sis en ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: sis en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:46

Tja je zegt dat het paard slechte ervaringen heeft gehad met het bit.. Maar zoals jij trekt heeft hij dus elke keer nog slechte ervaringen, en ontvangt hij dus geen goede ervaringen. Terug naar de basis, longeren, stemcommando´s aan leren, en dit ook gaan oppakken in het rijden. Niet meer verwachten dan hij aankan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:02

ik weet dat ik die dag veel aan het bit gehangen heb,
dit was de eerste en ook laatste keer dat dat gebeurde,
ik ben direct gestopt met rijden en ben naar de oorzaak gaan zoeken.....
normaal gesproken hang ik noooooit !!! aan het bit

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:42

Iig wel top dat je nu opzoek bent naar een bitloos hoofdstel +:)+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:15

vanaf vandaag ben ik dus helemaal klaar met haar ....
ik heb dus de afgelopen keer met halster gereden dit deed ze zee braaf
vandaag de eigenaar erop ging goed lekker met halster rondstappen,
ze geeft in een keer een flinke bok eigenaar eraf gevallen en weeer trapt ze heel hard na bijna in het gezicht van de eigenaar bah
ik ben dus tot de conclussie gekomen dat als ze eenmaal iemand eraf heeft gewoon lekker na-trapt.....
bij deze hang ik weer gewoon een bit erin en gooi ik er weer een zadel op
dit beestje is gewoon bij anderen te onbetrouwbaar bij andere mensen als ik,
nee ze heeft geen rug-bit of wat dan ook voor pijntjes het is gewoon een onbetrouw dier..
vanaf nu gaan we heerlijk hard werken in introduceer ik maar een slofteugel.....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:17

Vooral doen, maak je het alleen maar erger mee. Succes met het compleet verpesten van dit paard en het omhoog houden van je eigen ego.. laat ons weten hoe het gaat!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:21

sorry hoor maar wie zegt dat ik dit paard ga pesten omdat ik voor hun veiligheid af entoe en slof er aan hang?
het hoeft niet meteen te betekenen da ik er niet mee kan rijden he ;)

en wie zegt dat ik een groot ego heb?
waar haal je dat uit?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:25

Ik vraag me af of een slofteugel de kern van het probleem gaat aanpakken... Is er geen mogelijkheid om haar een poosje stil te zetten wat rijden betreft en haar dan als het ware onder begeleiding opnieuw in te gaan rijden? Ik denk namelijk dat een slofteugel een oplossing is voor de symptomen van het onderliggende probleem, maar niet voor het hele probleem.

Yoniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:32

als je haar toch zo onbetrouwbaar vindt, kruip er dan gewoon niet op ! door er met een slofteugel en blablabla op te kruipen, maak je het alleen maar erger hoor..
zorg gewoon eerst dat je een band met het paard hebt, longeer haar, doe grondwerk, en doe dan gewoon rustig aan,..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:34

ja dat heb ik indd geprobeert al eens een tijd stilzetten...
dat waren ik denk een maand of 2 heeft ze stilgestaan,
daarna weer opgepakt en dat ging kl*te na een maandje en af en toe de slofteugel eraan werd het ook weer beter,
ze kan het wel alleen het hele karakter van haar is onvoorspelbaar,
de ene dag loopt ze de sterren van de hemel bij wijze van spreken en de andere dag is het rodeo rijden,maar ik heb wel gemerkt de vorige keer ook dat het met af en toe een slofteugel goed onder controle te houden is,
ik begin altijd zonder en dan merk ik vanzelf of het nodig is ja of nee ...

en ik ben al een jaar met haar bezig,
longeren grondwerk alles doet ze braaf en zonder problemen,
ze pikt het gewoon niet dat er iemand op haar zit en de baas is

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:54

Er zijn paarden die niet willen dat er op ze gereden worden. En dit is er denk ik een van. Die mening moet je respecteren. Het is zielig voor een paardje dat mishandeld is met het bit om er dan een slof in te gooien. Jij vindt het vast ook niet prettig om met z'n ijzer ding in je mond te lopen dat strak staat van de spanning. Ik snap wel dat hij dan goed loopt hoor. Een paard trapt, bijt of slaat niet zomaar. Misschien heb je geen klik met het paardje. Ik zou zeggen laat het beestje met rust. DIt is alleen maar Zielig heel Zielig. Eigenlijk is dit gewoon mishandeling. Het paardje wilt iets niet, maar omdat dit niet gerespecteerd wordt moet hij maar pijn lijden met een niet passend zadel en een zeer bit + een slofteugel

Ik vind het doodzielig maar dan ook echt heel erg zielig

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:02

overdrijven is ook een vak he haha
hoezo zeer bit? omdat ik er een keer aan heb gehangen?
waar haal jij niet passend zadel vandaan? omdat het zadel mij niet past maat het paard wel?
en sinds wanneer hoort een slofteugel strak te hangen dan?
ik weet niet hoe jij rijd hoor maar vooral je slof strak hangen,
zoals ik hierboven al had vermeld het paard is bij mij normaal gesproken braaf bij anderen alleen niet ..
en het paardje is niet mishandelt weet niet waar je dat vandaan hebt zij heeft alleen een nare ervaring gehad..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:10

probeer eerst eens de ontspanning erin te rijden zoals voorwaarts/neerwaarts.... mijn pony wou ook altijd hard maar dat was meer een probleem in balans zoeken! dus voorlopig ook niet meer gegallopeerd en later pas opgepakt...door ontspannen te rijden krijgt het paard ook meer vertrouwen in jou...door een slof te gebruiken kan je het vertrouwen kwijt raken!
zijn de tanden nagekeken en is de rug van het paard wel oke ( osteopaat/fysio) . een paard kan zich zo gaan gedragen door eventueel pijn ...
als je gaat trekken gaan ze meestal nog harder lopen en is niet echt fijn! een rijbroek zit dat niet prettiger?
en een paar laarzen of chaps voor meer aansluiting van je benen?
ik zou niet met slof gaan beginnen , maar eerst echt de basis er weer in krijgen. van voor af aan.. doe wat grondwerk voor de band /vertrouwen.
laat die galop maar even zitten..probeer eerst ontspannen te draven e.d. de galop kan gewoon een probleem zijn doordat het paard uit balans raakt door je houding... Was bij mij ook en probleem is gewoon opgelost...alles op zijn tijd en niet teveel in 1 keer willen!
succes

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:34

Ik ben het met Tylando eens, probeer wat meer balans te krijgen dmv balkjes lopen en dat soort dingen, laat de galop eerst een poosje zitten of zet haar geen 2 maanden maar een half jaar stil. Jammer dat je er zo tegenaan kijkt, en er een slof in hangt, echt jammer.
Kun je niet proberen om er iemand op te laten rijden/ mee werken die al jaaaaaaarenlang ervaring heeft, en die heel veel verschillende paarden heeft gereden? Misschien iemand die probleempaarden heropvoedt en traint?
Succes iig, ik hoop dat het goed komt tussen jou en dit paard ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:45

Rennerig worden kan ook met de balans van het paard te maken hebben. Pas op met de slof dat je haar daar niet mee over de kop trekt. Een paard wat goed in balans loopt en lekker de rug gebruikt is echt wel op het bit terug te rijden in combinatie met de zit.
Ik kan nergens haar leeftijd vinden, want zij oogt vrij jong of vergis ik mij daar in?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:38

Inderdaad. Toen ik mijn merrie kocht was ze 8 en officieel L1 met wp. Maar met name in galop kon ze alleen maar hard. Gewoon omdat ze geen balans had. Het heeft niets met ongehoorzaamheid te maken. Met veel rijden en veel longeren, veel overgangen en tempowisselingen werd ze sterker, maar als ik goed nadenk heeft dat misschien wel meer dan een jaar geduurd. Een paard sterker maken kost nou eenmaal tijd, en die tijd moet je ervoor uittrekkken, heb je die niet, of wil je die niet besteden, dan koop je er een of die dat stadium voorbij is, of je rijdt helemaal niet.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:29

Eens met Stefje :j Ik ben nu al driekwart jaar bezig met die merrie, en het gaat steeds beter, ik hoop dan ook dat nadat ze is bevallen en het veulen is afgespeend het galopperen weer op te kunnen pakken :j

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:21

Als ik jou was zou ik eerst eens rijlaarzen aanschaffen. Met die schoentjes in de beugels kan levensgevaarlijk zijn.
Voorts zie ik aan de foto's dat je nog jong bent, volgens mij heb je geen ervaring. Dat is helemaal niet erg, maar zoek een goede instructeur die jou stap voor stap kan begeleiden met het rijden.
Voor zover het in je mogelijkheden ligt: laat een dierenarts naar de tanden van je pony kijken. Je kan iedere dag uren grondwerk doen, longeren, maar als er iets mis is in de mond, eventueel met het zadel (heeft er iemand naar gekeken die er verstand van heeft?), of met de rug van de pony, kom je niet verder.
Als het zadel niet bij jou past, zal je nooit fijn leren zitten en kunnen inwerken op je pony.
En wat de slof betreft: hang die maar in een boom, dat is de oplossing niet.

Veel succes verder.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:26

Anda123 schreef:
Als ik jou was zou ik eerst eens rijlaarzen aanschaffen. Met die schoentjes in de beugels kan levensgevaarlijk zijn.
Voorts zie ik aan de foto's dat je nog jong bent, volgens mij heb je geen ervaring. Dat is helemaal niet erg, maar zoek een goede instructeur die jou stap voor stap kan begeleiden met het rijden.
Voor zover het in je mogelijkheden ligt: laat een dierenarts naar de tanden van je pony kijken. Je kan iedere dag uren grondwerk doen, longeren, maar als er iets mis is in de mond, eventueel met het zadel (heeft er iemand naar gekeken die er verstand van heeft?), of met de rug van de pony, kom je niet verder.
Als het zadel niet bij jou past, zal je nooit fijn leren zitten en kunnen inwerken op je pony.
En wat de slof betreft: hang die maar in een boom, dat is de oplossing niet.

Veel succes verder.

hoi allemaal bedankt voor de vele tips,
de galop laat ik zeker weten een tijdje stilliggen omdat dat nou juist het grote probleem is,
de pony is 6 jaar oud,
de slofteugel komt er alleen aan om net even die extra rem te hebben als ze ervandoor gaat daarna komt ie gewoon weer los te hangen,
er is al een dierenarts/tandarts geweest voor de rug enz, dat is gelukkig allemaal in orde,
en ik ben zeker niet onervaren maar zeker weten ook geen topruiter,
ik ga heel erg mijn best doen om een goede privee instructeur te zoeken en daarmee verder te komen,
de schoenen en kleding waren een keuze voor de foto normaal heb ik rijkleding aan dus rijbroek ,laarzen...
ik ben trouwens 18 ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:58

Galop zou ik ook alleen met longeren doen en dan het aanspringen een paar galopsprongen en dan weer terug. Daar wordt de achterhand sterker van en de balans beter, want 6 jaar is best nog jong.
Veel rijplezier nog samen.

ReneeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:05

het is een leuke pony! maar als je je handen zo hoog doet en keihard in zijn mond trekt wordt hij daar niet veel beter van... dan maar weer even aan de longe, of gallopeer eens een paar sprongen aan en ga dan (rustig zonder het bit door de mond te trekken!) terug naar draf voor het fout gaat... ik zou de galop dus niet stil leggen want het probleem lost zichzelf niet op! de het niet te veel, en het liefst aan de longe maar ga het probleem niet uit de weg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:03

oke renee da is een goede tip,
ik weet ondertussen al wel dat ik te hard aan het bit heb getrokken die dag daar was ik me toen al bewust van,
en ze heeft gelukkig wel een sterke achterhan maar soms is de motor van achter iets te sterk haha

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:14

Zo te lezen ga je echt serieus aan de slag. Heel goed van je!!! :)

Wat betreft die galop, die zou ik zeker niet voor me uit schuiven of laten zitten. Eens zal je er toch aan moeten beginnen en je pony wordt ook ouder, het beste is natuurlijk onder begeleiding maar wat je zelf kan proberen is met rijden je pony in draf op een volte te zetten. Als het fijn aanvoelt galoppeer je aan en blijf daarbij op de volte en neem hem na een paar (bijvoorbeeld 5) galopsprongen terug. Je kan ook proberen het zo uit te kienen dat je dan richting een wand/omheining rijdt (op de foto zag ik omheining rondom de bak?), of probeer hem in een hoek terug te nemen.
Ga hierbij zwaar zitten en adem overdreven uit via je buik. Komt/valt je pony terug in draf, dan heel erg belonen en prijzen. Hij zal dat echt onthouden. Zeker de eerste keer niet te vaak herhalen, bijvoorbeeld een keer linksom en een keer rechtsom oefenen. Goed is goed en morgen is er weer een dag. En mocht het niet gelijk lukken, dan doe je even iets waar jullie wel goed in zijn, of ga even stappen met lange teugel voor de ontspanning. Zet die slof eens uit je hoofd, zeg tegen jezelf: die heb ik niet nodig, het gaat me zonder ook lukken !
Zes jaar is nog jong, maar zoals jij je opstelt, komt het vast goed. Heb geduld.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:56

Hee,

Ik zag op de foto geloof ik een normale maat bak
maar als hij zo hard gallopeerd dan kan je beter in een kleinere bak rijden
want dan heeft hij de kans niet om heel hard te galloperen snap je ;).
De slof mag ook weg je kan ook heus wel zonder.
En als dat en alle andere tips niet helpen en je vind het allemaal toch niet leuk
stop dan met bijrijden,de eigenaar kan dan beter een wat meer ervaren ruiter zoeken
en jij zoekt dan naar een pony die je wel aankan.

suc6!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:08

dankje beide voor de tips:)
@ joytje i ben juist een van de weinige mensen die er mee doorgegaan is ,
de andere die daar voor mij zijn komen rijden hebben het al binnen 2 keer opgegeven,
ik wil gewoon heel graag dat die pony meer plezier in het werk krijgt,
de slof is sowiezo een noodhulp,
dus alleen als ze echt niet meer te houden is een rem snap je?k

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:02

Ik vind dat het er niet slecht uitziet . Je ziet wel dat ze rennerig is . Probeer haar eens op de volte te zetten tot je de ontspanning hebt gevonden , en misschien zelfs wel even helemaal geen galop ! En van het zadel , tsja....dat is natuurlijk vervelend vooral als het te klein is...kan je niet overleggen voor een tweedehands-zadel oid met de eigenaar ? Als jij namelijk niet lekker zit voelt je pony dat ook ....