zware ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:53

xApple schreef:
Snoevie schreef:
Nou mag je soms niet reageren met wat meer kritische opmerkingen?

Ik denk dat het enige is wat ze wil horen: Nee hoor het kan prima :) Lekker mee doorgaan !
Ze had de keuze toch al gemaakt.

Hier ben ik het niet mee eens.
Ze schreef eerst dat ze SERIEUS twijfelde, en na al onze tips en raadgevingen in acht genomen te hebben, zegt ze nu: ok ja, ik ga ermee door.
Ik ken gebakje voor geen meter, maar ik heb het gevoel dat ze niet over 1 nacht ijs gaat.
En dat ze héél goed voor haar pony zorgt, en die ook niet wil overbelasten! Daarom dat ze juist twijfelde.

Snoevie

Re: zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:55

Niemand zegt ook dat ze niet goed voor haar pony zorgt,alleen worden kritische opmerkingen weggewuifd,al is dat meer door de andere posters ook

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 23:02

nee hoor het word absoluut niet weggewuifd, maar ik vond Kohtje haar opmerking wel een strakke.
ik laat alle opmerkingen goed op mij inwerken, en elke goed onderbouwde reden neem ik zeer serieus.
en als het me niks zou doen dan ging ik hier absoluut op "kritisch" bokt niet uitgebreid foto's posten.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:09

Ik ben ook niet licht en heb een paardje van 1.65 (wel stevig gebouwd) en ik ga daar nu het M mee in en heb niet het idee dat hij nu erg veel last heeft. Wel wil ik zelf gewoon afvallen omdat ik merk dat alles dan makkelijker en soepeler gaat. Dat geldt puur voor mij lichamelijk maar slaat dan natuurlijk ook over op mijn paard. Wat bij mij makkelijker gaat omdat niets in de weg zit doet mijn hulpen ten goede.
Kortom zelfs al heb je een goede zit met afvallen zal het beter gaan en heb je zelf ook minder 'donuts' om bijvoorbeeld je middel.
Ik denk ook dat het een verschil maakt hoe lang je bent. Iemand van 80 kilo die 1.50 is, is al een stuk compacter (daarbij meer gewicht op kleine lengte en meer last van 'vet') Het scheelt ook wel wat je doet met een paard en hoe je zit (daar komt de dooddoener weer) maar uiteindelijk blijft het flink gewicht.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:48

@TS / gebakje, Als ik naar je foto's kijk van je fjordje, vind ik dat je fjord er heel ontspannen bij loopt en heel gelukkig en happy, en tuurlijk is het voor beide partijen gezonder om niet te dik te zijn zowel ruiter als pony. Ook wegens , wat al duidelijk is, diabetici hartkwalen etc, maar jij geeft duidelijk aan dat je ermee bezig bent om af te vallen d.m.v. paardrijden. Dat is al een stap en dat je nu nog wat te zwaar bent ...ach Rome is ook niet in één dag gebouwd toch? Je doet er wat aan en denkt ook aan je pony, dat vind ik al heel wat! Als ik soms kijk naar te zware mensen op zeer kleine iele pony's, vind ik t bij jouw nogal sterk meevallen !

gto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:39

gebakje schreef:
@ Snoevie,

misschien dat jij te zwaar was door te veel te eten maar ik ben te zwaar door mijn ziekte, mijn organen werken niet zoals het moet en mijn spijsvertering dus ook niet. Dit heeft trouwens niks te maken met mijn schildklier of te veel eten. ik heb net als mijn ouders en broer altijd hetzelfde gegeten en ben vanaf mijn 1e maand gelijk dik geweest.ik ben vanaf mijn 4e op dieet na dieet gezet en wat ik ook deed en welk dieet dan ook, ik viel nooit genoeg af. Ik kan dus niet lopen omdat mijn lichaam te veel pijn heeft wegens zuurstofgebrek ( ik ga hier niet te veel medisch op in) je kan het vergelijken met MS. Als iemand de kracht en inzet zou hebben om te kunnen afvallen dan zou ik het zijn absoluut, maar op een andere manier bewegen als zittend kan ik dus niet. als ik sta of lig dan kijgen mijn hersenen te weinig zuurstof en krijg ik last van spierspasmen,(schudden met mijn hoofd en armen) ik slaap ook op 2 hoofdkussens omdat ik niet plat liggen kan. Staan lukt op mijn goede dagen wel en zodra ik een goede dag heb loop ik ook een uur op flink tempo met mij honden. Het vervelende is alleen dat ik zomaar 2 weken nergens last van heb en zo weer 4 dagen wel, een stabiel conditie is daarom niet te verkrijgen vanuit een lopende of liggende sport. ( liggend is dus bv zwemmen) ik bouw het op maar door mijn ziekte kan dat niet consequent.alleen bij een zittende sport zoals bv paardrijden lukt het wel omdat dit de enige houding is waarbij ik genoeg zuurstof binnen krijg. Zelf als ik autorijd dan moet ik mijn stoel niet te ver voor of achterover zetten omdat ik anders last kijg van spierspamen.alleen bij de rechte houding van het paardijden heb ik geen tot weinig last. en dan nog moet ik elk moment en elke dag nemen zoals hij komt, soms heb ik weken geen last en dan bouw ik mijn conditie weer lekker op maar als ik dan een crisis heb. ( crisis is last van aanvallen) dan duurt het zowieso 2 weken voordat deze over is. Dan moet ik alles weer van voor af aan opbouwen omdat ik alleen maar in mijn rolstoel zitten kan. Mijn conditie zakt dan weer in als een plumpudding en ik moet alles van voor af aan weer opbouwen. Dit kost enorm veel energie maar ik ondanks alle pijn die ik steeds moet doorstaan is het de enige manier van beweging waar ik baat bij heb. maar ik ben het zeker met je eens dat het beter voor je paard is als iemand lichter is.

ik rij overigens recreatief, waarvan 80% stap 15% draf en maximaal 5% gallopeer. en maximaal 1,5 uur op mijn paardje rijd op buitenrit en in de bak maximaal 45 minuten tot 1 uur. en dit 3 tot 4 keer per week. de andere dagen is ze vrij of rijd mijn man van 90 kilo ( die zeer slank is) en elke donderdag rijd mijn bijrijdster van 54 kilo.

oke waar ik niet bij kan met mijn bollekop is dat je doodleuk verkondigt nog te autorijden.
autorijden met beetje zuurstof gebrek oke dat hoefd nog niet zo sireeus te zijn.
maar sireeus rijden terwijl je last van spierspasmen ?! ben je wel helemaal goed in je hoofd.
hoop niet dat je hier uit de regio komt voordat je dadelijk in een spas mijn kleine mee van straat veegt.
denk dat geen enkele ouder je dat in dank afneemt sireeus.
er is een rede waarom normale mensen als ze bepaalde medicijnen krijgen al niet mogen autorijden.
en dat gaat alleen nog maar om het puntje sufheid die je krijgt met sommige middelen maar sireeus dat jij nog dood leuk loopt te verkondigen dat je ondanks dat je weet dat je van die spasmes kan krijgen sireeus in de auto stapt.
ben je wel helemaal goed ?! pak de fiets !(en een helm) zit je ook meteen rechtop

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:31

gto schreef:
gebakje schreef:
@ Snoevie,

misschien dat jij te zwaar was door te veel te eten maar ik ben te zwaar door mijn ziekte, mijn organen werken niet zoals het moet en mijn spijsvertering dus ook niet. Dit heeft trouwens niks te maken met mijn schildklier of te veel eten. ik heb net als mijn ouders en broer altijd hetzelfde gegeten en ben vanaf mijn 1e maand gelijk dik geweest.ik ben vanaf mijn 4e op dieet na dieet gezet en wat ik ook deed en welk dieet dan ook, ik viel nooit genoeg af. Ik kan dus niet lopen omdat mijn lichaam te veel pijn heeft wegens zuurstofgebrek ( ik ga hier niet te veel medisch op in) je kan het vergelijken met MS. Als iemand de kracht en inzet zou hebben om te kunnen afvallen dan zou ik het zijn absoluut, maar op een andere manier bewegen als zittend kan ik dus niet. als ik sta of lig dan kijgen mijn hersenen te weinig zuurstof en krijg ik last van spierspasmen,(schudden met mijn hoofd en armen) ik slaap ook op 2 hoofdkussens omdat ik niet plat liggen kan. Staan lukt op mijn goede dagen wel en zodra ik een goede dag heb loop ik ook een uur op flink tempo met mij honden. Het vervelende is alleen dat ik zomaar 2 weken nergens last van heb en zo weer 4 dagen wel, een stabiel conditie is daarom niet te verkrijgen vanuit een lopende of liggende sport. ( liggend is dus bv zwemmen) ik bouw het op maar door mijn ziekte kan dat niet consequent.alleen bij een zittende sport zoals bv paardrijden lukt het wel omdat dit de enige houding is waarbij ik genoeg zuurstof binnen krijg. Zelf als ik autorijd dan moet ik mijn stoel niet te ver voor of achterover zetten omdat ik anders last kijg van spierspamen.alleen bij de rechte houding van het paardijden heb ik geen tot weinig last. en dan nog moet ik elk moment en elke dag nemen zoals hij komt, soms heb ik weken geen last en dan bouw ik mijn conditie weer lekker op maar als ik dan een crisis heb. ( crisis is last van aanvallen) dan duurt het zowieso 2 weken voordat deze over is. Dan moet ik alles weer van voor af aan opbouwen omdat ik alleen maar in mijn rolstoel zitten kan. Mijn conditie zakt dan weer in als een plumpudding en ik moet alles van voor af aan weer opbouwen. Dit kost enorm veel energie maar ik ondanks alle pijn die ik steeds moet doorstaan is het de enige manier van beweging waar ik baat bij heb. maar ik ben het zeker met je eens dat het beter voor je paard is als iemand lichter is.

ik rij overigens recreatief, waarvan 80% stap 15% draf en maximaal 5% gallopeer. en maximaal 1,5 uur op mijn paardje rijd op buitenrit en in de bak maximaal 45 minuten tot 1 uur. en dit 3 tot 4 keer per week. de andere dagen is ze vrij of rijd mijn man van 90 kilo ( die zeer slank is) en elke donderdag rijd mijn bijrijdster van 54 kilo.

oke waar ik niet bij kan met mijn bollekop is dat je doodleuk verkondigt nog te autorijden.
autorijden met beetje zuurstof gebrek oke dat hoefd nog niet zo sireeus te zijn.
maar sireeus rijden terwijl je last van spierspasmen ?! ben je wel helemaal goed in je hoofd.
hoop niet dat je hier uit de regio komt voordat je dadelijk in een spas mijn kleine mee van straat veegt.
denk dat geen enkele ouder je dat in dank afneemt sireeus.
er is een rede waarom normale mensen als ze bepaalde medicijnen krijgen al niet mogen autorijden.
en dat gaat alleen nog maar om het puntje sufheid die je krijgt met sommige middelen maar sireeus dat jij nog dood leuk loopt te verkondigen dat je ondanks dat je weet dat je van die spasmes kan krijgen sireeus in de auto stapt.
ben je wel helemaal goed ?! pak de fiets !(en een helm) zit je ook meteen rechtop

Lieverd, goed lezen:

maar op een andere manier bewegen als zittend kan ik dus niet. als ik sta of lig dan kijgen mijn hersenen te weinig zuurstof en krijg ik last van spierspasmen

Ik weet niet hoe jij met je auto rijdt, maar ik doe dat al zittend ...

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:43

@gto jeemig wat heb jij een kort lontje als je eerst even fatsoenlijk leest zoals Optiwolk ook al zegt zou je dit dan ook nog gepost hebben vind het een beetje een onvolwassen actie

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:23

@gto:
ben wel wat gewend hier op Bokt, maar jij gaat even te keer zeg. Lekker ongenuanceerd, alsof je een driftbui in woorden omgezet hebt.
"Ben je wel goed bij je hoofd en ben je wel goed?"is toch zeer onsympathiek taalgebruik en volkomen misplaatst hier.
ohja: sireeus = SERIEUS.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:48

Ik vind het goed dat je erover nadenkt!
Als ik zo de foto's in je profiel zie vind ik dat het nog wel kan, maar foto's kunnen ook vertekenen..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:00

Zó @gto, even aangemeld om je frustratie eruit te gooien?
Lees eerst een iets voordat je op zo'n beláchelijke manier iemand afbrandt, zeer misplaatst!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:19

Laten we niet teveel flamen naar elkaar en het toch een beetje leuk houden :D Anders wordt het topic nog gesloten ;)
Even terugkomend op de topic... Ik was zelf ook te zwaar voor mijn lengte.. helaas heb ik ook aanleg snel te dik te worden en moet ik erg uitkijken altijd wat ik eet en wanneer..
Voor sommige mensen is het inderdaad heel makkelijk om te zeggen "als je dik bent kan je niet op die of die pony/paard" Bij sommige pony's ben ik het er mee eens, die zijn zelf te "luxe" gebouwd en sommige gewoonweg veel te klein.. Maar over de TS vind ik het best kunnen hoor en zou ik me niet zorgen maken. Als je pony je echt te zwaar vond merk je het ook wel dan gaat hij van alles doen om maar niet te hoeven rijden met jouw op je rug.. en nogmaals ik vind dat van de TS de pony er gewoon gelukkig uitziet !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:21

Dat is dus gewoon niet waar,dat je altijd aan je pony merkt dat je te zwaar bent en dat die dan vanalles gaat doen om onder het rijden met jou uit te komen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:33

Heb dus ook nergens getypt dat het "altijd" zo is ;) Je zal het niet bij alle paarden en of pony's merken nee, maar haar paardje en zij lijken een erg goede band te hebben dus neem ik ook aan dat ze elkaar wel kennen en dat de TS ook wel merkt als haar pony zichzelf niet fijn voelt met haar op de rug.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:46

'@TS: Ik heb het even vlug gelezen, dus hoop dat ik niet in herhaling val. Ik zou je twee tips willen geven, probeer als dat lichamelijk lukt op te stappen met een opstapje, dat is lichter voor je paardje en je komt zachter neer. Ik zie wel een gelukkig pony lopen, je bent misschien iets te zwaar maar je geeft al aan dat je nog aan het afvallen bent door de beweging die je nu krijgt. Als je twijfelt laat dan een osteopathie of een DA, jij zelf of een stalgenoot even naar de rug van je paardje kijken, als deze goed is kan je paard het dus goed hebben. Hou dit goed in de gaten.
Veel succes met je paardje geniet er van!

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 23:35

GTO, zou je jezelf niet eerst verdiepen in iemand zijn klachten of goed navragen hoe de vork in de steel zit voordat je deze dingen tegen iemand zegt? Misschien zou je eerst even kunnen vragen of ik uberhaubt nog wel autorijd. Of even kunnen vragen hoe die spierspasmes en het zuurstofgebrek zich uiten?

SEREEUS??? dan ga ik nu weer even lekker verder spastisch zitten doen met de mensen waar je hier wel wat aan hebt als je het niet erg vind....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:04

Wie weet is het wel gewoon iemand van bokt en heb die snel een andere naam aangemaakt.. mensen doen soms erg raar! Niks van aantrekken hoor gebakje!

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 00:21

Ik vind het eigenlijk wel mooi geweest zo, erg bedankt allemaal.
Ik ga lekker genieten van mijn lieve fjordje, en zij ook van mij want dat we gek met elkaar zijn is een feit. Ik heb nu bevestiging van de dierenarts, fysiotherapeut ,zadelmaker,m'n instructrice en merendeel van de mensen op dit topic , waar we ook naar toe gaan wij komen er wel met zijn 2tjes. . .

Heel erg bedankt voor alle adviezen en tips, ik ga er hard mee aan het werk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:50

TS ik wens je héél veel rijplezier samen met je paardje en ik hoop dat het snel beter gaat met je gezondheid!