Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:47

als ze echt hard gaat kan je de volte ook wat kleiner maken natuurlijk, gaat ze een keer onderuit? prima opstaan en verder gaan. uiteraard moet ze geen verwondingen oplopen, maar ze mag in geen enkel geval winnen. Een paard moet je niet breken, daar moet je een team mee vormen en dat heeft tijd nodig maar een paard mag nooit of te nimmer zo gek doen dat je het maar opgeeft op wat voor gebied dan ook.
Ze weet dat als ze bij jou maar hard gaat je wel stopt, dat probeerd ze onder het zadel maar ook aan de longe op dat punt moet je echt heel consequent blijven. onder het zadel idem dito voel je dat ze onder je weg wil lopen neem je der direct een gang terug, dus als ze dat in in draf doet hup naar stap doet ze het in stap dan halthouden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:58

Wow wat een topic is dit geworden zeg :0

Ik vind dat je echt een super mooi paard hebt wat geweldig kan bewegen.
Maar de hele bovenlijn vasthoudt, niet durft te ontspannen.
Daardoor ook achter niet goed ondertreedt en voor niet in de verbinding komt.
Overigens vind ik misschien een constante verbinding niet eens belangrijk, paard moet eerst durven zakken.
Van daaruit kan je ook je verbinding weer hervinden.

Mag ik je een tipje geven? Neem eens een les bij Noor Tanger.
Die heeft je binnen 15minuten geleerd hoe je je paard ontspannen en over de rug kan rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 09:26

Pashon schreef:
als ze echt hard gaat kan je de volte ook wat kleiner maken natuurlijk, gaat ze een keer onderuit? prima opstaan en verder gaan. uiteraard moet ze geen verwondingen oplopen, maar ze mag in geen enkel geval winnen. Een paard moet je niet breken, daar moet je een team mee vormen en dat heeft tijd nodig maar een paard mag nooit of te nimmer zo gek doen dat je het maar opgeeft op wat voor gebied dan ook.
Ze weet dat als ze bij jou maar hard gaat je wel stopt, dat probeerd ze onder het zadel maar ook aan de longe op dat punt moet je echt heel consequent blijven. onder het zadel idem dito voel je dat ze onder je weg wil lopen neem je der direct een gang terug, dus als ze dat in in draf doet hup naar stap doet ze het in stap dan halthouden.

Nou weetje wat die stinkert dus doet? Kop(srry.. hoofd) in de lucht en KEI en KEI hard draven. Terugnemen? Zwaar zitten? Benen aan? Benen af? Echt niet.. terug komt ze niet.. Ja..
Als ik mijn teugels losgooi en denk zoek het uit. Dan gaat ze direct stappen, mooi met het hoofd omlaag richting knieën en mooi naar de hand toe. Is dat niet raar?
Daarom dacht ik, ik klapper in het zadel. Ik kantel mijn bekken niet goed (waardoor mijn beenligging uiteraard niet bijzonder goed is op DIT paard want alles staat in verhouding)
Als ik mijn handen hoog houdt en geen druk heb op de teugel zit ik helemaal als piepo de clown omdat ik mijn evenwicht kwijt ben (ik voel een cursusje zitles aankomen)
Echt hangen en trekken doe ik niet. Maar de gedwongen positie van mijn handen is ook vooral omdat ik mezelf dwing mn handen laag te houden. (ik had ze graag veel en veel te hoog) Maar mevrouw doet idem dito met dubbele lijnen en elastiek en pessoa. Japeloup.. Ik heb haar veel gelongeerd met dubbele lijnen maar omdat ze nog onvoldoende rechtgericht
is laat ze zich slecht bewerken. Ze blijft op 1 kant "scheef" lopen, onder het zadel echter is alleen linkerkuit er even aan al genoeg om haar gelijk in de buiging en rechtgericht te
rijden. Op de dubbele longe ga ik dus vasthouden zodat ze alsnog die buiging geeft die ik van haar verlang.

Zowiezo loopt het paard erg stuwend met het achterbeen hoor.. ook met losgooien, longeren e.d. Ik denk dat het achterbeengebruik trainen straks nog een hele klus gaat
worden.. maar goed ik geef niet op.. ik wou zelf een uitdaging :o

Ik denk dat IK haar OOK tegenwerk.. ik ben sensibele paarden niet zo gewend.. gaf ik al eerder aan geloof ik, de meeste paarden die ik rijd zijn vrij flegmatiek en willen graag
vwnw en laag lopen. Dan is het echter alleen nog een kwestie om van achter naar voren te rijden zodat ze niet op de voorhand vallen. Daarnaast heeft dit paard een tick om
scheef te gaan kauwen op het bit. Dit heeft ze jarenlang gedaan en wellicht om de "pijn"(prikkel) te ontlopen vlucht ze opgekruld achter de teugel. En ik heb een hekel aan
het zadel dat op haar ligt. Hij ligt haar prima maar ik vind hem niet fijn te rijden. De kniewrong ligt niet op een fijne plaats en ik kan er niet goed in op mijn billen zitten. Ook is
het zadel net een halve inch te groot (ben een kleiner zadel gewend maar die lag haar absoluut niet)

Als de mogelijkheid er is en het is een beetje rustig in de bak zal ik eens een stukje op film zetten wat ze doet als ik meeveer met mijn handen en als ik langere teugel geef
en haar dan naar de hand toe rijd.

Noor Tanger, die zit toch in Rotterdam? Ik heb nu geen mogelijkheid om te reizen met mijn paard.. en de instructie hier op stal ligt mij niet. (andere ideeën wat betreft rijden)
Als ik de kans krijg zometeen weer weg te gaan ga ik zo snel mogelijk naar Marie José Hulsman. Bij haar voel ik me echt thuis. Als ik de mogelijkheid had gehad had ze mn paardje
allang leren kennen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:50

Leuk dier, erg leuk dier!

Ik zag ergens dat je de tip wilde om minder zwaar te zitten, hier is ie ;)

Houd Druk Op Je Beugels!!

Klinkt raar, en ik vind het ook moeilijk, maar het helpt mij enorm. Recht gaan zitten, been onder je, voet netjes in de beugel (niet met je teen, wat ik vaak doe, maar echt de bal van je voet) en zorgen dat je als het ware meer gaat staan in de beugels, zonder uit het zadel te komen. Dan kom je in balans, en dan stop je met knijpen. Sorry maar ik kan het niet beter uitleggen geloof ik. De eerste keer dat ze dit tegen mij zeiden viel mijn mond open (altijd geleerd, bovenbeen eraan, knijpen, zwaar zitten) Maar weet je, het helpt, ik ben er meer door in balans gaan zitten en het helpt de paarden om onder je hun rug boller te maken en te verzamelen.

Verder over wat je hierboven schrijft, het gaan lopen in draf. Eerste wat ik altijd uitprobeer bij een paard dat wegrent is de teugels losgooien, gewoon hoppa alle druk eraf. Meeste paarden vinden dat helemaal niet grappig en stoppen direct...gewoon blijven doen dus. Gaat ze rennen, ok zoek het zelf maar uit dan! Komt ze dan terug, direct aandraven en verder rijden.

Algemeen heb je al veel tips gehad en ik denk zeker dat jullie eruit gaan komen. Eén ding wat ik je nog mee wil geven om over na te denken....Een paard achter de loodlijn is niet per definitie achter de teugel. Persoonlijk werk ik liever met een paard achter de loodlijn, en ga ik van daaruit rustig werken aan het langer worden, losser worden. Ik vraag zo'n paard nooit ineenkeer met de neus er helemaal uit, daar worden ze imo alleen onzeker van. Paarden achter de teugel zijn veel lastiger, die krijg je namelijk helemaal niet naar voren. Ook daar probeer ik eerst in de eigen houding (en dat kan, wederom, achter de ll zijn) druk en verbinding te rijden, en van daaruit met verbinding uit te gaan schuiven. Andersom, eerst uitschuiven en daarna pas verbinding maken, is imo verwarrend en onnodig moeilijk voor zo'n paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 10:07

Esther, bedankt voor je tip! Ik zal het vanmiddag eens proberen. Ik heb vroeger altijd geleerd,
tenen naar binnen, knieën klemmen aan je zadel en onafhankelijke benen (links en rechts apart
gebruiken tenzij je voorwaarts of terug wil) En idd op je kont, zwaar zitten iedere pas meeveren
met je heupen (heb mezelf aangeleerd te stuwen als ik voorwaarts wil, waarom I dont know.. maar
het werkte wel altijd.. alleen door deze grote passen sta ik er niet bij stil dat ik onbewust dit paard
ook stuw. Ik kan filmpjes laten zien dat ik keurig stil zit en helemaal niet stuw.. op dit paard gaat het
automatisch lijkt het wel.... En ben geneigd op mijn teentjes te zitten hierdoor ja, dat klopt wel :D

Ik begrijp wat je bedoeld Esther. Ik heb weleens paarden die veel te diep liepen lang moeten geven
en op moeten drijven net zolang tot ze er uit gingen lopen (dus lange teugel en geen contact) van
instructrices. En dit maandenlang. En dan op 0 beginnen. Het te diep lopen was er dan wel uit.. maar
ze liepen dan zo op de voorhand en hadden zo'n onderhals gekregen dat ze helemaal niet meer wouden
nageven. Dan heb je weer het andere uiterste. Vandaar ook dat ik op zoek ben naar een middenweg..
maar het is nog best lastig haha!

Toch vind ik, dit zijn fases.. je moet erdoorheen.. en je leert er een hele hoop van. Een instructricepapiertje
stelt niets voor. Altijd alleen maar mooi zitten op een paard of het "volgens het boekje" doen ook niet.
Rijden, rijden, rijden. Fouten maken.. opnieuw beginnen en goed logisch na blijven denken. Zo LEER je
met paarden omgaan.

Echter loopt dit paard niet achter de loodlijn maar écht achter de teugel. Met kuitdruk en langere teugel
blijft het paard in dezelfde houding lopen. Het paard drukt pas de neus weg als ze beendruk ontspannen
is en niet drijvend/vragend. Ze zakt wel in naar beneden en wil heel af en toe de hals volgen.. maar over
het algemeen blijft ze erachter lopen en hangen de teugels in een boogje. Of neus er uit en hoog en ze wil
niets meer. (vandaar ook middenweg) Omdat ik toch wil dat ze die teugeldruk leert accepteren neem ik de
handen op maat. Ook al loopt ze opgekruld, zodat ze toch bekend raakt met dat gevoel en dat ze doorkrijgt
dat ze geen pijn meer zal hebben. Uiteindelijk zal ze toch moeten leren de hand accepteren. Als ik haar kort
houdt op druk en als ze die eenmaal accepteert en ik geef dan de teugels mee dan volgt ze de hand wél..
maar dan nog ontspant ze hele kleine stukjes over de rug.. tot ze zich ineens bedenkt dat ze het hoofd er
ook uit kan gooien. Normaal ga je eerst vwnw rijden en daarna oppakken idd.. maar dat werkt bij dit paard
gewoon echt niet.

Kan er wel boos om worden dat mensen me gelijk als irritante ruiter zien die het paard in een houding trekt
en dwingt enz enz. Ergens doe ik dat ook wel.. stukjes. Omdat ik wil dat ze de hand leert accepteren, opgekruld
of niet. Maar uiteindelijk probeer ik haar altijd te verlengen. Alleen wordt er omdat het "the other way around" is
gelijk gesuggereerd dat ik alleen met de voorkant bezig ben, het paard niet ontspant en ik dus geen goede les
zou kunnen geven.

Je werkt met een paard naar hoe een paard is. En op dit paard moet ik gewoon wennen.. Ik ga met de tips die
ik krijg gewoon weer (opnieuw) aan de slag, ik ben geen opgever.. maar ik vind het leerzaam, educatief en handig
dat er meerdere ogen kijken naar de combi en mee willen denken wat wellicht zou kunnen werken.

Bedankt voor je tips Esther!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-02-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:16

kortom ze loopt dus door je hand heen. Wat ik dus echt niet toe laat bij mijn paarden en wat ik adviseer bij mijn lesklanten als paarden dat doen, neem ze maar eens wat grover terug. zulk soort dingen zijn bij mijn echt not done. reageerd het paard niet? en doet ie zoals die van jou de kop in de lucht, rug weg drukken en racen. een wat grovere ophouding en die mag je gerust even vasthouden (dus niet continu vast zetten, maar even de grovere ophouding wat langer vasthouden) en parkeer ze maar tegen de bak rand aan of in de hoek.
een lesklant van mij heeft ook een paard en die heeft hetzelfde gehad als jou paard als ik het zo lees, ze heeft een week consequent dat gedaan, door de hand lopen, hoofd omhoog rug wegdrukken dan wat grover inkomen even vasthouden in de hoek/ bakrand parkeren op het moment dat het paard luisterd en dus stil staat belonen en gewoon verder gaan waar je gebleven bent. Ik zou persoonlijk zoiets nooit oplossen met een slof al rij ik mijn paarden ook wel eens met de slof is het niet om deze reden.

Op het moment dat jij alles losgooid van voor als ze zo'n actie heeft creeer je eigenlijk een levensgevaarlijke situatie voor jezelf, je paard en voor anderen. Je paard ziet het als beloning, goh ik doe dit en ik krijg alle vrijheid van voor en dan heb ik mijn doel bereikt en sjok weer lekker verder. er komt een moment dat het paard dit uit gaat buiten voor zover ze dit op het moment nog niet doet en dan kan ze op zo'n moment dat ze weg spurt en jij alles losgooid kan ze struikelen met alle gevolgen van dien, kan altijd natuurlijk maar doordat ze echt begint te rennen let ze niet meer goed op waar ze der voeten neer zet en het gaat 100 keer goed, maar er komt een keer dat je met der over de kop vliegt.

Dat je stuwt met je zit heeft meerdere redenen als ik het filmpje zie en je reactie's lees, je houd het paard van voor tegen maar wil haar toch actief houden en dus ga je stuwen met je zit als je het paard van voor wat losser laat en je jezelf dus niet de kans geeft om in de teugels te gaan hangen kan je niet meer stuwen en moet je wel mee zijn met de beweging op het moment dat je dit verbeterd zal je paard ook beter gaan reageren op hulpen van je zit.

Het is heel goed dat je een uitdaging wil en dat je een compleet ander paard hebt gekozen als je voorgaande pony/ paard, maar daarom is het heel belangrijk dat je in alles wat je doet consequent blijft naar jezelf en je paard. het is een wisselwerking.

Nogmaals een paard moet je niet breken, je moet een team vormen maar ook in een team is er maar 1 leider en het is echt van belang dat je paard weet dat jij de leider bent.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:20

kleinvosje schreef:
No_No schreef:
Wat mij opviel, en meerdere zo te lezen, is dat je paard meer mag stuwen met de achterhand. Je paard loopt " netjes" maar niet van uit de achterhand en met een ontspannen rug/hals/hoofd houding.

Je paard heeft overigens GEWELDIGE GANGEN!! Heel veel succes met je paard!

Ehm, sorry, ik wil niet heel vervelend overkomen, maar waar lees jij bij anderen dat de achterhand meer moet stuwen? Je wilt juist dat de achterhand meer gaat dragen.

JA, dat bedoel ik. Sorry verkeerde woorden gebruikt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 10:33

Pashon; Ik doe inderdaad eerst gewoon doorrijden met verbinding en dan kuit bijgeven (omdat ze gewend
is kuit is nageven) Ze gooit haar hoofd dan helemaal omhoog en gaat knikkebollen met haar neus, spant
haar onderhals en komt van voren bijna van de grond af met hertenpassen in haar voorbenen. Als ik
een paard keer een grove ophouding geef gooit ze haar hoofd scheef en blijft zo verder lopen en wil dan
aangalloperen zodat ze NOG harder kan gaan. Dat ze niet gaat galloperen lukt me nu wel aardig.. maar
als ze eenmaal in die bui zit kan ik trekken wat ik wil maar tegen de bakrand op/de hoek in doet ze niet..
ze loopt er gewoon onderuit. Het is me welgeteld 2x gelukt om druk te houden en haar in de hoek te krijgen.
En dan heb ik ook echt kramp in mn kuiten van het doordrukken want ze heeft lak aan mijn handen.

En dat eruit gooien dat is inderdaad geen oplossing, ik merk nu al dat ze die link al gelegd heeft, bij veel
paarden werkt het wel overigens.. daar gaat geen lampie bij branden haha. Ik gooi ook niet gelijk los..
ik gooi pas los als al het voorgaande niet werkt. Ze rent echt recht op paarden/mensen/bakrand af en wil
op het laatste moment omspringen. Op een gegeven moment MOET ik wel hardhandig worden en haar in een
flinke ruk omtrekken wil ik geen ongelukken krijgen want ze is dus al 2x bijna getrapt, heeft 4x een hele
lange zijde met haar knieën op de bakrand gelopen (en nog doorlopen he) Ik vind het zo erg dat ik haar dan
zo zwaar aan moet pakken/moet straffen/vast moet houden.. en ik wil niet dat dit paard een stalen mond
krijgt dus heb er om die reden bitringen aan gehangen zodat het bit niet aan de andere kant van de mond
uitkomt als dit gebeurd.. Een paar keer heb ik haar los gegeven en toen kwam ze terug.. maar omdat dit
geen optie was omdat ze er echt op ging lopen heb ik er idd een slof aan gehangen. Het punt is.. ze doet
het maar hooguit 10 minuten onder het zadel met slof er aan (aan de longe geeft ze helemaal niet op) en
daarna is het klaar.. (al volgt ze uiteraard de hand niet en is ze niet ontspannen) ze weet san wel dat
ze niet wint.

Toen ik haar kocht vond ik het raar/maar ook heerlijk dat ik eindelijk weinig tot niets in mn handen had.
En nu probeert mevrouw me aardig uit... ik snap het wel.. maar het is ook vreselijk irritant.

Wat betreft dat stuwen met mn zit, dat zou heel goed kunnen.. ik heb er een hekel aan als paarden
van voren sneller zijn dan van achteren :o Wellicht dat ik me dit met bepaalde training toch heb aangeleerd
inderdaad. Ik denk dat als ik consequent ga oefenen met mijn handen wat meer voor de schoft en een tikje
hoger dat ik dan al beter kan zitten.. alleen is het moeilijk om je zit te trainen als het paard niet mee wil werken.
Ik denk dat ik met mijn handen onbewust steun op het zadel (en met slof stiekem in de teugel+slof) waardoor
ik het stuwen vanzelf meer stimuleer.

Kijk.. en daarom vind ik dit nou juist goed. Zo leer je nog eens iets over jezelf en kun je bewuster gaan rijden.
Ik vind het trouwens super dat er zoveel mensen met me meedenken. Echt top, bedankt!

(spelfoutjes verwijderd in edit(s))

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:04

het feit dat het al een paar keer gelukt is is juist goed, het begin is er.
Je kan beter nog 10 keer kramp krijgen en eens een blaar op je handen van de teugels dat het over is, dan dat je zo door blijft klungelen.
Het klinkt heel hard, maar trek der maar eens goed om als ze het wil doen meestal als ze echt hun poot stijf houden is dit een paar keer voldoende en weten ze direct dat als ze het op het lopen zetten dat gepaard gaat met een onaangenaam gevoel. een stalen mond zullen ze er niet van krijgen hoor, als je maar niet vast blijft houden dus een keer een flinke ruk en weer los maar zorg dat je haar hoofd in de richting houd waar jij heen wil, is dat de bakrand dan hoofd daar naar toe is het de hoek links achter je dan is het hoofd die kant op.
Het is een fase die niet leuk is en de oplossing is misschien ook niet altijd even leuk, maar het is voor jou veiligheid en die van je paard beter een keer flink straffen dan tig keer niet genoeg doorkomen.

Het is gewoon heel erg belangrijk dat dit geen lang slopend proces gaat worden wat het rijden voor jou als je paard er niet aangenamer op word en op het moment dat het paard het rijden echt vreselijk gaat vinden berg je dan maar, dan worden de problemen enkel maar groter.

Probeer eens te rijden als je de bak voor je alleen hebt, zal wel lastig zijn op een pension stal maar dan kan je zonder gevaar voor anderen of dat je je oplossing moet staken door anderen eens goed doorpakken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:43

Dat is idd het lastigst, we rijden hiero elkaar allemaal in de weg en vinden allemaal dat we gelijk hebben..
hahaha.

Ik heb overigens duidelijk "bewijs" dat mijn "dwingend" geplaatste handhouding gedwongen is voor mezelf
en niet voor paarden. (ik hel voorover, zadel was niet zo prettig.. paard is ook erg schraal en arm bespierd)
Niet mijn paard trouwens.. moest deze proefrijden. Heb er 20 minuutjes opgezeten voor het eerst.

klik voor groter plaatje onder de foto op de link
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CYUFGPZK.jpg

Maar ik ben het er wel mee eens dat ik ze rechtop moet gaan houden (maar dan weer niet te hoog) en dat
ze meer meeverend moeten zijn.. ik hou ze wel idd strak op 1 plek.. dat geldt eigenlijk voor altijd..
(ps op galopfotootje trek ik niet, paardje was fris en ging vrij hard.. had mijn handen aan het zadel en liet
hem maar even gaan, wou niet aan zn mond gaan hangen) Paardje trok zelf zijn neus omhoog :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:10

Wat een interessant topic! En m'n complimenten voor TS dat je je niet laat verleiden tot welles-nietes en op alle reacties beleefd reageert.

Ik heb een paar opmerkingen waar je wellicht iest mee kunt. Qua bit zou een kneveltrensje misschien kunnen werken om paardlief rustiger met het hoofd te krijgen en (een neiging tot) kantelen tegen te gaan.

Op het filmpje viel mij ook de strakke bovenlijn en het even opgooien van het hoofd in overgangen op. Mijn eerste vraag zou daarom zijn geweest of ze aan de longe wel ontspannen kan 'stofzuigeren'. Als ze vast zou zitten in de rug zou ze dat immers niet doen, dan zou ze mogelijk een beetje zakken, 'schrikken' van de trekkracht van hoofd en hals aan de rugspieren en ineens haar hoofd weer omhoog gooien. Maar aangezien longeren ook nog niet erg succesvol gaat schiet die vraag niet op. Kennelijk is een rugprobleem verder ook uitgesloten, dus dan ga ik een niveautje lager denken. Een paard dat steeds harder vooruit dieselt wil behalve de rug ook nog weleens de schouders/ribben vastzetten. Mogelijk wel met buiging in de hals, maar niet in het lichaam. Met een flink doorstuwende achterhand recht achter de voorhand en een middenhand van beton, wordt remmen vrij lastig. Zwaar maken schiet dan niet op, vanwege dat beton waar je op zit. Aan de teugels hangen schiet ook niet op, het hoofd wappert ergens boven de beweging en heeft amper meer invloed op de snelheid en richting van de romp (vandaar ook het plat door de bocht vallen ipv. neus eerst, dan hals, voorhand, middenhand, achterhand, en een swingende staart aan het eind). De rem moet je dan niet aan de voorkant zoeken, maar in het midden. Door de ribben als het ware opzij te duwen kun je de rug loskrijgen, zakt het hoofd en wordt het beton weer vloeibaar. Misschien helpt het om juist al wel met de zijgangen aan de slag te gaan om die middenhand losser te krijgen. Als de middenhand gaat swingen doen de ruggegraat en de staart lekker mee, zal het paard zich meer ontspannen voelen en zich makkelijker laten bewerken. Ik zou geen lange zijde uitrijden, maar constant voltes maken, voltes verkleinen, verruimen, omzetten van linksom naar rechtsom (dan mag het hoofd ook niet omhoog komen), op de volte een paar pasjes inzet wijken, overgangen op de volte, om dat middenstuk maar leniger te krijgen. En daarbij met een vrij lange teugel een zacht contact aanbieden, niet de voorkant tegenhouden. Als ze begint te zoeken en het moeilijk is het contact te blijven aanbieden, dat oplossen door je handen even naar buiten te steken (je bent altijd te laat als je de teugels korter wilt maken). Bijkomend voordeel is een controle van jezelf, als je niet echt zit maar stiekem aan de teugels hangt kun je niet snel je hand(en) opzij steken. Als je paard besluit nog meer teugel te willen hebben, heb je een beetje meer tijd om been te geven als je van wijde handen naar handen bij elkaar beweegt.

Ik vind opschrijven wat ik bedoel best lastig, dus ik hoop dat dit stukje een beetje begrijpelijk is. En ik hoop ook dat je dit topic bij blijft houden. Veel plezier met haar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:48

Ik wou nog even terugkomen op de plaatjes hierboven. Het is duidelijk zichtbaar dat de rug niet klopt,
al komt hij op sommige plaatjes dat het paard zakt met het hoofd wel hoger (de rug), dit is een foto
van het paardje voor het rijden. Is duidelijker beoordelen misschien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YLDUAPQI.jpg

maura: Bedankt voor je reactie. Ja ik houd het topic bij, ik vind het leuk (en belangrijk) om eventuele
vooruitgang en wat voor mij een oplossing is geweest (die nog moet komen hihi) om het paardje te leren
ontspannen.
Hmm.. zo'n kneveltrensje.. werkt dat dan? Ik vind het er verschrikkelijk uitzien met die lange uitsteeksels,
en ik had wel al door dat alleen een watertrensje niet genoeg was (als ze kantelt hangt het bit de andere
kant uit) Met bitringen is ze wel al ietsjes stabieler. Ik heb vandeweek het bit een half gaatje hoger gehangen
en de neusriem een half gaatje hoger. Ze is wel ietsjes stiller geworden hiervan moet ik zeggen. Ze kauwt
ook veel minder overdreven op het bit.. waardoor ik de sperriem niet zo strak niet meer aan hoef te snoeren
(en dit dus ook niet doe) Alleen dat hoofd omhoog en eronderuit weglopen dat ja... blijft vervelend.
Met schouderbinnenwaarts, schoudervoor, wijken en travers(nog niet op 3 sporen) zijn we vooral bezig
met uitstappen. Ook aan de longe op een korte volte vind ze het moeilijk om met het achterbeen te overkruisen
(want dan moet ze de middenhand buigen ja, dat was mij ook al opgevallen) Omdat ze dus zo stijvig is nog
in het lijf wil ik het pas in draf gaan oefenen als haar spieren wat meer zijn opgerekt.
(niet dat ik een half uur aan het wijken en travers en schouderbinnenwaarts aan het oefenen ben in stap,
gewoon licht inzetten, een paar passen correct (al zijn het er maar twee) en dan weer wat minder zijwaarts.
In stap wijkt ze overigens naar links beter dan naar rechts, terwijl ze rechtsgebogen is. Ik denk dat dat
toch aan het onderbrengen van het achterbeen ligt. Ik ben inderdaad ook al meer met voltes oefenen
begonnen (voornamelijk omdat mw. op links naar binnen viel en op rechts over de schouder weg wandelde)
Dat gaat wel al veel beter, maar lengtebuiging? Nee.. die zit er nog niet in, ze wil nog niet lekker buigen
om mijn binnenbeen. Maar goed dat is een kwestie van rechtrichten, lichte druk binnenbeen en buitenteugel
iets begrenzen.. maar in mijn ogen heb ik daar wel weer een paard dat de hand accepteert voor nodig..
Want als ze voorgenoemd aanneemt en in die buiging komt hoort het binnenbeen er aan en ontspannen
te zijn en het buitenbeen begrenst de volte.

Dan denk ik, is het dan wellicht beter om haar wijken op de volte en travers op de volte bij te brengen?
Maar dat lijkt me net een stap te ver en ik denk dat ze me dan teveel verleid om de teugel vast te pakken
als ze linksom te weinig in de stelling wil buigen.

Ik kan niet wachten tot ze dat staartje eindelijk ontspant. Hij bengelt wel leuk heen en weer maar ze
houdt hem tegen haar billen gedrukt.

Edit: Ik dacht ook dat het een zadel/rugprobleem was. Maar ik denk dat het eerder gewoon slechte
training en jarenlange gewenning is geweest waardoor ze niet beter weet. Als ik haar kort heb gereden
in de hals en de druk er op heb gehouden zodat ze de hand wel moet accepteren en ik geef dan de
teugels mee of lang gaat ze wel met haar hoofd naar de grond.. alleen ze blijft daar niet helaas. En
als ik dan wat kuitdruk geef loopt ze wel mooi lang en laag met haar hoofd.. maar wel met haar neus
letterlijk tegen haar knieen. Of althans.. dat deed ze... tot ze het sterrenkijken had uitgevonden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:29

Hihi, ik roep wel eens dat paardrijden een denksport is maar wordt dan meestal glazig aangekeken. Volgens mij denk jij zo mogelijk nog harder na voordat je opstapt dan ik. Leuk.

De kneveltrens heb ik zelf (nog) nooit geprobeerd, maar ik gaf je toch die tip omdat ik er zeer goede (als in binnen een paar minuten veel meer ontspannen paard) resultaten mee heb gezien. Die uitsteeksels zien er inderdaad rottig uit, maar hebben eigenlijk hetzelfde idee als waarvoor je nu bitringen gebruikt: duidelijkheid en stabiliteit voor je paard. Alleen dan nog een stuk stabieler dan zo'n flexible bitring. Misschien heeft een stalgenootje een kneveltrens die je even kunt lenen, als het niks is merk je dat direct. Als bitringen al een stukje verbetering hebben gegeven verwacht ik dat eigenlijk nog meer van een kneveltrens, vandaar dat ik denk dat het de moeite waard kan zijn.

Ik heb altijd het idee dat in ieder geval het wijken voor een paard gemakkelijker te begrijpen is vanaf de (kleine) volte dan vanaf de binnenhoefslag en middenlijn. Als je bang bent om linksom 'ruzie' te krijgen over de binnenteugel, dan zou ik er een zweepje bijpakken en haar heup zachtjes naar buiten tikken om haar van de teugel af te krijgen. Wel een lange dressuurzweep dan, ik voel me altijd nogal klunzig als ik met eeen te korte zweep probeer de achterhand om te zetten terwijl ik de teugel mooi open houd. Of eenvoudiger, eerst aan de hand oefenen en als je dan met eigen ogen gezien hebt dat paard het kan, dan vind ik het altijd gemakkelijker om mijn geduld te bewaren als ik er op zit. Paard heeft immers bewezen de oefening te kunnen en willen uitvoeren, dus als het onder het zadel niet lukt ligt het zeker aan mij.

Je schrijft trouwens soms (en vermoedelijk niet heel bewust) alsof je paard dingen van jou wil en verwacht, en dan met name dat ze bewust zou kunen proberen een negatieve reactie bij jou uit te lokken (ik overdrijf nu een beetje he, maar je schrijft bijvoorbeeld in je laatste post dat je denkt dat je paard je zal verleiden om de teugel vast te pakken als ze linksom te weinig in de stelling wil buigen). Maar je paard weet helemaal niet waar je heen wilt, die doet alleen wat voor haar het prettigste is. En als ze stress krijgt voelt ze zich niet prettig en probeert ze dat te laten stoppen. Dit paard doet dat door onder je uit te rennen, je vorige paard door te gaan staken. Je paard weet ook helemaal niet dat het lekkerder voelt om los door d'r lijf te lopen en haar staart lekker te laten meeswingen met de beweging. Die weet alleen dat rijden maar matig aangenaam is en bereidt zich daar al bij het opstappen op voor. Ik geloof dat paarden behoorlijk intelligent kunnen zijn en dat ze kunnen leren actief contact te zoeken met mensen om bijvoorbeeld aan te geven dat de waterbak leeg is of dat ze honger hebben of zelfs dat ze zin hebben om te werken of spelen. Maar ik geloof niet dat een paard expres kan tegenwerken omdat het de ruiter wil pesten. Een paard weet zelf ook niet of het links- of rechtsgebogen is, die geeft niet bewust meer stelling linksom of rechtsom. Als je er in slaagt om dit paard, dat naar ik begrijp vrij lang simpelweg niet heeft kunnen ervaren dat rijden echt heel prettig kan voelen, zo ver krijgt dat ze ontspant wanneer je opstapt ipv. zich schrap zet en de rug wegdrukt, dan ben je al een heel eind. Vanwege die ontspanning stap ik zelf sowieso altijd met een opstapje op, en ik stap pas weg als m'n paard ontspannen is. Afhankelijk van de situatie stap ik bij een gestressed paard weer af, kalmeer het en stap opnieuw op, of ik vraag het paard afwisselen links en rechts in te buiten tot het de spanning loslaat en we weg kunnen stappen (meestal direct een volte op). Sorry voor m'n gepreek en wellicht helemaal overbodig, maar ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik m'n paard verdenk van onwil terwijl ik, als ik goed kijk, best weet dat het arme dier me gewoon niet begrijpt of iets niet kan. Dus voor het gemak ga ik er maar van uit dat jij daar ook last van hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 19:19

Hahaha nee ik ben me heel erg goed van bewust dat het niet aan het paard ligt dat ze kantelt en daardoor
stugger aan de linkerteugel is. Alleen reactie is dan "sj!t, recht houden" En hoe kan dat beter dan de
linkerteugel vast pakken en je hand "vast" zetten :P Daarom zeg ik, de verleiding is te groot. Ze verleid me,
ik zeg niet dat het haar schuld is.. maar als ze van nature rechter had geweest had ik die neiging niet gehad.
hihihi. Ja ik stap ook op met een opstapje. En in stap gaat het goed.. niet dat ze "stofzuigert" maar ze zakt
met haar hals op de horizontale lijn (waar haar voorbenen beginnen) en soms nog ietsjes verder naar beneden.
Ze is er dus nog niet.. en door die lange hals heb ik het gevoel alsof ze haar hoeven aanraakt met haar
neus maar dat is een kwestie van veel doorgaan denk ik..

Vandaag is me opgevallen dat ze het niet doet als ik haar uit elkaar laat lopen. Ze begint pas als ik
haar iets compacter wil rijden. Maar ook als ik haar uit elkaar laat lopen en haar laat zakken naar waar
ze zelf wil (en dat is niet laag) ontspant ze niet. Heb haar veel gegallopeerd vandaag maar echt veel
beter ging het niet.. ik denk dat ik haar komende dagen maar bijgezet ga longeren met dubbele lijnen
en/of pessoa. Het rijden schiet zo absoluut niet op en er is alleen maar meer spanning voor ons beiden.

Even een paar stappen terug.. en dan later maar weer opnieuw beginnen..

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:03

Ik geef nog even een reactie in dit topic nav jouw pb. Beetje vreemd, want dat had ook gewoon in dit topic gekund. Je schreef oa:

Dat betekent niet dat
het ALLEEN maar ruk en plukwerk is. Niet ieder paard vind het
makkelijk om over de rug los te komen en de rugspieren te verlengen.
Ik zie er geen baat bij om dan de teugels lang te geven zodat het
paard het bit vast kan pakken, lekker onder me vandaan rent en
dan NOG meer haar rug weg drukt.

En als je mijn bericht nog eens goed naleest zie je dat dit NIET mijn woorden zijn maar blijkbaar de invulling die jij er aan geeft. Daarnaast vind ik nog steeds dat nav het filmpje je het paard totaal anders zou moeten rijden onder goede begeleiding (ja dat zeg ik idd nav het korte filmpje).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:12

Oke, dankjewel voor je toelichting

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:17

Vandaag geoefend met halsstrekken aan de longe. In het begin snapte ze er niets van,
hangen in de elastieken, hoofd hoog en lekker rennen en bokken. Heb haar genegeerd
tot ze met haar hals ging dalen.. toen uitbundig vrolijk tegen haar gepraat... en blijkbaar
heb ik een merrie die gestressed raakt als je haar alleen al boos aanspreekt.. want vandaag
ging ze zelfs na een tijdje op commando "omlaag" haar nekje strekken! Waarna er uitbundig
vrolijk tegen haar gesproken werd!

Heb haar na het longeren nog nooit zo jolig en vrolijk gezien! Het is uiteraard nog niet wat
het zijn moet en het elastiek mag er straks ook af dan gaan we werken met dubbele longe en/of pessoa
maar ik vind het voor nu even belangrijker dat ze de rugspieren verlengt en lekker gaat dalen met
haar hoofdje dan dat ze de hele tijd gaat lopen "lellen" omdat ze iets bij haar billen voelt.
(mevrouw trapt al na aan de longe als ze het flapje van de uitzweetdeken op haar staartje draagt,
onder het zadel doet ze dit niet.. gekke merrie dus :P) Het ondertreden en leren "dragen" van de
achterhand komt wel als ze lekker los in het ruggetje is. Stukje voor stukje.. anders snapt ze het
niet meer en gaat ze alleen maar tegenwerken.

Ze had dus gewoon nog geen idee wat ik nou wil want het is voor haar (nog) niet logisch om te
gaan "stofzuigeren". Blijkbaar heeft ze dit nooit geleerd. Maar vandaag waren de rug en bilspieren
lekker aan het trillen dus dat is een goed teken :D

Zou even up to date houden hoe het gaat.. dus bij deze!

Het zal jullie wel opvallen dat mevrouw denkt dat ze klaar is als ze het woord BRAAAF hoort.
Onder het zadel doet ze precies hetzelfde.. Direct terug naar stap willen gaan als ze hoort
dat ze braaf is. Ik denk dat ze dit van iemand geleerd heeft? Was me al eerder opgevallen,
maar vind het achteraf best grappig. (al moet ze wel leren dat ze gewoon aan het werk moet
blijven natuurlijk hihihi :o)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:48

ziet er al stukken beter uit en heel goed dat je haar in het begin genegeerd hebt qua acties van haar kant.
Nu heeft ze niet "gewonnen" en weet ze dat als ze doorgaat en netjes haar ding doet ze ook beloond word.
Heel netjes al zou ik zelf het elastiek nog iets inkorten, dat ze wat meer druk voeld als ze omhoog gaat maar het begin is er.

Even in het algemeen vind der wel erg schraal niet enkel qua bespiering maar ook qua spekkies, zou der zelf liever wat zwaarder zien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 09:26

Ja wou haar eerst even aan het elastiek laten wennen, in het begin raakte ze al een beetje in paniek
en dreigde omhoog te komen van voren. Heb het voorwaarts opgelost dus ging prima. Ze was al aardig
nat dus heb haar niet al te lang laten lopen. (juist omdat ze nog schraal is idd dus beetje bang voor
verzuring)

Heb haar nu 6 weken, ze bleek nog nooit naar een tandarts geweest te zijn. Haar gebit stond zo scheef
versleten. Er was een kies slecht doorgekomen en ze kreeg haar kiezen niet op elkaar. God weet hoelang
ze haar eten heeft moeten fijnmalen op haar gehemelte. Ze had ook onwijze haken op haar kiezen en
kauwde ook scheef op het bit. Het arme beest haar spieren waren aan 1 kant zo kort en aan de andere
kant lang, ze kon nieteens haar mond recht open doen om te gapen.
Dat ie geweest is is nu 5 weekjes geleden. Toen ik haar net had lag haar ruggengraat op haar billen. Nu
begint ze langzaamaan al ietsjes ronder te worden.

Eerst spekkies en dan spieren. Vandaar dat ik de achterhand nu ook voorlopig laat voor wat het is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:14

Ben van plan haar om de dag te longeren met elastiek voorlopig. Als ze wat sneller met haar hals
gaat dalen zal ik hem inderdaad wat strakker zetten. Zo kan ze mooi aan de longe haar rug los
leren laten. Ik denk als we dit voorlopig consequent doen dat dat voor haar vertrouwen in mij beter
is, dat ze weet dat ik haar geen pijn doe en dat ik niet heel boos tegen haar reageer (stem verhef en
zwaar opzetten) en dat het dan onder het zadel misschien ook al beter gaat. Heb eergister onder
het zadel eigenlijk hetzelfde gedaan en dat werkte eigenlijk ook veel beter dan alleen consequent
"straffen" (is bij mij boze stem opzetten maar ik maak mezelf ook te boos en dat voelt ze waardoor
het alleen maar erger wordt) Halve stal stond me dom aan te kijken dat ik haar bij alles dat ze goed
deed beloonde met een stemmetje alsof ik voor het eerst een schattig babytje zie :P Maar na een
tijdje ontspande ze wel en bleef ze op haar dooie gemakkie lekker doorlopen. Niet helemaal over de
rug. Maar je voelde haar ook gewoon kalm worden en ontspannen in de hand/hoofd-halslijn. Heb haar
nieteens zo lang gereden, juist omdat het zo goed ging.. en lekker door haar maantjes gekriebeld met
uitstappen en erna geknuffeld :) (wat ze toen ook veel leuker vond)

Ik ben helemaal happy dus.. hopen dat ze zo vooruit blijft gaan!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:14

Leuk dat je update, en nog leuker dat je dat met filmpje doet! Ik herken heel erg het braaf=klaar misverstand. Ik moet daar toch altijd om lachen dus probeerde het probleem te omzeilen door niet langer 'braaf' te zeggen. Nu heb ik een paard dat bij 'braaf', 'goed zo', 'keurig' en 'netjes' stil gaat staan. Alleen bij 'ho'niet.

Ben erg benieuwd hoe het verder gaat, maar als het zo door gaat krijg je een leuke lente. En het lijkt me dat al het gras eenaal groeit je merrie gauw genoeg wat voller wordt. Ik weet niet hoe fanatiek jij bent met foto's (ik vergeet ze altijd te maken namelijk), maar ik denk dat het erg leuk is om een serie van haar te maken. Elke maand een standfoto ofzo, dan kun je leuk bijhouden hoe ze ontwikkelt het komende jaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:21

Ik vind het vooral leuk en goed om te merken hoe je omgaat met de tips en het commentaar. Je pakt het op en doet er wat mee. Heel goed. Je kunt namelijk duidelijk zien dat we geen onzin uitkramen, aangezien je paard het goed oppakt en jij er erg enthousiast van wordt! Ga zo door!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:23

Hahaha, maar op dat Braaaaaf gaat ze toch juist weer veel lekkerder lopen. Er moet gewoon vanzelf
even een knoppie omgaan denk ik.. want dat belonen heeft ze juist wel nodig.

Mijn vorige paard dacht bij stappen met lange teugel altijd dat hij klaar was, als ik dan mn teugels
weer op maat nam en nog even verder wou rijden liet hij me duidelijk merken dat hij er niet van gediend
was. Niet door te staken ofzo, maar in mn handen hangen zodat ik telkens een beetje teugel verloor en
dan liep hij alsnog lekker laag :P En meestal liet ik dat toe omdat hij ontspannen bleef lopen.

En dan duwde hij zn neus eruit en ging lekker vlot draven zodat ik niet anders kon dan aan hem trekken..
dan liet ik hem aangalloperen met lang teugeltje, gingen zijn oren naar voren en zijn neus de lucht in en
ging hij keihard scheuren en hinniken door de bak. Geweldig vond ie dat. Dus ik gaf hem pas lang als we
echt klaar waren. Halsstrekken en oppakken was dan weer geen probleem.. dus het is ook wel grappig hoe
snel paarden bepaalde woorden met iets associeren.

Ja hier is het gras volgens mij niet zo vol 's zomers op de kleine weitjes.. maar als het 25+ graden is
buiten zit ik er zowiezo bijna nooit op tenzij ik voor belangrijke wedstrijden MOET trainen ofzo
(lijkt me voorlopig niet het geval) dus dan gaan we denk ik toch aan de hand lekker de plas rond, mag
ze lekker daar grassprietjes plukken. Neem ik lekker mn MP3spelertje mee, kan ze ook gelijk de omgeving
leren kennen, beetje longeren op het gras e.d. Deed ik vroeger met mn andere paard ook, die vond dat
supergezellig en die werd er helemaal enthousiast van altijd :)

Ik heb wel foto's van toen ik haar net had en van 3 a 4 weekjes later.. je ziet wel ietsjes verschil maar
niet ontzettend veel verschil :P

Dag 1:
Afbeelding
Week 4:
Afbeelding

Op die onderste foto stak haar frontriem af, leek wel een haarband.. nu steekt hij al helemaal niet meer af.
Het begint te komen dus :D Als het lekker weer is wil ik weer fotootjes maken.. maar ze is net heel erg verkouden
geweest en ik ben nu beetje voorzichtig met haar dus het moet dan echt een beetje windstil zijn op het terrein
wil ik haar weer buiten op de kiek zetten :)

kleinvosje, ja thnx. We zijn nooit uitgeleerd, en ik ben bereid om te leren. Alleen werken sommige dingen wel,
en sommige dingen niet. Maar dat betekent niet dat ik op alles mn woordje klaar heb en niets probeer :)

Zo hoort het toch?

Mijn vorige kerel: Die was zeker niet schraal.. ook niet dik.. gewoon een grof paard van zichzelf. <3
Afbeelding
http://94.100.118.200/1210600001-121065 ... _b2LQ.jpeg
http://94.100.120.30/1210600001-1210650 ... _c9Tq.jpeg

Edit: Overigens is [***] op papier 1.67 (= 1.68) Mijn vorige kerel was op papier 1.64.. maar die leek veeeel groter :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:42

Ik heb niet alles gelezen, daarvoor mijn excuses. Wat me opvalt aan het eerste filmpje is dat ze meer naar voren mag in de galop, iets meer tempo gewoon.

Verder zou denk ik dat het gewoon tijd nodig heeft, paardje heeft nu een heel ander mondgevoel en moet daar aan wennen.

Dus sorry als het al gezegd is, maar misschien heb je er iets aan :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:28

Ik vrolijk naar paard vandaag.. ben ik aan het opzadelen.. Zie ik dat ze bij haar spronggewricht
aan de zijkant een zwelling heeft zitten. Beetje warm, maar niet veel vocht. Echt vanaf het
bot zelf. Ze zat onder de stro en gister had ze het niet dus waarschijnlijk haar been gestoten
met rollen -_- Heb haar even gestapt en gedraafd, gelukkig niet kreupel.. maar een paar minuutjes
lang laag goefend in stap op commando omlaag en goed belonen als ze zakte en dat ging super.
Ook in dat kleine stukje draf deed ze het al aardig.. alleen zwaar traag tempo maar goed, voorlopig
komende dagen ernaast stappen dus en haar beentje in de gaten houden want hij was wel gevoelig :(
Als hij morgen nog meer zwelt maar even de DA laten kijken. Zo niet voorlopig maar rusten en beetje
afkoelen en stappen.

Pluspuntje bij goed nieuws is dat ze erg braaf was.. maar baal wel