Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:03

Je onderbeen ligt nu netjes onder je heup hoor! :j
Heb dat zelf ook gehad en is soms erg lastig om er een goede balans in te vinden.

Verder ook zeker mijn complimenten over je vriendelijke rijstijl en eerst voor een goede basis zorgen.
Ben zelf nu bezig met Caprio, die net zadelmak is en je merkt zo erg dat de basis het allerbelangrijkste is.
Helemaal niet erg om je handen wat breder te zetten als je maar blijft zorgen dat je ellebogen voor je lichaam blijven
zodat je niet tegen kan gaan werken. Veel succes verder met trainen zal uitkijken naar een update! ;)

S_en_Z

Re: Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:29

Ja he, ze zijn als een spiegel. Zet jij meer druk op 1 been gaan ze slingerend over de rechte lijn :P
Of ze wenden af.. heel gevoelig zijn ze dan. Trek je 1 schouder op lopen ze over die kant weg.
Allemaal die kleine dingetjes die je laten nadenken :P

Ja, leuk! En ik ben benieuwd naar HAW's met Capriootje! Vind het zo leuk he, dat je een paard
hebt gekocht die ik als veulentje heb staan knuffelen hihihihi :o

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:52

svdijk86 schreef:
Ja he, ze zijn als een spiegel. Zet jij meer druk op 1 been gaan ze slingerend over de rechte lijn :P
Of ze wenden af.. heel gevoelig zijn ze dan. Trek je 1 schouder op lopen ze over die kant weg.
Allemaal die kleine dingetjes die je laten nadenken :P

Ja, leuk! En ik ben benieuwd naar HAW's met Capriootje! Vind het zo leuk he, dat je een paard
hebt gekocht die ik als veulentje heb staan knuffelen hihihihi :o

Ja zeker! Kleine dingetjes kunnen al heel erg veel invloed hebben.
Ben je bekend met Centered Riding?

De foto's voor een HAW topic van Caprio zijn er, al zijn ze niet geweldig goed maar nu nog even de tijd vinden
om ze in een topic te plaatsen. Druk momenteel op mijn stage maar het topic komt er zeker! :)
Het is ook wel heel toevallig eigenlijk, maar leuk is het zeker!!
Was ie ontdeugend als veulentje? Nu wel namelijk, lekker brutaal aapie is het afentoe :Y)

nsmeijsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:35

Ik vind het erg vriendelijk uitzien. Werk aan je punten die jezelf al aangeeft en dan komt het helemaal goed

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:31

Zit er fijn en ontspannen uit! :)

Ik vind alleen dat je in de galop een beetje je ellebogen naar je toe haalt, probeer ze op dezelfde plek te houden als in de draf, misschien was het alleen op dat moment maar op de foto's van galop zag ik het in elk geval ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 06:40

Dankje :) Komt ook een beetje omdat ik in galop een beetje kapstokjes heb en daardoor dus mn benen
iets teveel aanklem waardoor ik niet meer op mijn kont zit maar op mijn muts. We zijn bezig dat geen
been zelfde tempo is en been is voorwaarts. Maar ze vind het moeilijk en valt daardoor graag in draf.
Daarbij vind ze het nog moeilijk om te ontspannen in de hals in galop (niet dat ze sterk is maar ze draagt
hem nog niet helemaal) Dus trekken mijn ellebogen idd de aandacht.

Op zich valt het mee, ik heb geen tot weinig druk op haar mond. Maar ben nog hard aan het werk met mijn
eigen zit in galop.

Het is even wennen zo'n ander paardje :P

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:45

Ik heb volgens mij ook je topic met slofteugel gezien, en moet zeggen dit ziet er 10 x beter uit ;d Je rijdt heel vriendelijk, en vind jullie nu echt samenwerken :)

Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof je schouders constant gespannen zijn.. Je bovenlichaam komt een beetje naar voren en als ik er naar kijk krijg ik kramp in mn schouders :+ snap je wat ik bedoel?
Verder echt top!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 07:51

:= Nee.. eigenlijk niet.. ik heb nooit kramp/spierpijn of last van mn schouders/armen.

Maar ik denk dat ik wel weet wat jij ziet. Ik heb een hele holle rug (vooral naast het paard ;))
en die "verblom" ik door mijn rug boller te maken waardoor mijn bovenlichaam iets naar voren komt
(en daar komt bij dat ik dubbeltjes zoek wat het beeld stoort)

Als ik "rechtop" ga zitten hel ik achterover vanwege mn rug en dan zet ik WEL mn schouders vast,
beginnend vanuit mijn rechterschouder voel ik dan een spier "trekken" (nu ik op mijn bureaustoel zit)
Afbeelding
Deze foto is heel oud (ik was hier 13.. ben nu 24) maar mijn gevoel klopt precies met dit beeld. Die
spier die "trekt" resulteert in een "dwingende" binnenhand. Helemaal rechtop lukt niet met mn holle rug.. vind
ik wel een storende factor aan mezelf ook hoor.

Gister 5 minuutjes doorzitten "geoefend" zonder beugels.. waarbij ik mn knieen niet mocht klemmen van
mezelf. Maar joh.. dat is even wennen :P Vooral omdat je zo stil mogelijk wil zitten. Op mijn vorige paard
moest ik wel anders stuiterde ik alle kanten uit (die was zo vreselijk los in zn lijf) maar deze pakt alle
soorten spanning heeeel snel op. Maar moet zeggen, het ging best goed (voor zo'n eerste keer)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:56

Klinkt goed meis! :j
Lekker blijven oefenen, het word vanzelf makkelijker als je het steeds kleine stukjes oefent.
Wel slim dat je dat zonder beugels doet! Ben alweer benieuwd naar volgende foto's! :D

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:41

Leuke combinatie! En tja, als je zo'n mooi dier onder je kont hebt is het ook niet zo gek dat naar beneden kijkt! ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:44

Jaa dankje! Ben ook trots! We gaan iedere dag vooruit. Hopenlijk dit weekend weer wat foto's of een filmpje!

derkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:26

Leuke combinatie..
lekker aan het rijden zo te zien..
Dat je je handen soms wat breder en lager zet vind ik op zich geen probleem...maar let op dat je je armen niet recht en strak maakt, met een klein knikje vanuit je ellebogen kan je beter meeveren met de beweging van je paard. succes

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:46

het enige wat me ECHT opvalt, is dat je je teugels echt te lang hebt, je hebt ze helemaal aan het einde vast..

xxx

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:22

Mijn paard heeft een lange hals :+

Kun jij ook je paard zijn hals "uitschuiven" of "hals strekken" met korte teugeltjes?
Wil ik wel eens zien, liever lange teugels en balans in het midden van het zadel
dan dat het paard op de voorhand gaat lopen omdat de ruiter voorin zit te prutsen.

Maar bedankt voor je reactie Asmara. (hals mijn paard de hals strekt en ik heb goed
contact en ze loopt met haar neus op kniehoogte en op de ll lijken mijn teugels zelfs
wel te kort om voldoende mee te kunnen geven.) :P

Het valt niet op op foto's maar ze is wat lang. Haar rug is wat langer, haar benen
wat langer en haar hals is wat langer.

Bedankt Derktstede. Daar heb ik mezelf ook al een aantal keer op betrapt inderdaad ;)
Ben hard aan het werken aan mijn houding en vooral aan mijn balans.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:31

Respect hoor, dat je met behulp van tips en duwtjes in je rug terug ben gegaan naar de basis!! Kan soms zo veel schelen en daar kunnen veel mensen een voorbeeld aannemen.
Vind het een heel fijn beeld, zeker stap en draf ziet er heerlijk ontspannen uit! Alle dubbeltjes zijn inmiddels wel geteld maar geloof dat de helft van de ruiters en amazones dat probleem heeft, waaronder ik :')
Denk dat je teugels te lang zijn (commentaar Asmara) omdat je hier vooral bezig bent met uitschuiven, halsstrekken, ontspanning zoeken en hand volgen als ik het goed zie??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:02

Klopt. Als ik haar wat meer "op vraag" heb ik gewoon mijn teugels op maat
(en inmiddels mijn handen al veel meer bij elkaar omdat ze de hand aardig
accepteert nu inmiddels en ze druk op het bit niet meer zo ontvlucht) Als ik
merk dat ze krampjes krijgt in de bovenlijn en ze wil graag dalen laat ik dat nu
nog toe omdat de bovenlijn nog niet optimaal bespierd is.

De onderhals begint inmiddels slapper te worden, na het rijden kan ik hem met
gemak heen en weer wiebelen en ik masseer haar bovenlijn veel met mijn handjes
en met poetsen lekker warm wrijven en ik merk dat ze steeds minder spierpijntjes
heeft want inmiddels staat ze dan zelfs met haar onderlipje op half 7 terwijl ze
eerst telkens met haar hoofd ging schudden.

Dat "fijne" en "lossige" heeft ze af en toe nog echt nodig om even "attent" gemaakt
te worden dat ze zelf haar hals moet dragen en daarbij ook de hand moet volgen
maar niet zwaar mag worden. Ze is heel gevoelig vergeleken met mijn vorige paardje.
Die moest ik als hij niet in de kaak los liet een ophouding geven en naar voren rijden.
Deze moet ik juist gewoon zacht met de kuit doorzetten en de kans tot ontspanning
bieden zonder iets te doen met mn handen. (En dat is in dit geval toch vaak laten
dalen en daarna pas voorwaarts om het hoofd weer op de ll te krijgen)

Werkt echt heel fijn :D En ze staakt niet, sputtert niet tegen.. en wordt ook al
veel minder krampachtig in de rug. Het is alleen nog geen "spektakel" om te zien..
toeschouwers vinden het een heel braaf, ontspannen en soms zelfs iets traag paard.
Terwijl ze eerst echt het totaal tegenovergestelde was.

Nou geef ik toe dat ze me soms heus wel uitprobeert (als ik even niet oplet de bak
uit proberen te stappen waardoor ik bijna op de hoek van de bakrnd met haar neig
te knallen omdat ze daar veel te voorwaarts voor gaat. Maar dat is geen probleem
meer als ik haar op die zijde 2x schoudervoor zet en met mijn buitenbeen begrens.

Dan is het o.. oke.. dus dat mag niet.. mm.. oke.. dan doe ik wel wat jij vraagt. :P