Een goede ruiter is een ruiter die....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Re: Een goede ruiter is een ruiter die....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:07

Ik vind dat je een goede ruiter bent als je verschillende paarden
goed en netjes kunt rijden met veel geduld en een vriendelijke hand.

Je hebt ook mensen die ''denken'' dat ze goed kunnen rijden omdat ze hun paard
aan de teugel hebben lopen, maar dat is niet alles, de achterhand moet er goed onder
komen en dat is het begin van een goed lopend paard.

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:40

eentje die kijkt naar het belang van zijn/ haar paard en plezier wilt hebben in het paardengebeuren...

dat is mijn mening !:P

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:34

Iemandie nar zijn of haar paard omkijkt. Je kan wel elk weekend op wedstrijd willen, en elk weekend die wedstrijd weer winnen. Maar dan kan het nog zijn dat je paard er bij loopt als een ongelukkig dier. En ik vind dat een gelukkig dier belangrijker is dan een wedstrijd winnen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:38

Bellissima_ schreef:
Het gaat hun om het laten zien dat ze 'o zo geweldig kunnen rijden'.

Maar, geef toe. Een ruiter die een paard netjes aan de teugel heeft en een mooi proefje kan neerzetten is in mijn ogen een betere ruiter als een ruiter die alleen maar buitenrijdt. Hiermee wil ik niet zeggen dat ruiter 2 een slechte ruiter is, integendeel. Maar de wedstrijdruiter krijgt imo meer aanzien.

Ze hebben wel meer aanzien.. maar aan de andere kant.. als je niet de ambities ervoor hebt zal je zelf ook nooit hoog komen ;) ik rij graag dressuur maar meer omdat ik het leuk om een dagje met mijn knol op wedstrijd te gaan als dat ik persee die winstpunten moet halen :) ;) Ik groei er vanzelf wel in en vind het leuk om te weten hoe mensen tegen mijn rijden aan kijken en wat ik nog moet verbeteren.

Ik ben geen kundige ruiter.. tegendeel zelf.. maar ik heb wel plezier in het rijden.. je hebt ook mensen die paarden kopen en winstpunten mee rijden en op het moment dat het paard minder word hem snel verkopen en een nieuwe kopen om zo maar te kunnen blijven winnen..

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:40

Bellissima_ schreef:
Het gaat hun om het laten zien dat ze 'o zo geweldig kunnen rijden'.

Maar, geef toe. Een ruiter die een paard netjes aan de teugel heeft en een mooi proefje kan neerzetten is in mijn ogen een betere ruiter als een ruiter die alleen maar buitenrijdt. Hiermee wil ik niet zeggen dat ruiter 2 een slechte ruiter is, integendeel. Maar de wedstrijdruiter krijgt imo meer aanzien.

Ik vind deze zin een beetje krom. Wat is er mis met een recreatie ruiter? Niet iedereen heeft de mogelijkheid, tijd en geld om elk weekend op wedstrijd te komen. Daarnaast is en blijft het een jurysport dus ook niet iedereen staat daar sterk genoeg voor in zijn schoenen. Een ruiter die buitenrijd gaat naar mijn mening vaker uit zijn dak enz al dus ook toch net wat steviger in het zadel zitten (mijnmeninghe)

Dus in beide opzichten zijn de ruiters even goed. Alleen op ander terrein.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:42

Sinlight schreef:

Precies.. dit bedoel ik met de 'ambities'
Zet maar eens een dressuurruiter op een montépaard.
Of een montéjockey op een dressuurpaard..
Nou ik durf te wedden dat ze de basis eruit kunnen halen maar het hoogste niveau halen ze alleen in hun disipline..

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:44

Susyb schreef:
Sinlight schreef:

Precies.. dit bedoel ik met de 'ambities'
Zet maar eens een dressuurruiter op een montépaard.
Of een montéjockey op een dressuurpaard..
Nou ik durf te wedden dat ze de basis eruit kunnen halen maar het hoogste niveau halen ze alleen in hun disipline..

Inderdaad. Maar zoiets was toch ook een tijd terug. Anky v. Grunsven werd op een springpaard gezet - en dat liep helemaal verkeerd af?
Een dressuur ruiter heeft nu eenmaal niet zo'n zit als een spring ruiter. En een springruiter zal nooit zo zitten als een westernruiter.
Dus .. iedereen is goed op zijn eigen gebied.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:45

daarom :) en ook moet naar het paard zelf gekeken worden .. de een doe je een plezier met een dressuurwedstrijd het andere paard denkt "zoek het zelf maar uit "

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:47

Jockey op dressur paard :') kon het niet laten moest hier gelijk aan denken

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:49

Haha, ooh die is geniaal!
Er is toch ook een filmpje op youtube van een jockey die een weddenschap had verloren en dus een springparcour moet rijden [i believe i can fly ofzo]
VEel ophef over het feit hoe hij rijd, maar goed.

En inderdaad, het ligt ook aan het paard. De één functioneert gewoon niet in de dressuur, terwijl hij of zij de sterren van de hemel springt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:50

Ja of wat dacht je van z'n misselijke bok die in de bak niet fatsoenlijk wil galoperen (niet gedragen en gecontroleerd) en zodra je naar buiten gaat en je wil een keer gas geven hij helemaal verzameld en ontspannen loopt?

En ja ik heb der 1 van.. Bah :P

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:59

Susyb schreef:
Ja of wat dacht je van z'n misselijke bok die in de bak niet fatsoenlijk wil galoperen (niet gedragen en gecontroleerd) en zodra je naar buiten gaat en je wil een keer gas geven hij helemaal verzameld en ontspannen loopt?

Oh, dat probleem heb ik ook gekend hoor. Maar met afwisseling lukt het al veel. Al vind ik het zelf toch fijner om in het bos te rijden, of buiten de rijbak.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:47

Sinlight schreef:
Susyb schreef:

Oh, dat probleem heb ik ook gekend hoor. Maar met afwisseling lukt het al veel. Al vind ik het zelf toch fijner om in het bos te rijden, of buiten de rijbak.

ja dat verschil heeft die van mij inderdaad ook buiten of binnenbaK ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:55

Op de site van een Holistisch Paardencentrum las ik eens een spreuk die ik voor altijd heb onthouden:

Citaat:
Een goede ruiter hoort zijn paard tegen hem praten,
een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar
een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen.

En zo is het, wat mij betreft, precies. :)

Bovendien denk ik niet dat dit gebonden is aan wát je met je paard doet: wedstrijden dressuur, springen, recreatief rijden, buitenritten, endurance, western, noem maar op: het gaat erom of je de kleinste signaaltjes van je paard oppikt, begrijpt en hier naar handelt. Dát maakt iemand IMO een uitstekende ruiter.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:37

Je bent een goede ruiter als je plezier hebt in het rijden,
als je beter wordt in de trainingen,
als je goede prestaties met meerdere/verschillende paarden kunt behalen

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:53

ik rij paard puur omdat ik het echt leuk vind het is mijn passie en ik ga ook wedstrijden rijden in het springen en dressuur maar ik doe dat toch echt niet om te winnen ik doe dat omdat ik het leuk vind en lol wil maken het dressuur doe ik vooral om te kijken of je al weer verder bent gekomen en wara je nog aan kan werken. mij boeit het niet of ik nou in de b of in het z rij tuurlijk is het wel leuk om in het z te rijden maar dat komt vanzelf wel denk ik maar het gaat vooral om respect en lol dat je SAMEN iets doet niet voor de presatie.

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:35

Een goede ruiter is consequent en duidelijk voor zijn paard!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:52

Iemand die plesier heeft met het paard.
En ook als het paard zelf plesier heeft.
Ook is een echte goede ruiter 10 x van zijn paard afgevallen voor hij een goede ruiter is haha:P