Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
Elanor schreef:De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik. Je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf zijn: heb jij je paard als het puntje bij het paaltje komt onder controle met een bitloos hoofdstel? Alleen als het antwoord 'ja' is kun je verantwoord een strandrit maken met een bitloos hoofdstel, zo simpel is het.
Zeggen dat áls hij gaat, hij ook met een bit niet te houden is, is een drogreden: als je weet dat je je paard als het puntje bij het paaltje komt niet kunt houden, moet je helemaal niet buiten een omheining gaan rijden.
Duhelo schreef:beide hacks hangen hier al veels te laag
Ikzelf rij ook met een hack op men koudbloed, kijk vnvd wel eens voor een foto
maar die hangt op de hoogte van een hoge neusriem, en is een met korte scharen, rij trouwens ook altijd met lange teugel en op zit, die hack is er enkel voor als paardlief eens denkt dat ze niet hoeft te luisteren
en al hang je er een stuk ijzerdraad rond, een optoming is zo scherp als de ruiterhand!

) kun je iig nog even lekker doortrainen zodat je hem volledig onder controle hebt en daar zelf ook geen seconde meer aan twijfelt. Als hij op de wei al zo reageert, hoe gaat hij dat dan op het strand doen??Zidore schreef:Je zíet hem ook onder je vandaan lopen (vet gaaf beest trouwens)
Weet je wat het mooie is aan een strand, dat als hij er vandoor gaat je daar overal een volte kan maken. Dus dat is altijd een goede oplossing, helaas is dat geen oplossing meer als het hele zooitje aan de ren gaat. Dat hoeft jouw paardje trouwens niet eens te veroorzaken, dat kan iedereen overkomen.
Ik denk dat de hele discussie wel/geen bit bitloos/bit onzinnig is. Je hebt vreselijke bitten en vreselijke bitloze optomingen en ook hele goed werkende bitten en goed werkende bitloze optomingen.
Het belangrijkste is dat jij je paardje onder controle hebt, en als ik eerlijk moet zijn krijg ik de indruk (en die geef je zelf ook) dat je die nog niet hebt. Wellicht is dat hetgene waar je stalgenoten je op willen wijzen? Niet zozeer of ze anti-bitloos zijn maar dat ze jou ook graag die 'handrem' willen geven.
Eerlijk gezegd zou ik (als ik jou was) dat ritje op het strand nog heel even laten gaan (het is toch nog koud etc.) kun je iig nog even lekker doortrainen zodat je hem volledig onder controle hebt en daar zelf ook geen seconde meer aan twijfelt. Als hij op de wei al zo reageert, hoe gaat hij dat dan op het strand doen??
Ik wil je je plezier niet ontnemen maar het gaat niet alleen om jouw veiligheid maar ook om die van je paard. Wat áls hij idd heel heet reageert en onbestuurbaar blijkt? (of je er nu bit en vanalles in hebt maakt niet uit). Dat wil je niet op je geweten hebben denk ik, toch?? (dan mag/kun je straks nooit meer mee)
Ik denk ook dat zijn vorige eigenaresse er niet zonder reden een pelham in heeft gehangen? Dat zegt misschien meer over haar dan over jouw leuke paardje, maar het geeft wel aan dat er op dat gebied problemen zijn geweest en die zijn volgens mij nog niet opgelost, jij bent niet voor niets bitloos gaan rijden toch?
Je hebt hem nog maar kort lees ik. Geef elkaar ook de tijd om aan elkaar te wennen en zoek niet direct een situatie als deze op. Je geeft aan dat je er nu even goed aan gaat werken dat hij naar je luisterd, helaas is dat niet van de 1 op de andere dag geregeld.
Ga jezelf niet kwellen door onzeker op een strandrit mee te gaan. Je kunt beter als het straks zomer is (en de paarden zijn lekker moe en loom door het warme weer) samen met een stalgenootje eens rustig naar een strand gaan. Dat lijkt me sowieso beter dan met een paard wat je nog maar kort hebt in een groep mee.
Succes met je beslissing! (ik ben trouwens benieuwd wat je instructrice er van vindt)

annebe schreef:Sevke@ Wat een onzin plaatjes zeg! Bij het ene plaatje met de hack met korte schaar zit druk op de teugels en dat andere plaatsje met stang en trens zit uberhaupt niemand op.
Niet eerlijk te vergelijken dus!
Wij rijden zelf voornamelijk zonder bit en wij gebruiken ook regelmatig een hackemore bij paarden die buiten soms wat frisser zijn dan normaal. niks zielig aan als je niet constant aan je teugels trekt.
Maar dit is idem bij een paard wat een bit in heeft.
In mijn les heeft een jong leskindje een tijd gereden met een haflinger die flink aan het puberen was... zij reed haar paard met constante lichte aanleuning en op het moment dat hij er iets doorheen reed voelde hij de druk van de hefboomwerking.