nageeflijk rijden zonder of met hulpen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:42

lilly_s18 schreef:
geen idee heb er nog niet mee gereden. Is dat niet hetzelfde als slof?

Oke nu kan je me oprapen :') _O-

sporter

lilly_s18 schreef:

Dus je weet niet wat hulpteugels zijn maar je weet wel dat rekjes er niet onder vallen?

_Marinke_

Tja, als 11 jarige heb ik een pony gereden die bestempeld stond als moeilijk aan de teugel te rijden. Ik wist nog niet eens wat het precies was (ja in mijn beleving toen was het die knik in de hals), laat staan hoe het moest. Ik kreeg die pony onder mijn kont en vervolgens kreeg ik er een thiedemanteugel bij aan van de eigenaar; kwam erop neer dat ik eigenlijk flink moest trekken en dan liep ie goed. Heb hier werkelijk waar niets en dan ook echt niets van geleerd, dat is dus een typisch voorbeeld van het 'trucjes' leren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:43

<<)
knollentuin schreef:
lilly,leg mij eens uit wat het belang is van een paard aan de teugel rijden? en hoe je dat doet en waarom je dat wil? als je een goede instrukteur hebt zal ze je ook vast wel de theorie eromheen uitgelgd hebben?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:44

nee natuurlijk telt dit ook mee. maar het gaat nu enkel over het echt aan de teugel rijden. Geen enkel van ons heeft dit al aangehaalt. Het is gewoon niet ter sprake gekomen.

_Marinke_

Re: nageeflijk rijden zonder of met hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:46

Ik ben nu ook wel erg benieuwd naar jou uitleg op de vraag van Knollentuin. ;)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:48

mijn intructeur heeft dit natuurlijk uitgelegt maar heb spijtig genoeg van de theorie enkel onthouden dat de rug van het paard erdoor zou onspannen ofzo. mijn excuses voor mijn gebrek aan theoretische kennis maar ik heb een concentratie probleem, enkel wat ik echt kan doen en wat word uitgelecht in combinatie met praktijk kan ik onthouden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:03

sporter schreef:
lilly_s18 schreef:

Dus je weet niet wat hulpteugels zijn maar je weet wel dat rekjes er niet onder vallen?

het zijn wel hulpteugels maar voor mij is het anders voor mij zijn ze niet gebruikt om mijn paard aan de teugel te rijden maar om haar te leren haar spieren op de juiste manier te rekken ze heeft nooit anders geweten als met haar neus vooruit te lopen(niet dankzij mij). En als je dan echt zo belachelijk moet doen om strijk te gaan van het lachen zal ik je meteen weer recht helpen want tuurlijk horen slof (o.a.) onder hulpteugels

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:15

lilly, niet om jou hier te kijk te zetten,maar wat er bij jou gebeurd gebeurd bij een heleboel ruiters, iedereen is maar bezig zijn paard in de krul te rijden. het hoe en het waarom wordt meermaals vergeten ...jammer vind ik dat.
een ppard dat op de juiste manier voorwaarts gereden wordt en met een juist contact aan de teugel zal door los te laten in nek en kaak [nagevelijk] de rug meer welven [opwaarts] dit komt oa door het meer ondertreden van het achterbeen waardoor de rug de ruiter kan gaan dragen-want daar gaat t om!
een hulpteugeltje kan never nooit niet een gevoelige ruiterhand vervangen of verbeteren, de kans is heel groot dat het paard zich zal onttrekken aan de druk en met weggedrukte rug loopt of er dankbaar in gaat leunen en je een op de voorhand stuwend paard krijgt.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 07:57

Ik krijg de indruk dat er in Nederland meer nadruk word gelegd op het 'nageeflijk' rijden (wat super is) dan in België ! Uiteindelijk als dit aan jonge of beginnende ruiters correct zou worden aangeleerd ..

Zoals ik al vertelde ik ben dit allemaal nog maar aan het leren heb jaren in het bos rondgehopt en ben nu in het bezit van een prachtige dressuurruin die mij ook heel erg leert correct te rijden ! En na wat opzoekings werk ben ik dus bij dat 'nageeflijk' rijden gekomen, nu nog een goede instructeur vinden die hier ook in wil meegaan en dan zijn we vertrokken ! Eerlijk ik heb hier nooit in mijn manegetijd over geleerd ...

Ivm de hulpteugels, dat moeten we toch erg nuanceren vind ik zoals Lilly het uitlegt dat ze een periode een rekker heeft gebruikt en nu dan al een heel jaar zonder rijd, dan vermoed ik toch zeker dat haar merrie nageeflijk rijd niet ? Ik denk dat het heel erg vanafhangt hoe je deze 'hulpen' allemaal gebruikt.
En zoals jullie zeggen eerst werken op die ontspanning en niet teveel focussen op het aan de teugel rijden !

:)*

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:14

Dus door jou op een bepaalde manier op een stoel vast te binden ga jij ervaren dat je zo prettiger zit dan je voorheen zat, Lilly? Op die manier leer jij op de juiste manier om je spieren te gebruiken?
Als jij vastgebonden op een stoel gezet wordt ga je er dan tegenin omdat je niet lekker zit, er uit wil omdat je je opgesloten voelt? Of ga je dan lekker ontspannen en zeg je, goh best fijn zo al die touwen om mijn lijf.

Nee, ben ik het niet mee eens. Je zult altijd zelf moeten ervaren hoe het voelt als je ontspannen bent. Ontspanning kan je namelijk nóóit afdwingen, ontspanning krijg je door de juiste aanspanning op de juiste plaatsen. Zoals knollentuin hierboven ook uitlegd. Ik zou dat stukje tekst eens goed in je opnemen, print het desnoods uit zodat je het kan teruglezen.

Een paard kan na gebruik van een hulpteugel heel netjes aan de teugel lopen, voor het oog. Helaas is het in 9 van de 10 gevallen ook alleen voor het oog. In het lijf zitten er dan nog een hele hoop haken en ogen aan, met name in het gebruik van de achterhand, het gebruik van de rug, het loslaten in de kaak en een valse knik. Bij goede nageeflijkheid heb je namelijk van achter naar voren een correct ondertredend achterbeen, aangespannen buikspieren die helpen om de ruiter te dragen, ontspanning vanuit de schoft, een ontspannen kaak en een rustige blik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:55