Alternatieve galophulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:43

Dus hij heeft ruimte aan de voorkant nodig om aan te galopperen? Ponyclubtheorie!

griebels

Re: Alternatieve galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:45

Ik krijg les van een Intermediar ruiter en die leert mij juist om geen ruimte te geven. Als je ze ruimte geeft gaan ze van voren aanspringen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:47

maar het is natuurlijk een heel andere beenzetting als in draf wat misschien ook een verandering in het lijf kan geven?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:49

verzameling is verzameling...
Ik rijd mijn paard trouwens niet in de oprichting maar lager in de ontspanning dus daar kan ook nog het evt verschil inzitten :?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:54

Vudress schreef:
jorretje schreef:
Vaak is het genoeg om aan de galop te denken (dan ga je toch onbewust anders zitten) en je hand wat toe te staan ;)

Bij een oud bijrijdpaardje stond ik toe en zei 'toe maar' verder niets.

Hand toestaan? Dus elke keer als jij je hand toestaat galoppeert je paard aan of gaat hij harder? :=

Galophulp is buitenbeen naar achter en een keer aantikken met been. Alle varianten daarop zijn overbodig, maken het verwarrend en geven verder in de africhting problemen bij het aanleren van andere oefeningen. Uitgezonderd stemhulpen, maar die gebruik je als het goed is enkel bij aanleren van aanspringen.

Natuurlijk gaat het paard niet harder lopen wanneer je wat toestaat met de hand. Wanneer je wil dat hij harder gaat lopen of een overgang maakt geef je been en/of een stemhulp. Maar goed, zo kortzichtig ben jij denk ik niet.

Alhoewel... als ik lees dat er maar 1 manier is om aan te galopperen krijg ik toch wel een beetje jeuk. Er is nooit ergens maar 1 manier voor behalve voor je pincode intoetsen ;)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:54

Ik geef inderdaad ook niet mee in mijn hand tijdens aanspringen. Paard dient bij elkaar gehouden aan te springen zonder langer te worden in zijn lijf, dat wilt zeggen de halszetting hoeft niet te veranderen, wanneer er vanuit de achterhand wordt aangesprongen hoef je dan ook niet toe te geven omdat je paard geen extra spanning op het bit opbouwt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:56

Paard hoort bij het aanspringen sowieso geen spanning op het bit op te bouwen. Maar niemand die mij wijsmaakt dat je zonder contact niet verzameld weg kunt galopperen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:57

Professor schreef:
Anya schreef:
Nee westernruiters geven het aan met de zit. Het buitenbeen zet alleen de achterhand miniem naar binnen.

Helaas maar die geven de galop aan met het buitenbeen.

vraagt zich dan toch af wat westernruiters dan doen in de zijgangen of als ze de heup willen plaatsen....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:03

SanderD schreef:
Ik geef inderdaad ook niet mee in mijn hand tijdens aanspringen. Paard dient bij elkaar gehouden aan te springen zonder langer te worden in zijn lijf, dat wilt zeggen de halszetting hoeft niet te veranderen, wanneer er vanuit de achterhand wordt aangesprongen hoef je dan ook niet toe te geven omdat je paard geen extra spanning op het bit opbouwt.

Dit is wat ik bedoel. Als ik toesta met mijn hand, neemt mijn pony toch echt mijn hand aan en doet zijn neus er wat meer uit, wat niet de bedoeling is. Ik zou niet weten waarom je zou toe moeten staan met je hand.. Je springt inderdaad aan vanuit de achterhand dus waarom toestaan met ja hand? Beetje onnodig..

Tuurlijk raak ik mijn verzameling niet kwijt als ik toe sta met mijn hand, even goed lezen. Om zo verzameld mogelijk aan te galoperen hoef je je hand niet toe te staan, waarom zou je dit dan wel doen? Alleen maar onduidelijkheid en als jij je hand toestaat en je paard blijft in precies dezelfde houding lopen, is er toch echt iets niet goed naar mijn mening. Tuurlijk is het normaal dat als je loslaat, je paard op dezelfde manier blijft lopen, maar als je echt toestaat met je hand, hoort je paard je hand te volgen in zijn hele lijf, anders hoef je het ook niet te doen, toch?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:23

Maar als je met de hand toestaat om aan te springen in galop, hoe doe je dat dan als je met lang teugeltje rijd en dan overgang naar galop wilt maken ?
Normaal rijd ik engels/dressuur, maar doe ook wel eens aan soort freeweelen en rij dan teugels met de gesp in de hand en dus vanuit gehele ontspanning van vooruit.
Rij mijn paard dus voornamelijk op zit/beenhulp (of tenmisnte daar streef ik zoveel mogelijk naar).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:31

KingMarco schreef:
Maar als je met de hand toestaat om aan te springen in galop, hoe doe je dat dan als je met lang teugeltje rijd en dan overgang naar galop wilt maken ?
Normaal rijd ik engels/dressuur, maar doe ook wel eens aan soort freeweelen en rij dan teugels met de gesp in de hand en dus vanuit gehele ontspanning van vooruit.
Rij mijn paard dus voornamelijk op zit/beenhulp (of tenmisnte daar streef ik zoveel mogelijk naar).

Daarom, ben het met je eens :)

Daarnaast ligt het ook maar net aan het niveau van opleiding en van waar je met je paard mee bezig bent. Kijk, mijn paard had een gigantische onderhals toen ik hem kocht, had 4 jaar op 2 benen en z'n mond rondgehobbeld. Dus het is zeg maar even prioriteit dat hij op eigen benen galoppeert (en draaft, en stapt ;) ) zonder meteen op het bit te pleuren. Eerst op eigen benen, dan verzameling. Of vergis ik me?

En voor een ander is dat weer anders. En dat is juist het leuke aan dit topic: er zijn veel verschillende manieren om een paard aan te galopperen. En hoe je dat doet ligt maar net aan wat je ligt, wat je logisch vindt en wat handig is voor de combinatie.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:37

SanderD schreef:

Dus toch ;)

ellen_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:39

Bij het paard van m'n vriendin werkt aandrijven helemaal niet..
En het is trouwens ook MIJN paaard <3
Maaar dan gaat ie bokken :j
Gekkerd, maarja het is een draver.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:40

Leren.. ik heb een exrenpaard, die kan ook dressuur hoor...

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:42

Die van mij is ook een draver en kan prima galoperen, ook aan de lange teugel en ook dan blijft ie bij me.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:42

ik trek ze aan hun oor

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 22:47

Das ook een mogelijkheid!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:45

Ellen_ollie: jouw paardje komt gewoon tegen je been in denk ik... Net als mijn manegepaard bij het aanspringen. Maar dat kun je verbeteren hoor, is mij ook al deels gelukt :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:14

ik heb meerdere manieren om aan te galopperen, welke ik gebruik ligt aan de galop die ik wil hebben.

super verzamelde en trage galop hoef ik het alleen maar te denken.
normale arbeidgalop zit en gewoon benen aan mijn paard houden.
en voor strand-scheur galop handen naar voren en stemhulp (ga maar of een kusje) (en dat terwijl ik me goed vast hou omdat hij dan als een speer van start gaat :D <3 )

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:21

Met Parelli heb ik geleerd om met de buiten de hand naar achteren te leggen op de bil, met binnenhand en bovenlichaam te gaan galoperen.
Dus tijdens draf gaan galoperen met je bovenlijf. 1 x gedaan, sindsdien snapte ze het direct en begon te galoperen.
Daarna ga je alleen nog maar in die houding zitten en snappen ze de link al. Als fase 2 dan evt. toch gaan bewegen met lijf, fase 3 een klapje met je hand op de bil (buitenhand)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:29

cybrdynk schreef:
Met Parelli heb ik geleerd om met de buiten de hand naar achteren te leggen op de bil, met binnenhand en bovenlichaam te gaan galoperen.
Dus tijdens draf gaan galoperen met je bovenlijf. 1 x gedaan, sindsdien snapte ze het direct en begon te galoperen.
Daarna ga je alleen nog maar in die houding zitten en snappen ze de link al. Als fase 2 dan evt. toch gaan bewegen met lijf, fase 3 een klapje met je hand op de bil (buitenhand)

dit is puur een "grove" uitvoering van paard aan laten galopperen door je zit.
door je buiten hand naar zijn kont te brengen verdraai je hiermee je heup zodat je binnenheup naar voren wordt geduwt en je dat je al gaat galopperen met je bovenlichaam is alleen een extra.

lijkt me wel onhandig om aan te galopperen door een klopje op zijn billen te moeten geven. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:04

Professor schreef:
Anya schreef:
Nee westernruiters geven het aan met de zit. Het buitenbeen zet alleen de achterhand miniem naar binnen.

Helaas maar die geven de galop aan met het buitenbeen.

Nope, aangalopperen op het buitenbeen is geen wet, ook niet bij westernrijden.
Voorschriften over hoe te rijden door de KNHS lijken me lachwekkend, ik stel voor er een WC-scheurkalenderop zacht papier van te maken voor volgend jaar. Elke dag een lachwekkende tip waar je nog je kont mee af kunt vegen ook, ideaal!

Als je op mijn paarden met buitenbeen aan wilt galopperen krijg je een keurige twotrack (travers) maar geen galop. Ik galoppeer in eerste instantie aan op binnenbeen (buitenbeen iets naar achteren) en in combinatie met een kusgeluidje maar verfijn dat richting aangalopperen op zitbeenknobbel en nog ietsjes binnenbeen voor het vragen van de juiste buiging.

Het maakt geen barst uit of je dressuurrijdt, westernrijdt, springt of boshobbelt. Als je maar consequent bent met je hulp.
Ook bij spring- en dressuurruiters zie je verschillen tussen of ze op binnenbeen of buitenbeen aangalopperen en ook daar zie ik een enkeling die op zitbeenknobbeltje aangaloppeert.
Op stem (kusgeluidje) komt vooral in de westernsport veel voor.

Ik heb ook wel eens een paard aangereden voor iemand met erg weinig kracht in de benen. Kwestie van samen kijken wat voor die ruiter te doen was en handig/logisch was, en stomweg dat knopje erop bouwen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:48

hestejente schreef:
Alhoewel... als ik lees dat er maar 1 manier is om aan te galopperen krijg ik toch wel een beetje jeuk. Er is nooit ergens maar 1 manier voor behalve voor je pincode intoetsen ;)

Er zijn al heel veel generaties voor ons geweest die paarden hebben afgericht. Natuurlijk kun je een paard aanleren om aan te galopperen door Pietje Bel te roepen terwijl je aan zijn staart trekt. Het is alleen niet handig om dat te doen omdat je in de proef geen stemhulp mag gebruiken en je er niet zo functioneel opzit als je aan zijn staart trekt.

Natuurlijk kun je het wiel opnieuw uitvinden, maar ik geloof niet je daar op dit basale niveau beter van gaat rijden.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:03

Maar het maakt dus voor sommige mensen niet uit dat je niet je lichaam zo vormt dat het paard onder je makkelijk kan aanspringen. Want met een stemhulp verplaats je geen enkel lichaamsdeel.

Stel ik leidt mijn eigen paard op, heb geen wedstrijdambitie in wat voor discipline dan ook. Dan maakt het dus niks uit dat ik hem/haar leer aanspringen op een stemhulp...

Vind het leuk om al jullie ervaringen te lezen, ook al wordt er flink gediscussieerd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:27

Vudress schreef:
hestejente schreef:

Er zijn al heel veel generaties voor ons geweest die paarden hebben afgericht. Natuurlijk kun je een paard aanleren om aan te galopperen door Pietje Bel te roepen terwijl je aan zijn staart trekt. Het is alleen niet handig om dat te doen omdat je in de proef geen stemhulp mag gebruiken en je er niet zo functioneel opzit als je aan zijn staart trekt.

Natuurlijk kun je het wiel opnieuw uitvinden, maar ik geloof niet je daar op dit basale niveau beter van gaat rijden.

Maar misschien wel interessant om datgene wat opgeschreven staat eens goed na te lopen en te kijken of het ook echt wel zo is. Lees 10 boeken van 10 schrijvers en je hebt 10 verschillende manieren van rijden die allemaal voor de schrijver werken, maar en waarschijnlijk komt hetgene wat ze doen ook allemaal ophetzelfde neer, maar hoe komt het dat die omschrijvingen zo verschillen? Een deel heeft met vertalen etc te maken, maar denk dat ook een deel toe te schrijven is aan gevoel. De een heeft het gevoel dat zijn been naar achter gaat terwijl de ander het gevoel heeft dat zijn heup naar voor gaat, beide is correct want dat kan idd zo voelen, maar wat doe je nu echt.

Vind trouwens wel dat er maar 1 manier de juiste is, namelijk die manier die het paard het best tot zijn recht laat komen in het gevraagde. Het paard als individu met zijn sterke en zwakke punten en eigen identieke karakter.