Welsh Coco at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:51

Jeetje, ik heb nog niet alle reacties gelezen want ik zit op mijn telefoon dus ik weet niet precies wat er allemaal al gezegd is, maar je weet dat het 'aan de teugel lopen' een gevolg is van ontspanning? Ik zie bij jou veel spannig, dit is niet veel meer dan je pony gewoon naar beneden trekken. Ook vind ik je aan de grote kant.
Wel een leuke pony :)

Edit: ik lees het net allemaal wat beter en ik denk dat het meer aan de eigenaresse ligt dan aan jou, maar om een pony 'aan de teugel' te laten lopen, moet hij of zij eerst helemaal ontspannen, een gevolg daarvan is dat hij (op den duur) gaat nageven. Als je met elastiek rijdt komt je pony wel naar beneden, maar dat is dan uit dwang en niet uit ontspanning. Ik denk dat jij gewoon lekker terug naar de basis moet en misschien kijken of je ergens goed les kunt krijgen? :)

Tancreda4

Re: Welsh Coco at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:38

Ben het met veel voorgangers eens. Iemand vergeleek het 'aan de teugel' nageeflijk lopen ooit eens met een kadootje als je hem correct naar ontspanning toe rijdt. En dat vind ik een mooie vergelijking, want eigenlijk is dat ook zo. Even terug naar de basis en je gaan focussen op dat je paardje recht wordt, en actief van achteren, rustig met je handen blijven ipv trekkerig. Eventueel (of het liefst) onder begeleiding van een goede lesgeefster. Zo te horen heeft de eigenaresse ook nog wat andere opvattingen over het 'aan de teugel' gaan helaas. Uiteindelij, als je pony kan ontspannen, zal nageeflijkheid vanzelf komen.

Het is moeilijk hoor! Ik wist eerst ook niet beter, als ze zo mooi in de krul liepen was het toch helemaal top? Maar inmiddels heb ik een hoop bijgeleerd en weet ik dat het vooral met ontspanning vanzelf komt. En wat betreft dat trekken omdta hij gaat rennen; ook enorm herkenbaar! Ik was altijd enorm streng met mijn handen omdat ik bang was dat ze gingen rennen en nog steeds doe ik dat stiekem wel weer eens, een oude gewoonte verleer je niet snel. Maar inmiddels heb ik gemerkt dat je juist zoveel meer kan als je ontspannen en losjes contact hebt met je paard, dan gaan ze er ook niet tegen vechten. Want als je constant er trek werk van maakt, zal je paard zich ook steeds sterker gaan terug trekken en krijg je een touwtrekkerij die je niet makkelijk kan winnen en die wederom veelte veel spanningen geven.

Iig succes met het trainen, het is een leuk paardje en met een mooie basis komt het mogelijk vanzelf wel op een correcte manier :) Veel leuker om zonder dwang en dan die kadootjes te krijgen (dat ze het zelf aanbieden) dan het maar moeten afdwingen. Succes!

jamesjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:48

Het is een leuke pony maar ik zou het elastiek er af halen. En als het je makkelijker maakt dat die zijn hoofd iets naar beneden moet doen zou ik een thiedeman teugel gebruiken bijvoorbeeld.

Wat ik me alleen afvraag over het bit, jij zei dat het een bit was met allemaal losse stukjes zodat die het niet kan vast pakken maar bedoel je soms dit bit, maar dan als kneveltrens?
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2500021
Want als het zo een bit is als deze vind ik het een te scherp bit om met elastiek te rijden. Verder nog succes met rijden!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:22

leuke pony hoor,ik heb zelf 3 welshjes waarvan 1 gereden word en ook die wil nog wel eens wat vlug zijn.
de kunst is dan,zoals eerder gezegt,haar op je zit te vertragen...dus langzamer lichtrijden dan gaan ze vanzelf ook langzamer draven.

en een tip voor jou want ook ik heb problemen met het nageeflijk laten lopen...mede omdat ik mijn handen niet zo goed kan stilhouden.
ik ben onlangs begonnen met het longeren met een dubbele longe bij het paard wat ik rijd en ik merk dat het me veel beter lukt om mijn handen stil te houden en ook dat het makkelijker word om aan te voelen wanneer het paard omhoog gaat met zijn hoofd.

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:39

Meisje toch.

doe je pony een normaal bitje in stiek er af.
en ga eerst zorgen dat je het tempo onder controle kan houden en dat jij het bepaalt.
en dan komt je paard van zelf naar beneden.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:57

mee eens melody :)
Maar ik denk dat dat nu wel duidelijk is :o

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:17

Ik ga mee met al het eerdere commentaar. Jammer van het stiek, want het is verder wel een hele leuke pony! :D

Maar wat ik niet begrijp; Waarom moet je hem zo nodig aan de teugel rijden? Alleen omdat je het mooi vindt? Of omdat hij dan ontspant? Want je kan ook heel leuk rijden zonder dat hij aan de teugel loopt hoor. :j

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:45

Parkietjee_ schreef:
Ik ga mee met al het eerdere commentaar. Jammer van het stiek, want het is verder wel een hele leuke pony! :D

Maar wat ik niet begrijp; Waarom moet je hem zo nodig aan de teugel rijden? Alleen omdat je het mooi vindt? Of omdat hij dan ontspant? Want je kan ook heel leuk rijden zonder dat hij aan de teugel loopt hoor. :j

Een pony gedwongen 'aan de teugel' laten lopen is nooit en zal het ook nooit worden, ontspannen..

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:52

Cynn_x schreef:
Parkietjee_ schreef:

Een pony gedwongen 'aan de teugel' laten lopen is nooit en zal het ook nooit worden, ontspannen..

Nee, maar dat bedoel ik ook. :) :o Sorry, misschien beetje onduidelijk geweest.
Laatst bijgewerkt door Parkietjee_ op 08-04-11 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:53

Uhm... volgens mij is een elastiek bedoeld voor paarden die tijdens het rijden het hoofd erg omhoog houden, is dat wat de pony doet?
Anders zou ik eerder een slof doen maja :? of dat nu wel zo eerlijk is, ik zou zeggen leer eerst goed aan de teugel rijden...

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:55

@ Yanouuu

Helemaal mee eens!

Cute_Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:01

ach meis,

haal aub die hulpteugel van je pony af, hier bereik je helemaal niks mee!
probeer met een lekkere losse teugel lang en laag te rijden!
niet te veel vragen gewoon corrigeren waneer hij met het hoofd omhoogt komt
lekker veel figuurtjes rijden, wat je nu doet is erg zonde!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:16

Ik denk dat TS nu wel weet dan het stiekje niet gewenst is.. Overigens vind IK een stiekje niet zo erg. Zoals TS al schrijft, eventjes met en daarna er af halen. Een elastiek kan uitrekken dus heel veel inwerking heeft het ook weer niet. Tenzij je het natuurlijk heel kort doet. Mijzelf heeft een elastiekje af en toe wel geholpen, zo kon ik voelen wat goed was, en als ik dan zonder reed, wist ik iig wanneer het ongeveer goed was.
Over het te groot zijn kan ik niet veel zeggen, het is een beetje tegenstrijdig zegmaar. Je bent wel iets lang, maar ik weet niet of je veel weegt. En hoe vaak je rijdt, en hoelang en wat je ambities zijn. Daarom ga ik hier dus niet over oordelen ;) .

Verder, neem iig wel les daar leer je echt van. En dan komt het ontspannen/nageeflijk vanzelf!
Succes!

Edit: las verkeerd, er staat dat je een paar keer met stiekje rijdt en uiteindelijk zonder, maar je kan beter het stiekje even omdoen en daarna weer af doen en nog even zonder rijden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:23

Ben het er niet helemaal mee eens. Ik denk dat je beter met elastiekje kunt rijden dan met een pony die de rug compleet wegdrukt.
Wel is les beter, maar als je moet kiezen uit 2 kwaden...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:57

Mag ik wel een complimentje geven aan de TS, dat ze al het commentaar zo netjes opvat?
Probeer er wat van op te steken en vraag de eigenaresse om hulp!

Echt super van je hoor!

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:04

Thanks Lynn_x. ik ben 164 weeg iets van 47kg en wil graag bereiken dat ze rustig en ontspannen loopt en misschien nog een manege wedstrijdje maar da gaat niet lukken denk ik. Coco kan haar hoofd ook erg omhoog houden waardoor ze sneller gaat lopen, daarvoor heb k ook om. Das wat makkelijker voor mij.

saartje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:13

super leuke pony en fijn dat je er zo voor gaat
Als ik van jou was smeet ik al die hulpstukken weg want zo raakt je pony gestrest en valt hij op zijn voorhand.
Probeer hem voor het rijden gewoon even te longeren zodat hij de nodige energie al wat beter kwijt kan en zet hem vaak op de wei (best altijd).
Als het een welsh is zit er arabier in en dat zijn hevige gevoelige beestjes dus een zachte hand is noodzakelijk.
Ik heb een ex renpaardje gehad die enkel kon racen na 2jaar liep ze dressuur zonder hulpstukken maar met veel geduld ;-)
Wanneer ze begon te versnellen liet ik haar gewoon stoppen en stappen... weer rustig = weer draven weer versnellen = weer stoppen. Belangrijk is wel dat je ze op de stem aan de longe leert stoppen en stappen zo kan je die hulp ook gebruiken tijdens het rijden en moet je niet zo veel in de mond komen.
Veel succes!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:28

Als ze gaat rennen als ze haar hoofd omhoog gooit, kun je dan niet beter proberen te rijden met een martingaal? Dan dwing je niets af, maar kan ze ook niet zomaar haar hoofd omhoog gooien en gaan rennen.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:41

Nou ten eerste, wat een onwijs leuk ponytje.
Maarja, je bent inderdaad aan de grote kant.

Gooi lekker die elastiek eraf en als je pony zo hard gaat draven gewoon diep gaan zitten en een ophouding maken, krijg je hier echt geen reactie op zet je der gewoon op een volte. Om er constant aan te blijven trekken gaat je pony er een wedstrijdje van maken, en ik weet er alles van, deed het vroeger zelf ook. Je pony wint haha.

Laat der maar lekker zelf je hand opzoeken, lekker actief rijden, veel overgangen. Hoeft ook niet perse van draf naar stap of iets dergelijks te zijn, maar je kunt wat verzamelen, weer wat verruimen ed. Daardoor krijg je een veel fijnere achterhand eronder en zal je pony vanzelf naar beneden komen.
Ben totaal geen fan van hulpteugels. Al heb ik er zelf heel af en toe ook een aanhangen. Heb dan gewoon de slof over haar hals hangen en als het gebeurd dat ik er mee moet ingrijpen pak ik hem er lichtjes bij. Na een aantal passen is het weer opgelost en laat ik hem weer fijn los.
Probeer zelf te rijden en laat niet de hulpteugel al het werk doen. Daar leer je en zelf minder van en het zal op den duur alleen meer negativiteit zien als dat je wilt. Als de eigenaresse perse wilt dat je ermee rijdt probeer hem dan zo min mogelijk te gebruiken. Laat je pony het maar eens zelf uitzoeken en op zijn eigen benen lopen inplaats van op jou hand. Heb het eens meegemaakt bij een meisje dat het paard gewoon zo gewend was aan de druk op zijn mond van haar handen dat als ze in een keer losliet ze meestal samen met het paard overhoop lag... Niet bepaald prettig om te zien en al helemaal niet als je er zelf opzit..

In ieder geval nog veel plezier en succes.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:50

Normaal post ik niet echt, kijk meer. Maar wil hier toch wel even wat over zeggen.

Ten eerste snap ik echt dat ophef over dat ze te groot is niet hoor? Misschien is het inderdaad (zoals eerder al is gezegt) niet het ideale beeld, maar het is voor de pony absoluut niet storend en volgens mij kan het allemaal prima!

Ten tweede vind ik niet dat mensen over het bit iets moeten zeggen als ze niet eens weten wat voor soort bit het is en wat de werking ervan is? Dit bit is namelijk best wel vriendelijk en zorgt ervoor dat je het bit niet door z'n mond trekt als hij onverwacht reageert o.i.d.

Topicstarter: Het elastiekje vind ik ook een beetje zonde maar daar heb je al genoeg commentaar over gehad! Hoop dat je misschien met de eigenaresse een andere manier kunt vinden om het probleem op te lossen :) Volgens mij neem je al het commentaar hier goed op en dat vind ik heel erg goed, je wilt dus leren en verder komen!

Heel veel plezier & succes met je pony :j