1st keer starlight@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 1st keer starlight@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:27

Lieve mensen, ts is 13. Probeer het een beetje vriendelijk te houden, ze rijdt nog niet lang en ze doet haar best. Les is natuurlijk altijd een goed idee, maar brand haar niet af om de sporen, denk dat ze dat met een instructeur goed kan aanpakken, en ook op een goede manier. Sporen zijn idd niet om een paard meer aan het been te maken, maar het lijkt me wijs om samen met een instructeur en zonder spoortjes daaraan te werken.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:45

Yamcha schreef:
Lieve mensen, ts is 13. Probeer het een beetje vriendelijk te houden, ze rijdt nog niet lang en ze doet haar best. Les is natuurlijk altijd een goed idee, maar brand haar niet af om de sporen, denk dat ze dat met een instructeur goed kan aanpakken, en ook op een goede manier. Sporen zijn idd niet om een paard meer aan het been te maken, maar het lijkt me wijs om samen met een instructeur en zonder spoortjes daaraan te werken.

Bedankt, fijn dat er ook nog mensen zijn die het op en leukere manier kunnen zeggen (:

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:46

ambeeeer schreef:
Laura_x_ schreef:
N.a.v de foto's en de reacties die in het topic gegeven worden zou ik als ik jou was eerst maar eens de basis onder de knie krijgen. Lekker les nemen, geen hoge verwachtingen hebben en gewoon lekker gaan rijden :)

En die sporen afdoen. Sporen zijn er niet voor bedoeld om een pony voorwaarts te rijden. En ik vind dit een beetje makkelijk gedacht: 'Mijn pony gaat niet vooruit dus ik doe maar sporen om, omdat hij voor MIJ makkelijker is zo'. Dit is pure luiheid. Paardrijden is hard werken ;)

En ik zou toch een zweep erbij pakken ipv sporen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn paard. Als ze niet reageerde op been een tikje achter mijn been. Het duurde trouwens erg lang voor ik dit uberhaupt kon doen, ze was vroeger namelijk veel geslagen met de zweep. Maar naar een paar maandjes had ik wel een superfijn paardje wat goed aan het been was :)

Neem goed les, met begeleiding moet dit allemaal goed komen :)
Succes.

ik rijd nog maar pas echt in een manege, deze zomer hobbelde ik nog maar wat rond op een kleine pony en het was absoluut nog niet rijden waar ik aan dacht , het was echt nog 'spelen ' ik ben nu pas begonnen met wat meer te 'rijden' en iedereen noemt mij lui, dat'k niet kan rijden , leuk hoor (:
bedankt voor de tips etc iedereen

Ik noem jou niet lui, maar ik vind het gewoon lui dat je gelijk naar sporen grijpt en niet het probleem van reageren op been oplost. ;)

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:53

@laura_x_ ; ik wist niet wat ik moest doen dus moest ik toch iets proberen? (;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:26

Lui is niet het goede woord denk ik. Noem het radeloos. Ze heeft de zweep wel degelijk geprobeerd, alleen wist ze niet goed hoe, door gebrek aan kennis/ervaring. En als je het dan niet meer weet, probeer je iets anders. En dat werkte wel.
Niet correct, wel effectief.

En dat is eigenlijk precies de reden dat les nemen goed voor je is: anders leer je jezelf verkeerde.dingen aan, die voor nu wel werken, maar als je op een gegeven moment je hulpen zou willen verfijnen, wordt je eerdere oplossing nu je probleem.
Dat heeft niks te maken met luiheid, maar met onkunde. Je hebt niet ervaren waarom het niet goed is, je hebt het immers niet hoeven corrigeren.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:17

ik zei alleen maar dat ik wel een spoor zag op een springfoto, verder hoorde je mij niet....
en verdere commentaar was alleen maar opbouwend , niet afkrakend! ;)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:39

Bekijk het niet gelijk als iets negatiefs maar als iets positief.
Het is gratis feedback waar je iets mee kunt doen.
Haal de punten er uit waar je aan kunt werken en wat iedereen noemt: bijvoorbeeld je handen en je beenligging. Ga niet gelijk in de verdediging maar denk na waarom mensen iets zouden zeggen en wat ze er mee zouden bedoelen. Mocht je geen feedback willen hebben, dan heeft het ook geen nut om een foto en info in een topic te zetten. Zie het als iets opbouwend, het is nu niet een dressuurjury die het je verteld maar wel mensen die ook genoeg kennis hebben over paarden en paardrijden. Het kan je helpen om het paardrijden te verbeteren, om er nog meer plezier in te krijgen... en zo kan ik nog wel even door gaan.

Daarnaast vind ik ook echt dat je niet met sporen moet gaan rijden als je zelf zegt dat je vorig jaar nog hobbelt. Ik rijd nu 11 jaar paard, en nog nooit één moment er aan gedacht om sporen om te doen, en dan rijd ik ook nog regelmatig erg "lui" en slome paarden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:42

Mirr89 schreef:
Bekijk het niet gelijk als iets negatiefs maar als iets positief.
Het is gratis feedback waar je iets mee kunt doen.
Haal de punten er uit waar je aan kunt werken en wat iedereen noemt: bijvoorbeeld je handen en je beenligging. Ga niet gelijk in de verdediging maar denk na waarom mensen iets zouden zeggen en wat ze er mee zouden bedoelen. Mocht je geen feedback willen hebben, dan heeft het ook geen nut om een foto en info in een topic te zetten. Zie het als iets opbouwend, het is nu niet een dressuurjury die het je verteld maar wel mensen die ook genoeg kennis hebben over paarden en paardrijden. Het kan je helpen om het paardrijden te verbeteren, om er nog meer plezier in te krijgen... en zo kan ik nog wel even door gaan.

Daarnaast vind ik ook echt dat je niet met sporen moet gaan rijden als je zelf zegt dat je vorig jaar nog hobbelt. Ik rijd nu 11 jaar paard, en nog nooit één moment er aan gedacht om sporen om te doen, en dan rijd ik ook nog regelmatig erg "lui" en slome paarden.

Dus iedereen die met sporen om rijd kan niet rijden? Wat wil je hier nou mee zeggen?
Ik rijd wel met sporen kan ik dan niet rijden? Voor een beginner is het niet wijs om er mee te beginnen.
Maar dat is gebrek aan voorlichting. Heb je er toevallig overheen gelezen dat Ts 13 is en nog niet zo lang rijdt?

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:47

Dat zeg ik dus: "met sporen moet gaan rijden als je zelf zegt dat je vorig jaar nog hobbelt"... Dus ik vind dat als je nog niet zo lang rijdt niet met sporen moet gaan rijden... Maar dat is MIJN mening.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:53

Mirr89 schreef:
Dat zeg ik dus: "met sporen moet gaan rijden als je zelf zegt dat je vorig jaar nog hobbelt"... Dus ik vind dat als je nog niet zo lang rijdt niet met sporen moet gaan rijden... Maar dat is MIJN mening.

ook zeker mijn mening, maar dat is gebrek aan voorlichting. Als niemand haar verteld door les te nemen hoe het moet, dan leert ze het niet. Maar het is dus door onkunde

Dit is niet aan jou, maar ik vind het erg om te lezen dat iemand (een meisje van 13) foto's plaatst en gewoon een trap na krijgt van mensen die wel ervaring hebben. Meisje rijdt nog niet zo lang. we zijn toch zelf ook die leeftijd geweest? Toen deed je toch impulsieve dingen?

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat TS beter lessen kan gaan volgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 07:17

Ik vind niet dat we rekening moeten houden met de leeftijd van ts...zoals eerder te lezen is verdraaid de ts alles..foto's geven absoluut geen fijn beeld. En ze geeft toe de pony nog maar heel kort te verzorgen..als ik de eigenaar zou zijn van de pony en ik zou deze foto's zien dan is het gelijk afgelopen met de verzorging.

Sporen zijn geen gebruiksmiddel om een paard naar voren te laten gaan..net zo min als in een korte tijd al gaan springen terwijl er absoluut geen basis is. Tevens roepen/posten dat hij niet zo goed kan springen. Door alle onkunden van de ts.....is enkel het paard slachtoffer en niet de ts.
Hoeveel meisjes van 13 vinden sporen rijden niet stoer of denken dat ze alles weten...genoeg.

Ts je basis is absoluut niet aanwezig stop met springen doe sporen af en ga echt rijden en dan heb ik het niet over met de zweep slaan als ie niet naar voren wilt. Neem les en doe niet zo kinderachtig en koppig en geef je paard een extra wortel want hij is erg vergevensgezind zo te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:24

Ja Tita, TS is 13. En als je 13 bent, ben je gewoon nog niet zo vreselijk goed in relativeren, en voelen dingen snel aan als een aanval. Ik heb helemaal neit het gevoel dat TS alles verdraait, ze legt (probeert) uit waarom ze de dingen doet zoals ze ze doet. En imo is het absoluut niet kwaad bedoeld, en wil ze zeker wel dingen aannemen, maar niet als ze zich aangevallen voelt. En weet je...... ik neem ook dingen niet aan als ze op een nare manier gebracht worden.
Maar als iemand rustig het hoe en waarom uitlegt, wil ik het wel aannemen.
En zeker bij jongere mensen (het is gewoon bekend dat je met een puber anders moet omgaan dan met een volwassene) moet je dat rustig en tactvol en vriendelijk doen.
[FZ] afbranden van jonge gebruikers

Nee, de foto's geven niet een fijn beeld, maar zo gevaarlijk als sommigen doen dat het is, is het ook niet. Dat glijbaantje vind ik niet safe, maar een balk op 2 emmers leggen kan prima, dat ding valt er zo af als het paard hem aantikt. Zeker moet ze in de basis dingen verbeteren, maar denk je nu serieus dat ze meer geneigd is dat te doen als ze van alle kanten om haar oren krijgt?

Dit geldt overigens niet voor iedereen, ik zie ook heel vriendelijke reacties hier, Prisca, Tylando, eridinges, geloof dat de reactie van Mirr89 ook heel vriendelijk bedoeld is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:36

Jammer dat hij zonder sporen niet vooruit te branden is.
Teken dat ie geowon schijt heeft aan been dus.. mss een werkpuntje?

Springen ; Meegeven met je handen.

Bij je gewone rijden ;
-Hakken uitdrukken.
- schouders ontspannen
- Handen omhoog, je hebt piano handjes.
- Ellebogen aansluiten,
- Rechtop zitten, je zit wat voorovergeleund met een ingedrukte rug?

Zoals ik het op de foto's zie, zit je niet echt op je kont.

Neem je straks ook les met em?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:43

Ik ben het helemaal met Yamcha eens. Ik heb het idee dat TS echt probeert om uit te leggen waarom ze met sporen rijdt (omdat dit namelijk voor haar op het moment 'werkt', ze is 13 jaar met weinig ervaring en gaat met datgene waarvan ze weet dat het 'werkt', lijkt mij niet vreemd)

Ik vind zelf dat ze, zeker gezien haar leeftijd, juist erg netjes reageert en zelfs daarover wordt ze aangevallen, nog naast wat op de foto's te zien is.

TS - je bent nog jong, je leert nog maar sinds kort echt rijden op de manege dus ga daar lekker mee door en de ervaring komt met de jaren en oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Misschien kun je je instructeur/instructrice in ieder geval ook tips vragen voor je verzorgpaard als je kort uitlegt waar je tegenaan loopt maar ik zou proberen om eerst terug te gaan naar de basis en het springen nog even laten voor wat het is (hoe leuk het ook is). Als je wilt rennen voor je kunt lopen, heb je alleen maar een grote kans op blauwe plekken ;)

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:54

Ziet er wel leuk uit! :)
Met springen moet je alleen niet opzij kijken, kijk juist tussen de oren van je paard door.
Verder leuk hoor!
En idd, wat je zelf ookal zegt..je houding!!
Maar dat komt allemaal wel denk ik,.
Zelf begon ik echt als een ramp.. tisa nu al stukken beter,(ik zeg niet dat ik goed kan rijden.. maar je snapt me wel!) ;)
Het lijkt me best een fijn beestje om op te rijden.
alleen ik heb het idee dat jíj er een beetje gespannen op zit.
probeer te ontspannen, dan word je houding zelf ook al beter!!
Veel plezier ermee! *D

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:41

tita schreef:
Ik vind niet dat we rekening moeten houden met de leeftijd van ts...zoals eerder te lezen is verdraaid de ts alles..foto's geven absoluut geen fijn beeld. En ze geeft toe de pony nog maar heel kort te verzorgen..als ik de eigenaar zou zijn van de pony en ik zou deze foto's zien dan is het gelijk afgelopen met de verzorging.

Sporen zijn geen gebruiksmiddel om een paard naar voren te laten gaan..net zo min als in een korte tijd al gaan springen terwijl er absoluut geen basis is. Tevens roepen/posten dat hij niet zo goed kan springen. Door alle onkunden van de ts.....is enkel het paard slachtoffer en niet de ts.
Hoeveel meisjes van 13 vinden sporen rijden niet stoer of denken dat ze alles weten...genoeg.

Ts je basis is absoluut niet aanwezig stop met springen doe sporen af en ga echt rijden en dan heb ik het niet over met de zweep slaan als ie niet naar voren wilt. Neem les en doe niet zo kinderachtig en koppig en geef je paard een extra wortel want hij is erg vergevensgezind zo te zien

Kom jij is op hem rijden ipv die dingen op zo'n lastige manier te zeggen.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:06

Romanoff schreef:
Jammer dat hij zonder sporen niet vooruit te branden is.
Teken dat ie geowon schijt heeft aan been dus.. mss een werkpuntje?

Springen ; Meegeven met je handen.

Bij je gewone rijden ;
-Hakken uitdrukken.
- schouders ontspannen
- Handen omhoog, je hebt piano handjes.
- Ellebogen aansluiten,
- Rechtop zitten, je zit wat voorovergeleund met een ingedrukte rug?

Zoals ik het op de foto's zie, zit je niet echt op je kont.

Neem je straks ook les met em?

Ik heb wel les, maar dat kan spijtig genoeg niet met hem ... :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:08

Waarom kan dat niet? Kan er niet iemand aan huis komen lesgeven? Je zou er alleszins bij gebaat zijn imo.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:11

Ziet er wel goed uit hoor voor als hij zo weinig bereden is!
Je moet wel je beugels veel korter doen met springen! En op je benen letten, dat je ze niet te ver naar achteren gooit.
Leuk paardje hoor, mooie ruime gangen!

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:13

Bedankt iedereen die vriendelijke tips gaf (:
&ik rijd niet meer met sporen .

@yamcha; de eigenaar kan niet altijd mij en het paard naar de manege brengen en ik ben al op zoek geweest naar een lesgever die thuis komt maar heb nog geen gevonden in de buurt ...
Soms geeft de eigenaar mij ook wat lesmaar dat is niet vaak want hij is er ook soms niet als ik rijd .. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:13

Plaats een een advertentie op Bokt, soms vind je op die manier iemand :)

SLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:47

een paar tips
voor je handen rechtop te kunnen houden kan je eerst je ellebogen tegen je lichaam aanplaatsen in een hoek. Je armen in een schuine hoek met je teugels naar de mond van het paard toe. Dan kun je je handen wat hoger boven de schoft houden zodat je meteen je handen ook rechterop kunt houden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:02

Wat goed van je dat je nu zonder sporen rijdt! Zo wordt je verzorgpaardje echt wel alert op je been. Komt goed!

Op marktplaats staan vaak ook wel advertenties van lesgevers. Of vraag ernaar op je manege. Misschien weten zij wel iemand die aan huis komt. Echt in elke uithoek van Nederland is wel een lesgever te vinden.

JusMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:44

ziet er goed uit, alleen probeer recht voor je te kijken! :)

Anouk_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:56

aerdenhout1 schreef:
Ik zou toch maar even de dressuur op de eerste plek zetten!

Ben ik nu echt de enige die dit er niet zo heel fijn vind uitzien en het idee heeft dat TS eerst eens het paard zou moeten leren kennen voor ze gaat springen?

je bent niet de enige hoor, ik zou ook eerst met de basis beginnen het is nog maar de 2e keer dat je met zadel op hem rijd. de eigenaresse van mijn pony zou me wat aan gedaan hebben als ik de 2e keer al ging springen haha! :j ;)