Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tendance schreef:Ik blijf erbij, dat mijn vent, die eind 3 jaar toch echt pas begon in rang te willen stijgen, toen in de puberteit zat, in ieder geval in de lasten ervan... De lasten bij kinderen komt ook vaak pas iets nadat ze vruchtbaar zijn geworden en ook bij mensen heb je laatbloeiers... Die van mij werd pas vanaf zijn 2 een slungel..
Laat rijp dus!
En het aantal vraagtekens en uitroeptekens, daar moet je je helemaal niet druk om maken, die betekenen niets en heb niet zo'n behoefte om het te veranderen. Daar moet ik op mijn werk al genoeg rekening mee houden!!!
Tendance schreef:Hierover heb ik wel een uitleg gegeven.. de 3 jarige was mijn ruin... Is nu 4 en een geweldig paard en zo lang hij bij mij blijft zal hij niet meer in rang stijgen.
De shet staat onder hem en de merrie erboven. Ik geloof niet, dat dit ooit zal veranderen.
Dat zal mijn merrie niet toe staan... En de shet liever ook niet, maar die is nu eenmaal kleiner en minder sterk.
Jessix schreef:Tendance schreef:Hierover heb ik wel een uitleg gegeven.. de 3 jarige was mijn ruin... Is nu 4 en een geweldig paard en zo lang hij bij mij blijft zal hij niet meer in rang stijgen.
De shet staat onder hem en de merrie erboven. Ik geloof niet, dat dit ooit zal veranderen.
Dat zal mijn merrie niet toe staan... En de shet liever ook niet, maar die is nu eenmaal kleiner en minder sterk.
Je ontwijkt mijn vraag steeds. Hoe verklaar je puber gedrag (hormonaal gedrag) bij jouw ruin? En wat je ook meteen maar aan de kant schuift is dat verplaatsing in de rangorde dus ook niets met puberteit te maken heeft, want dat kan altijd en meerdere keren in een paardenleven voorkomen.
Tendance schreef:Het enige wat ik nog toe wil voegen omdat je mijn antwoord niet voldoende vind is dat een ruin wel degelijk hormonen heeft/aanmaakt... Hormonen worden in de hypofyse, niet in de ballen aangemaakt!!! Dus ook al is een paard zijn ballen kwijt, er worden wel degelijk hormonen aangemaakt.
En als iemand blijft doordrammen over een antwoord moet diegene het niet vreemd vinden, dat er een wat vijandig antwoord terug komt.
Ik ben het met je eens dat een ruin wel degelijk hormonen aanmaakt en dat het inderdaad gebeurd in de hypofyse. Ik ben het niet met je eens dat in de teelballen niet het hormoon testosteron wordt aangemaakt! Waarom dan nog castreren, volgens jou?
Als je bloed laat prikken bij een ruin zal de uitkomst zijn dat hij ongeveer een gelijke hoeveelheid testosteron aanmaakt als een merrie. Dus tot zover jouw theorie over je ruin. Juist het geslachtshormoon veroorzaakt veranderingen in de gedrag en dat is wat kan gebeuren in de puberteit. Tendance schreef:Verder heb ik nog de volgende informatie waar je ook een antwoord krijgt op je vraag:
http://paardenwelzijn.info/index.php?id=200
Een paard maakt een groei door en leert met de veranderingen in zijn lichaam omgaan, maar voordat hij de volledige kennis over zijn lichaam heeft is er een fase van proberen en ontdekken, dat gebeurt er onder andere in de puberteit.
Ik kon mijn vorige bericht niet meer wijzigen, dus hoop wel, dat mijn antwoord nu duidelijk is.
Tendance schreef:Je hebt mij niets over testosteron horen zeggen.
Dit woord heb ik tot nu toe niet op schrift gezien.
En sorry maar de laatste regel die jij tikt: Dat heeft niets met discussieren te maken, dat is gewoon iemand een schop willen verkopen...
Jammer!!
En het niet voor de klas staan!??? Sorry hoor maar gaan we iemands beroep nu tegen iemand gebruiken?
Ik snap niet wat ik jou misdaan heb, dat je zo vijandig tegen mij doet.
Citaat:'bij een jong paard zal er altijd een periode komen dat het uit gaat testen onder het zadel'
Jessix schreef:Tendance schreef:Je hebt mij niets over testosteron horen zeggen.
Dit woord heb ik tot nu toe niet op schrift gezien.
En sorry maar de laatste regel die jij tikt: Dat heeft niets met discussieren te maken, dat is gewoon iemand een schop willen verkopen...
Jammer!!
En het niet voor de klas staan!??? Sorry hoor maar gaan we iemands beroep nu tegen iemand gebruiken?
Ik snap niet wat ik jou misdaan heb, dat je zo vijandig tegen mij doet.
Welk mannelijk geslachtshormoon is er nog meer dan?! Sorry hoor, maar je houdt je nu echt van de domme.. We hebben het hier over hormonen die het gedrag beïnvloeden in de puberteit bij een mannelijk paard, volgens mij is dat testosteron. Welk hormoon had jij dan in gedachten? Zo kan ik ook wel discussies voeren zonder kleur te bekennen!
Lusitana schreef:Ja, het zit in de natuur van het paard, om altijd leiderschap te betwisten in welke relatie dan ook, maar er zijn ook paarden die van nature conflicten uit de weg gaan. Deze zullen vaak ook het gezag van de mens nemen zoals het is, en zelfs niet eens verzet plegen.
Neemt niet weg dat die een zekere opvoeding nodig hebben om met mensen om te kunnen gaan.