Hoe vaak wordt er op bokt gesprongen met dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:56

svdijk86 schreef:
professor ik wil wel *-:) als jij met dressuurzadel een sprongetje waagt.. :D\
maken we een mooie nw. avatar voor je.. hihihi :=

_O- _O- _O- _O-
Ga ik mee om aan te moedigen!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:57

Roxxiejj schreef:
Welk zadel ik op de rug gooi van mijn paarden houdt me niet tegen om het werk te gaan aanpassen. Als ik zin heb in een sprongetje en ik rij met dressuur zadel, dan nja, zo be it.
Vind het persoonlijk wel fijner springen ook := en dat het andere spieren traint, nja, is dat niet alleen maar goed? (tot op zekere hoogte)

Vroegah ging het er wel 'slechter' aan toe. Reed de helft van de manegepaarden met een niet passend zadel, rukte je maar wat op je pony en vond iedereen dat maar normaal. Als ik nu al tijdens sommige lessen een zweep erbij pak om mijn paard er meer onder te rijden van achteren, krijg je al commentaar.
Vroegah had je 1 zadel, wat voor zadel dat was, maakte je niet uit, als je maar kon rijden. Springen? Sommigen sprongen al een meter na 5 minuten losrijden (ken er 1 die dat altijd deed en die rijdt nu toch niet geheel onverdienstelijk internationaal := ).

Times are changing :j

ik ben het echt totaal met jou eens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:59

svdijk86 schreef:

Daarna zing ik vast een toonhoogte hoger. :brr:

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:00

Professor schreef:
svdijk86 schreef:

Daarna zing ik vast een toonhoogte hoger. :brr:

zullen we dat tevens even checken met een paar glazen, kijken of die heel blijven of dat je die dan stuk krijgt met een toonhoogte hoger... :')

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:01

:)* :)* :)* Voor de mannen: een tokkie om!

RF_Pictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:04

eowyn04 schreef:
:)* :)* :)* Voor de mannen: een tokkie om!

:')

Urielle

Re: Hoe vaak wordt er op bokt gesprongen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:11

Ik spring incidenteel wat met dressuurzadel, zomaar lage sprongetjes, tot dusver max 70 gesprongen ermee. Ik voel me op een springzadel veel minder safe, ik mis de wrong aan de voorkant. Op het dressuurzadel spring ik dan wel met wat langere beugels, omdat anders de knie voor de wrong uitkomt en dan lig ik ergens tussen zijn oren ineens.
Ik denk niet dat het voor het paard schadelijk is, behalve dat je als ruiter anders zit. Een dressuurzadel ligt achter de schouder dus belemmert het voorbeen iig niet. Het enige vraagteken wat ik kan bedenken is de diepe zit icm basculeren maar als ze daar last van krijgen lijkt gewoon rijden me ook niet lekker voor de rug, ik neem aan dat de boom het opvangt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:18

Als je netjes blijft staan en jezelf traint op niet te snel terug komen
in het zadel zal dat toch wel meevallen? En het ligt er ook maar net
aan hoe diep de zit van het zadel is denk ik.. Het belangrijkste is nog
dat je niet in de lepel terug klapt.. maar dat kan eveneens met een
springzadel..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:32

Het grote nadeel van een dressuurzadel is, dat men niet de hoeken kan sluiten.
heup- knie- en enkelgewricht dit komt omdat het verschil tussen de lengte van de dressuurzit en de springzit ca. 4 - 6 gaatjes is dat de springbeugel korter is. Daardoor kan men de knie niet buigen in een dressuurzadel zonder dat men te veel naar achteren komt met zijn zitvlak.
En door dat de beugel lang te lang blijft kan men alleen met enorm veel kracht zijn onderbeen naar voren houden.
Daarom springen echt springen is niet goed voor de rug en knieen van de ruiter in een dressuurzadel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:47

Bedankt voor de toelichting professor.

Als af en toe een beetje laag springen geen kwaad kan voor het paard zal het allemaal wel goedkomen :) slijtage van mijn eigen lichaam is het laatste waar ik aan denk :=

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:20

ja ik 'spring' met een dresuurzadel, maar heel afentoe, eens in de zoveel maanden gaan we naar een oefenparcourtje (60 cm). en thuis huppelen we afentoe over een paar balkjes heen.
heb wel een springzadel (een hele mooie bijpassende bruine zelfs :P ) en die gaat dan ook mee op oefenparcours maar thuis vind ik het de moeite niet voor die paar hupsjes. madam is dan ook niet echt een springtalent (zeg maar gewoon niet) maar ze moet afentoe van mij want dat is goed voor de spieren. blijft ze lekker los en soepel van.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:40

Dat is het zelfde als met kunstschaatsen de elfstedentocht rijden. _/-\o_

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:13

Ik heb een dressuurzadel met mijn paard meegekregen, en spring lang niet serieus genoeg om daar een ander zadel voor te kopen. Ik spring maar heel soms, hoogstens 60 cm.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:15

Professor, kunstschaatsen zitten in ieder geval lekkerder dan hockeyschaatsen

:=

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:40

Ik spring ook met dressuurzadel.. Mn paard vind het leuk om af en toe is n sprongetje te maken. Maar ja ze is ook een beetje onhandig :') ik spring denk ik tot zon 50/60 cm. Gaat prima hoor!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:28

ik spring eigenlijk bijna niet maar af en toe wel en ik spring dan gewoon met een dressuurzadel. Eigenlijk wil ik wel een springzadel of vzh zadel maar omdat ik zo weinig spring en alleen maar recreatief vind ik dat dan weer zonde van m'n geld maarja ik spring ook niet hoger dan +/- 80 cm

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:35

Ik spring met "mijn" friesje in de spring les met dressuur zadel. ( nooit hoger als 60 cm +- want hoger kan ie gewoon neit hihi).
Ik heb het springzadel van een kennis er een keer opgelegd omdat ik daar veel meer steun in heb en het bij de fries
voelt alsof hij vreselijk hoog springt terwijl het maar heel laag is door de rare techniek die hij heeft. maar het spring
zadel past gewoon echt niet . en hij word steeds heter met springen en vind het steeds leuker naar mate hij het
beter snapt dus volgens mij heeft hij er helemaal geen last van... nou spring ik natuurlijk ook geen meters....

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:03

Ik doe het niet.
Ik ben ook geen springruiter ^^

Er is waarschijnlijk een reden waarom er springzadels zijn en dressuurzadels. En al is het niet omdat het voor het paard anatomisch is, met een dressuurzadel kan je nooit zo goed springen als met een springzadel. Dus ik zou mijn paard niet in z'n rug/ beweging willen hinderen.
Niet dat ik de perfecte zit heb :P het zou mij het risico niet waard zijn.

Uiteraard KAN ik wel springen, en die keer dat m'n paard over de struikjes sprong op wedstrijd was ik goed mee. Maar toch ...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:11

1x per week in mijn geval.

Zit best verrot, maar ik ga echt geen springzadel aanschaffen voor 1x pw springen.
(haha en tegenwoordig heb ik iemand die op mijn paard springt elke week, dus heb
ik er helemaal geen last meer van :') ) Oja, het zijn parcoursjes van 80/90 cm.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:15

ik sprong altijd met mijn dressuurzadel, maar dan niet heel hoog.
ik had nergens problemen mee qua rijden en vind dat dit ook gewoon moet kunnen.
als je echt hoog en vaak wil springen moet je hier wel een appart zadel voor aan schaffen.
je hebt dan gewoon niet genoeg steun in een dressuurzadel.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:21

Ik spring dan wel met me dressuurzadel, maar dat is maar 1 keer in de zoveel tijd en hoog gaan we ook niet, eigenlijk niet hoger dan het 4e gaatje. We doen het gewoon voor de lol, dus vind het dan zonde om voor 1x in het half jaar ofzo een springzadel te kopen :P Kijk maar in me onderschrift daar staan foto's van mij en me pony terwijl we springen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:03

Ik sprong vroeger wel eens als ik stomweg vergeten was mijn springzadel te pakken ipv dressuurzadel. Ik vind het echt niet lekker springen. Vanaf de 1 meter is toch echt wel een springzadel nodig voor mij, althans, dat vind ik gewoon veel lekkerder zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:40

Professor schreef:
Dat is het zelfde als met kunstschaatsen de elfstedentocht rijden. _/-\o_

Heb daar wel een molentocht mee gereden... Vond iedereen ook al hilarisch...
En een elfstedentocht rij ik ongeacht het soort schaatsen toch nooit van mijn leven, dus noren laat maar.

Maar ja ik ben dan ook weer zo'n goof die springt met dressuur zadel.. (wegens geld was op na aanschaf van dr. zadel)
En met mijn andere pony sprong ik ook altijd met dressuur zadel.
https://lh6.googleusercontent.com/_K_-9 ... C06773.JPG

Echter springt je paard, die altijd keurig dat springt wat er staat, dan eens een keer doldwaas ergens overheen.
Dan ehhhh... heb je meer kans op bodemcontact, hier ging het nog net goed. Maar duidelijk OEPS momentje.
https://lh6.googleusercontent.com/_K_-9 ... C06758.JPG
Bij een poging later, van dezelfde kant,
stond ik ernaast en kreeg de volgende opmerking te horen van diegene die de oefencrossers van commentaar voorzag. :+
"wordt het niet eens tijd om een springzadel te kopen?" :D :+
(en hij heeft natuurlijk wel gelijk... :o _en ooit komt dat zadel er wel)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:23

melle_odet schreef:
ik sprong altijd met mijn dressuurzadel, maar dan niet heel hoog.
ik had nergens problemen mee qua rijden en vind dat dit ook gewoon moet kunnen.
als je echt hoog en vaak wil springen moet je hier wel een appart zadel voor aan schaffen.
je hebt dan gewoon niet genoeg steun in een dressuurzadel.

Het gaat niet om de steun, maar u kunt nooit met een gestrekte dressuurzit goed meekomen men uw paard, u stoort hem van alle kanten. Dat is niet fair tegenover het paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 07:48

mwoh... 10x een hindernisje van 50 cm met ''te'' korte (dressuur)beugels moet wel kunnen lijkt me.. Het is eigenlijk een grote ruime galopsprong. Ik verwacht geen jeroen dubbeldam sport. Ben al blij als het paardje eens iets anders doet :p

Ik begrijp dat een springzadel een andere vorm heeft zodat de ruiter het paard niet hindert maar als je die paar hindernisjes vloeiend rijd en niet terugklapt in de lepel moet het wel lukken.

Ging mij er meer om dat het paard geen hinder van het zadel ondervind. Ik heb wel een springtalentje onder mn kont of nouja.. De basis is prima, dus heb geen correctie nodig als ik aandraaf op een kruisje. Meezitten en het paardje lekker zelf het werk laten doen :)

Ik ga het gewoon een x proberen en hinder ik het paard echt zal ik wachten tot ik centjes heb voor een spring/vzhzadeltje