"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:48

Ja ik vond het een grappige reactie, sorry dan als jij het niet grappig vind :') :+

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:50

Weer die smileys erbij, zie je dan totaal niet hoe stom je reageert? Laat maar, ik vind het sneu voor het paard maar hier verspil ik geen tijd aan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:51

Dank je. :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:52

Vivat schreef:
De opmerking over het afvallen vind ik een beetje gemeen :( , ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die voor hun lol te zwaar zijn. TS is op de goede weg lijkt mij, en ze vraagt tips over het rijden van haar proef, niet over haar gewicht.

Dat is helemaal niet gemeen, maar gewoon een feit...ik spreek ook nog eens uit eigen ervaring ;)
Met 15 kilo lichter zit zo gewoon makkelijker, want dat vet op bovenbenen
en bips zit nu gewoon ertussen en dus in de weg...dat creeert ook een onrustige zit.

Het was goedbedoeld advies hoor, jammer dat dat weer als :') wordt omschreven als ts
en door anderen als gemeen en kort door de bocht wordt omschreven....
Ik ben van mening dat als je wedstrijden rijdt en je een sportieve prestatie van je paard verlangd,
je ook bereid moet zijn om vanuit een sportief oogpunt aan jezelf te werken.
Lukt ts dit niet zelf, dan wellicht met behulp van een huisarts of dieetist.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:52

Wanted2003, ik begrijp best dat iedereen hier met tips en adviezen komt en Mirjam neemt het wel degelijk serieus maar met alle respect, (bijna) niemand hier kent ZZ 'persoonlijk' en weet hoe hij is. Uit verhalen van Mirjam weet ik dat het echt geen makkelijk paard is met rijden en ze is er echt wat keren (hard) afgevallen maar staat wel weer op en gaat door. Ze laat ZZ regelmatig nakijken door experts en is erg bewust bezig met trainen en het begrijpen van haar paard. Ze probeert van alles om haar benen stiller te krijgen maar dan komen er bepaalde reacties van mensen die het wat makkelijker bestempelen dan het daadwerkelijk is en dan kan ik mij haar reactie wel voorstellen. Misschien had ze het niet zo moeten zeggen maar begrijpen doe ik het wel.

Commentaar/tips/adviezen kan ik niet geven want ik ben geen M1 ruiter. ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:53

Hoe is je beenligging op een ander zadel?
Dat kan ook nog wel verschillen.
En zoals wat Karin al aangaf,dikkere bovenbenen zijn ook een issue voor dat soort problemen.

Verder merk ik op dat ik het eigenlijk wel heel knap vind dat je je benen onafhankelijk van elkaar kan laten bewegen.
Dat is motorisch gezien erg knap. :D

Wat ik verder opmerk is dat je paard niet geheel rechtgericht is, rij hm bijvoorbeeld in de middengalop wat schoudervoor,en laat hm niet teveel uit elkaar vallen.
De overgangen meer markeren.
En ik weet zeker dat als je leert om nog fijner je hulp te kunnen geven, want ook in je hand-arm houding ben je erg onrustig,je paard fijner over de rug gaat bewegen,jezelf,ook al ben je wat zwaarder,je wel fijner en stiller kan gaan zitten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:54

Ten eerste, idd een ontzettend leuk paardje. Mooi besie.

Tja, die benen, terug komend feit in dit topic.
Maar misschien zou je eens een ander zadel kunnen proberen. Soms heb je dan net een iets andere beenligging en dan kan je net iets beter zitten.
Tja 15 kilo afvallen, misschien beter, maar 1 2 3 om dat te realiseren. En ik ken meerdere forse ruiters die wel hun been stil kunnen houden.

Maar misschien heb ik er over heen gelezen,
Reageert jouw paardje wel of niet goed op je beenhulp?
Want hoe doe je nu als je middendraf eruit moet rijden? Reageert ze dan?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:56

listiglistje schreef:
Vivat schreef:
De opmerking over het afvallen vind ik een beetje gemeen :( , ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die voor hun lol te zwaar zijn. TS is op de goede weg lijkt mij, en ze vraagt tips over het rijden van haar proef, niet over haar gewicht.

Dat is helemaal niet gemeen, maar gewoon een feit...ik spreek ook nog eens uit eigen ervaring ;)
en bips zit nu gewoon ertussen en dus in de weg...dat creeert ook een onrustige zit.

Het was goedbedoeld advies hoor, jammer dat dat weer als :') wordt omschreven als ts
Ik ben van mening dat als je wedstrijden rijdt en je een sportieve prestatie van je paard verlangd,

nee nee ik vond het niet gemeen hoor!
Ik ben het er zeker mee eens dat ik af moet vallen, 2 keer zoveel zelf als jij zegt :j
Ik was niet degene die het gemeen vond he ^) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:59

TS ik zat nog even over je na te denken en te vergeljken met wat van mijn lesklanten.
Heb je tijdens het doorzitten ook vaak het gevoel dat je de druk op je stijgbeugels kwijtraakt? Want behalve dat dat voor je zit niet fijn is, geeft dat ook geen stabiel gevoel op een paard dat toch wat schieterig of zelfs bokkerig kan reageren. En onzekerheid over je stabiliteit is nooit prettig.
In dat geval zou ik je namelijk adviseren om vooral met stukjes verlichte zit te gaan werken in plaats van met lichtrijden tussen de stukken doorzitten door.
Met lichtrijden is het vaak toch nog wat moeilijker om je onderbeen stabiel onder je te houden, terwijl verlichte zit je bijna dwingt om je voet goed onder je heup te plaatsen en druk op de beugel te nemen.
Vanuit de verlichte zit weer zachtjes terugkomen in je zadel en weer rustig 'opstrekken' om rechtop te komen, daarbij opletten dat je je rug niet hol trekt, en proberen te focussen op die druk op de beugel.

Hoop dat je er wat mee kunt!
Grtz, Sonja

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:00

mirjamalvaro schreef:
nee nee ik vond het niet gemeen hoor!
Ik ben het er zeker mee eens dat ik af moet vallen, 2 keer zoveel zelf als jij zegt :j
Ik was niet degene die het gemeen vond he ^) :P

Nav van de opmerking van Wanted heb ik gekeken en daar wek je idd het idee dat je het maar kul vindt ;)

mirjamalvaro schreef:
watje
dat zie je toch
"je zit niet stil"
"braaf paard :wow: "
"snap niet dat je M1 bent geworden"
"je moet afvallen"
mogelijkheden zat :))

Heb zelf ook weer ff gereageerd :')

Maar goed ik meen het serieus dat dat ook een oorzaak is, het is aan jezelf of je er iets mee doet, al dan niet met hulp.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:01

listiglistje schreef:
Vivat schreef:

Ik heb het wel met je eens, maar vanachter de PC komen dingen vaak harder aan dan dat ze zijn bedoelt snap je? Het geschreven woord komt heel anders over dan gesproken. En soms komen dingen op bijv. bokt dan kwetsend over vind ik ^) (en neen ik voel mij niet aangesproken door het onderwerp afvallen met m'n 53 kg :Y) )

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:05

Attidude (schrijf ik het zo goed :o )
haha knap he van mijn benen :o
rechtrichten zijn we ook veel mee bezig, binnen hoefslag meepakken, schoudervoor zetten in galop. Helaas vergeet ik dat dan weer in de proef :')
Overgangen vind ik nog moeilijk, de ene keer reageert die sneller dan de andere keer. Maar dat komt ook wel als we zo doortrainen. Hoop ik toch :o
Ander zadel geen idee, heb altijd Passiers gehad en dit zadel lag het beste op ZZ en kon ik het beste in zitten? Heb verder geen verstand van zadels :))

eowyn, hij is goed aan het been :j
In training rij ik diagonaal op, leg been aan en hij vliegt weg. Maar op wedstrijd in proef heb ik spanning ofzo en dan lukt het niet zo goed :n Of hij gaat keurig weg en ik ga stom zitten doen, verlies evenwicht en moet hem weer terug rijden.

Sonja, ja klopt ben vaak mijn beugel "kwijt"! Verlichte zit dus ook mee gaan pakken :j

listiglistje, sorry dat het zo lijkt. Maar dat neem ik wel serieus hoor. Was namelijk al heel serieus bezig met afvallen :)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:11

Je houdt je been stil als je ze aanspant (binnenbeen in de de sb en twee benen bij de overgang naar halthouden), misschien moet je het in die richting zoeken? Lichte spanning op je benen? Dan moet je alleen we onderscheid kunnen maken tussen een kuithulp en de 'gewone' lichte spanning die je er op zet, maar dat moet wel kunnen.
Heb je hier iets aan?

Ik vind het knap van je hoe je de kritiek ondergaat en er iets uitprobeert te leren. Want het is natuurlijk allemaal HEEL makkelijk gezegd...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:12

hmm dus benen juist iets meer aanspannen i.p.v. proberen volledig te ontspannen.
Ook een idee ja.
Ga het van de week eens allemaal proberen :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:13

Waarom zijn de wedstrijden zo belangrijk je voor je?
Het is duidelijk dat de basis niet in orde is waardoor er een wisselwerking ontstaat, paard kan niet ontspannen in de rug door je zit en daardoor kan je zit ook weinig verbeteren omdat je niet kunt zitten door de spanning in de rug.

In mijn ogen is het in ieder geval niet fair om gewoon wedstrijden door te blijven rijden, ben bang dat je daar gewoon zijn rug mee gaat zitten verkloten.

Wanneer ie rechtgericht is en daardoor al meer kan ontspannen in de rug zal jou zit ook beter worden, een ontspannen paard zit gewoon al veel beter. En dan kan je ook aan het werk gaan met je zit.

Wat betreft het afvallen vind ik KoudbloedKim een mooi voorbeeld. Dat moet je gewoon over hebben voor je paard :)

Trouwens, wat is er mis met het zadel dat je er een bontje onder hebt? Nog minder contact met je paard wat het doorzitten ook weer bemoeilijkt..
Laatst bijgewerkt door Air op 14-03-11 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Wanted2003 schreef:
Het paard zal vast niet één van de makkelijksten zijn, maar het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat. Als je zelf telkens blijft hangen in het "mijn paard is vervelend, mijn paard is staat en mijn paard is lastig" verhaal, ja dan zal er ook telkens iets zijn. Het paard verdraagt echt veel op dit moment, dat geklapper met de benen is niet mis en dat hebben meerdere mensen al aangegeven. Gewoon consequent bezig zijn en niet teveel stilstaan bij wat er kan gebeuren.

Hier wil ik toch even op inhaken ;) Ik ken dit paard persoonlijk, en als er eentje is die niet de hele tijd stil staat bij dat het paard een behoorlijke draak kan zijn, dan is het Mirjam, vind het dus ook een beetje raar om zonder iemand te kennen zulke uitspraken te gaan doen. Ze stapt er zonder beugels op en weet ik veel wat allemaal, volgens mij ben je dan helemaal niet onzeker tegenover je paard :n dan zou je namelijk je beugels wel aanhouden ;(

Mirjam, die benen, wat Sonja zegt is waar, moet ik ook steeds doen :j Verder, de impuls mag inderdaad veel meer, maar je weet het dondersgoed en rijd vast niet voor niets niet iedere wedstrijd een verliespunt, dus je doet vast nog wel iets goed ;)

Attitude

Met een Passier heb je een vrij open zadel om het zo maar te noemen.
Een zadel waarin je meer gesloten zit zou misschien meer uitkomst kunnen bieden.
Dan liggen je knieën wat vaster, misschien kan je eens een leenzadel proberen van iemand uit je omgeving, zodat je dat eens kan voelen.

Het is trouwens AttiTude, maakt niet uit hoor :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:19

Wat voor zadel is wat meer gesloten dan? Een Wow ofzo?
Al ben ik wel heel voorzichtig met zadels hoor, want ZZ zijn rug is net weer helemaal top in orde. :)

Air, heb een periode geen wedstrijden gereden en dit was net weer de 3e wedstrijd. In training gaat het nu goed en hopelijk straks op wedstrijd ook weer super. Zo'n goed gevoel als die gisteren gaf heeft die al tijden niet gegeven, dus we zijn zeker wel op de goede weg. :j
Ik hou het dan ook bij 1 keer in de maand wedstrijd, om het wedstrijdritme te houden. :)

_PSM_ Ja, dank je wel :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:26

Ik denk dat centered riding je echt een heel stuk verder kan helpen.
Klapperende benen wijzen op een balansprobleem. Ook zaken als voorwaarste drang en balans van het paard kun je goed aanpakken met CR.
Je kunt zelf een en ander nalezen in het boek van Sally Swift. Beter is nog om een tijdje les te nemen bij een CR instructeur.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:28

Ik heb ook vaak last van onrustige benen, en wat bij mij goed werkt (ik weet niet of je dat al geprobeert hebt) is me inbeelden dat mijn enkels veren zijn. Ik span ze dus heel licht aan. Daarnaast probeer ik het gevoel te krijgen dat ik op een golf rijd. en *poef* ik zit stil. :)
Dan moet ik me wel heel erg goed concentreren en me puur op mijn houding richten.
Wat zadels betreft: ik zit heel fijn op een Barefoot Cheyenne, recht (scheef zitten is ook een hobby van me) en fijn stille benen. Ik heb ook veel gehad aan fluidity-oefeningen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:28

Mirjam, heb dit filmpje nog niet kunnen bekijken, maar weet inmiddels hoe jij rijdt en hoe ZZ is op basis van je eerdere filmpjes! ;)
Respect voor je dat je een niet-perfect filmpje op bokt zet, je weet immers wat dan gemiddeld de reacties zijn! Wel leuk om tussendoor ook de werkelijk goede tips van mensen te lezen die hetzelfde probleem (bewegende benen) hebben of verstand van rijden in het algemeen hebben.

Ik denk dat het nog niet zo gemakkelijk af te leren zal zijn. Toen ik nog dressuur reed kon ik ook mijn benen moeilijk stil houden. Bewoog ze weliswaar niet in de mate zoals jij dat doet, maar ook teveel voor het mooi door telkens bij elke drafpas te drijven. Ook van alles geprobeerd, maar het werd nauwelijks beter.

Eerlijk gezegd denk ik dat het ook heel veel afhangt van hoe je zit en op wat voor zadel, misschien kun je eens een zadel met een wat andere pasvorm/zit proberen.
Sinds ik western rijd heb ik namelijk vrijwel geen probleem meer van bewegende onderbenen (niet bij doorzitten en niet met lichtijden), dus voor mij mede een bewijs dat je zadel ook van grote invloed is. (Paard waarmee ik dressuur reed had ongeveer dezelfde vlakke gangen als mijn huidige westernpaard, dus daarin zit het verschil niet).

Succes met het uitproberen van alle nuttige tips! :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:29

Volgens mij ben ik jullie wel eens op wedstrijd tegen gekomen :)
Je hebt een aansprekend paard.

Er werd hier al een opmerking over je zadel gemaakt. Aangezien ik je gezien heb, durf ik eigenlijk wel te zeggen dat een Passier inderdaad niet zo geschikt is voor jou. Passier heeft een smalle zit, waardoor amazones met brede heupen (ongeacht gewicht, gaat om afstand tussen zitbeenknobbels) hier moeilijk balans in kunnen houden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je zelf een idee hebt wat een oorzaak is/kan zijn van het lastige gedrag van ZZ.
Aan het bovenstaande trainingsfilmpje te zien, ben je van stal/instructie veranderd?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:30

Ik zou het volgende zeggen over de houding:
- Bovenbenen ontspannen, meer in het zadel zakken. Onderbenen juist aanspannen (het is op sommigee punten duidelijk zichtbaar dat je het verkeerd om doet)
- Schouder bladen iets naar achterplaatsen. Voor een meer verheven zit en de mogelijkheid om je buikspieren aan te spannen.
- Armen netjes buigen vanuit de ellebogen en ontspannen in de polsen.

Over het paard:
- Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts hij heeft giga veel tijd over om te kloten. Zag het ook heel duidelijk in het trainingsfilmpje, hoek van te voren gaf ie al aan dat ie daar ging stieren.
- Uitstrekken is uitstrekken, dan moet er wel een verschil zijn in passen en niet in snelheid.
- Rij z'n neus er uit, hij loopt erg tegen de loodlijn, achter de loodlijn in. Mede door een gebrek aan voorwaartsheid.
- Laat hem z'n rug bollen, Hij heeft een rechte rug en houd hem.
- Let op je buitenteugels, hij valt met grote regelmaat weg over z'n schouders.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:34

Senna wat is dan het verschil tussen een CR en een "gewone". Kun je dat uitleggen :)
Simoontjeh, soms, heeeeeel soms heb ik 1-2 passen dat mijn enkels inderdaad veren. :j Ik ga ook maar op een golf proberen te rijden :))

Sim, dank je.

Aimee, hmm das niet positief van het zadel, minder -O- ;(
Inderdaad andere instructie nu :j
En het soms explosieve gedrag, van de winter kwam dat denk ik omdat hij niet meer los kon zijn, lekker ontspannen. Soms uit angst, paniek (andere paarden bv zijn erg eng om dicht langs te gaan) en soms omdat die kwaad is dat ik iets fout doe :))

Veulen84, dank je. :j

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:37

Ik heb het nooit uit mezelf, ik moet echt dat gevoel oproepen, het inbeelden. Misschien kun je dat ook eens proberen?