overgestapt naar western maar toch weer terug naar Engels???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: overgestapt naar western maar toch weer terug naar Engels???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:25

kun je t zadel niet terug brengen naar Arthur?? en je geld terug eisnen omdat hij je een reiner heeft verkocht die nu, op dit moment van jouw trainingsniveau met Nando en jouw lichamelijke gesteldheid niet bij je past.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:28

In principe kan engels rijden op een westernzadel sowieso niet. Roept men altijd dat dat wel kan maar als je je gaat verdiepen in rijstlijlen en de bouw van zadels die daar bij horen (check daarvoor eens het topic van 'niet-engelse zadels, staat veel nuttige info!) dan weet je dat dat - als je't goed wilt doen - niet kan.
'Western' is een 'a la brida' rijstijl en het zadel is gemaakt voor die rijstlijl, het zwaartepunt ligt zo dat je zo kunt rijden. Dressuur ('engels') is een voorwaardse rijslijl waarvoor een voorwaarts gebouwd zadel nodig is met 't zwaartepunt ergens anders dan bij a la brida nodig is... Dat valt niet te combineren. engels op een westernzadel kan niet maar western op een engels zadel ook niet. Sure... je kunt je paard neckrein leren in een engels zadel, maar daarmee rijd je nog geen 'western'. Als je de stijl die je wilt rijden op de juiste manier wilt rijden, compleet met de juiste houding, zit en invloeden van die zit, dan hoort daar een bijpassend zadel bij, wil je geen 'mixed messages' overbrengen aan je paard...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:24

Als ik de foto's zie vind ik dat je in beide takken aan hetzelfde moet werken, voorwaarts op ze eigen benen en ontspannen en daarbij een beetje aan je eigen houding werken.

Dan maakt het niet uit welke tak je ridj dat is de basis.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:49

Western zadel, engels zadel, welke techniek ook: je basis is hetzelfde. Paar dressuurlessen nemen? Onder welk zadel dan ook.

migo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:42

Jammer dat je nog niet hebt gevonden wat je zoekt in het rijden....engels of western...
Maar geef Nando wel de tijd om ff te wennen aan een nieuwe stijl van rijden, jezelf verandert snel...hij heeft misschien wel wat meer tijd nodig......blijf je wel daar staan?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 27-02-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd vanwege privacy-redenen

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:26

migo schreef:
Jammer dat je nog niet hebt gevonden wat je zoekt in het rijden....engels of western...
Maar geef Nando wel de tijd om ff te wennen aan een nieuwe stijl van rijden, jezelf verandert snel...hij heeft misschien wel wat meer tijd nodig......blijf je wel bij *knip* staan?

Natuurlijk blijf ik bij *knip* staan, we hebben het super naar ons zin en het is super de luxe, en nando heeft eindelijk een weidemaatje waar hij heel de dag druk mee aan t spelen is.
Laatst bijgewerkt door Leo op 28-02-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam ook hier weggehaald

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:55

@TS, Mijn Wodan heeft zelfs geen ruimte voor een normale 17'' haha en ik heb maat 42 dus echt die maat 18'' nodig.
Ik heb nu na jaren zoeken eindelijk ( hopen we ;) ) een passend zadel gevonden, een Massimo dressuur II 18''!
Super kort zadeltje, en lag prima, en je kan zelfs speciale korte kussens krijgen maar aangezien deze al kort genoeg was hoefde dat niet ;) bij Wodan!

Ik heb een beetje een vergelijkbare ervaring gehad met Arthur.....jammer.
Ik zou dus gewoon alle mikmak die je hebt verkopen en eventueel kijken voor een goed passend Massimo zadel, die kun je in breedte nog wijder maken en gezien Nando's leeftijd wel handig.
verder kun je ook met een dressuurzadel western blijven rijden, zo kun je uitvogelen hoe en wat en als je dan echt besluit toch western te willen koop je je een goed westernzadel als hij is uitgegroeid!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:58

Loes'sCorner schreef:
@TS, Mijn Wodan heeft zelfs geen ruimte voor een normale 17'' haha en ik heb maat 42 dus echt die maat 18'' nodig.
Ik heb nu na jaren zoeken eindelijk ( hopen we ;) ) een passend zadel gevonden, een Massimo dressuur II 18''!
Super kort zadeltje, en lag prima, en je kan zelfs speciale korte kussens krijgen maar aangezien deze al kort genoeg was hoefde dat niet ;) bij Wodan!

Ik heb een beetje een vergelijkbare ervaring gehad met Arthur.....jammer.
Ik zou dus gewoon alle mikmak die je hebt verkopen en eventueel kijken voor een goed passend Massimo zadel, die kun je in breedte nog wijder maken en gezien Nando's leeftijd wel handig.
verder kun je ook met een dressuurzadel western blijven rijden, zo kun je uitvogelen hoe en wat en als je dan echt besluit toch western te willen koop je je een goed westernzadel als hij is uitgegroeid!

hoi, ja idd, das dus ook waar ik mee zit, zondag komt er een zadelpasser met Massimo zadels en andere zadels, mijn eigen dressuurzadel en mijn vz zadel wil hij wel inruilen maar ik moet dan eerst ff afwachten wat hij daarvoor terug geeft. Als dat genoeg is ga ik voor een Massimo denk ik, ik hoor er zoveel goede verhalen over. Heb Arthur gebeld maar die neemt mijn zadel dus niet terug :(

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:20

@TS,dat met Arthur was ik wel al bang voor......meer zeg ik er online niet over ;)

Laat wel een goede passer komen, wie laat je komen?
Mag ook in een privebericht!

Succes alvast!

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:23

ik zou gewoon gaan rijden wat bij jou het prettigst lijkt
mij is namelijk aangeraden om eerst dressuur te gaan rijden omdat ze dan inderdaad de stappen wat gecontroleerder afmaken en omdat een net beleerd paard het heel meolijk vind om op eigen benen te lopen is het misschien wel beter om dressuur terijden van dan heb je dus meer contact op de teugels en dat ziet je paard als een soort van leuning.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:41

hgklady schreef:
ik zou gewoon gaan rijden wat bij jou het prettigst lijkt
mij is namelijk aangeraden om eerst dressuur te gaan rijden omdat ze dan inderdaad de stappen wat gecontroleerder afmaken en omdat een net beleerd paard het heel meolijk vind om op eigen benen te lopen is het misschien wel beter om dressuur terijden van dan heb je dus meer contact op de teugels en dat ziet je paard als een soort van leuning.

ja dat klopt helemaal, zo voel ik het dus ook en heb dus idd besloten voor de dressuurkant te kiezen met Nando.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:49

Apart want ook bij de basis van western heb je contact met de mond en moet een paard correct lopen!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:12

Bij het western rijden ben jezelf en je haflinger veel ontspannender.
Bij dressuur ben jij en je haflinger veel gespannener.
Ook heb je veel druk op de teugels staan, een beetje teveel als het aan mij ligt.
Probeer nageeflijk te rijden :j

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:16

meissielief schreef:
Apart want ook bij de basis van western heb je contact met de mond en moet een paard correct lopen!

dat was ook mijn gedachten. Ik denk dat het vooral mis gaat bij de manier waarop je westernlessen hebt gehad.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:15

lastig schreef:
meissielief schreef:

dat was ook mijn gedachten. Ik denk dat het vooral mis gaat bij de manier waarop je westernlessen hebt gehad.

Nee hoor, mijn gevoel ligt gewoon meer bij engels.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:17

Janine001 schreef:
Ook heb je veel druk op de teugels staan, een beetje teveel als het aan mij ligt.

Misschien dat het er op de foto\s net zo even uitziet maar als iemand met een losse en zachte hand rijd dan ben ik het wel, ik heb maar nauwelijks contact met zijn mond en vergeet niet dat op deze foto's Nando net onder het zadel is en op de western foto's zijn we 4 maanden verder dus natuurlijk oog ik dan veel ontspannender.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:28

is Nando het eerste paard waar je western mee rijd? Wellicht zou het eens prettig voor jezelf zijn als je eens een goed opgeleid westernpaard kan voelen, misschien zelfs er op kan lessen (weet ook niet wat je budget is hoor)?
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om een paard western te leren, als je er zelf nog geen kennis van hebt. Combineer dat met een slechte instructeur, wat ik van de mensen hier begrijp en een slecht zadel en het lijkt allemaal een beetje problematisch... Als je door wilt zetten zou ik eens investeren in een ander zadel, goede les met Nando en een paar goede lessen op een westernpaard (mits je nog niet bekend bent met western natuurlijk).
Ik begrijp dat je al langer kan rijden ,maar western is natuurlijk wel heel wat anders als engels..

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:30

Sjemira schreef:
Janine001 schreef:

Misschien dat het er op de foto\s net zo even uitziet maar als iemand met een losse en zachte hand rijd dan ben ik het wel, ik heb maar nauwelijks contact met zijn mond en vergeet niet dat op deze foto's Nando net onder het zadel is en op de western foto's zijn we 4 maanden verder dus natuurlijk oog ik dan veel ontspannender.

Sorry had ik over heen gelezen :o

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:34

secricible schreef:
is Nando het eerste paard waar je western mee rijd? Wellicht zou het eens prettig voor jezelf zijn als je eens een goed opgeleid westernpaard kan voelen, misschien zelfs er op kan lessen (weet ook niet wat je budget is hoor)?
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om een paard western te leren, als je er zelf nog geen kennis van hebt. Combineer dat met een slechte instructeur, wat ik van de mensen hier begrijp en een slecht zadel en het lijkt allemaal een beetje problematisch... Als je door wilt zetten zou ik eens investeren in een ander zadel, goede les met Nando en een paar goede lessen op een westernpaard (mits je nog niet bekend bent met western natuurlijk).
Ik begrijp dat je al langer kan rijden ,maar western is natuurlijk wel heel wat anders als engels..

Ten eerst wil ik hier aan iedereen kwijt dat het niks te maken heeft met de manier van lesgeven maar met mijn gevoel, en zoals ik al eerder zei: ik ben een beginnende westernruiter aan wie een verkeerd zadel is verkocht, vandaar mijn rugpijn. Ik heb dan ook besloten om verder te gaan met engels en niet met western, en ik wil ook niet meer op een ander westernpaard lessen. Mijn besluit is genomen en ga lekker met Nando engels rijden dat gaat ons beiden beter af ;) .

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:37

Sjemira schreef:
Janine001 schreef:

Hihi maakt niet uit hoor Janine :)

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:46

ziet er alle 2 wel leuk uit!

maar als het met engels beter gaat zou ik dat gaan doen!

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:49

Ik vind je haf bij beide rijstijlen gespannen lopen. Misschien kun je eerst wat meer met grondwerk doen, zodat hij wat meer leert ontspannen (ook in de rug). Het is wel een heel leuk beestje <3

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 12:05

geslaagd voor een ander dressuurzadel wat beter past op Nando en beter bij mijn lichaam past. Het is een spalding geworden, geen nieuwe maar wel zgan. We gaan lekker 1x per week lessen en hopen dat mijn zit (omdat die nu echt slecht is door verkeerde zadels) weer beter gaat worden. Verder ga ik met Nando weer verder met het grondwerk en natuurlijk de buitenritjes.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:48

Sjemira schreef:
lastig schreef:

Nee hoor, mijn gevoel ligt gewoon meer bij engels.[/quote]

Hiermee bedoelde ik dat ik het raar vind dat je over losse teugels enzo praat, terwijl dat voor later in de opleiding van je paardje is. Maar maakt verder niet uit. Iedereen geeft weer anders les natuurlijk..
Jij hebt zoals ik hieronder lees een keuze gemaakt voor engels. Hoop niet dat je ondertussen al je spullen hebt verkocht ;) . En dan komt het allemaal wel goed met jullie. Zeker in combinatie met lessen, en aandacht aan je zit!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:05

Dank je, heb alleen een nieuw zadel moeten aanschaffen, mijn huidige zadel paste niet meer.

lastig schreef:
lastig schreef:

Hiermee bedoelde ik dat ik het raar vind dat je over losse teugels enzo praat, terwijl dat voor later in de opleiding van je paardje is. Maar maakt verder niet uit. Iedereen geeft weer anders les natuurlijk..
Jij hebt zoals ik hieronder lees een keuze gemaakt voor engels. Hoop niet dat je ondertussen al je spullen hebt verkocht ;) . En dan komt het allemaal wel goed met jullie. Zeker in combinatie met lessen, en aandacht aan je zit!