Stelling jong paard:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Stelling jong paard:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:20

Alleen heeft mijn paard me dus nooit uitgetest, omdat ik duidelijk en rechtvaardig ben tegen mijn paard...
Hij heeft enkel zijn moeder uitgetest en onze kleine shet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:27

Tendance schreef:
Ik blijf erbij, dat mijn vent, die eind 3 jaar toch echt pas begon in rang te willen stijgen, toen in de puberteit zat, in ieder geval in de lasten ervan... De lasten bij kinderen komt ook vaak pas iets nadat ze vruchtbaar zijn geworden en ook bij mensen heb je laatbloeiers... Die van mij werd pas vanaf zijn 2 een slungel..
Laat rijp dus!

En het aantal vraagtekens en uitroeptekens, daar moet je je helemaal niet druk om maken, die betekenen niets en heb niet zo'n behoefte om het te veranderen. Daar moet ik op mijn werk al genoeg rekening mee houden!!!

Dat is natuurlijk altijd je goed recht. Iedereen mag geloven wat hij/zij zelf wil. Maar misschien stijgt je paard nog wel een paar keer in rangorde, dat heeft namelijk niet zo veel met leeftijd te maken. Weer begin jezelf over vruchtbaarheid en laatbloeiers, ik neem aan dat je het ook hierbij weer over hormonen hebt, maar je geeft steeds geen antwoord op mijn vraag: Hoe zit dat dan met jouw ruin?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:33

Hierover heb ik wel een uitleg gegeven.. de 3 jarige was mijn ruin... Is nu 4 en een geweldig paard en zo lang hij bij mij blijft zal hij niet meer in rang stijgen.
De shet staat onder hem en de merrie erboven. Ik geloof niet, dat dit ooit zal veranderen.
Dat zal mijn merrie niet toe staan... En de shet liever ook niet, maar die is nu eenmaal kleiner en minder sterk.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 09-05-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:34

Gedrag kan je SowieSo niet generaliseren, dus ik kan het er niet mee eens zijn. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:20

Tendance schreef:
Hierover heb ik wel een uitleg gegeven.. de 3 jarige was mijn ruin... Is nu 4 en een geweldig paard en zo lang hij bij mij blijft zal hij niet meer in rang stijgen.
De shet staat onder hem en de merrie erboven. Ik geloof niet, dat dit ooit zal veranderen.
Dat zal mijn merrie niet toe staan... En de shet liever ook niet, maar die is nu eenmaal kleiner en minder sterk.

Je ontwijkt mijn vraag steeds. Hoe verklaar je puber gedrag (hormonaal gedrag) bij jouw ruin? En wat je ook meteen maar aan de kant schuift is dat verplaatsing in de rangorde dus ook niets met puberteit te maken heeft, want dat kan altijd en meerdere keren in een paardenleven voorkomen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:40

Jessix schreef:
Tendance schreef:

Je ontwijkt mijn vraag steeds. Hoe verklaar je puber gedrag (hormonaal gedrag) bij jouw ruin? En wat je ook meteen maar aan de kant schuift is dat verplaatsing in de rangorde dus ook niets met puberteit te maken heeft, want dat kan altijd en meerdere keren in een paardenleven voorkomen.

Dat schuif ik niet aan de kant. Ik zeg alleen, dat mijn ruin niet boven mijn merrie zal komen te staan.... Dominante merrie, zijn moeder, gaat hem echt niet boven zich laten!!!
En het pubergedrag van mijn ruin heb ik al uitgelegd en ga ik niet nog een keer doen, omdat een ander dat wil... Lees gewoon even terug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:16

Jee, wat ben jij vijandig zeg.. Blijkbaar begrijp je me niet of wil je me niet begrijpen. Het antwoord op mijn vraag heb je in elk geval niet gegeven. Waarom je zo over de rangorde door blijft hameren weet ik ook niet. Maar laat lekker zitten verder. :evaw:

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:07

Het enige wat ik nog toe wil voegen omdat je mijn antwoord niet voldoende vind is dat een ruin wel degelijk hormonen heeft/aanmaakt... Hormonen worden in de hypofyse, niet in de ballen aangemaakt!!! Dus ook al is een paard zijn ballen kwijt, er worden wel degelijk hormonen aangemaakt.
En als iemand blijft doordrammen over een antwoord moet diegene het niet vreemd vinden, dat er een wat vijandig antwoord terug komt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:02

Verder heb ik nog de volgende informatie waar je ook een antwoord krijgt op je vraag:
http://paardenwelzijn.info/index.php?id=200

Een paard maakt een groei door en leert met de veranderingen in zijn lichaam omgaan, maar voordat hij de volledige kennis over zijn lichaam heeft is er een fase van proberen en ontdekken, dat gebeurt er onder andere in de puberteit.

Ik kon mijn vorige bericht niet meer wijzigen, dus hoop wel, dat mijn antwoord nu duidelijk is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:02

Als je een paard tijd en ruimte, onduidelijkheid geeft zal die je gaan uitproberen, anders niet.

Voorbeeld:
Mijn 4 jarige nooit eigenwijs en is heel fijn te rijden.
Iemand anders gaat hem rijden en diegene krijgt hem niet op de hoefslag!
Zij liet hem lanterfanten en gaf hem de kans om slimme plannetjes te bedenken, in dit geval dacht het paard voor de ruiter.
Daarna ben ik erop gestapt en voor het eerst had hij iets "slims" verzonnen, gelukkig had hij na 2 seconde door dat ik slimmer was :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:59

@ doei: Inderdaad, dus je manier van handelen maakt of een paard het zal gaan proberen of niet. Duidelijkheid is de boodschap.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:09

Tendance schreef:
Het enige wat ik nog toe wil voegen omdat je mijn antwoord niet voldoende vind is dat een ruin wel degelijk hormonen heeft/aanmaakt... Hormonen worden in de hypofyse, niet in de ballen aangemaakt!!! Dus ook al is een paard zijn ballen kwijt, er worden wel degelijk hormonen aangemaakt.
En als iemand blijft doordrammen over een antwoord moet diegene het niet vreemd vinden, dat er een wat vijandig antwoord terug komt.

Zoiets heet nou een discussie! Je staat hier niet voor de klas hoor. :o Ik ben het met je eens dat een ruin wel degelijk hormonen aanmaakt en dat het inderdaad gebeurd in de hypofyse. Ik ben het niet met je eens dat in de teelballen niet het hormoon testosteron wordt aangemaakt! Waarom dan nog castreren, volgens jou? :+ Als je bloed laat prikken bij een ruin zal de uitkomst zijn dat hij ongeveer een gelijke hoeveelheid testosteron aanmaakt als een merrie. Dus tot zover jouw theorie over je ruin. Juist het geslachtshormoon veroorzaakt veranderingen in de gedrag en dat is wat kan gebeuren in de puberteit.

Maar blijkbaar is discussie voeren niet jouw sterkste punt, dus ik zal je verder in je waan laten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:50

Je hebt mij niets over testosteron horen zeggen.
Dit woord heb ik tot nu toe niet op schrift gezien.

En sorry maar de laatste regel die jij tikt: Dat heeft niets met discussieren te maken, dat is gewoon iemand een schop willen verkopen...
Jammer!!

En het niet voor de klas staan!??? Sorry hoor maar gaan we iemands beroep nu tegen iemand gebruiken?
Ik snap niet wat ik jou misdaan heb, dat je zo vijandig tegen mij doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:17

Tendance schreef:
Verder heb ik nog de volgende informatie waar je ook een antwoord krijgt op je vraag:
http://paardenwelzijn.info/index.php?id=200

Een paard maakt een groei door en leert met de veranderingen in zijn lichaam omgaan, maar voordat hij de volledige kennis over zijn lichaam heeft is er een fase van proberen en ontdekken, dat gebeurt er onder andere in de puberteit.

Ik kon mijn vorige bericht niet meer wijzigen, dus hoop wel, dat mijn antwoord nu duidelijk is.

Precies omdat ik weet dat die site er is zei ik dus al: Je (en daarmee bedoel ik iedereen die het leest)hebt meer aan een bioloog dan aan een paardensite. Iedereen kan een site aanmaken en niet alles wat op internet wordt gezet is daarmee meteen de waarheid. De puberteit is een periode voor hun derde levensjaar. Daarna begint de adolescentie. Het is een verkeerde termologie in de site.
Adolescentie heeft idd alles te maken met groei en veranderingen in het lichaam doormaken. Maar niet met puberteit, want dat is de fase ervoor, nl geslachtsrijp worden, en zorgt voor zuiver hormonaal gedrag.

Wat de ballen betreft: in Brazilie heeft men een redelijk grootscheeps onderzoek gedaan met 1 bal castreren om te kijken of ze het hengstengedrag konden onderdrukken zonder de "hengstenschoonheid" te verliezen.
Dit is niet gelukt. Dat hadden ze ook wel kunnen weten, gezien er ook klophengsten bestaan...
Met andere woorden, hormonaal hengstengedrag (anders dan gebrek aan opvoeding en verkeerd karakter) raak je met castreren kwijt. Bij het niet of niet volledig casteren houd je hengstengedrag.

Ik wil ook even heel duidelijk zeggen dat mijn posts altijd algemene info zijn omdat er meer meelezen dan de persoon waar ik op reageer. Alleen de zinnen waar ik een naam in noem zijn aan die persoon gericht.
Ik houd een discussie open en ga, als ik het kan vermijden, niet met 1 persoon in discussie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:29

De puberteit is een overgangsfase tussen kindertijd en adolescentie... Bij mensen lopen deze in het begin ook door elkaar heen, dus waarom niet bij paarden?
Een mens kan tijdens zijn ontwikkeling in de adolescentie fase, puberale trekken hebben.
Nogmaals mijn paard is in alles een laatbloeier, begon ook een half jaar later dan het gemiddelde paard met het ingedaald hebben van zijn ballen en dus kan een paard wel degelijk pas in zijn 3e levensjaar nog puber zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:34

Maar goed zullen we weer terug naar de stelling, want we worden het er toch niet met zijn allen over eens en de stelling was:
Alle paarden proberen je vroeg of laat een keer uit!

Ik zei dus van niet, want daar voed ik mijn paard streng genoeg voor op.
Hij weet, dat hij het niet hoeft te proberen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:37

Ik ben het er ook niet mee eens. Ik denk dat het eraan ligt hoe ver je het zelf laat komen. Die van mij probeert nu af en toe al 'kleine' ondeugende dingetjes, zoals rennen / harder gaan, terugkomen in tempo en opkrullen. Maar zolang ik eraan blijf rijden en hem meteen corrigeer, denkt hij (tot nu toe) Ok..dan niet. En ik weet zeker dat je, zolang je steeds alles wat je niet wilt blijft corrigeren, geen paard krijgt wat gaat 'puberen' en je gaat uitproberen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:39

Dat ben ik helemaal met je eens... Ze proberen wel iets, maar niet om bewust uit te proberen. Als het ze lukt, dan gaan ze uitproberen hoe ver ze kunnen komen. Dat is bij kinderen net zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:13

Tendance schreef:

En sorry maar de laatste regel die jij tikt: Dat heeft niets met discussieren te maken, dat is gewoon iemand een schop willen verkopen...
Jammer!!

En het niet voor de klas staan!??? Sorry hoor maar gaan we iemands beroep nu tegen iemand gebruiken?

Welk mannelijk geslachtshormoon is er nog meer dan?! Sorry hoor, maar je houdt je nu echt van de domme.. We hebben het hier over hormonen die het gedrag beïnvloeden in de puberteit bij een mannelijk paard, volgens mij is dat testosteron. Welk hormoon had jij dan in gedachten? Zo kan ik ook wel discussies voeren zonder kleur te bekennen! :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:19

Citaat:
'bij een jong paard zal er altijd een periode komen dat het uit gaat testen onder het zadel'

was de oorspronkelijke stelling, waarop een aantal, onderandere ik, hebben gezegd dat elk paard je uit kan proberen, dat heeft niet zozeer met de jeugd te maken, maar veel meer met het toestaan van onwenselijk gedrag.

De stelling geeft teveel ruimte. Als je een jong paard nl de kans geeft kan het je uitproberen en dan klopt de stelling wel. Maar het hoeft niet en dan klopt de stelling dus weer niet ;)

Ik beweer dat elk paard, ongeacht de leeftijd, een ruiter uit KAN testen. Dit gebeurt lang niet altijd, maar als het gebeurt is het meestal omdat de ruiter het toestaat door een foutje in handeling en een paard niet voor kunnen zijn of snel genoeg corrigeren.

Verder hoeft "voelen hoe lang de vinger is die gegeven wordt" lang niet altijd meteen iets vreselijks te zijn dat werken met het paard onmogelijk of onplezierig maakt. Veel hangt af van hoe je daar mee om gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:21

Is het uittesten van een ruiter/verzorger of ander paard dan ook niet normaal kuddengedrag? In mijn ogen dus wel. Paarden zullen altijd een plek opschuiven als de kans zich voordoet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:27

Jessix schreef:
Tendance schreef:

Jammer!!

Welk mannelijk geslachtshormoon is er nog meer dan?! Sorry hoor, maar je houdt je nu echt van de domme.. We hebben het hier over hormonen die het gedrag beïnvloeden in de puberteit bij een mannelijk paard, volgens mij is dat testosteron. Welk hormoon had jij dan in gedachten? Zo kan ik ook wel discussies voeren zonder kleur te bekennen! :+

Ik heb het nooit over een ander geslachtshormoon gehad!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:32

Ja, het zit in de natuur van het paard, om altijd leiderschap te betwisten in welke relatie dan ook, maar er zijn ook paarden die van nature conflicten uit de weg gaan. Deze zullen vaak ook het gezag van de mens nemen zoals het is, en zelfs niet eens verzet plegen.
Neemt niet weg dat die een zekere opvoeding nodig hebben om met mensen om te kunnen gaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:48

Lusitana schreef:
Ja, het zit in de natuur van het paard, om altijd leiderschap te betwisten in welke relatie dan ook, maar er zijn ook paarden die van nature conflicten uit de weg gaan. Deze zullen vaak ook het gezag van de mens nemen zoals het is, en zelfs niet eens verzet plegen.
Neemt niet weg dat die een zekere opvoeding nodig hebben om met mensen om te kunnen gaan.

Dit ben ik met je eens.. Bij die van mij is het alleen geen conflicten uit de weg gaan, maar weten niet sterker te zijn en niet te kunnen winnen van mijn merrie...
Ik geloof niet dat paarden weet hebben van: Hé dat is mijn moeder, maar hij begrijpt wel, dat zij vanaf het begin hem de baas was. Hij heeft als veulen en als jaarling al te veel van haar verloren om nog weer in rang te zullen stijgen, dus dan maar niet meer proberen als het geen zin heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:56

Tendance schreef:
Ik heb het nooit over een ander geslachtshormoon gehad!

Welk hormoon beïnvloed dan het karakter in puberteit volgens jou?