Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:11

Jep, ik ken hem en weet dat hij veel kennis heeft van het paardengebit en deze kennis ook graag met anderen deelt. Ik heb veel van hem geleerd.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:12

Ik ken Marielle niet, maar bekijk het van de positieve kant, ze heeft je er (gelukkig) wel op gewezen dat je paard scheef was }:0
Jammer dat ze daarnaast haar 'echte' werk blijkbaar niet goed uitvoert.. gemiste kans zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:15

marjoleins01 schreef:
Ik wacht nog steeds op een telefoontje van de kraker wanneer hij kan komen... :( Mijn paardje staat nu overdag lekker in de wei, 's avonds in de stal en ik longeer haar nog een beetje aan d'r halster.. Dat mocht ik doen van de kraker... Ga dit weekend eerst een weekendje weg en dan kijk ik volgende week wel verder..

Ja ik geloof ook best dat een zadel niet-passend kan worden in een half jaar, maar goed, ik moet het ff afwachten... Helaas... Maar goed, alleen het beste voor mijn horsie..

goed bezig dus! ik ben nu al 2 weken aan het longeren met pessoa op advies van de fysio... en dan maar duimen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:29

wat goed TS dat je de tandarts en de kraker er zo snel bij hebt gehaald. Zo zie je maar weer dat afwijkend paardengedrag vaak voort komt uit pijn in het lichaam..... Verstandig om eerst na te gaan of het niet uit pijn voort komt.
Aangezien je paardje nog zo jong is heb je nog wel een jaartje met tanden wisselen te maken. Sommige paarden hebben daar ook veel last van.

Hoop dat je paardje weer helemaal soepel en lekker in zijn vel zit!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:48

Ts ik hoop dat je dit weekend terug een braaf paardje hebt die de sterren van de hemel loopt :) *\o/*
Goed van je dat je direct actie ondernomen hebt vind ik +:)+
Ik moet zeggen dat in de meeste gevallen van 'stoute paarden' die paarden toch allemaal echt wel iets voorhadden. Spijtig dat er zo veel mensen zijn die dat niet beseffen. Ik denk dat jouw paardje wel geluk heeft met zo'n top baas hoor. :j

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:03

Goed hoe je bezig bent met de oplossingen.
Maar vergis je niet in wat die tik met de zweep heeft kunnen veroorzaken.
Als jer afvalt en dan vervolgens een mep (of tikje) verkoopt, dan hebben ze je echt liever niet meer op je rug.
Zeker op die leeftijd zijn ze daar erg gevoelig voor.
Hou daar rekening mee als je nog eens vliegles krijgt. :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:05

Super Ts, dat je ook echt dingen hebt ondernomen. Zie veels te vaak topics waar mensen hulp vragen, adviezen krijgen en "jaja" zeggen en "neenee" doen. Voor het longeren kan je misschien zo'n longeerhulp gebruiken? En dan ipv aan het bit aan het halster vastmaken? Als kraker dat in ieder geval ook als nuttig iets ziet natuurlijk, maar ze zeggen dat het de rug los maakt en ik vind het een vriendelijk ding, geen bijzettouwtjes of andere ophef, paarden kunnen gewoon laag lopen.
Als blijkt dat je paard toch nog lang last zal ondervinden van een bit of dat er meer kans bestaat dat problemen terugkomen als je een bit gebruikt kan je misschien in ieder geval probéren bitloos te rijden, in de bak een keer een halstertje om en eens kijken hoe t gaat :)
Als er over een paar weken geen problemen meer zijn kun je natuurlijk gewoon met een bitje rijden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:25

CathCath schreef:
Aukelizzy schreef:
Zou de volgende keer toch maar eens de moeite om toch een topic door te lezen voor je adviezen geeft... Paard was scheef, zat vast en had last van haar gebit... ;) . Geen puber gedrag dus waar je 'even' doorheen moet..

Elk paard, of bijna 99,99 procent van de paarden is scheef, dus ........
Rechtrichten dat is het moderne woord, toch? ;)

Lees hier niks. Ik ga alleen op de TOPIC, topic wordt hier ook vaak verkeerd begrepen, dat is het onderwerp wat de vragenstelster doet.

Nou ja, maar met rechtrichten is niets verkeerd, alleen maar beter en voorkoming van blessures, dus ..

Natuurlijk is rechtrichten heel belangrijk en is ieder paard van nature scheef. Ik denk alleen dat je beter een topic helemaal door kunt lezen voordat je de conclusie trekt dat het door pubergedrag komt.. TS verteld in het topic namelijk al oorzaken van het gedrag....
En ja.. haar gebit was een van de oorzaken...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:51

Ik neem aan dat je een jong paard hebt? Deze wisselen (gebit) :D namelijk nogal eens.

Ik denk dat je er een da bij moet halen, een paardendierenarts.

Heb je haar nou een tik met de zweep gegeven omdat je eraf bent gevallen??? Voor het paard betekent dat: Een tik met de zweep omdat ik bij haar terug ben gekomen(of heb laten vangen), en daarna gaat ze op mijn rug??!! Ook straal jij angst uit die je paard heel goed kan lezen... Neem aub les!!! /3

Wil je een paard voor iets straffen of belonen dan moet dan binnen 0.2 sec!!!! anders zal ze niet meer de realtie leggen tussen de tik met ze zweep en jouw val. :Y)

Mijn excuses: Ik heb de topic niet helemaal doorgelezen, alleen de eerste pagina, zag later pas dat er meerdere waren!!
Ik zie dus dat je de lichamelijke ongemakken oplost hebt. Ik hoop dat je je gedrag met de zweep(onnodig slaan) ook gaat oplossen...
Laatst bijgewerkt door Utrolig op 13-04-11 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:55

@ts, super! laat ons weten hoe het is gegaan dit weekend met rijden, ik heb erg benieuwd. Een tip die een vriendin van mijn kreeg (die met dezelfde problemen heeft gezeten) is opstappen via een verhoging. Is beter voor het zadel, voor het paard zijn rug en voor jou knieen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:12

Pas opstappen als ze rustig stil staat. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn jonge paard (alleen kwam ze niet omhoog). Ik heb toen dit advies gekregen en na een tijd begon ze door te krijgen dat, hoe langer ze gek deed, hoe langer het duurde voor ik opstapte. Maar ik zou begeleiding zoeken, aangezien je aangeeft dat je er best schrik van hebt gekregen. ;)
Succes.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:17

Jammer dat een informatief en goedlopend topic op een dergelijke manier verpest wordt. Ik zet hier nou een slotje voor overleg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:14

Weer open en wat berichten verwijderd :-)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 20:16

Heel verstandig dat je wat berichten hebt verwijderd.. Jammer..

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:12

Ik heb nu weer 2 keer op haar gezeten.. En ze bleef met de voeten aan de grond.. Gelukkig heb ik niet de drang om over een paar weken op concours te gaan.. Ik pak het gewoon weer rustig op.. En de kraker zei dat als ik de aankomende week 15 min reed, dat genoeg was..

Ze is trouwens erg vrolijk en ik ken haar niet terug.. :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:27

Wat mooi dat je er weer opgezeten hebt.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:51

Ja ben ook blij dat ik er weer op heb gezeten, maar ik weet niet of ze nog in de pubertijd komt.. Zoveel verstand heb ik er ook weer niet van haha!!! Weet ook niet of het verstandig is om nu al naar les te gaan of om eerst prive les te nemen... Dilemma's weer ;) Wil gewoon het beste voor mijn paard..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:54

Ik denk dat ik zou kiezen voor prive les, als je weer een beetje mag rijden..
Heb je toch net wat meer aan dan aan groepsles.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:58

marjoleins01 schreef:
Ik heb haar een flinke tik gegeven met de zweep,

Dierenmishandeling.
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:00

Huertecilla schreef:
marjoleins01 schreef:
Ik heb haar een flinke tik gegeven met de zweep,

Dierenmishandeling.
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Al het u beliefd Huertecilla, hou toch eens op :n

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:57

een hoop vooruitgang zo te horen, super! blij dat je naar het advies hebt geluisterd om haar na te laten kijken ipv er maar een slof of andere meuk aan te hangen, je paardje liet duidelijk merken dat er iets niet lekker was. Hou ons op de hoogte hoe het de komende tijd gaat :)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:58

Iedereen straft zijn of haar paard wel eens.. Om mij nou direct te gaan beschuldigen van dierenmishandeling vind ik heel erg ver gaan..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:12

Trek je niet teveel van hem aan jo, hij wijst graag iedereen op z'n fouten zonder mensen daadwerkelijk wat te leren. Hij beschuldigt menig bokker er wel van dat ze paarden hebben voor zijn plezier, en wijst er graag op hoe geweldig zijn manier van omgang is, en de enige juiste manier. Maar opbouwende wijze en leerzame informatie zonder mensen een poedersuiker gevoel te geven.. is helaas niet een van zijn kwaliteiten. Ipv te zeggen 'probeer de volgende keer rustig te blijven, zodat je niet je paard op een onjuiste manier straft" doet ie het liever zo. Eigen dunk voor het welzijn van een dier... das ook een vorm van mishandeling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:23

marjoleins01 schreef:
Iedereen straft zijn of haar paard wel eens..

Tussen ´straf´ en fysiek pijn toebrengen zit een levensgroot verschil. Het onthouden van een beloning is al straf.
Zie het hoofdstukje over leren; ´je krijgt wat je beloont´op mijn site.

Het sapiens van de mens, is het verschil tussen primair reageren en de ratio gebruiken. Het verschil tussen je als een primitief beest gedragen en als een sapiens is het níet toegeven aan de primaire reacties :)*
Het met afstand beste ruiterboek ooit geschreven dateert uit 1438 en gaat hier al op in.

Neen, niet iedereen straft zijn paard wel eens met fysiek pijn toebrengen.
Ja, fysiek pijn toebrengen = mishandeling.
Het zou zo moeten zijn dat níemand dit doet.
Dát zou van ruitersport iets ´edels´ maken. Nu is het oridinair paarddwingen met pijn of onder drijging ervan.

Het is HEEL erg dat het op een ruiterforum ´normaal´ is dat dit gebeurt.
Het illustreert dat de grote groep waar dit het geval bij is, geen dierenliefhebber maar een gebruiksliefhebber is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:24

Benfan schreef:
Trek je niet teveel van hem aan jo, hij wijst graag iedereen op z'n fouten zonder mensen daadwerkelijk wat te leren.

Lees mij site.

Is alweer 5 jaar gratis als leerstof ter beschikking.