Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
er zijn ook plannen om in de zomer vakantie op ponykamp te gaan dat zou echt super zijn want dat helpt ook altijd heel erg aan je zelf vertrouwen omdat de meeste paardjes daar heel erg braaf zijn en je doet er allemaal gekke dingen meer xD 
Mirr89 schreef:Ik heb er zelf ook last van gehad, nadat ik met een fikse hersenschudding van een paard ben geknald, en daarna ook nog een aantal keer van een manegepony, waar ik voor mijn hersenschudding nog nooit vanaf was gevallen. Ik heb mijn vertrouwen terug gekregen door een vast paard te gaan rijden, en daar vooral op te vertrouwen en... door vertrouwen in mijzelf te krijgen. Ik ben mij er heel bewust van geworden dat ik de leider van een paard ben en dat de gevoelens die ik in mij heb over gebracht (kunnen) worden op het paard. Door mij meer onafhankelijk van het paard te maken: leider, beslis ik wat er gebeurd. Daarna heb ik ook een aantal lessen gevolgd op een kleine manege, waar ik meerdere paarden heb gereden en waar de instructie mij een positief vertrouwen gaven. Na het vertrouwen in het ene vaste paard, ben ik het rijden op andere paarden weer wat aan het uitbouwen, bijv. door de lessen die ik heb gevolgd en af en toe rijd ik eens op een paard van een vriendin, of een ander. Soms komt die onzekerheid weer terug, maar doordat ik weet wat leiderschap voor een paard betekend, ga ik daar nu veel bewuster mee om.
Misschien ook een idee om je te verdiepen in het leiderschap van een paard en wat een paard nodig heeft, bijv. door het lezen van boeken.
Ik heb de minor Paarden en Hulpverlening aan de NHL gevolgd, en door het lezen van literatuur en het bekijken van dvd's enz. merk je toch dat je anders naar jezelf, een paard, de communicatie en het rijden gaat kijken. Het heeft mij in ieder geval heel erg goed gedaan.
Tot slot wil ik je meegeven probeer open en eerlijk te zijn naar je instructie, of zoek instructie waar je dit bij kan zijn.
Heel veel succes en sterkte!
Gittta schreef:Heel erg bedankt!
Het gaat wel beter helaas is mijn "goldcard"(bij ons moet je 4 euro perles extra betalen om elke keer op het zelfde paard te mogen) afgelopen. Dus vanaf nu ga ik weer op verschillende paarden rijden.. Ik hoop dat ik wat geleerd heb van dit paard en dat ik nu niet meer zo bang ben bij andere paarden