Pashon schreef:als ze echt hard gaat kan je de volte ook wat kleiner maken natuurlijk, gaat ze een keer onderuit? prima opstaan en verder gaan. uiteraard moet ze geen verwondingen oplopen, maar ze mag in geen enkel geval winnen. Een paard moet je niet breken, daar moet je een team mee vormen en dat heeft tijd nodig maar een paard mag nooit of te nimmer zo gek doen dat je het maar opgeeft op wat voor gebied dan ook.
Ze weet dat als ze bij jou maar hard gaat je wel stopt, dat probeerd ze onder het zadel maar ook aan de longe op dat punt moet je echt heel consequent blijven. onder het zadel idem dito voel je dat ze onder je weg wil lopen neem je der direct een gang terug, dus als ze dat in in draf doet hup naar stap doet ze het in stap dan halthouden.
Nou weetje wat die stinkert dus doet? Kop(srry.. hoofd) in de lucht en KEI en KEI hard draven. Terugnemen? Zwaar zitten? Benen aan? Benen af? Echt niet.. terug komt ze niet.. Ja..
Als ik mijn teugels losgooi en denk zoek het uit. Dan gaat ze direct stappen, mooi met het hoofd omlaag richting knieën en mooi naar de hand toe. Is dat niet raar?
Daarom dacht ik, ik klapper in het zadel. Ik kantel mijn bekken niet goed (waardoor mijn beenligging uiteraard niet bijzonder goed is op DIT paard want alles staat in verhouding)
Als ik mijn handen hoog houdt en geen druk heb op de teugel zit ik helemaal als piepo de clown omdat ik mijn evenwicht kwijt ben (ik voel een cursusje zitles aankomen)
Echt hangen en trekken doe ik niet. Maar de gedwongen positie van mijn handen is ook vooral omdat ik mezelf dwing mn handen laag te houden. (ik had ze graag veel en veel te hoog) Maar mevrouw doet idem dito met dubbele lijnen en elastiek en pessoa. Japeloup.. Ik heb haar veel gelongeerd met dubbele lijnen maar omdat ze nog onvoldoende rechtgericht
is laat ze zich slecht bewerken. Ze blijft op 1 kant "scheef" lopen, onder het zadel echter is alleen linkerkuit er even aan al genoeg om haar gelijk in de buiging en rechtgericht te
rijden. Op de dubbele longe ga ik dus vasthouden zodat ze alsnog die buiging geeft die ik van haar verlang.
Zowiezo loopt het paard erg stuwend met het achterbeen hoor.. ook met losgooien, longeren e.d. Ik denk dat het achterbeengebruik trainen straks nog een hele klus gaat
worden.. maar goed ik geef niet op.. ik wou zelf een uitdaging 
Ik denk dat IK haar OOK tegenwerk.. ik ben sensibele paarden niet zo gewend.. gaf ik al eerder aan geloof ik, de meeste paarden die ik rijd zijn vrij flegmatiek en willen graag
vwnw en laag lopen. Dan is het echter alleen nog een kwestie om van achter naar voren te rijden zodat ze niet op de voorhand vallen. Daarnaast heeft dit paard een tick om
scheef te gaan kauwen op het bit. Dit heeft ze jarenlang gedaan en wellicht om de "pijn"(prikkel) te ontlopen vlucht ze opgekruld achter de teugel. En ik heb een hekel aan
het zadel dat op haar ligt. Hij ligt haar prima maar ik vind hem niet fijn te rijden. De kniewrong ligt niet op een fijne plaats en ik kan er niet goed in op mijn billen zitten. Ook is
het zadel net een halve inch te groot (ben een kleiner zadel gewend maar die lag haar absoluut niet)
Als de mogelijkheid er is en het is een beetje rustig in de bak zal ik eens een stukje op film zetten wat ze doet als ik meeveer met mijn handen en als ik langere teugel geef
en haar dan naar de hand toe rijd.
Noor Tanger, die zit toch in Rotterdam? Ik heb nu geen mogelijkheid om te reizen met mijn paard.. en de instructie hier op stal ligt mij niet. (andere ideeën wat betreft rijden)
Als ik de kans krijg zometeen weer weg te gaan ga ik zo snel mogelijk naar Marie José Hulsman. Bij haar voel ik me echt thuis. Als ik de mogelijkheid had gehad had ze mn paardje
allang leren kennen.