Bij inrijden met en zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Re: Bij inrijden met en zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:34

hier nog een die het liefst zonder zadel start met jong paard maar ik denk dat ieder daar zijn eige mening in heeft...verder hoor ik vaak dat mensen hou vast hebben aan het zadel voor als hij zou gaan bokken.....nou zonder zadel voel je de bok aankomen en kan je het 9 van de 10 keer opvangen....dat is mijn ervaring.

pok !

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:36

frangelica schreef:
hier nog een die het liefst zonder zadel start met jong paard maar ik denk dat ieder daar zijn eige mening in heeft...verder hoor ik vaak dat mensen hou vast hebben aan het zadel voor als hij zou gaan bokken.....nou zonder zadel voel je de bok aankomen en kan je het 9 van de 10 keer opvangen....dat is mijn ervaring.

pok !

en de mijne ook.
pok!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:39

Ik moet bekennen dat ik vroeger (toen was ik een jaar of 13/14) 3 paarden heb ingereden zonder zadel :=
Dat waren dan 2 fjorden en 1 tuigpaard. Ik wilde graag rijden en de eigenaar had geen zadel, dus ja... dan maar zonder.
Dit waren natuurlijk geen technische hoogstandjes, maar er werd in alle drie de basis gangen gereden.
Ik wist ook niet beter en ik had in die tijd ook een hele goede zit (dat was ook in de tijd dat je gewoon op een pony ging zitten, zonder iets, terwijl ze los gegooid werden, prachttijd :D )
Met de ene fjord ben ik tot de M2 gekomen, dus heel schadelijk was het niet.

Toen ik ondertussen wel een zadel tot m'n beschikking had, heb ik de paarden daarna wel met zadel ingereden.
Hoewel ik bij Vickey twijfel, het zou bij haar ook nog wel kunnen dat ik die ook zonder zadel had ingereden.
Maar dan heb je het dus over Fjorden die ik al vanaf de geboorte kende, dat scheelt wel een hoop.
Bij de tuigers heb ik verder altijd m'n zadel gepakt met het inrijden. Als ik er voor het eerst op zat dan was dat wel zonder zadel, maar dat dat is alleen stilstaan en beetje stappen. Het heeft tot nu toe altijd nog goed uitgepakt :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:40

@iklieftponys
Zou je mijn vragen kunnen beantwoorden is gewoon puur interesse.
Waarom zijn ze in jouw ogen minder gespannen zonder zadel?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:42

Ik vind stapritjes nog wel kunnen! Vind 't tevens ook erg fijn voor indd een band op te bouwen met het paard! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:51

Ik heb mijn pony ingereden zonder zadel. heel rustig aan stap voor stap. en nu pas een zadel op gedaan. :)

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 07:59

haha er schoot iets door mijn hoofd wat ik graag wil delen..

kun je een paard ook zadelmak maken zonder zadel.. :P of maak je hem dan gewoon mak ;)

ik hoef hier btw geen serieuze reacties op hoor ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:05

Zadelmak is toch dat hij "het zadel kent" en inrijden de verdere versie ;)

Dus zadelmak is niet van toepassing als je zonder zadel rijdt... maar in principe wel handig als je denkt er ooit een zadel op te gaan leggen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:14

in mijn ogen is het zo

zadelmak, het zadel goed kennen
inrijden, rijden stap draf galop, sturen en stoppen
doorrijden, b proefje of verder ,,dus de basis er goed in hebben zitten

maar zou graag ook nog reactie hebben op me eerdere bericht.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:34

StalNollie schreef:
in mijn ogen is het zo

zadelmak, het zadel goed kennen
inrijden, rijden stap draf galop, sturen en stoppen
doorrijden, b proefje of verder ,,dus de basis er goed in hebben zitten

maar zou graag ook nog reactie hebben op me eerdere bericht.

Dorrijden en een B proefje willen rijden is voor mij toch wat anders... Als ik een paard doorrijd ben ik opzoek naar een gang waarbij ze goed in balans, ontspannen over de rug met een goede dragende gang en aanleuning lopen. Het van achter naar voren rijden. Dat vind ik belangrijker dan je richten op een B proefje en verder (in de B worden nl. regelmatig paarden getoond die dit nog niet kunnen). Pas als een paard dit beheerst behoort men zich in mijn ogen te gaan richten op wedstrijden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:01

dat is toch eigenlijk hetzelfde als wat ik bedoel alleen ik duid het aan op een B proefje, daar ben je toch ook met balans ontspanning aanleuning bezig,
dat mensen dit niet tonen wil niet zeggen dat dit niet hoort,

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:10

Ik ga de mijne inrijden met zadel maar zadel/ruitermak maken doe ik zowel met zadel als met barebackpad. Of ik nou op het zadel zit of BBP, ze reageert niet anders. Het gaat mij erom dat ze mee leert vertrouwen op haar rug of er nou wat tussen zit of niet. Ze moet accepteren dat er iemand op haar rug zit.
Het rijden ga ik wel met zadel doen want door de beugels kun je jezelf beter van positie veranderen (verlichte zit etc). Wat het weer draagzamer maakt voor het paard.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:43

xmarliez schreef:
Ik ga de mijne inrijden met zadel maar zadel/ruitermak maken doe ik zowel met zadel als met barebackpad. Of ik nou op het zadel zit of BBP, ze reageert niet anders. Het gaat mij erom dat ze mee leert vertrouwen op haar rug of er nou wat tussen zit of niet. Ze moet accepteren dat er iemand op haar rug zit.
Het rijden ga ik wel met zadel doen want door de beugels kun je jezelf beter van positie veranderen (verlichte zit etc). Wat het weer draagzamer maakt voor het paard.

oke, nu nog wachten in dit topic van mensen die weer gaan zeuren over de druk op de rug zonder zadel, mijn kont, benen is groter dan de kussens op de rug waar het zadel op rust ;) en nee ik ben geen super big Momma ;)

iedereen doet het op zijn eigen manier.. vind het een goede post..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:52

ik stop met discusieren, word er niet veel wijzer van, en vind het alles behalve een leuke en interessante discussie hoe het nu gaat :o

we zeuren namelijk niet, we discusieren. daarbij vraag je om feedback en die krijg je niet echt.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:08

vroeg je feedback aan mij? heb niets aan te merken op je posts, jou mening prima..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:12

nee gewoon het algemeen, het zou ook fijn zijn als er voor en nadelen goed uitgelegd worden en niet alleen maar van, de band met je paard wat dat is in mijn ogen onzin die heb je al vanaf de grond lijkt me en dat heeft niks ermee te maken of die nu sterker wrod als je erop zit,

maar wat zijn nou de echt voor en nadelen
ik zelf zou het zijn als nadeel dat men steeds minder goed rijd zonder zadel ivm zit, en dat dan in mijn ogen de rug van het paard geschaad word, en oke verkeerd zadel is hetzelfde maar in mijn ogen begin je niet met inrijden als je geen geschikt passend zadel hebt.

voordeel in mijn ogen is dat ik ze veel beter uit kan zitten mocht er iets gebeuren, het stomste is om van een paard af te vallen dat beleerd word (oke je komt er niet altijd onderuit, je hebt erbij die er alles aan doen om je eraf te krijgen)

maar dat zou ik graag van mensen willen horen/lezen dan worden we allemaal toch veel wijzer! dan alleen maar die band met dat paard of ik deed het zo en zo, en nu gaat het goed.

damesschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:25

Mijn persoonlijke mening is dat als je een paard gaat beleren, eerst het vertrouwen onder het zadel te krijgen. pas als je het vertrouwen onder het zadel hebt zou ik gaan beginnen met er eventjes op zonder zadel. met zadel is je zit veel stabieler, mocht je paard/pony toch nog een onverwachtse beweging maken, zit je stabieler en kan je makkelijker blijven zitten. gebeurd dit zonder zadel is de kans dat je er af glijd meerdere malen groter. Dit kan ook het vertrouwen van je paard weer een stukje minder maken. Waar ze dus weer angstig van kunnen gaan worden.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:43

Voor

- Je eigen balans wordt bevorderd, waar je ook profijt van hebt als je met zadel rijdt.
    - je voelt je paard veel beter aan, je zit rechtstreeks op de spieren, wat anders ook geld, jou paard voelt je gewichtshulpen ook veel beter
    - singels worden door paarden over het algemeen als vervelend ervaren, zeker als je net gaat beginnen.
    - mijn zit is er stukken beter van geworden, ik hoor ook wel eens een tegenovergesteld verhaal maar dit zal ook voor iedereen anders worden ervaren
    - zadels zijn extra last

tegens,

- je paard kan gaan bokken of vervelen, tja dan heb je geen beugels om op terug te vallen en zul je er sneller afliggen, wel ben ik van mening als de basis goed is, je paard respect heeft en vertrouwen heeft en iemand begeleid je paard de eerste keren door het te leiden het paard niet als een dolle tekeer zou gaan.

er zijn veel mensen die als tegenargument gebruiken dat je gewicht op een klein opp. komt te leunen en dit schadelijk is voor je paard. hier ben ik het echter absoluut niet mee eens,
je zadel rust op n.l. op de kussens en wrongen, dit opp. is bijna gelijk als het opp van je billen naar je knieen. vaak brengen zadels zoveel elende met zich mee

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:20

Mandy_NY schreef:
xmarliez schreef:

oke, nu nog wachten in dit topic van mensen die weer gaan zeuren over de druk op de rug zonder zadel, mijn kont, benen is groter dan de kussens op de rug waar het zadel op rust ;) en nee ik ben geen super big Momma ;)

iedereen doet het op zijn eigen manier.. vind het een goede post..

Dat is ook de reden waarom ik er nog niet veel op zit. Vanaf volgende maand ga ik mijn paard trainen aan de dubbele longe en vanuit daar bouwt ze al kracht in de spieren op wat weer meedraagt aan het beter dragen van mij, met of zonder zadel. Door mijn paard te trainen zonder ruitergewicht krijgen de spieren de kans uit te zetten en zoals ik al zei kracht op te bouwen. Na een aantal maanden ga ik haar pas dressuurmatig trainen omdat er dan al kracht is om mij te dragen. In de tussentijd doe ik de rug niet zo heel veel kwaad met 2 minuten erop zitten en verder niets zo'n 2/3 keer in de week dat is puur voor de acceptatie en gewenning.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:24

Ik ben nog steeds benieuwd hoe Aideen de hulpen aan haar paard geeft...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:24

damesschoen schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat als je een paard gaat beleren, eerst het vertrouwen onder het zadel te krijgen. pas als je het vertrouwen onder het zadel hebt zou ik gaan beginnen met er eventjes op zonder zadel. met zadel is je zit veel stabieler, mocht je paard/pony toch nog een onverwachtse beweging maken, zit je stabieler en kan je makkelijker blijven zitten. gebeurd dit zonder zadel is de kans dat je er af glijd meerdere malen groter. Dit kan ook het vertrouwen van je paard weer een stukje minder maken. Waar ze dus weer angstig van kunnen gaan worden.

Het heeft niets te maken met vertrouwen 'onder het zadel' maar met acceptatie van een mens op de rug. Vertrouwen in de persoon moet er al zijn anders moet je er niet eens op gaan zitten lijkt mij. Dus of je er nou net of zonder zadel op zit lijkt me hier niet van belang.
Door dat vertrouwen wat je al opgebouwd hebt naar je paard toe en een deskundig iemand erbij zul je niet snel in wegschiet situaties komen. Van te voren regel je namelijk op de grond alle zaakjes al goed. Schrik/obstakeltraining, leidoefeningen etc etc.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:25

Coentjuh schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd hoe Aideen de hulpen aan haar paard geeft...

haha ja, ze is er stil van geworden

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:31

Mandy_NY schreef:
Voor

- Je eigen balans wordt bevorderd, waar je ook profijt van hebt als je met zadel rijdt.
    - je voelt je paard veel beter aan, je zit rechtstreeks op de spieren, wat anders ook geld, jou paard voelt je gewichtshulpen ook veel beter
    - singels worden door paarden over het algemeen als vervelend ervaren, zeker als je net gaat beginnen.
    - mijn zit is er stukken beter van geworden, ik hoor ook wel eens een tegenovergesteld verhaal maar dit zal ook voor iedereen anders worden ervaren
    - zadels zijn extra last

tegens,

- je paard kan gaan bokken of vervelen, tja dan heb je geen beugels om op terug te vallen en zul je er sneller afliggen, wel ben ik van mening als de basis goed is, je paard respect heeft en vertrouwen heeft en iemand begeleid je paard de eerste keren door het te leiden het paard niet als een dolle tekeer zou gaan.

er zijn veel mensen die als tegenargument gebruiken dat je gewicht op een klein opp. komt te leunen en dit schadelijk is voor je paard. hier ben ik het echter absoluut niet mee eens,
je zadel rust op n.l. op de kussens en wrongen, dit opp. is bijna gelijk als het opp van je billen naar je knieen. vaak brengen zadels zoveel elende met zich mee

De 'voors' moet je leren op een gevorderd en bespierd paard. Je gaat niet op een onbeleerd paard zitten zonder een goede stabiele en onafhankelijke zit en al helemaal niet zonder zadel. Dit oefen je ook niet op een onbeleerd paard want de eerste maanden moet je nog aan het paard werken, die is namelijk aan het leren en natuurlijk leer je beide maar wat betreft je zit moet die al redelijk in orde zijn. Mede voor de miscommunicatie waar een slechte zit voor kan zorgen.
Singels moeten ver van te voren (bij het zadelmak proces) al in orde zijn. Er is een verschil tussen zadelmak, ruitermak en inrijden. Zadelmak, daar begint de basis van het inrijden en daarom moet het gevoel van de singel al ruim bevestigd zijn voordat je er op gaat zitten.
Een goed zadel is geen extra last voor een paard. Die paar kg meer kijkt een paard niet van op, van een slecht passend zadel wel.

Daarnaast ben ik trouwens van mening dat je niet zonder zadel moet rijden op een onbespiert paard maar met een BBP als je het gevoel wil krijgen dat je zonder zadel rijdt. Een BBP geeft toch extra steun en drukverdeling.

Waar de fout bij het zadelmak- ruitermaken maken en het inrijden ligt is toch de basis, en die begint op de grond. Wederzijds respect, communicatie, leiderschap en vertrouwen. Als dat op de grond al goed zit zal het paard niet snel wegschrikken of gekke dingen uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:32

[RIJ-ITP] [***] voor het eerst echt aan het werk
Zo ben ik ook begonnen. alleen een halster. we hebben geprbeert er met zadel op te gaan toen die zadel mak was, maar hij vond het helemaal niks.

toen ben ik gewoon met halster hem leren stil staan bij het krukje, toen dat ik op het krukje kon staan. dan dat ik kon hangen, dan dat ik kon zitten, dan dat ie kon stappen.
ondertussen longeren en met langen lijnen, zodat hij te sturen was en het tempo te regelen was.
daarna gewoon teugels aan het halster gemaakt en rustig aan begonnen. met stappen en sturen toen draven. toen hebben we een bitloos hoofdstel gekocht en zijn daar verder mee gegaan. (het bit vind ie niks)

galoperen ging ook, en buiten een stukje ook. maar toen het tijd was om de galop te verbeteren, wat meer naar buiten te gaan hebben we er weer een zadel op gelegd. hij vond het helemaal niet erg, en nu kunnen we ook gewoon met zadel rijden!

Tis een heerlijk paard!

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:48

xmarliez schreef:
Mandy_NY schreef:
Voor

- zadels zijn extra last

tegens,

De 'voors' moet je leren op een gevorderd en bespierd paard. Je gaat niet op een onbeleerd paard zitten zonder een goede stabiele en onafhankelijke zit en al helemaal niet zonder zadel. Dit oefen je ook niet op een onbeleerd paard want de eerste maanden moet je nog aan het paard werken, die is namelijk aan het leren en natuurlijk leer je beide maar wat betreft je zit moet die al redelijk in orde zijn. Mede voor de miscommunicatie waar een slechte zit voor kan zorgen.
Singels moeten ver van te voren (bij het zadelmak proces) al in orde zijn. Er is een verschil tussen zadelmak, ruitermak en inrijden. Zadelmak, daar begint de basis van het inrijden en daarom moet het gevoel van de singel al ruim bevestigd zijn voordat je er op gaat zitten.
Een goed zadel is geen extra last voor een paard. Die paar kg meer kijkt een paard niet van op, van een slecht passend zadel wel.

Daarnaast ben ik trouwens van mening dat je niet zonder zadel moet rijden op een onbespiert paard maar met een BBP als je het gevoel wil krijgen dat je zonder zadel rijdt. Een BBP geeft toch extra steun en drukverdeling.

Waar de fout bij het zadelmak- ruitermaken maken en het inrijden ligt is toch de basis, en die begint op de grond. Wederzijds respect, communicatie, leiderschap en vertrouwen. Als dat op de grond al goed zit zal het paard niet snel wegschrikken of gekke dingen uithalen.

ik geef je gelijk in je laatste paragraaf over de basis, +:)+ en dat is ook precies de manier hoe ik het zelf aanpak met onze jongste en zelf zou ik er ook niet voor kiezen om zonder zadel mijn paard te beleren, ik beleer haar met mijn boomloze zadel. mijn argumenten zijn overigens gebaseert op de algemene gedachte van het bareback rijden.
ik zie ook die extra kilo's als last maar dat is een discussie over wat veel of weinig is..

mensen moeten zoiezo datgene doen met het inrijden waar ze zichzelf prettig bij voelen, hoe relaxed jij erop zit is ook een bepalende factor voor het staan of vallen qua inrijden.