Bitloos op het strand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:15

Oke, ik rijd nu met een SIDEPULL

@ Sevke
En voor het geval dat, ik ben géén pennymeisje, en vind een bit ABSOLUUT NIET zielig.
Ik gebruik hem alleen liever niet, maar zoals je ziet vraag ik hier ook of een bit verstandig is. En dat het jou al genoeg zegt dat ik het niet zeker weet, wees blij dat ik er bij stil sta en andere advies vraag, ik ga nergens vanuit.
Ik vind ook niet alles oke, zolang er maar geen bit inzit, zo belangrijk vind ik het niet.

@ sassol
Dan doe ik inderdaad liever een gewoon bitje in dan een hackamore. Het is niet dat ik er absoluut geen bit in wil hebben, dus een hackamore zou niet mijn keuze zijn.

Als ik een bit indoe, wat ik wel denk op dit moment, kan ik er toch zo eentje indoen? :

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=93&ty=73

Als het goed is komt hij als je klikt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:32

Kijk, dan kun je het hoofdstel uit mijn eerdere post proberen. Is een combi sidepull - gewoon hoofdstel. Gaat het goed, dan kun je het bit er gewoon vanaf nemen, of de teugels verhangen. Je kunt ze ook nog kopen met de crosslink optie erbij. Is erg handig.
Vooraleer er zomaar een bit in te hangen, zou ik toch eerst eens in de bak proberen wat het paard het fijnste vind. Het bit wat jij daar laat zien, ben ik nu niet meteen een groot voorstander van. Het is ten eerste erg dik. Sommige paarden houden er niet van zoveel in hun mond te hebben. Alles hangt af van de vorm van zijn mond en de dikte van zijn tong.
Bovendien is het een ongebroken bit, wat het al moeilijker maakt om er verfijnde hulpen mee te geven. Van dat plastic materiaal ben ik ook niet echt wild. Dat ligt dood in de mond.
Kun je niet een aantal verschillende bitjes proberen van anderen of zo ?
Zelf heb ik met jonge paarden de beste resultaten met dergelijke bitjes :
Afbeelding
Ze zien er scherp uit, maar worden door het paard zeer gemakkelijk geaccepteerd. Het is niet te dik, licht, en van sweet iron met copper inlay, wat voor het paard ook lekker smaakt. Bij ons op stal worden ze altijd gebruikt als eerste bit voor de jonge paardjes, en we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Eventueel kun je er een variant op gebruiken, want sommige paarden houden niet van enkelgebroken :

Afbeelding

Dit ligt ook erg zacht in de mond, zij het iets onrustiger.

Mag ik je vragen, puur uit interesse, WAAROM je liever geen bit wilt gebruiken ? Misschien kunnen we daar eerst eens bij stilstaan, vooraleer verder te zoeken. En wat voor paard heb je ? Groot ? Klein ? Grote of kleine mond ? Dikke of dunne tong ? Is het een voorwaarts paard of eerder lui ? Hoe is hij anders buiten ?
Is allemaal erg belangrijk.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 13:44

Ja ik heb een enkel gebroken bit en een bubbelgebroken bit. (Enkelgebroken heeft toch zo'n notenkraker effect, hij reageert daar nogmeer op heb ik het idee)
Het gaat wel, maar de spanning is een stuk hoger in zijn lichaam, vooral als ik hem dan oppak na het instappen, en dat is al bij een héél klein beetje oppakken.

Het is dus een heel voorwaarts paard, hij schrikt nooit maar heeft veel spanning door de verhuizing, slechte start, en de manier waarom hij is ingereden. (kop in de krul maar onderstussen 0 balans en ontzettend scheef. )

Voordat ik mijn paard had vond ik het er al fijner uitzien, toen heb ik gezegt, eerst rij ik gewoon met bit maar ik zou graag daarna bitloos gaan.
Toen mijn paard kwam was hij aardig gestresst, hij heeft echt snel spanning, en het is heel moeilijk voor mij om me dan ook te ontspannen als hij gaat rennen en kop omhoog enzo. Daar werken we natuurlijk heel hard aan, maar omdat hij wel heel goed op mijn stem en benen reageert heb ik een sidepull van een vriendin geleend en er was gelijk een stuk spanning weg. En ik merk geen verschil want ik stuur niet met mijn handen.

Buiten is hij dus voorwaarts, maar rent echt nooit onder me door! Vooral oren gespitst en lopen maar kan hem zo stilzetten. (Hij word steeds rustiger nadat ik gedraafd heb)

Dat plastic vond ik zelf wel fijn want dan kauwt hij niet zo, zo'n ijzer bit nodigt misschien wel uit om zo te kauwen, waar ik zelf dan weer héél gestresst van wordt, dus dat lijkt me geen goed idee.
En dat dood in de mond maakt toch ook niet uit?

sevke

Re: Bitloos op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:20

Toch wel, hoor. Kauwen leidt normaal gezien tot ontspanning bij het paard. Van iets dat dood in de mond ligt zal hij eerder gaan stressen. En zich erop vastzetten.
Als hij niet onder je door rent, hoef je toch ook je optoming niet te veranderen ?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:32

Ik heb niet het gehele topic gelezen :o.

Maar als je je paard zonder bit meer onder controle hebt ga je toch bitloos?
Diezelfde onzin heb ik ook vaak.
Mijn paard pakt het bit vast en gáát. Totaal geen controle meer over.
Als ik naar buiten (of strand) en vooral nieuwe plaatsen ga ik áltijd bitloos.
Ze vind de druk op haar neus zo ontzettend vervelend en ze kan daar niet omheen.

Ik ben helemaal geen bit of bitloos freak.
Ik ben een veiligheid freak en als jij je paard beter onder controle kan houden zonder bit dan is dat veel veiliger en dat is waar het om gaat. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:40

Persoonlijk vind ik dat je bitloos gewoon als een van de opties moet zien die je hebt qua optomingen. En niet in een appart hokje moet stoppen. Een paard stopt voor het commando waarop het geleerd heeft te stoppen. Dus of je nu whoa roept, draf, stop of weet ik het wat.
De ts heeft verschillende opties geprobeerd qua optoming, en kwam uiteindelijk uit op een sidepull, die fijn bleek te werken. Waarom daar niet mee rijden dan? Als het dier netjes eerst op de grond, en dan onder de man heeft geleerd ervoor te stoppen, zie ik geen probleem.

Een keertje een wat scherpere optoming gebruiken zie ik ook niet als een probleem. Soms moet je even doorkomen. Als dit paard zoals de ts aangeeft (haar woorden, ts zoek uit of dit waar is of niet) gewend is om op het strand te mogen crossen, kan het aardig veel moeite kosten om dat af te leren. In dat geval: Better safe then sorry, dan kom je maar eens goed door. Als je dat consuquent en duidelijk doet, vervolgens gewenst bedrag beloont, ben je veel beter af dan dat het paard leert er ook bij jou vandoor te kunnen gaan. Zachte heelmeesters etc.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:49

Elanor schreef:
De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik. Je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf zijn: heb jij je paard als het puntje bij het paaltje komt onder controle met een bitloos hoofdstel? Alleen als het antwoord 'ja' is kun je verantwoord een strandrit maken met een bitloos hoofdstel, zo simpel is het. :)

Zeggen dat áls hij gaat, hij ook met een bit niet te houden is, is een drogreden: als je weet dat je je paard als het puntje bij het paaltje komt niet kunt houden, moet je helemaal niet buiten een omheining gaan rijden.

Prima antwoord. Zo is het namelijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:44

Het is mij ondertussen ook niet duidelijk waarom je nu dan toch voor bit gaat? Omdat je stalgenoten (die neem ik aan allemaal met bit rijden) het idee hebben dat je een bit nodig hebt voor de controle? Das dan toch een beetje krom als een bit spanning veroorzaakt bij jouw paard.

Dan zou je om hun te sussen een stuk controle juist wegnemen...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:52

Nee, het gaat er dus om dat ik niet weet of hij onder me doorloopt, hier buiten niet, en in de bak zeker niet, maar op het strand..
Ik heb het dus net getest en in het weilang gereden, hij was aan het snuiven en oren vielen zowat van ze kop, maar het ging even goed. Toen ik aangalopeerde ging hij hárd. Hij galopeerde een stuk heel hard, toen ik ging trekken en hem op de volte deed ging hij langzamer en stopte hij.
Daarna was de grootste energie eruit en ging het redelijk.
Nou dat vind ik toch best wel een beetje gevaarlijk...
Nu denk ik of ik ga puur voor onze veiligheid niet, of ik kijk morgen even of hij sneller stopt met een bit, hij is ook gewend om buiten te rijden met bit, misschien dacht hij woehoee vrijheid!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:10

of je rijd hem voordat je echt op weg gaat even lekker flink warm alvast

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:15

ik ben in oktober ook gewoon bitloos naar het strand gegaan. Daar luistert ze veel beter naar dan met bit. Gewoon doen, en ik denk dat je paard echt nie weg gaat lopen van de andere paarden ;) of inderdaad een bit er in maar alleen oppakken als het nodig is ;) En nog goed oefenen op stoppen ! :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:19

Ja dat ga ik zeker doen!! Ga het met instructrice over hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:19

Duhelo schreef:
beide hacks hangen hier al veels te laag ;)
Ikzelf rij ook met een hack op men koudbloed, kijk vnvd wel eens voor een foto
maar die hangt op de hoogte van een hoge neusriem, en is een met korte scharen, rij trouwens ook altijd met lange teugel en op zit, die hack is er enkel voor als paardlief eens denkt dat ze niet hoeft te luisteren ;)
en al hang je er een stuk ijzerdraad rond, een optoming is zo scherp als de ruiterhand!

Afbeelding
ik vind dit er nou niet bepaald scherp uitzien ...

@ ts: regel een dezer dagen een ander paard, hang er je bitloos hoofdstel in, en ga samen naar het strand, als je dan moeite hebt om hem te houden moet je het niet proberen in groep. gaat het goed, ge gewoon bitloos mee.
eventueel steek je een bitje / hoofdstel in je zadeltas, kun je er nog altijd inknuppen indien nodig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:46

Het ZIET er misschien niet scherp uit, maar het is het wel. Een dergelijke hack drukt op de neus, onder de kaak, en op het hoofd. Door de hefboomwerking is de druk vele keren de vermenigvuldiging van jouw druk op de teugels. Vergis je niet met dit soort optomingen. Ze zijn veel scherper dan je zou denken.
voor de rest vind ik het een goede tip : ga eerst eens "proefrijden" !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:54

Natuurlijk is het scherper, maar een goede ruiter kan daar prima rekening mee houden hoor.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:55

Volgens mij gaat het er uiteindelijk NIET om wat voor optoming je hebt, maar hoe je omgaat met de omgeving zelf.

Een paard kun je ook lekker stapvoets op het strand meenemen, daar wat oefeningetjes doen, een stukje draven, weer stappen, en uieindelijk een galopje vragen. Rustig. Er is toch nergens een regel waarin staat dat je idioot hard moet racen? Paarden die dat altijd doen, doen dat omdat ze zo 'geprogrammeerd' zijn. En dat is een stuk gevaarlijker dan een bitje of een hack.

Ik rij zelf ook buiten met zo'n hackamore met scharen. Ik hoef er nooit aan te zitten. Maar ik weet wel dat mijn paardje zo sterk en inflexibel wordt als ze het echt op haar heupen krijgt (2 keer per jaar) dat ik haar geen one rein stop kan laten maken. Ook reageert ze niet op een sidepull, ook niet op een bit. Bovendien vind ik het verschrikkelijk om aan een bit te gaan trekken als ze er echt vandoor gaat.
En toen was daar de hack. Waar ze super op reageert. Ik hoef nooit streng te zijn, en kan haar te allen tijde laten stoppen. Dan kies ik tien keer liever daarvoor dan voor het zinloos trekken aan een bit of sidepull.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:47

Probeer een leerbit (bijvoorbeeld van voest) of f.r.a meroth.
Is voor veel paarden die moeite hebben met een gewoon bit een hele fijne oplossing.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 00:13

Ik ga nu even goed werken aan dat hij naar mij luistert, en niet zomaar kan denken dat hij even mag rennen, hij werd helemaal hyper in die wei en dat was gewoon zijn reden om even een potje te rennen.
Zo zag dat eruit, je ziet dat ik al een flinke ophouding maak en ik vind dat ik dan al te ver ben, hij zou eerder naar mij moeten luisteren voordat ik mijn gewicht erin gooi. (hij luisterde trouwens pas toen ik hem op de volte deed)

Afbeelding

Dit was dus de eerste keer dat hij wél onder me uitliep :')

(Vind het wel een vette foto)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:48

Je zíet hem ook onder je vandaan lopen (vet gaaf beest trouwens) ;)
Weet je wat het mooie is aan een strand, dat als hij er vandoor gaat je daar overal een volte kan maken. Dus dat is altijd een goede oplossing, helaas is dat geen oplossing meer als het hele zooitje aan de ren gaat. Dat hoeft jouw paardje trouwens niet eens te veroorzaken, dat kan iedereen overkomen.

Ik denk dat de hele discussie wel/geen bit bitloos/bit onzinnig is. Je hebt vreselijke bitten en vreselijke bitloze optomingen en ook hele goed werkende bitten en goed werkende bitloze optomingen.

Het belangrijkste is dat jij je paardje onder controle hebt, en als ik eerlijk moet zijn krijg ik de indruk (en die geef je zelf ook) dat je die nog niet hebt. Wellicht is dat hetgene waar je stalgenoten je op willen wijzen? Niet zozeer of ze anti-bitloos zijn maar dat ze jou ook graag die 'handrem' willen geven.

Eerlijk gezegd zou ik (als ik jou was) dat ritje op het strand nog heel even laten gaan (het is toch nog koud etc. ;) ) kun je iig nog even lekker doortrainen zodat je hem volledig onder controle hebt en daar zelf ook geen seconde meer aan twijfelt. Als hij op de wei al zo reageert, hoe gaat hij dat dan op het strand doen??

Ik wil je je plezier niet ontnemen maar het gaat niet alleen om jouw veiligheid maar ook om die van je paard. Wat áls hij idd heel heet reageert en onbestuurbaar blijkt? (of je er nu bit en vanalles in hebt maakt niet uit). Dat wil je niet op je geweten hebben denk ik, toch?? (dan mag/kun je straks nooit meer mee)

Ik denk ook dat zijn vorige eigenaresse er niet zonder reden een pelham in heeft gehangen? Dat zegt misschien meer over haar dan over jouw leuke paardje, maar het geeft wel aan dat er op dat gebied problemen zijn geweest en die zijn volgens mij nog niet opgelost, jij bent niet voor niets bitloos gaan rijden toch?

Je hebt hem nog maar kort lees ik. Geef elkaar ook de tijd om aan elkaar te wennen en zoek niet direct een situatie als deze op. Je geeft aan dat je er nu even goed aan gaat werken dat hij naar je luisterd, helaas is dat niet van de 1 op de andere dag geregeld.

Ga jezelf niet kwellen door onzeker op een strandrit mee te gaan. Je kunt beter als het straks zomer is (en de paarden zijn lekker moe en loom door het warme weer) samen met een stalgenootje eens rustig naar een strand gaan. Dat lijkt me sowieso beter dan met een paard wat je nog maar kort hebt in een groep mee.

Succes met je beslissing! (ik ben trouwens benieuwd wat je instructrice er van vindt)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:15

Dit is een antwoordt een instructeur waardig.
Op deze laatste foto zie je idd dat je even je paard niet echt onder controle hebt.
Maar ook jouw houding is daar niet de meest geschikte, je staat op je beugels, en je hangt als het ware aan het bit, in dit geval de side-pull.
Je had heel diep moeten zitten, en intermidiërend, met de handen bewegen. "dus ik bedoel vraag - vraag-vraag en dus nooit of te nimmer gaan hangen, dat levert niets op en zorgt er alleen voor dat het paard zoveelste meer gaat tegenhangen.
Ik zou dus idd even deze rit niet meerijden, heel wat privélles gaan nemen, je paardje meer aan de hulpen zetten, en een veilige rem instaleren.
Bekijk ook "checkpoint 1" hij is niet nageeflijk in kaak-nek en hals.
Dit nageeflijk zijn is een basisvoorwaarde om al de rest te kunnen uitvoeren.

Zidore schreef:
Je zíet hem ook onder je vandaan lopen (vet gaaf beest trouwens) ;)
Weet je wat het mooie is aan een strand, dat als hij er vandoor gaat je daar overal een volte kan maken. Dus dat is altijd een goede oplossing, helaas is dat geen oplossing meer als het hele zooitje aan de ren gaat. Dat hoeft jouw paardje trouwens niet eens te veroorzaken, dat kan iedereen overkomen.

Ik denk dat de hele discussie wel/geen bit bitloos/bit onzinnig is. Je hebt vreselijke bitten en vreselijke bitloze optomingen en ook hele goed werkende bitten en goed werkende bitloze optomingen.

Het belangrijkste is dat jij je paardje onder controle hebt, en als ik eerlijk moet zijn krijg ik de indruk (en die geef je zelf ook) dat je die nog niet hebt. Wellicht is dat hetgene waar je stalgenoten je op willen wijzen? Niet zozeer of ze anti-bitloos zijn maar dat ze jou ook graag die 'handrem' willen geven.

Eerlijk gezegd zou ik (als ik jou was) dat ritje op het strand nog heel even laten gaan (het is toch nog koud etc. ;) ) kun je iig nog even lekker doortrainen zodat je hem volledig onder controle hebt en daar zelf ook geen seconde meer aan twijfelt. Als hij op de wei al zo reageert, hoe gaat hij dat dan op het strand doen??

Ik wil je je plezier niet ontnemen maar het gaat niet alleen om jouw veiligheid maar ook om die van je paard. Wat áls hij idd heel heet reageert en onbestuurbaar blijkt? (of je er nu bit en vanalles in hebt maakt niet uit). Dat wil je niet op je geweten hebben denk ik, toch?? (dan mag/kun je straks nooit meer mee)

Ik denk ook dat zijn vorige eigenaresse er niet zonder reden een pelham in heeft gehangen? Dat zegt misschien meer over haar dan over jouw leuke paardje, maar het geeft wel aan dat er op dat gebied problemen zijn geweest en die zijn volgens mij nog niet opgelost, jij bent niet voor niets bitloos gaan rijden toch?

Je hebt hem nog maar kort lees ik. Geef elkaar ook de tijd om aan elkaar te wennen en zoek niet direct een situatie als deze op. Je geeft aan dat je er nu even goed aan gaat werken dat hij naar je luisterd, helaas is dat niet van de 1 op de andere dag geregeld.

Ga jezelf niet kwellen door onzeker op een strandrit mee te gaan. Je kunt beter als het straks zomer is (en de paarden zijn lekker moe en loom door het warme weer) samen met een stalgenootje eens rustig naar een strand gaan. Dat lijkt me sowieso beter dan met een paard wat je nog maar kort hebt in een groep mee.

Succes met je beslissing! (ik ben trouwens benieuwd wat je instructrice er van vindt)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 08:48

Dankje voor je reactie Zidore, ik had hem inderdaad niet onder controle, ik zit er ook aan te denken om lekker met een braaf manege paard mee te gaan (kan ook!) en lekker volgend jaar mee te gaan.
Dit soort dingen zijn alleen wat ik het liefst doe, en ik had een beetje iets van, heb ik eindelijk een eigen paard kan ik er niet mee naar het strand, beetje droom weg..
Maar dat het nu niet kan betekend niet dat het volgend jaar niet kan, ik wil ook niet gaan trainen met tijdsdruk.

Ik heb al elke week privéles :)
Ik ga met haar over hebben en ik ga ook veel naar die wei toe dat hij iets minder 'over excited' word zegmaar.

@ aeolusnr1 Eh nee, ik zit er niet perfect op nee, na het hele weiland over gecrosst te hebben begon ik hem om te trekken want ik ga hem niet eeuwig laten rennen.
Het was trouwens ook de eerste keer dat hij onder me uit rende, ik wist écht niet of hij heel braaf zou zijn of zo zou reageren.
Volgende keer blijf ik goed zitten en rij ik hem gewoon rustig de volte in.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:55

Sevke@ Wat een onzin plaatjes zeg! Bij het ene plaatje met de hack met korte schaar zit druk op de teugels en dat andere plaatsje met stang en trens zit uberhaupt niemand op.
Niet eerlijk te vergelijken dus!

Wij rijden zelf voornamelijk zonder bit en wij gebruiken ook regelmatig een hackemore bij paarden die buiten soms wat frisser zijn dan normaal. niks zielig aan als je niet constant aan je teugels trekt.
Maar dit is idem bij een paard wat een bit in heeft.

In mijn les heeft een jong leskindje een tijd gereden met een haflinger die flink aan het puberen was... zij reed haar paard met constante lichte aanleuning en op het moment dat hij er iets doorheen reed voelde hij de druk van de hefboomwerking.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:09

ik zou als ik jou was gewoon ook een bit indoen bij hem,probeer het bitloos op te lossen als hij ervandoor wil gaan,maar omdat je hem nog niet zo lang hebt en in de nieuwe situatie niet weet hoe hij gaat reageren gewoon het bit erin doen voor de zekerheid.
mocht hij dan door je bitloze rem heenlopen heb je altijd nog je bit.
(of desnoods allebei)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:42

Wel een mooie foto inderdaad maar je ziet de spanning bij jou ook terug. En het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft zodat jouw paard jouw energie overneemt.

Dus als ik jou was zou ik vooral daar veel op oefenen. Dat je zelf rustig blijft en rustig kan nadenken zodat je de juiste reactie geeft. Als je bij een bit zo in de teugels hangt kan je paard nóg harder gaan vanwege de pijnprikkel.

Oefenen op relaxen dus!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:29

annebe schreef:
Sevke@ Wat een onzin plaatjes zeg! Bij het ene plaatje met de hack met korte schaar zit druk op de teugels en dat andere plaatsje met stang en trens zit uberhaupt niemand op.
Niet eerlijk te vergelijken dus!

Wij rijden zelf voornamelijk zonder bit en wij gebruiken ook regelmatig een hackemore bij paarden die buiten soms wat frisser zijn dan normaal. niks zielig aan als je niet constant aan je teugels trekt.
Maar dit is idem bij een paard wat een bit in heeft.

In mijn les heeft een jong leskindje een tijd gereden met een haflinger die flink aan het puberen was... zij reed haar paard met constante lichte aanleuning en op het moment dat hij er iets doorheen reed voelde hij de druk van de hefboomwerking.

Dat kun jij vinden, zoveel mensen zoveel meningen, maar ik vind dit géén vriendelijke optoming. Point final. Het is niet voor niets dat springruiters daar in laatste instantie naar grijpen. In laatste instantie als in "met een bit heb ik geen controle meer". Dat zegt genoeg.
En ik zou er nog niet over piekeren om een leskindje met een hack op één van mijn paarden te zetten. Never de nooit niet. Ik ken iemand die zijn paard ermee onderuit heeft getrokken. En een vorig paard van mij was ook met een hack gereden omdat hij er dikwijls durfde vandoor gaan.(bij zijn vorige eigenaar) Het arme beest had zelfs een bult op zijn neus toen ik hem kocht. Fijne bitloze optoming, hé ? En nee, dit is geen fabeltje of broodje aap verhaal. Ik kan man en paard noemen en heb van de neuswondes nog wel foto's.
Met hetgeen ik in je laatste alinea lees kan ik besluiten dat er nog iets schort aan de basis tussen de haf en het kind. Vanaf het moment dat je KRACHT nodig hebt om een paard te stoppen, heb je een probleem. Beter is van dat probleem eerst op te lossen vooraleer er een zwaardere optoming aan te hangen. En ja, een hack kan zelfs met een jong kind voor heel wat druk zorgen op het paardenhoofd.
Doe eens voor de fun een proefje. Steek je vinger tussen de neusriem of de kinriem of het kopstuk, en zet eens een beetje druk op de teugels. Dan zul je snappen wat ik bedoel. Bitloos vriendelijker ? My ass ! En dan zeker niet als er hefbomen aan te pas komen. Al die bitloos freaks schreeuwen moord en brand bij een bit, laat staan een shankbit, maar ze gebruiken net hetzelfde maar dan buiten de paardenmond. Een struisvogel kan hier nog iets van leren.

ontopic : het is een mooie foto, TS, maar ik leid er ook een boel uit af. Ik zie een paard wat zich sterk maakt, wat zich vastzet in de hals en kaak en onder je uit rent. Het paard ziet er ook vrij stijf uit in rug en toplijn. Dan zie ik een ruiter die als oplossing voor dit probleem aan de teugels gaat hangen met haar hele gewicht. Als reaktie gaat het paard nog erger tegentrekken.
Ook hier schort er iets aan de basis. Nu kun je hem nog op de volte trekken, maar er zal een dag komen dat ook dit niet meer gaat, en dat het paard gewoon tegen de teugeldruk inloopt. Jouw paard heeft blijkbaar bij zijn vorige eigenaar geleerd om door het bit heen te lopen, wat die persoon heeft opgelost met nog een zwaarder bit, enz. Maak nu niet dezelfde fout ! Jij bent als "oplossing" bitloos gaan rijden, maar dit zal je probleem zeker niet definitief oplossen. Het paard zal snel doorhebben dat hij ook daar vrij gemakkelijk kan doorheen breken. En dan zit je in hetzelfde straatje. Je zult je paard niet kunnen blijven stoppen met kracht. Jouw paard heeft geleerd dat het fijn is, en ook gemakkelijk om weg te rennen. Hij ziet wegrennen als een beloning voor zichzelf.
Je kunt dit oplossen door het paard te leren los te laten op druk. Dus druk zetten, als hij nageeft onmiddellijk de teugels lossen. Hij zal het vlug gaan snappen. Verder heel veel( hele kleine) voltes rijden om het paard soepeler te maken in hals en rug en om hem meer over de rug te laten lopen. ALTIJD onmiddellijk de druk volledig lossen als het paard nageeft. Wat ik ook zeker zou doen is je paard een noodrem aanleren in de vorm van de one rein stop. Hoe doe je dat ? Neem één teugel op. Reageert het paard niet, meer druk zetten (doseren !!). Tot hij zover nageeft dat hij met zijn neus aan je knie komt. Van zodra hij helemaal stilstaat, laat je de teugels los alsof je jezelf eraan brandt en beloon je hem. Laat hem een paar seconden stilstaan om na te denken. En opnieuw.
Na een tijdje zul je merken dat je de teugel maar licht hoeft op te nemen, of hij zal zijn hoofd draaien en halt houden. Een paard kan niet wegrennen met zijn neus tegen je knie.
Het is ook belangrijk het paard te leren dat het voor hem meest aangenaam is om te doen wat jij zegt. Rennerige paarden train ik altijd door ze te LATEN rennen. Geen teugeldruk, gewoon zitten en laten rennen. Maar dan wel op de volte. "Wil je rennen ? OK, maar dan wel hoe IK het zeg !" Op een gegeven moment zal het paard vinden dat hij wel genoeg gerend heeft, zeker op zo'n vervelende cirkel, en gaan vertragen. Op dat moment moet jij zeggen : "En nu heb IK zin om te rennen !" En laat hem nog flink wat rondjes doorlopen. Het kwartje zal al snel vallen bij het paard. "Als ik wegren, moet ik veel vervelende rondjes op een volte lopen".
Snap je ? Op die manier leert het paard dat het voor hem de weg van de minste weerstand is om te doen wat JIJ hem vraagt. Ieder initiatief is ongewenst.
Verder zou ik je met klem adviseren om met je mooie eigen paardje nog wat te oefenen binnen een omheining, en met een braaf manegepaardje de strandrit te doen. Dat zal veel veiliger zijn voor jou en de anderen. En je zou toch ook niet willen dat je mooie paard iets overkomt omdat hij wegrent en niet meer onder controle te krijgen is ?
Ik vrees zelfs dat een bit hier zeker geen zoden aan de dijk zal zetten. Als het paard wil wegrennen onder je uit, maakt het geen reet uit of je een bit inhebt of niet. Hij zal net zogoed gewoon door het bit heenlopen als door de sidepull.
Dit probleem zou IK trouwens niet oplossen door bitloos te gaan rijden, maar ik zou hem leren van het bit af te blijven. Door terug te gaan naar de basis, met een gewoon zacht snaffletje. Waarom ? Omdat door bitloos te gaan rijden je het probleem in eerste instantie gewoon probeert te ontlopen. Maar dit zal ook niet blijven helpen, en vroeg of laat loop je gewoon tegen hetzelfde probleem aan.
Ik ga enkel over naar bitloos in de fase dat een jong paard tanden wisselt. En bij het zadelmak maken. Voor de rest heeft bitloos rijden weinig nut imo. Het heeft nog geen enkel probleem opgelost.