ik zie het inrijden niet meer zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Re: ik zie het inrijden niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:59

Ik denk ts, dat als je er zelf geen vertrouwen meer in hebt, je het in ieder geval niet meer zelf moet gaan doorzetten. Ik denk dat het juist dan fout kan gaan, omdat hij dat feilloos aan gaat voelen en jij vervolgens ook weer. Ik denk dat je dan geen stap meer verder komt.
Zoals al eerder aangegeven zou ik dan iemand zoeken die hier wel ervaring mee heeft en die je kan helpen. desnoods kun jij steeds nog even het laatste rondje stappen als dat goed gaat (sommige paarden raken daarvan alleen maar in de war, als er iemand anders ineens opgaat, anderen reageren hier prima op).

Ik denk dat je een verstandige keuze maakt als je het niet zelf gaat doen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:07

Niet wegbrengen als je paard in het verleden niet goed behandeld is. Goede hulp zoeken van iemand die kan zien hoe jou paard zich voelt en dan samen vanuit vertrouwen aan de gang gaan.
Waar woon je? mag ook per pb

ts@ kun je ook uitleggen waar je tegen aan loopt?

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:14

het paard is zelfs zo van slag dat hij letterlijk de staart tussen zijn benen heeft. Ontzettend angstig. Zou ook mijn manier zijn, beter vanuit ontspanning iets aanleren dan zo.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:01

Sorry maar waarom niet wegbrengen? Omdat hij verkeerd behandeld is vroeger?
Jij hebt hem toch ook naar je hand kunnen zetten op de grond? Zou iemand anders dat dan niet kunnen?
Ben jij de enige op de wereld die met dit paard overweg kan?! Lucky horse dan, dat hij jou heeft gevonden!
Als jij naar een trainer gaat, goed uitlegt wat je problemen zijn en de problemen van het paard zullen ze hier zeker rekening mee houden. Als je zelf doorgaat eindigt dit in nog een slechte ervaring voor je paard, of dat hij nooit zal worden ingereden! Dus gewoon lekker wegbrengen en dan op het moment dat hij goed zijn basis kent zelf een paar keer daar gaan rijden onder de trainer. Misschien zelfs eerst wat lessen op een paard van daar? Om zelf nog bij te leren en vertrouwt te worden, alvorens je weer op je eigen paard stapt.

Over dat filmpje: raar dat jullie kunnen oordelen hierover?! Jullie hebben geen idee wat er hiervoor met dit dier gebeurt is. Wat je ook doet: op een gegeven moment moet je erop en gaat het paard dan aan de stuiter is het enige wat je kan doen: vooruit (want dat haalt de blokkades in zijn hoofd weg) en hoofd omhoog houden zodat hij niet kan bokken en je handen geven wanneer hij doet wat jij wilt. En dat doen ze heel netjes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:05

iklieftponys schreef:
CinTwiZo schreef:
wegbrengen!!!! of iemand aan huis laten komen.
Het inrijden is het belangrijkste van heel de paaqrdencarriere en moet dus goed gebeuren

wegbrengen is geen optie...
iemand aan huis laten komen?? Wie..??

Ik weet niet waar je zit? Maar toevallig ken ik in mijn omgeving iemand die aan huis zadelmak maakt. Een kennis van mij heeft haar paard zo laten beleren en daar is het supernetjes gedaan. Waarom is wegbrengen geen optie? Als het dan netjes wordt gedaan? Mijn paard heb ik bij een springstal ondergebracht en daar werd hij perfect verzorgd en beleerd. En dat bokken vind ik ook een signaal. Pony's en paarden bokken nooit zomaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:45

annebe schreef:
Niet wegbrengen als je paard in het verleden niet goed behandeld is. Goede hulp zoeken van iemand die kan zien hoe jou paard zich voelt en dan samen vanuit vertrouwen aan de gang gaan.

En waarom zou je een paard wat een verleden heeft niet wegbrengen?
Mag een groen paard wel een bepaalde behandeling hebben wat een 'ervaren' paard niet kan?

Of er nu wel of geen verleden achter zit; een paard benader je altijd met rust en vertrouwen. Het paard weet niet dat hij een verleden heeft, hij reageert op een bepaalde manier omdat hij iets linkt met pijn of nare gevoelens, waarom hij ooit pijn heeft gehad weet hij zelf echt niet meer.
Dus moet je het paard juist laten zien dat vreemden ook te vertrouwen zijn en dat wat jij doet geen pijn oplevert. Ts heeft zijn vertrouwen ook gewonnen, waarom zou iemand met ervaring dat niet lukken? Je moet dan alleen niet denken dat je hem met een maand keurig gereden terug krijgt, het kost wel wat tijd maar dat doet het nu ook dus dat zou geen beletsel moeten zijn.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:47

ervaren ruiter (ervaring met inrijden dan) vragen aantal keer te helpen :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:53

Wat voor rij-ervaring heb je zelf eigenlijk? Ik vind wel dat als je een paard inrijdt, je zelf aardig moet kunnen rijden. Je moet in ieder geval een goede onafhankelijke zit hebben, een correcte houding zodat het paard vrijelijk onder jou kan bewegen (en niet scheef wordt omdat jij scheef zit, en dat is zó gebeurd), je moet weten hoe je een paard goed over de rug moet laten lopen (en de rug dus ook weet te ontlasten) en dat je precies weet welke hulpen je wanneer en hoe gedoseerd moet geven...Dat leer je meestal niet 1,2,3 :n.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:57

waar woon je ? ik zou er zelf niet meer aan beginnen, je bent zelf al aan het twijfelen en dat moet je dus nooit doen,

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:00

laetitia schreef:
Wat voor rij-ervaring heb je zelf eigenlijk? Ik vind wel dat als je een paard inrijdt, je zelf aardig moet kunnen rijden. Je moet in ieder geval een goede onafhankelijke zit hebben, een correcte houding zodat het paard vrijelijk onder jou kan bewegen (en niet scheef wordt omdat jij scheef zit, en dat is zó gebeurd), je moet weten hoe je een paard goed over de rug moet laten lopen (en de rug dus ook weet te ontlasten) en dat je precies weet welke hulpen je wanneer en hoe gedoseerd moet geven...Dat leer je meestal niet 1,2,3 :n.

helemaal mee eens!
heel veel mensen denken het zelf wel even te kunnen... maar in mijn beleving valt dat soms nogal tegen hoor. Voor paardje heel belangrijk om goed ingereden te worden en alle spiertjes te ontwikkelen zonder gewrichten onterecht te belasten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:03

Maritje1991 schreef:
IMJ schreef:
Ja, laten doen als je zelf onzeker bent! Toevallig net ergens anders een filmpje gezien.
Best interessant. Misschien past de methode niet bij je maar ik ga 'm toch even plaatsen. Zo zie je dat er meerdere manieren zijn. (Dit is overigens een hele bekende en weet heel goed waar ie meebezig is heb ik me laten vertellen).

verschrikkelijk :(

Zeg dat wel! Zo iemand mag zelfs mijn paard met geen vinger aanraken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:07

Het gaat hier niet over Gert mensen!

Ben het verder volledig eens met laetitia.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:03

Lijkt me ook niet helemaal logisch om Gert te vergelijken met een paar van de amateurvideo's die hier langs komen... aangezien Gert toch voornamelijk de paarden krijgt die geen mens meer wil en die misschien al wel twintig ruiters hebben gezien die ze niet zadelmak kregen. Da's toch een andere start dan een naturel jong paard met doorsnee karakter. ;)

TS ik vind het flink en dapper van je dat je toegeeft dat je het niet meer ziet zitten en ik zou er ook hulp bijzoeken, hetzij aan huis (voordeel is dat je dan nog zelf kunt helpen), hetzij op een africhtingsstal (voordeel is dat het paard uit zijn oude omgeving weg is en daardoor juist sneller een frisse start maakt). Jonge paarden zijn GEEN materiaal om zelfvertrouwen mee op te doen, voor het beleren van een jong paard moet je rustig, doortastend en vol zelfvertrouwen zijn. Op de dagen dat ik me niet goed voel, zal ik het niet in mijn hoofd halen om op een jong of sensibel paard te gaan zitten, paarden lezen dat zo uit je af en een slechte start is moeilijk weer recht te breien. Beter iets langer wachten en alle stappen juist dan snel snel snel met het risico op problemen!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 18:57

dat filmpje vind ik ronduit VERSCHRIKKELIJK!
ik heb hem niet eens afgekeken; zo erg vind ik hem. gatverdamme;
dit vind ik geen manier van met paarden om gaan, echt niet. bah!
Ik kan daar echt zo boos over worden :( maarja;

Vandaag ben ik er toch weer opgegaan; en eigenlijk ging het heel erg goed,
Het enige waar ik zelf echt bijna niet aan durf te beginnen is het draven, galopperen en tjah; een rem of ik die erop ga krijgen... I don't know.
ik heb het mijn ouders vandaag eerlijk verteld, en mijn moeder heeft al aan een collega van haar gevraagd of die dochter een keer wil komen. Die heeft echt heel veel ervaring met inrijden, dus misschien dat die er een aantal keer op gaat.
allemaal kei bedankt voor de reactie's!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:00

Mijn pony was ook mishandeld, ik heb hem toen wel weggebracht om in te laten rijden.Hij had het echt in het begin zwaar, maar later ging het heel goed.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:08

absoluut uitbesteden aan een proffesional !!! Zadelmak maken + inrijden is de basis en dit moet goed gebeuren. Door middel van te weinig ervaring kan je een hoop onbewust verknallen.

Wegbrengen geen optie?? JUIST wegbrengen..... ook dit moet je pony leren. Iemand met veel ervaring, geduld en rust kan je pony een super goede basis aaleren. Hier zal je later alleen maar profijt van hebben.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:11

Tja en niet iedereen werkt vanuit die rust en en geduld.
Je kunt ook iemand bij jou laten komen en dan samen eraan werken, dan word je bij iedere stap betrokken en kan jij zelf zijn wanneer hij zijn grens aangeeft.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:15

Geduld geduld geduld!

Mijn pony is 6, en we zijn nu nogsteeds bezig!
Maar nu is hij tenminste volwassen in zn koppie, waardoor hij het nu wel goed oppakt, op zn 3e en 4e jaar was het alleen maar crossen en bokken zodra die los mocht...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:18

Annebe: maar daarom moet de TS ook even gaan uitzoeken wie dat wel doet en waar die zich goed bij voelt om haar pony te brengen. Er zijn echt heel veel mensen die op een goede manier paarden zadelmak maken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:31

marjolein88 schreef:
absoluut uitbesteden aan een proffesional !!! Zadelmak maken + inrijden is de basis en dit moet goed gebeuren. Door middel van te weinig ervaring kan je een hoop onbewust verknallen.

Wegbrengen geen optie?? JUIST wegbrengen..... ook dit moet je pony leren. Iemand met veel ervaring, geduld en rust kan je pony een super goede basis aaleren. Hier zal je later alleen maar profijt van hebben.

Helemaal mee eens. En niet een paar keer zoals in het topic wordt genoemd, maar een maand of 2 goed doorrijden is heel belangrijk.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:31

marjolein88 schreef:

ja, dit vind ik ook een goed en fijn plan. :j

weet iemand toevallig (goede, vriendelijke) mensen rond de omgeving van Nijmegen die bij je thuis komen? ik ben zelf ook druk aan het google enz,
heb wel iemand op het oog die ik al lang ken, heeft mij rijles gegeven een paar jaar terug..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:40

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:47

Ja, ik bedoelde ook helemaal niet dat Gert de pony van TS moet doen natuurlijk :D. Ik las in haar OP dat ze niet verder kwam dan zitten en stappen aan de hand oid.
Wilde er alleen mee aangeven dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Ongeacht wat iemand ervan vindt! (En deze is totaal tegenover gesteld). That's all.

Nogmaals, wegbrengen of iemand met veel ervaring vragen. Denk niet dat je zelf aan moet blijven modderen op deze manier. Maar daar ben je zelf ook al uit.
In welke omgeving woon je?

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:52

IMJ schreef:
Ja, ik bedoelde ook helemaal niet dat Gert de pony van TS moet doen natuurlijk :D. Ik las in haar OP dat ze niet verder kwam dan zitten en stappen aan de hand oid.
Wilde er alleen mee aangeven dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Ongeacht wat iemand ervan vindt! (En deze is totaal tegenover gesteld). That's all.

Nogmaals, wegbrengen of iemand met veel ervaring vragen. Denk niet dat je zelf aan moet blijven modderen op deze manier. Maar daar ben je zelf ook al uit.
In welke omgeving woon je?

omgeving, Tiel-Nijmegen ('t rivierengebied)

ik ben al iemand aan het regelen die bij mij thuis komt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:56

Mja, daar ken ik ook niemand!
Hou je ons op de hoogte?

Succes! :D