martingaal bij steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:07

jeetje dat is heftig. Nee zal ik ook nooit doen, heb het niet zo op een martingaal

Monster_tos

Re: martingaal bij steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:08

Ts, je zegt wel steeds dat het aan de eigenaar is om te bepalen of er wel of niet een martingaal omkomt. MAAR jij bent degene die er op zit, jij bent dus ook degene die er onder ligt mocht het paard omvallen.
Als ze zonodig een martingaal om wil stapt ze er zelf maar op.
Ik had het niet gedaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:41

moelly schreef:
mijn zus is een keer achterover geklapt met een martingaal, paard steigerde zomaar uit het niets, deed ze wel vaker maar dit keer ging het rijden wel redelijk goed! :D
kop omhoog en steigeren maar, toen ze merkte dat ze "vast zat" aan een martingaal was het ook gelijk doei martingaal, en lagen ze beide op de grond, het steigeren wordt er dus zéker gevaarlijker op met martingaal.

Hoewel dat gevoel van vastzitten absoluut voor grote ongelukken kan zorgen, is het deels een ruiterfout. Als je de teugels viert of loslaat, wat je zou moeten doen bij steigeren, voelen ze de martingaal beslist niet. Dit is een van de grote voordelen van een martingaal, je hoeft niks anders te doen dan je normaal zou doen.
Als je de handen erg vast hebt staan en stijf dichtgeknepen houd, altijd fout of je nou op een jong of oud paard zit, en de handen ook niet geopend als een paard steigert of dat wil gaan doen, krijg je juist ongelukken.

Een starre handhouding heeft ook alles te maken met de oorzaak van het steigeren, want steigeren is met name verzet tegen harde hand, te sterk inhouden, of het niet begrijpen van teugelhulpen. Het laten vieren van de teugels als ze steigeren of willen gaan steigeren is daarom deel van de oplossing. Maar veel ruiters gaan uit angst juist aan de teugels vastklemmen, wat de boel verergerd.
Er zijn weinig paarden die "zomaar" steigeren. Dat is dan meestal omdat ze schrikken. Of omdat een ruiter angstig is en je hebt toevallig een dominant paard dat daar misbruik van maakt.

Bonney4ever schreef:
En ga maar gewoon langs de weg met haar. hoe eeerder hoe beter .je bent gek als je de grootste omweg maakt omdat je paard niet verkeersmak is.

Ik had ook een 3 jarige merrie. De eerste dag dat ze bij me was heb ik thuis gerreden. De 2e keer heb ik langs de weg gereden. En dan te bedenken dat ze nog nooit langs de wg is geweest. Ze vond het allemaal doodeng, maar na nog 2 keer vond ze het allemaal heel normaal. Dus denk gewoon ze vind he tniet eng ze moet het leren.

Paarden zijn meestal eerder verkeersmak dan hun ruiter ;) Als de mens niet bang is, heeft het paard ook weinig reden om bang te zijn. Maar een autoweg waar autos 100 km per uur rijden en niet kunnen stoppen of uitwijken indien nodig (en een paard hoeft de kont maar een stap opzij te zetten) is niet de ideale weg om te beginnen met verkeersmak maken. Daarvoor kun je beter een weg kiezen waar men wel kan uitwijken of stoppen.
Ik begrijp standpunt van TS dus wel. Het paard is ook niet van haarzelf, dus dat is een extra grote verantwoording.

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:28

Over de martingaal, deze werkt (mits goed afgesteld) alleen in als het paard zijn hoofd erg hoog brengt (waarbij je normaal dus de controle zou verliezen).
Nu het gevalletje steigeren, daarvoor moet het paard zijn hoofd in die houding brengen waar de martingaal gaat werken.
Deze werkt naar beneden dus het paard voelt dat hij naar beneden word getrokken, de kans dat hij hierdoor harder omhoog en misschien zelfs wel achterover gaat is erg groot dus levensgevaarlijk!
Het zelfde geld voor mensen die naast een paard lopen waar iemand op zit en die gaat steigeren, NOOIT naar beneden trekken (tenzij het een shet is en je met je gewicht wat in kan brengen).

Voor de mensen die dit lariekoek vinden, zoek het maar op...op goolge een flink wat jaren geleden is een meisje op een KNHS wedstrijd in Made om het leven gekomen omdat haar nieuwe pony omhoog ging en de vader hem naar beneden wilde trekken, diertje is achterover geklapt boven op het meisje...
Trauma helicopter erbij maar was al te laat...
Ik stond ernaast.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 12:28

omdat iedereen natuurlijk heel benieuwd is :D
we zijn gister dus met haar naar buiten geweest, ipv de bak zijn we het bos ingegaan. hadden we meer zin in :D
de eigenaar is er als eerst opgegaan, wat ik superleuk vond want die is er niet meer opgeweest sinds we voor het eerst begonnen met het wennen aan ruitergewicht. zij wilde wel de martingaal eraan, maar zij ging er ook op.
we hebben de grote bos weg uitgelopen ( het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar er loop dus een weg min of meer om het bos heen, maar ook een beetje erdoor :P )
halverwege heb ik de eigenaar losgelaten en op het eind liep ik er alleen nog maar op een afstand achter. eigenaar en paard liepen helemaal op zichzelf. oortjes naar voren op een los teugeltje. konden zelf in draf en weer terug naar stap en zelfs halthouden. alsof ze het al jaren deden. ontzettend leuk om te zien.
op de terug weg wisselden we en ben ik erop gegaan, inmiddels vond de eigenaar ook dat een martingaal voornamelijk in de weg zit en ook bij het sturen niet heel makkelijk is. dus die is eraf gegaan.
op de terugweg was ze wat heter, omdat ze blijkbaar de route had onthouden en wist dat we naar huis gingen ( toen we dit vermoeden namelijk wilden testen en haar weer omdraaiden, van huis af zeg maar, was ze ineens niet meer heet :P )
ik ben niet los gegaan omdat ze dus wat frisser was, maar ook omdat op de terugweg we ineens veel auto's tegenkwamen. dus moesten we telkens afstappen en weer aan de kant. de eerste auto ( die weer op de heenweg tegenkwamen ) was erg eng nog, maar op de terugweg gaf ze er al niet meer om.
op het eind heb ik haar toch rustig gekregen en de eigenaar het touw heel losjes vasthouden. faith liep lekker op eigen benen, oortjes naar voren en met een los teugeltje.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:09

Goed zeg! Fijn dat ze zo braaf is gebleven! Jullie mogen trots zijn op haar! (en op jezelf natuurlijk).

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:08

wij zijn ook ontzettend trots. ik moet toegeven dat ik bijna een traantje wegpinkte bij het zien van de eigenaar en faith die zo makkelijk wegreden. wat is het toch een prachtig paard, bijna jammer dat ze te koop staat.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:20

abeltje_xx schreef:
gelukkig heb je goed gelezen :roll:

hij word niet tegen het steigeren gebruikt, hij zou bedoeld worden om controle te blijven houden en normaal in te blijven werken in de mond, dus voor de veiligheid als of wanneer ze steigert.

Heb ik ook een tijd gedaan. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Paard lijdt er niks mee en door mijn verhoogde zelfvertrouwen, was mijn paard ook makkelijker in de omgang. De mijne ging niet omhoog overigens. Die vertrok in rengalop bij het opstijgen. Met de martingaal kon hij zijn bol niet zo strak omhoog zetten en had ik tijd om er op te komen.
Niet te moeilijk over doen. Als de eigenaar zich daar prettiger bij voelt zou ik daar niet veel problemen mee hebben.
Op een gegeven moment heb ik hem wel afgebouwd, omdat ik het fijner vond rijden zonder martingaal. Die van mij was voor het mooi niet wat te 'klein'. Die gebruik ik nu alleen nog in de bossen. :+

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:16

Zoek de oorzaak van het steigeren :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:40

Die is er volgens TS toch niet, want er wordt niet gesteigerd. Het is een veiligheidsgevoel.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:59

Ik zou het niet doen. Misschien kun je haar beter gewoon rijden waar je haar normaal rijdt, tot ze daar aan gewend is, en je zeker bent dat ze niet meer omhoog gaat komen. Zo snel al een martingaal.. Paard gaat dit uiteindelijk gewend raken en blijven nodig hebben. Hoe meer je er in het begin aan hangt, hoe meer je uiteindelijk zult blijven nodig hebben, lijkt me.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:43

Shawtie schreef:
Ik zou het niet doen. Misschien kun je haar beter gewoon rijden waar je haar normaal rijdt, tot ze daar aan gewend is, en je zeker bent dat ze niet meer omhoog gaat komen. Zo snel al een martingaal.. Paard gaat dit uiteindelijk gewend raken en blijven nodig hebben. Hoe meer je er in het begin aan hangt, hoe meer je uiteindelijk zult blijven nodig hebben, lijkt me.

Onzin... als je maar afwisselt. Ik rij buiten altijd met, gewoon voor iets meer zekerheid. Binnen heb ik hem nooit om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:45

Waar de rijkunst eindigt begint de hulpteugel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:58

_Pretty schreef:
Waar de rijkunst eindigt begint de hulpteugel.

Waar het advies eindigt begint de dooddoener :roll:

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:55

martingaal zou ik niet gebruiken.. Zelf heb ik er niet al te veel aan.. heb meer aan iemand die er rustig naast loopt!

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:29

IKbenEllen schreef:
Shawtie schreef:

Onzin... als je maar afwisselt. Ik rij buiten altijd met, gewoon voor iets meer zekerheid. Binnen heb ik hem nooit om.

Tuurlijk, als je maar afwisselt. Ik heb het er over, als je met een jong paard begint, en daar meteen een martingaal bij om doet. Ax heeft uiteindelijk ook met martingaal leren lopen hoor, maar zoals je zegt: als je maar afwisselt.

Edit. Ik zag net de post hier boven, 'waar de rijkunst eindigt komt de hulpteugel kijken' (zoiets in de aard, kan hem niet meer zien terwijl ik dit typ).

En dat is wat ik bedoel, ok als je er een hulpteugel bij neemt, maar zie dat je het ook zonder kan. Als je dan, zoals jij zegt, afwisselt, zul je mij niet horen =D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:44

Top dat het zo fijn gegaan is :)

ik dacht in eerste instantie dat de martingaal eraan ging zodat je je daar aan vast kon houden zonder in de mond te zitten :)

wanneer is de volgende buitenrit gepland?