3 jarig paard loopt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

Re: 3 jarig paard loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:42

vandaag weer gebrobeert te rijden. eerst met iemand er bij in, maar die van mij wou niet achter die van vriendin weg, dus die schopte, en kreeg ik een hoef keihard tegen mn voet.
zei was er even uit gegaan en ging ik alleen rijden. ging wel beter. soms weer op de noodrem, maar kreeg hem wel zo weer voorwaards.
zodra ik merk dat ze neigt af te wijken van mn hulpen, of ineens de bocht om wil schieten tik ik hem even op zn schouder.
en dat werkt ook nog gewoon.

maar het gekke is, ik doe niks anders dan normaal..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:05

Ik heb je een PB gestuurd met een tip.. Wil je misschien antwoorden? :)

Heb je je voet erg zeer gedaan? :(:)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:11

je hebt Pb terug.
mn voet is wel behoorlijk blauw :P lopen doet knap zeer maarja, t blijven paarden :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:14

Oooh even over je voet.
Ga alsjeblieft naar een arts, vraag om een foto. En laat het gipsen.
Zeer waarschijnlijk heb je een middenvoetsbeentje gebroken.

Ik heb een paard op m'n voet gehad, volgens de dokter gekneusd en ik moest maar even op krukken.
We zijn nu 7 jaar verder en het doet nog steeds pijn bij inspanning.
Dus wees verstandig, geloof niet zomaar je arts.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:18

mag ik toch hopen van niet:P dan schiet het nog niet op met hem :P
als het morgen nog niet beter is ga ik wel even heen :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:30

Vanwaar een tik op zijn schouder als ik vragen mag?

Misschien bij de basis beginnen? Met dubbelen longeerlijnen alleen in de bak. En als die dat goed doet, en door blijft lopen. Dan ga je er op en dan alleen door de bak stappen. Na twee rondjes te hebben rond gestapt. Goed belonen, en dan afstappen en is het weer klaar.

Sommige paarden zijn wat onzekerder, en niet alle paarden zijn nou eenmaal onzeker?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:35

longeren met dubbele longe is niet iets wat iedereen kan.
heb dat toevallig wel eens met school gedaan, maar hij kent het niet, en ik ben er ook nog niet zo'n ster in.

en ik krijg hem nog niet eens 1 rondje door de bak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:29

Als je dit niet kent, idd niet iedereen kent dit, maar het is wel basis werk voor je paard.
Al voor je paard zadelmak gemaakt wordt , is dat de manier van aan de longe het sturen en rijden te simuleren.
Dus ik zou zeggen zoek een instructeur/trainer die je dit kan aanleren, basiswerk is basis, de naam zegt het zelf, de basis, en je moet tijdens het verdere opleren vaak terugkeren naar die basis, dat maakt het voor jou en voor je paardje stukken makkelijker.
Wat je niet kent moet je dus leren, geen probleem toch.

lovemario schreef:
longeren met dubbele longe is niet iets wat iedereen kan.
heb dat toevallig wel eens met school gedaan, maar hij kent het niet, en ik ben er ook nog niet zo'n ster in.

en ik krijg hem nog niet eens 1 rondje door de bak.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:32

wimbraun schreef:
Je paard is zoals je schrijft: jong maar wel al zadelmak.

Hoe zadelmak? Een paard is een kuddedier, dat moet leren dat jij (ruiter of menner) deel uit maakt van zijn kudde. Waarbij jij de leider bent waarin hij een heilig vertrouwen kan en mag hebben.
Verder is de Fries niet echt ontworpen om als rijpaard te dienen, hoewel daar wel aan gewerkt wordt.
(pas de afgelopen 25 jaar overigens).
Verder is het aan jou om het paard er van te overtuigen dat hij jou kan vertrouwen en dus kan stappen en draven.
Galopperen wordt vaak vluchten! Dat kan een paard heel goed dus dat leert hij later wel op beheerste wijze te doen.
succes

Volgens mij doet dat er nu niet direct toe, dat dit paard niet loopt is niet toe te schrijven aan dat de fries vanuit oorsprong geen rijpaard gefokt ras is.
Maar goed, zo zie ik het.
Ik denk, dat hij gewoon nog erg jong is. Friezen zijn over het algemeen wat later rijp, dus ik zou als ik het zelf moest doen de eerste tijd eens niet rijden. Zorg dat hij jou helemaal vertrouwd ook al ben je weg van de kudde.
Over een paar maanden weer eens rustig aan erop en dan uitbouwen...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:58

Ik hoop voor je dat je voet snel minder pijnlijk wordt, ik heb de hele topic gelezen vele nuttige tips zijn al langs gekomen. Misschien kan ik er nog 1 geven, niet echt als standaard oplossing maar misschien een oplossing.

Ik hoop alleen dat je erop durft en kan zonder zadel, het mooiste is een halster met 2 touwen maar een hoofdstel kan ook. Paard alleen in de bak en klim op de rug (tweede persoon verlaat de bak) jij en je paard moeten niets. Je paard is op een gegeven moment het stil staan wel zat en zal wat gaan lopen al zijn het maar 2 passen. Jij doet niets je blijft gewoon zitten mocht het echt een kwartier duren voor er wat gewandeld gaat worden klik met je tong en zeg stap meer niet. Dit dier moet leren zelfstandig te lopen en balans vinden met ruiter op de rug. Dus je moet echt passagier spelen meer nog niet. Ik weet dat hij goed meeloopt met andere dieren maar hij moet het echt alleen gaan doen.

Mocht je paard stil blijven staan en je kan op een stukje veilig terrein grasrandjes laten eten is dit ook een manier. Een paard ziet net iets verder op altijd een net lekkerder stukje gras en zal lopen stukje bij beetje. Het is puur zelfvertrouwen kweken bij je paard, vergeet dus even lekker ontspannen over de rug, en zulk soort dingen eerst alleen durven lopen lijkt me handiger.

Niet echt een standaard actie maar 4 jaar is idd jong voor sommige dieren misschien is het inrijden net wat te snel gegaan en is het kwartje niet goed gevallen nog.

Mocht je het echt te raar vinden kan ik alleen als optie geven dat iemand je paard aan een touw leid, elke keer gaat die een stukje verder naar achteren meelopen. Op een gegeven moment kan jij dat touwtje in je handen bij krijgen omdat de meeloper net achter je been meeloopt. Daarna kan de meeloper steeds verder verwijderen van het paard tijdens de stap.
Je moet zelf even uitvissen of je paard beter blijft lopen als de meeloper meer achterop raakt of juist meer opzij moet gaan. Let goed op dat je niet te snel gaat, de meeloper veranderd pas van positie als je paard goed loopt het liefst ook van halt naar stap gaat met de meeloper op die plek (snap je het nog :o lastig typend uit te leggen)
s6

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:08

Lukt het wel met longeren?
Misschien moet je weer aan de longe gaan rijden.
Om het zo weer op te bouwen.

Of met zijn 2en in de bak maar niet achter elkaar aan rijden.

Moeilijk dit!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:11

Laat zijn ogen eens GOED nakijken... :j

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:38

vandaag weer gereden en ben super trots op hem.
was maar een kwartiertje en met 2 andere paarden in de bak, maar hij stopte maar 3 keer en ik kreeg hem zelfs achter de anderen weg zonder te veel moeite :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:53

Dus weer het bewijs om een paard wat te leren.
Zet de bak vol met paarden en er is geen probleem.

Welke goeroe had dit jaren geleden al uitgevonden ??

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:03

dat was juist het probleem, hij liep alleen maar achter andere paarden aan. en dat was niet altijd even gunstig. vandaag deed ie dat dus niet.

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:09

miss is join up up wat voor em?
Misschien leert ie dan op jouw te vertrouwen ipv op anderre paarden..

Groetjes

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:45

dat is misschien wel een goed idee. ga het eens proberen :)
de les ging wel goed :)
ben er achter gekomen, dat als ik hem lekker rustig laat lopen er weinig problemen zijn, maar zodra ik wat wil versnellen wil hij achter een andere aan, of gaat ie stil staan. denk inderdaad onzekerheid.
maar we komen er wel :)

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:50

lovemario schreef:
paard is ingereden bij proffecionele mensen.

wij hebben het niet zo luxe dat we en een longeer bak en een rijbak hebben..

dus longeer hem op de zelfde plek als dat ik hem rij.

hoef verder geen gezeur dat 3 te vroeg is. zo heb ik hem gekregen en kan er niks aan veranderen.

vrijheids dressuur is misschien wel een goed idee.
ga dat ook eens proberen.

Daar kan je wel degelijk wat aan doen..
Terug gaan naar de basis met longeren en een tijdje niet rijden.
Hij beleeft er duidelijk geen lol aan en er is een (flinke) miscommunicatie tussen jullie beide!
Veel overgangen maken door middel van stemhulpen en de longeerzweep eventueel gebruiken bij geen reactie lees; hierbij aandrijven niet aantikken!!
En zoek een (goede) instructeur.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:52

Ik heb dit een keer gehad met een NF pony, die hebben we weer in de wei gezet en een jaar later weer opgepakt en toen was het prima. Beestje was er gewoon nog niet aan toe in het koppie. :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:54

Janine1990 schreef:
Oooh even over je voet.
Ga alsjeblieft naar een arts, vraag om een foto. En laat het gipsen.
Zeer waarschijnlijk heb je een middenvoetsbeentje gebroken.

Ik heb een paard op m'n voet gehad, volgens de dokter gekneusd en ik moest maar even op krukken.
We zijn nu 7 jaar verder en het doet nog steeds pijn bij inspanning.
Dus wees verstandig, geloof niet zomaar je arts.

aan de meeste breukjes in je voet word niets gedaan hoor, denk dat je kunt mikado-en met de botjes in mijn voeten, gewoon even rustig aan en als het pijn blijft doen even naar de arts

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:02

Ik ga er even van uit dat het paard nog niet moe gereden of gelongeerd is. Want dan kan ik me voorstellen dat ze stil blijven staan.
Het klinkt verder of jij niet mans genoeg bent, alsof het paard z'n zin door weet te drammen. Ik ga er van uit dat het paard wel degelijk weet wat stuur, rem en voorwaarts is.
Bij echt niet willen en de baas willen spelen over de ruiter werkt 1 methode, maar het is wel eentje waarbij je zelf erg goed in het zadel moet zitten. En het klinkt gemeen, maar het is soms maar 1 keer nodig om in te grijpen:
1 lange dressuurzweep, zeg maar 1.10-1.30 meter. Teugels in 1 hand, ligt contact met de mond, geen remmend contact. Dan met de andere hand met de zweep op de kont tikken. Duidelijk make nmet je benen, stem, zit en zweep dat je naar voren wilt. hoe maakt niet uit, het paard moet naar voren, desnoods in rengalop.
Dus je moet zelf enorm goed meezitten, belonen als het doet wat je vraagt. Bokkend naar voren = ook belonen, want het moet naar voren.
Hou er rekening mee dat je ook verzet kunt krijgen in de vorm van bokken e.d. en toch niet doen wat jij wilt.
Dan tik je door. Jij bent de baas. Mijn ervaring is dat 1 training bij eigenwijsheid van een paard vaak genoeg is om het op te lossen. Een training erna proberen ze het vast weer, maar dan is vaak de stem genoeg om het paard weer naar voren te krijgen. Na een paar trainingen is het er geheel uit.

Verder een afwisselende korte training bieden. Longeren met bijzet en dubbellonge zou ik met een 3-jarige niet doen. Dat vraagt veel van het paard en kunde van de longeur.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:45

heel herkenbaar. Ik heb een vierjarige friese merrie. Ik heb het probleem niet zozeer of ik alleen rij of met anderen. Maar mijn dame is nogal flegmatiek gecombineerd met een groot ego. Straffen heeft bij mijn dame geen zin daar reageerd ze gewoon niet op. Dus meppen of schoppen met je been heeft gewoon geen effect.
In het begin ging zo ook vaak gewoon stil staan en kreeg ik haar niet meer vooruit. Mijn reactie was om haar zo hard mogelijk te laten lopen. Maar hoe meer been hoe meer verzet.

Wat blijkt dit werkt averechts. Ik moet haar juist klein leren lopen. Zo kan ze haar passen meer afmaken. Ik moet hele kleine en korte hulpen geven. Dus heel veel schakelen langzaam laten stappen (hier wordt ze heet van want nu moet ze juist onder haar tempo lopen. Daar wordt ze voorwaarts van) Maar ook weer stukken naar voren laten lopen.
Ze kan nog steeds boos worden als ik teveel been geef. Dan krijg ik oren in de nek en een zwiepende staart, maar ik krijg wel reactie!

Overigens voor ik haar in ging rijden heb ik heel veel met haar gewandeld ook langs de weg verkeersmak maken worden ze niet vanzelf, maar de meeste friezen zijn gelukkig wel super nuchter. Tenminste de mijne keek op haar derde al niet meer op of om naar een vrachtwagentje meer of minder.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:51

germie schreef:
Ik ga er even van uit dat het paard nog niet moe gereden of gelongeerd is. Want dan kan ik me voorstellen dat ze stil blijven staan.
Het klinkt verder of jij niet mans genoeg bent, alsof het paard z'n zin door weet te drammen. Ik ga er van uit dat het paard wel degelijk weet wat stuur, rem en voorwaarts is.
Bij echt niet willen en de baas willen spelen over de ruiter werkt 1 methode, maar het is wel eentje waarbij je zelf erg goed in het zadel moet zitten. En het klinkt gemeen, maar het is soms maar 1 keer nodig om in te grijpen:
1 lange dressuurzweep, zeg maar 1.10-1.30 meter. Teugels in 1 hand, ligt contact met de mond, geen remmend contact. Dan met de andere hand met de zweep op de kont tikken. Duidelijk make nmet je benen, stem, zit en zweep dat je naar voren wilt. hoe maakt niet uit, het paard moet naar voren, desnoods in rengalop.
Dus je moet zelf enorm goed meezitten, belonen als het doet wat je vraagt. Bokkend naar voren = ook belonen, want het moet naar voren.
Hou er rekening mee dat je ook verzet kunt krijgen in de vorm van bokken e.d. en toch niet doen wat jij wilt.
Dan tik je door. Jij bent de baas. Mijn ervaring is dat 1 training bij eigenwijsheid van een paard vaak genoeg is om het op te lossen. Een training erna proberen ze het vast weer, maar dan is vaak de stem genoeg om het paard weer naar voren te krijgen. Na een paar trainingen is het er geheel uit.

Verder een afwisselende korte training bieden. Longeren met bijzet en dubbellonge zou ik met een 3-jarige niet doen. Dat vraagt veel van het paard en kunde van de longeur.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Geloof mij je mag het komen proberen bij mijn ego meisje maar ze heeft een dikke huid. Heb vaak genoeg raak geslagen. Maar hier wordt ze alleen maar bozer van en gaat ze helemaal in staking.
Wat mij juist heeft geholpen is stemhulpen en lichaamstaal. Ik heb het meest flegmatieke paard van stal maar ik longeer tegenwoordig zonder zweep. Ze luisterd naar mijn stem op de zweep krijg ik alleen maar verzet.

Let ook met rijden op hoe je zit. Als je iets naar voren gaat zitten lopen ze meestal ook meer door. Hoe meer je achterover leunt hoe meer je afremt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:57

Mijn Friese merrie wordt over 2 maanden 3 jaar. Wij zijn al langere tijd bezig met lopen aan de lange lijnen, eerst op het halster later aan het hoofstel. Sinds kort longeren we af en toe maar altijd met dubbele lijnen. Ik had dit nog nooit gedaan maar met goede begeleiding hebben we allebei een hoop geleerd. Ze reageert aktief op stap en draf commando en kan links, rechts en stilstaan op mijn pinken. Mijn merrie is geestelijk verder dan haar lichaam is dus ik zal er nog niet mee kunnen rijden als ze straks 3 is. Ze leert wel op eigen benen lopen en dat is ook een belangrijk goed.

Lange teugelen is ook erg leuk, dan loop je naast de achterhand van je paard. Je geeft feitelijk dezelfde hulpen met uitzondering van het been maar dit kan ook een commando stap zijn. Op deze manier kun je ook prima werken als er meerdere paarden in de bak zijn.

Veel succes