Je hebt niets aan die neus er meer uit als er geen losgelatenheid is.
Anoniem
Geplaatst: 07-03-11 17:31
Vudress schreef:
Je hebt niets aan die neus er meer uit als er geen losgelatenheid is.
Nee, maar je krijgt wel meer kans op losgelatenheid als de neus eruit is. Het paard houdt duidelijk vast in zijn kaak/nek, als je hem er meer uit rijdt is het logisch dat hij ook losser wordt.
wat een leuk paard zeg! een halfbroer van de mijnes. ze lijken ook nog wel op elkaar. het te diep komen heeft mijn paard ook een beetje last van. maar dit kwam voort uit traagheid. nu hij vlugger is gaat het stukken beter. als hij zover achter de loodlijn komt is de hele verbinding weg. zo kun je het paard niet meer van achter naar voor rijden. door veel te schakelen en schijnovergangen te maken willen ze ook nog wel eens de neus eruit brengen. veel succes in ieder geval met je leuke paard!!!
Ten éérste wat een ontzettend stoer paard heb je onder je kont zeg!
Maar op de foto's ziet het er naar uit, dat hij erg strak in zijn lijf loopt, probeer hem meer los te hebben, en dat zijn neusje meer gaat zakken.. Succes ermee
Miszy
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-11 12:37
Dankje wel voor de leuke reacties,. hij wil indderdaad niet goed door zijn lijf lopen daardoor laat hij niet makkelijk los en dat zorgt voor aanleunings problemen.
Wat een fijn dier zeg! Ik vind de tekening met tig lijntjes zelf ook wat overdreven. Je paard wat ronder en lager rijden en goed die rug laten gebruiken en loslaten, juist top. Ik zie ze in training liever zo dan elke keer voor de loodlijn.
soms loopt je paardje achter de loodlijn, maar ik vind het niet een lelijk beeld, misschien kun je dit oplossen door je handen wat hoger te leggen? Geweldige combinatie, succes!
@Ilseee13: Jah dat zou kunnen, ik doe het meestal wel als ik ga doorzitten en dan heb ik mijn handen ook meteen stiller maar met het licht rijden wordt het ook steeds beter,. maar indd ik heb mijn handen iets te dicht bij het zadel. bedankt voor de tip;)
oh god jongens aub, die neus eruit rijden kan ook een totaal tegenovergesteld effect hebben hoor. elk paard is anders! zo kan rond en diep ook een slecht effect hebben. dat hangt volledig af van het paard.
zo rijdt ik een paard die pas volledig loslaat als ik ze diep rijd. haar lichaamsgebruik verandert volledig dan. zo is haar hals laag en volledig ontspannen,is ze zéér nageeflijk, gebruikt ze goed haar rug, en plaatst ze mooi haar achterhand onder. elke pas maakt ze volledig af. MAAR ze loopt met haar hoofd ver achter de loodlijn.
rijdt ik haar "zoals het hoort" mooi aan de loodlijn en met een goede halshouding, is ze absoluut niet nageeflijk, dan drukt ze haar rug weg en komt die achterhand niet mooi meer onder. en dat is natuurlijk het laatste wat ik wil. ze kan gewoon niet ontspannen in die houding die iedereen zo fantastisch vindt. natuurlijk werk ik daar naartoe, maar dan moet ik beginnen bij een houding waar ze WEL kan wat ik wil =)
het is een drachige merrie, dus ik geef véél meer om haar ruggebruik dan om haar hoofdhouding
wat ik wil zeggen is dat elk paard anders is en op andere dingen verschillend reageert. aan de ruiter om uit te zoeken wat het beste is voor het paard en zijn/haar lichaam. sommige paarden kunnen bepaalde dingen moeilijk combineren, stel prioriteiten, wat vindt je belangrijkst? dat het hoofd aan de loodlijn is of dat je paard ontspannen is? (dit is een simpel voorbeeldje hoor) en natuurlijk wil je je paard het juiste aanleren, en om iets aan te leren moet je beginnen bij hetgeen waar je paard zich het best bij voelt en daarop verder bouwen.
kijk waar je paard zich goed bij voelt, en leer waarop die goed reageert en doet wat jij wil. dan kom je al een heel eind.
daarom vind ik dat het advies van deze bokkers (wat echt wel goed bedoeld is!) hélemaal verkeerd kan uitdraaien, juist omdat zij niet weten hoe je paard is, wat die goed kan en wat niet, waar hij goed op reageert en waarop niet,...