Hoe paard geruststellen als het schrikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:12

Zo herkenbaar hoe effectief dat werkt.. en leuke voorbeelden, Boshuisje!
Denk alleen niet dat de teugels helemaal losgooien altijd even verstandig is ;)[/quote]

Nee, helemaal losgooien natuurlijk niet... dat is niet verstandig maar ik bedoelde eigenlijk het laten hangen van de teugels in een hand.

Ik kijk ook graag naar westernruiters die ik vaak tegenkom in het bos... en dan die onspanning wat ervanaf druipt tussen ruiter en paard en het laten hangen van de teugels... helemaal onder controle op zit en beenhulpen, geweldig.
Tuurlijk zullen er ook wel westernpaardjes zijn die schrikken van een bepaalde situatie maar eigenlijk heb ik die nog
nooit gezien. Misschien dat westernruiters over het algemeen al meer zelfvertrouwen hebben.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:25

Dat laatste geloof ik niet zo.. maar dat is een andere discussie :-)

(Dacht idd dat je bedoelde dat je de teugels helemaal losgooide, boshuisje..)

twinducklin

Re: Hoe paard geruststellen als het schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:48

Elk paard vraagt wel om een andere benadering vind ik. Ik zelf heb twee paarden met allebei een ander karakter. De een is heel snel nerveus en dan moeilijk gerust te stellen, het beste bij haar is negeren en gewoon verder gaan. Wanneer ik erop zit werk ik ook het liefst met losse teugel, wilt ze me ergens niet langs van voren krijgt ze losse teugel ( vrije weg naar het ding wat ze eng vind ), wilt ze omdraaien of opzij springen wordt ze daar wel op geblokkeerd zo ver als mogelijk. Verder gebruik ik me stem hulp, als ik voel dat het aanstellerij is verhef ik me stem en zeg DOORLOPEN meestal is dat genoeg, vind ze het echt heel eng blijf ik gewoon tegen haar praten maakt niet uit waarover al is het over het weer of hoe ik de was gesorteerd heb, zo blijf ik zelf rustig en daardoor wordt zij ook weer rustig.

Het andere paard heb ik vanaf 4 weken oud, daardoor vertrouwt hij me sowieso al meer als ik zeg dat het goed is. Bovendien heb ik vanaf veulen af aan geleerd te gaan kijken bij iets wat eng is en heeft hij al heel veel gezien ondanks dat hij pas 3,5jaar is. Bij hem hoef ik maar te zeggen, het is goed kerel of kom maar we gaan kijken en dan is het voor hem goed. Hij is nog jong en daardoor onder het zadel vind hij het weleens spannend en wil dan ook wel weigeren er langs te gaan of om te draaien, maargoed hij zal een keer of 20 onder het zadel zijn geweest en gaat al vanaf de 8ste keer onder het zadel zowel alleen als met een ander paard mee naar buiten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:01

Twinducklin, dat scheelt veel he.. als je al lekker met je paard bezig en samen op ontdekking bent geweest voordat je begint aan het zadelmak maken. De band en het vertrouwen in moeilijke situaties, daar heb je vervolgens tijdens het beleren onder het zadel zoveel profijt van.. want alles gaat dan idd een stukje sneller en eenvoudiger met ontspanning en vanuit vertrouwen.