Is dit paard juist bijgezet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:49

Ik ga eigenlijk helemaal mee met " Irma-maandag"
op het 2de filmpje loopt hij idd veel mooier zelfs meer achterhand gebruik ook wel.
Oprichting zou ik in dit stadium van opleiding idd ook nog niet te veel vragen.
Persoonlijk vind ik wel dat je voor dat je verticaal gaat afbinden (dat ben je nu dus bezig in het filmpje) eigenlijk al heel wat lateraal (zijdelings) afgebonden zou moeten hebben, eerst lateraal en dan pas verticaal.

poes

Re: Is dit paard juist bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:51

Paard loopt op filmpje nummer 2 veel te flauw en zonder buiging, en dat moet je niet willen oplossen door hem lateraal (en dus strakker) bij te zetten wel door correcter te gaan longeren imo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:14

Irma_Maandag schreef:
Stelling naar buiten nemen, doettie omdat het linker-achterbeen nog niet sterk genoeg is; paard neemt stelling naar buiten om zijn kont naar binnen te kunnen gooien, dan is het minder zwaar. Ook daarom is het zaak dat het paard niet afsnijdt; hoe kleiner hij de volte maakt, hoe zwaarder het voor ditzelfde achterbeen is. Hoe groter de volte, hoe makkelijker.
Het paard kiest er in het eerste filmpje niet voor niets voor om telkens linksom te gaan :D Kortom; het paard is nog scheef.
Rechtsom is nòg moeilijker dan linksom, omdat dit (nog) niet zo sterke linkerachterbeen dan nóg grotere passen moet maken om het "bij te benen".

Dat kan een rede zijn, maar het kan ook met de lichaamstaal van de longeur te maken hebben.
Je zit het vaak terug in vrijwerkfilmpjes of iemand teveel druk geeft of het paard blokkeerd met de leidende hand (om hem zo maar te noemen).
Wat er dan als het ware gebeurd is dat je het paard wegstuurt maar omdat deze een hek of lijn als begrenzing hebben kunnen ze niet weg, daarom blijven ze op het rondje, doe je deze paarden in een grote wei en ga je dan vrijwerken kun je erachteraan gaan. Ik heb vaak eerder dat ze naar me toe komen, op de voorhand (loop zelf ook op de voorhand en geef ze met de leidende hand teveel ruimte en nodig ze met de rest van mijn lichaamstaal eigenlijk uit. Maar met iets meer druk kan ik dan een paard zonder lijn met redelijke buiging en stelling om me heen laten lopen.

Ik denk dus dat training een goed punt is, maar als aanvulling je ook nog op je lichaamstaal kunt letten om zo makkelijker de goede hulpen te kunnen geven.

Carolyn8

Re: Is dit paard juist bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:19

Je paard moet je echt meer bijzetten en activeren, zo longeren heeft geen effect, leer je hem niet fijn van nageven en leer je hem eerder op de kop te lopen. Ik zou hem iets strakker bijzetten, als hij zover is met iets stelling (eerst recht), en dan actief houden vanuit zijn achterhand. Daarnaast schakelen in tempo, daar wordt hij actiever en sterker (op termijn) van. Dan gaat hij pas werken. Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:11

Carolyn8 schreef:
Je paard moet je echt meer bijzetten en activeren, zo longeren heeft geen effect, leer je hem niet fijn van nageven en leer je hem eerder op de kop te lopen. Ik zou hem iets strakker bijzetten, als hij zover is met iets stelling (eerst recht), en dan actief houden vanuit zijn achterhand. Daarnaast schakelen in tempo, daar wordt hij actiever en sterker (op termijn) van. Dan gaat hij pas werken. Succes!

Sja helemaal niet mee eens dus voor dit paard...