetje sturen :D ), hoe kan hij dan het jonge paard leren om goed op de juiste hulpen te reageren en hoe kan hij het paard leren om op 4 benen te lopen en recht (= behoud van je paard)?
Als het paard een keer een sprongetje maakt, kan je vriend dan fatsoenlijk blijven zitten? Of gaat hij hangen aan de teugels? Enz. enz.

Ik ga verder mee met Jasmijn en Waves enz.
En autodidakt in de paardenwereld? Misschien blijven zitten op een stuiterend paard?
Germie: zijn de paarden netjes aangereden en hebben ze een goede basis?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:42

@jasmijn: Ik vind je houding naar mij en ook naar andere op een vervelende manier belerend en zelfs beledigend. Dit neemt niet weg dat je gelijk hebt maar goed lezen en niet zo aanvallend reageren is misschien wel handig.
Over wat je tegen mij zei: Ik zeg dus juist dat die ervaring die ik heb NIET genoeg is en ik leg vervolgens uit wat ik allemaal tegenkom. Ik bedoel dat ik redelijk wat rijervaring in de benen heb dus dat ik niet "groen" ben wat betreft paardrijden, maar dat dat dus ook nog niet een voldoende basis is. Goed lezen dus. En verder moet je niet denken dat ik door bak rijd van: oh oliebol bakrand oh oliebol moet mijn paard sturen etc. Ik werk tijdens het rijden naar ontspanning toe en concentreer me op mijn paard lekker en ontspannen door haar lijf te laten lopen. Het enige wat ik aangeef is dat er met inrijden een hele hoop dingen komen kijken, waar je van tevoren misschien helemaal niet bij nadenkt. dus dat ik het afraad aan haar vriend.
Ik heb verder zeer goede begeleiding van iemand die al 30/40 jaar in het vak zit en ook zeer veel ervaring heeft met paarden inrijden etc. Buiten haar ervaring om is ze mans en direct genoeg om tegen mij te zeggen als ik mijn paard verkloot en dat het zo niet lukt en dat ik er af moet

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:50

Yep, uiteraard is de basis goed. Dit betekent niet dat ze op Z-niveau lopen, maar de basis is aangeleerd. Onder basis versta ik een B proefje, braaf op buitenrit en balkjes kunnen lopen.
Sommigen heb ik ook voor de wagen beleerd.
Mijn eigen paard loopt op Z niveau, is M2 geklasseerd, is door iedereen te rijden en wordt veelzijdig ingezet (dressuur, springen, buitenrit, ski-jöring, mennen). Met 2 onervaren ruiters liep ze vorig jaar een onderlinge wedstrijd, parcours werd foutloos gesprongen.
Mijn andere paard loopt op B-niveau ong. Dit is nog onervaren. Eerste buitenritje hebben we gemaakt.
Van 1 pony weet ik dat het Z springen gehaald is, 1 is op een manege beland, 1 pony loopt met 2 meisjes nu in de L op wedstrijden (meisjes heb ik ook leren rijden daarna, nu wegens tijdgebrek geef ik geen les meer). 1 is aan koliek overleden, paar zijn bij recreatieruiters terecht gekomen. En van een groot deel weet ik niet waar ze terecht gekomen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:53

Ik versta onder de basis het volgende:

Een paard wat aan mijn hulpen is, op mij vertrouwd, rechtgericht is en op eigen benen loopt. Ik kan mijn paard op verschillende manieren instellen, dat wilt zeggen laag - lang, ronder, hoger ingesteld en mijn paard kan ook lengtebuiging aan op lange zijdes wanneer ik dit met mijn binnenbeen van hem vraag. Dit is voor mij een hele simpele basis die elk paard zou moeten kennen.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:01

Jasmijn78 _/-\o_ Ik zie het al voor me vriendlief stapt op, zet de neus van zijn laars in d'r oksel, hijst zich aan het zadel omhoog, paard zet een stapje opzij, ruiter uit balans, raakt met zijn voet het paard zijn kont en een opstap trauma is geboren.... dat er nog mensen zijn die het overwegen groen bij groen te zetten.

Ik kan je verzekeren dat de mensen die dit een acceptabel idee vinden zelf groen zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:02

Joolien schreef:
Ik versta onder de basis het volgende:

Een paard wat aan mijn hulpen is, op mij vertrouwd, rechtgericht is en op eigen benen loopt. Ik kan mijn paard op verschillende manieren instellen, dat wilt zeggen laag - lang, ronder, hoger ingesteld en mijn paard kan ook lengtebuiging aan op lange zijdes wanneer ik dit met mijn binnenbeen van hem vraag. Dit is voor mij een hele simpele basis die elk paard zou moeten kennen.

En van ieder woord van deze zinnen weet een groene ruiter echt niet wat je bedoeld.. en dat is exact de reden waarom een groene ruiter een jong paard niet moet opleiden.
Laat je vriend anders cursussen volgen om het paard eerst op te leiden aan de hand, leert je vriend wat belangrijk is, leert je paard de basis...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:06

BelRosa schreef:
Jasmijn78 _/-\o_ Ik zie het al voor me vriendlief stapt op, zet de neus van zijn laars in d'r oksel, hijst zich aan het zadel omhoog, paard zet een stapje opzij, ruiter uit balans, raakt met zijn voet het paard zijn kont en een opstap trauma is geboren.... dat er nog mensen zijn die het overwegen groen bij groen te zetten.

Ik kan je verzekeren dat de mensen die dit een acceptabel idee vinden zelf groen zijn.

Dan kan het paard naar Gert van 't Hof :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:08

BelRosa schreef:

Oef..ja iets dergelijks meegemaakt bij een paard wat ik zelf had ingereden, was heel braaf, niks aan de hand. Totdat..jawel..een paar minder ervaren / onervaren ruiters erop gingen rijden, want zij zouden het paard gaan verzorgen voor de eigenaar. Paard schrok tijdens het opstappen, ruiter viel eraf. Paard schrok daar weer van. Maar goed, opnieuw geprobeerd en er gebeurd precies hetzelfde. Gevolg: paard is weggebracht naar een trainingsstal waar ze haar helemaal opnieuw hebben moeten leren vertrouwen te krijgen bij het opstappen.

Zo zonde, het paard ging super! Maar door zo'n geintje is al je werk in 1 klap weg. Had er dan ook wel stevig de balen van, vooral omdat het niet mijn paard was en er dus anderen wel 'even' op mochten om met haar te gaan rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:14

Ik heb een jong paard (goed zadelmak) een paar jaar geleden toevertrouwd aan een enigszins beginnende ruiter - zij zei zelf dat ze wel redelijk kon rijden, maar ze bleek dressuurmatig niet onderlegd. Ik dacht dat het wel kon, omdat dit paard ook vooral recreatief zou worden bereden. Ik heb er wel spijt van gehad. Het was een braaf paard, maar de amazone kon niet goed duidelijk maken aan het paard wat ze wilde, dus er waren erg veel misverstanden, bv bij het goed aanspringen in de galop en het netjes rijden van een volte. Ook waren er problemen met de aanleuning. Ik vond dat sneu voor beide partijen, maar vooral voor het paard. Uiteindelijk is het wel goed gekomen ...met les, les, les, veel les.

Precies wat Ninx zegt: de ruiter weet niet wat er wordt bedoeld of wat er 'moet gebeuren'.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:17

En dan heb je het alleen nog maar over opstappen, rijtechnische problemen zijn (hoe lastig soms ook) wel weer op te lossen. Ik zou me meer zorgen maken over de trauma's die een paard kan oplopen door lomp gedrag. Als je merrie op die manier zijn vertouwen in zijn ruiter verliest dan ben je zooo veel verder van huis!!

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:45

Ik ken alleen negatieve verhalen. Meer dan eens gezien dat het jonge paard niet werd gecorrigeerd met als resultaat een paard met 0,0 respect voor zijn baas. Met rijden maar ook poetsen enz. En met rijden, tja, als ze geen goede begeleiding krijgen vliegen ze er regelmatig af en verandert het paard in een onhandelbaar dier. Dan zijn ze dus 4/5 en al helemaal verpest. Koop alsjeblieft een ervaren en rustig paard voor een beginner. Heb al te vaak gezien dat een jong paard echt verpest werd door de onervaren baas!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:54

Ook hier alleen negatieve verhalen. Soms kwam het dan uiteindelijk na veel tegenslagen wel goed, dan had de ruiter veel geleerd, en het paard veel moeten afzien. En dan heb ik het eigenlijk nog niet eens over echt beginnende ruiters, maar ruiters die bv. al wel vijf jaar op de manege hadden gereden en een verzorgpaard hadden gehad. Ik heb het ook nog bij genoeg Z ruiters mis zien gaan, die ineens bang werden, toch niet goed genoeg konden zitten voor een soms onvoorspelbare driejarige etc. Dus ik zou het als beginnende ruiter zeker niet doen.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:28

Ik zie dat iedereen hier heel veel spreekt over je vriend in een rolstoel of je kind alleen opvoeden, maar hoe zéér ik het daar ook mee eens ben: denk ook eens aan het paard! Wat er bij het paard allemaal wel niet mis kan gaan.. :n Al met al vind ik het zéér onverstandig.. Uiteraard, er zullen best mensen zijn bij wie het wél goed gegaan is, maar dat is te weinig (of eigenlijk géén) garantie of argument om het maar gewoon te gaan doen.

Vala

Re: Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:38

Ik zou dit nooit doen. Op het moment dat het paard gaat puberen, en dat gaat ie, heeft je vriend veel te weinig ervaring dit goed op te lossen. En hoe wil je een paard in balans rijden als de ruiter nog niet voldoende balans heeft? Ik heb zelf ook een jong paard gehad en met begeleiding ingereden en ik vond het donders moeilijk, ik ben geeneens een beginner maar je wordt enorm op je eigen rijkunsten gewezen op een jong paard vind ik.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:37

petitparis schreef:
ik heb als groentje vaak met jonge pony's en onervaren paarden gereden. Ik heb met schade en schande, vallen en opstaan geleerd. Nu, zoveel jaar later, gaat het rijden met onervaren of jonge paarden toch allemaal net dat ietsje vlotter. Groen met groen kan goed gaan mits er continu begeleiding is...

Mee eens!

Ik heb als 11-jarig meisje een 3-jarige (pas ingereden) pony gekregen. Ze kon stap, draf en halthouden. Verder heb ik haar doorgereden, onder deskundige begeleiding. Het was een schat van een merrie! Ik mag in mijn handen knijpen dat ik zo'n lieve eerste pony heb gehad.
Maar als ik er nu op terug kijk, dan zou ik toch het één en het ander anders aanpakken. Omdat ik zelf nog jong en onbezonnen was, zijn er toch foutjes ingeslopen die ik er nadien - met veel moeite!- er weer heb moeten uit rijden.

Toch heb ik nadien weer voor een groen paard gekozen. Ik heb hem laten zadelmak maken, maar ik heb hem zelf verder ingereden. We zullen nooit een Z-combinatie worden (daar heb ik trouwens de ambitie niet voor ;) ), maar we kunnen een aardig stukje 'rondhobbelen'. En ja, ik heb wel degelijk oog voor ruggebruik en rechtrichten.
Mijn paarden zijn ook nooit gaan puberen. Maar dat gaat volgens mij ook hand in hand met een consequente opvoeding op de grond. Als ze je respecteren, zullen ze je minder snel gaan 'uitproberen'.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:41

Een vriendin van mij heeft op haar 13de een veulentje gekregen. Ze had toen alleen maar manege ervaring van 3 jaar. Haar moeder van wie het veulen ook is (inmiddels is hij 3) had 20 jaar manege ervaring ongeveer, maar is tussendoor een hele tijd gestopt. Wel een jaar van te voren hebben ze een verzorgpony genomen en dat beviel ook goed. Ze hebben wel veel hulp van anderen gehad met meer ervaring, maar het is allemaal goed gekomen. Ze leren gewoon van en met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:04

Ten koste van het paard ja. Goed hoor. Zo eerlijk ook.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:43

Yamcha, denk je niet dat dat vaak ook zo is met oudere paarden?
Slechts héél weinigen onder ons kunnen ECHT goed paardrijden, dus in zekere zin heeft ieder paard te lijden.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:48

Ik zou het absoluut niet doen, zonde van me paard en kan leiden tot een slechte ervaring voor de ruiter, maarja de ene ruiter is de andere niet, sommige zijn natuurtalenten. Laat je anders adviseren door de instructie.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:49

Ik heb zelf zo'n combinatie van dichtbij meegemaakt.
Groene ruiter met groen paard en het was geen succes, op het eerste gezicht leek het aardig te gaan, maar paard kreeg na een tijdje door dat de ruiter niet genoeg kilometers gemaakt had om hem de baas te zijn en te veel pikte of het paard niet terug op zijn plek durfde / kon zetten.
Na drie jaar worstelen heeft ze besloten het paard te verkopen maar raakte het aan de straat stenen niet kwijt omdat het paard meteen in opstand kwam zodra er meer gevraagd werd dan een paar rondjes hoefslag draven.

Persoonlijk zou ik het niet doen. :n

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:14

Hier zelf een "groene" combinatie.
Ik had zelf al wel wat rondgehobbeld op verzorgpony's en een jaartje manege paarden gereden, toen ik Wedge mocht gaan rijden.
Toen 4 jaar, basis was erin gereden, en toen mocht ik hem gaan rijden.
Iedere week les, en ook van de eigenaar begeleiding als ik daarom vroeg. We hebben flinke tegenslagen gehad, (nou nog wel eens, maar wie heeft dan niet? :+ ) en inmiddels rijden we M2 met winst :)
Ik heb er ontzettend veel van geleerd! Het moeilijke waar ik alleen vaak tegen aan loop, is dat zowel mijn paard als ik zelf de oefeningen moet leren. Nou is dat bij jullie niet zoveel aan de orde omdat jullie voornamelijk recreatief willen rijden.
Wij op stal zullen het niet snel nog een keer zo doen, het kost veel geld en tijd, omdat je toch de juiste begeleiding nodig hebt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:15

TS, ik vind het onverstandig om je vriend, die zelf ook nog maar net rijd, een jong paard in te laten rijden.

Mijn eerste eigen paard heb ik nu een half jaar. Kocht ik als 4-jarige hengst die wel zadelmak was, maar nog aan de longe liep. Hij is inmiddels ruin, maar hij bleek ook al wat verder te zijn dan het niveau zadelmak. Alsnog moet hij heel veel leren en reageerd hij soms wat anders/ explosiever dan een paard wat al helemaal beleerd is.

Nu heb ik hiervoor verzorgpaarden gehad, waarvan 1 ook niet de makkelijkste was, ook rij ik zo'n 8 jaar, dus heb enisgszins ervaring, maar ik vind het echt geen makkelijke opgave om mijn paard allerlei dingen te leren. Heb hier ook vrij veel begeleiding bij nodig. Als ik namelijk een klein dingetje verkeerd doe, bijvoorbeeld m'n benen net iets strakker tegen het paard aanleggen, gaat mijn paard of heel hard rennen of bokken.

Daarom denk ik niet dat het handig is dat je vriend een volledig groen paard gaat inrijden, voor zowel het paard als je vriend lijkt dat me niet zo fijn.