pony thuis zeer braaf tijdens les niet te houden, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: pony thuis zeer braaf tijdens les niet te houden, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:08

Als het alleen gaat om die ene keer in de les, dan zou ik een ander bitje proberen. Ik zou een correctie/scholingsbit proberen. Werkt vrij goed vind ik bij "drammers". En als ze de rest v/d week met een gewoon bitje wordt gereden is het toch goed.

Je hebt al vrij veel dingen geprobeerd en je weet waar het aan ligt. En je hebt gelijk als je zegt dat ze ook gewoon moet luisteren. Succes

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 00:05

pfff ik krijg nu reacties dat ik haar eerst moet gaan longeren.. het is niet zo dat ze wild is.. maar gewoon een enorme drang om haar"kudde" bij elkaar te houden!
Longeren heeft echt geen zin.. en die bijzetteugeltjes kan echt geen kwaad.. ze is 13 jaar en kent al 9 jaar bijzetteugels!
Het enige wat ze doet met bijzet is langzame lopen.. want ze voelt een ophouding.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 00:06

Setteli schreef:
Als het alleen gaat om die ene keer in de les, dan zou ik een ander bitje proberen. Ik zou een correctie/scholingsbit proberen. Werkt vrij goed vind ik bij "drammers". En als ze de rest v/d week met een gewoon bitje wordt gereden is het toch goed.

Je hebt al vrij veel dingen geprobeerd en je weet waar het aan ligt. En je hebt gelijk als je zegt dat ze ook gewoon moet luisteren. Succes

Dank je wel voor je begrip! ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 00:15

Mijn dochter heeft in het begin op haar pony ook met thiedemann gereden, ze kon haar daardoor net wat beter bij haar houden als hij sterk begon te worden. Is niks mee, en vind het net wat beter werken als een bijzetteugel. In het begin op het 3e gaatje en telkens afbouwen, bv laatste 10 minuten op het 2e gaatje etc.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 00:24

Haha leuk zo'n gele donder ja, die van mij kan er af en toe ook wat van :j . Zeker omdat je zoals gezegd al veel hebt geprobeerd zou ik nu gewoon even met hulpteugels en/of ander bitje gaan proberen. Zolang het geen gewoonte wordt kan het echt geen kwaad.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 08:36

FromNorway schreef:
Haha leuk zo'n gele donder ja, die van mij kan er af en toe ook wat van :j . Zeker omdat je zoals gezegd al veel hebt geprobeerd zou ik nu gewoon even met hulpteugels en/of ander bitje gaan proberen. Zolang het geen gewoonte wordt kan het echt geen kwaad.

zou gaan om een uurtje per week..

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:40

Nou dan zou ik me er echt niet druk over maken hoor! Gewoon doen, en als het helpt is het toch super? Anders is het rijden ook niet meer leuk.. Ik rijd normaal zonder zweep, maar als Mevrouw Ragebol weer zo'n drambui heeft pak ik er ook even een petser bij (en gebruik die ook zonder problemen wanneer nodig).

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:34

typisch romy he haha !
nou heidi succes. :D!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:26

maaike485 schreef:
typisch romy he haha !

Dank je wel maaike.. jij weet wat ik bedoel toch?
;)

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:51

Ik rijd zelf ook af en toe met touwtjes, reed eerst ook met thiedeman omdat ze anders te sterk voor mij werd, vooral in galop. Maar omdat ik nu zelf met mijn houding bezig ben, hangen de touwtjes er losjes aan, zodat ze net niet haar kop erop kan zetten en kan gaan. zeker omdat we sinds kort weer in het weiland rijden, hebben de touwtjes zo vast zitten dat je ze in 1x los kan trekken als het nodig is.
Als je thiedeman hebt zou ik die gebruiken, anders zou ik het gewoon met touwtjes proberen, leg je bijrijdstertje uit wat ze moet doen mocht de pony wel in protest komen, hoe ze bijv de touwtjes ineenkeer los kan trekken.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 07:46

touwtjes heb ik het niet zo mee.. dat vind ik nou eng..weet bijna 100% zeker dat het wel kan met de pony maar het is mijn eigen gevoel denk ik!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:13

Toch is dit een rijtechnisch probleem.
Ik heb gelezen in jouw tekstjes dat jouw dochter het paardje nog net wel aankan en de andere ruiter dus niet.
Dat jouw dochter et wel kan is idd een gevolg van het reeds goed kennen van het paardje zijn reacties, en dus ook de trukendoos waar je ondertussen al heel wat kan uit toveren, en jouw dochter is waarschijnlijk ook net iets sterker en kan dus net iets meer kracht zetten.
Maar laten we duidelijk zijn, dit paard gaat gewoon in verzet, hij wil dus niet nageven, en loopt gewoon door de hulpen door.
Jouw paardje heeft dus nooit goed geleerd dat het echt wel anders moet, dus eerst daar aan werken, hertraining van het paard, instaleren van een goede basis, nageven op druk, en bij verzet supper duidelijk zijn dat zelf kiest voor een bereidwillig meewerken.
Dan uiteraard ook , privéles voor de ruiter in kwestie.
Dit is geen verzinsel, ook jouw paardje kan dit bereiken, het vraagt wel een andere kijk, een andere manier van trainen, een andere manier van opvoeden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:19

Zoals je hier zelf al aangeeft ze loopt al zoveel jaren met bijzet teugeltjes, maar als je dan ook naar het resultaat kijkt, dan zal je toch moeten toegeven dat het niet tot een echte oplossing heeft geleid, je hebt die bijzetteugels nu nog steeds nodig, dus het paard heeft er niets uit geleerd.
Je moet je verdiepen in het hoe paarden leren, en dit dan gaan gebruiken om een ander gedrag bij je paard te gaan aanleren.
Het paard moet leren niet tegen de hand in te trekken, hij moet dus nageven op druk.
Dit kan dus echt wel aangeleerd worden, dit vraagt even tijd idd, maar met even bedoel ik dan, 1 of 2 maand training, dus geen jaren hé.
Eigenlijk heb je dit gedrag er zelf ingetraint, welliswaar onbewust, maar het is echt wel zo.

jentel schreef:
pfff ik krijg nu reacties dat ik haar eerst moet gaan longeren.. het is niet zo dat ze wild is.. maar gewoon een enorme drang om haar"kudde" bij elkaar te houden!
Longeren heeft echt geen zin.. en die bijzetteugeltjes kan echt geen kwaad.. ze is 13 jaar en kent al 9 jaar bijzetteugels!
Het enige wat ze doet met bijzet is langzame lopen.. want ze voelt een ophouding.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:36

Ik ken het fenomeen Fjord en drammen ;) Al heb ik er zelf geen. Bijzet zou mij zelf ook te griezelig zijn, en ik zou ook voor een Thiedemanteugel gaan. Maar tip voor als je toch een wat scherper bitje wilt proberen, pak een ThiedemanBIT ipv een pelham. Pelham moet je met 2 teugels rijden, en ik ga ervan uit dat die kleine meid daar nog wat te onervaren voor is.
Het Thiedemanbit kan je op 1 teugel rijden, en geeft als je de onderste ring gebruikt in samenwerking met de kinketting een scherper inwerking.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:36

aeolusnr1 schreef:
Zoals je hier zelf al aangeeft ze loopt al zoveel jaren met bijzet teugeltjes, maar als je dan ook naar het resultaat kijkt, dan zal je toch moeten toegeven dat het niet tot een echte oplossing heeft geleid, je hebt die bijzetteugels nu nog steeds nodig, dus het paard heeft er niets uit geleerd.
Je moet je verdiepen in het hoe paarden leren, en dit dan gaan gebruiken om een ander gedrag bij je paard te gaan aanleren.
Het paard moet leren niet tegen de hand in te trekken, hij moet dus nageven op druk.
Dit kan dus echt wel aangeleerd worden, dit vraagt even tijd idd, maar met even bedoel ik dan, 1 of 2 maand training, dus geen jaren hé.
Eigenlijk heb je dit gedrag er zelf ingetraint, welliswaar onbewust, maar het is echt wel zo.

Ehm...ik lees dat er al jaren bijzet teugels gebruikt worden met longeren en dat daarom de pony dat gewend is. NIET dat de bijzet teugels er al jaren aangeknoopt worden met rijden onder het zadel.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:02

@ aeolusnr1: tuurlijk heeft het wel íets te maken met rijtechniek en verzetten van paarden. Maar een Fjord blijft nou eenmaal een Fjord... Het is nou eenmaal zo dat wanneer die paarden het in de bol krijgen ze stevig kunnen gaan drammen. En dan bedoel ik ook echt stevig. Hoe goed je ook kan rijden, met zo'n echt paard (waar nog een nek op, en een eigen wil in zit) valt dan echt weinig meer te beginnen behalve slager. Je kan er dan gaatjes in prikken met sporen, een zweep achteraan gooien, ze rondjes laten rennen tot ze omvallen of touwtjes bijzetten. Soms zijn er even geen andere oplossingen. Die gele van mij heeft het als ze hengstig is. Normaal werkt ze keihard voor me, maar als Mevrouw een pakje boter aan het worden is dan kan er veel aan 'gebasist' worden, maar dan steekt ze echt keihard vier middelvingers naar me op. (En nee, ik ga niet terug naar de basis, want ze kan het heus wel, alleen heeft ze tijdens haar hengstige periodes gewoon geen zin.) Nou, dan maar even een zweep erbij en even weer op die manier laten weten dat er toch echt ook een keer iets anders moet gaan gebeuren dan ongecontroleerd willekeurige vormpjes scheuren met een 'vaste' nek ~~}> . Binnen 10 minuten loopt ze dan weer zoals ze 'hoort' te doen. En tja, de andere gaat basis oefeningen doen... Nu zeg ik niet dat dat fout is, integendeel, maar bij sommige paarden is er gewoon echt even niets mee te beginnen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:18

aeolusnr1 schreef:

jentel schreef:

Ik bedoelde dat ze niet raar reageert op bijzet.. als ik haar longeer doe ik dat met bijzet.
En we praten hier over een meisje van net 10 jaar die van de manege komt en nog nooit van stelling uiging of druk heeft gehoord.
En het is een kruising fjord met een flinke hals.
Mijn dochter heeft heel wat jaren op de pony gereden en die snapte het ook niet in 1 a 2 maanden.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:21

oh.. ik zie dat er hierboven ook al een reactie is gegeven op de bijzet.. :o

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:58

mmm
je dochter is 15 en dat meisje 10 toch? Misschien(?) weet niet zeker, kan het zijn dat de pony goed luisterd bij u dochter, omdat die allanger op de pony rijd en een sterkere zit heeft. Misschien heeft dat ander meisje nog niet veel grip ofzo,ik kan het ook gewoon fout hebben maar het is een idee.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:28

jentel schreef:
maaike485 schreef:
typisch romy he haha !

Dank je wel maaike.. jij weet wat ik bedoel toch?
;)

ik weet precies wat je bedoelt ! romy was bij mij ook wel is zo !
hoe gaat het nu met ze ?
heeeeeeeeeeeeele dikke kus aan romy !

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:32

O daar heb ik niet veel verstand van, maar mijn pony was op buitenrit ook wel eens moeilijk en toen heb ik een tijdje bitloos gereden en dat werkte bij Boyke heel goed... Ik denk dat het bij ieder paard anders is.