Paard verkopen of wat...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Re: Paard verkopen of wat...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 19:21

ik zal het gaan proberen!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:28

snissje schreef:
Ik heb in september vorig jaar de knapste en ook liefste merri evan heel nederland gekocht! "............" elke keer na de winter heb ik dit weer vorig jaar ook alleen toen ging ze er alleen maar vandoor.

neem aan dat je dan niet vorig jaar (afgelopen jaar dus) maar die daarvoor bedoelt dat je dr gekocht hebt...als je bang bent word zij alleen maar sterker...
Probeer volgend jaar sowieso een plekje te zoeken waar je dr tussendoor nog kunt longeren/rijden in een binnenbak ofzo... want dan heb je er misschien minder last van.

Als longeren enzo niet helpt, misschien helpt het dan iemand anders haar eens te laten rijden, of een instructrice om hulp vragen

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:41

Misschien kan je haar eens een keer flink longeren, even uitputten. De dag erna bijvoorbeeld nog een keer longeren, en daarna er nog even op stappen. Weet niet of dat werkt. Hoop het voor je :D

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:21

Of iemand anders haar een week ofzo laten rijden, om er even doorheen te komen. Zo kun je haar ook niet verkopen. En als ze dan weer normaal doet durf je het vast zelf weer aan :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:14

Ik zou beginnen aan grondwerk/longeerwerk.
Als het paard weigert dingen te doen voor je, kan het zijn dat de ruiter te weinig ontzag heeft gewonnen. Er bestaat een grote kans dat het gedrag van het paard zijn oorzaak vindt in iets wat jij doet. Hierover geeft het boek: 'Een paard liegt niet' veel informatie over (echt een aanrader, je krijgt erg veel duidelijkheid). Als jij onrust uitstraalt aan je paard, zal je paard ook onrust voelen, en denken ójee wat is er aan de hand. Ze zeggen ook al is, als de instructeur op het paard gaat zitten, doet het alles. Stapt vervolgens de ruiter op het paard doet het opeens niets meer. Dit heeft ook te maken met wat je uitstraalt aan het paard. Is je paard erg gericht op je omgeving helpt het wel is om te gaan fluiten, hierdoor adem je(dat vergeten ook veel ruiters, een goede ademhaling is zeker belangrijk), en richt je de aandacht van je paard op jezelf! Verder is consequentie ook een erg belangrijk begrip, je moet in het rijden weer een regelmatig ritme krijgen omdat je nu bijna/niet hebt gereden. Als je er elke dag/5 x per week gewoon op gaat zitten, krijgt het paard ook meer regelmaat! Er lijkt dus een gebrek van ontzag/vertrouwen vanuit jou paard. Hij ziet jou waarschijnlijk niet als de leider. Het is zeker goed om je instructrice het paard enkele keren te laten rijden, maar je moet ook werken aan je eigen houding, en je eigen vertrouwen.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:37

Gipsylover heeft het heel helder en goed gezegd. Ik herken ook veel van mijn eigen zwakkepunten in wat ze beschrijft.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:28

Citaat:
Gipsylover heeft het heel helder en goed gezegd. Ik herken ook veel van mijn eigen zwakkepunten in wat ze beschrijft.
Hier nog zo eentje... :j

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:34

Ik ben nu begonnen met longeren en gewoon lekker stappen over het terein met halt, achteruit enz er tussendoor dit gaat erg goed! Soms neemt ze nog wel eens een sprintje vooral aan de longe. Ik ga zo nog een paar weken door tot dat ik vind dat het echt super gaat. Dan stap ik erop :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:41

Vanwege een beetje veel energie hoef je echt je paard niet te verkopen hoor. Is hartstikke logisch dat ze wat drukker is als ze al zo lang niks heeft gedaan. had mijn paard ook, die ging z'n energie op mij af reageren door meer te bijten en hij steigerde 1x naar me.

Gewoon voor het rijden even flink losgooien, tot ze weer nette, rustige gangen laat zien. Dan erop, rustig rijden, veel overgangen en figuren maken. vooral niet te lang achter elkaar galopperen, dan heb je kans dat ze gaat scheuren door de bak. Is ook zo leuk, hard gaan :P

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:53

sorry dat ik het zeg hoor maar iedereen zegt altijd les.les..les...tuurlijk is les belangrijk maar dat snapen mensen ook wel want die zien alles vanaf de zijkant maar mensen willen weten wat ze kunnen doen waneer ze GEEN les hebben..je kan geen 5 dagen les hebben..

sorry dat moest er ff uit

goed nu mijn tips#

voordat je gaat rijden ga je haar eerst even longeren... dan is ze haar energie ff kwijt(of losgooien en ff haar energie er uit laten rennen) dan kan je opstappen..en dan ga je eers gewoon ff rustig stappen...ADEM blijven halen want als jij je angstig voeld voeld je paard dat(ik weet het is heeel lastig maar voordat je er op stapt denk je zo kan me niks gebeuren ben de topper tussen de paarden...ik ga er op en rij weg als een trotse ruiter) als je er op zit en je heb een rondje gestapt ben je waarschijnlijk al een stuk minder angstig...vanaf daar kan je weer opbouwen..maar laat je paard never nooit meer stil staan..het is waarschijnlijk een paard wat gewoon iet zo goed tegen alleen stappen of kleine beetjes beweging kan.

succ6

haha weet je....ik ken jou...Oo das gek k keek effe op je profiel...je kent mij ook weet ik hahha..maar voor wie ben je dan bang niet voor nevada toch...daar was je toch zo goed bevriend me...en toch ook neit voor euhmmm...hoe hete ze ook al weer...sunny toch ook niet bang voor sunny??

xx

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:31

@Sadeek: Een instructeur kan het goed zien, en die zou haar tips moeten geven ;)!
Hij kan het beoordelen, ik niet achter de computer

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:16

snissje schreef:
Ik heb in september vorig jaar de knapste en ook liefste merri evan heel nederland gekocht! Het ging ook erg goed. totdat het ging sneeuwen en ik nu al 3 maanden niks heb gedaan. Tussendoor wel een paar keer de eerste keer viel ik eraf en daarna kon ze alleen nog maar als ze ergens geen zin in heeft de lucht in! En nu durf ik er gewoon niet meer op en ik weet neit wat ik met haar moet maar ik ben zo gek op haar en elke keer na de winter heb ik dit weer vorig jaar ook alleen toen ging ze er alleen maar vandoor. Nu denk ik voor dat ik erop stap gewoon rijden zoals je altijd deed en niet zeuren en dan zit ik erop en ze hoeft alleen maar een pas opzij te stappen en mijn hart zit in mijn keel. Ik durf het gewooon niet meer en ik weet echt niet wat ik er mee aan moet :( Iemand die mij misschien hiermee een beetje kan helpen??

Ik herken wel iets in je verhaal. Mijn paardje normaal erg koel in zijn hoofd, kreeg het in november ook op zijn heupen. Iedere keer kijken hoe ver hij kon gaan. Tot hij in een hele snelle galop sprong in november en ik hem echt niet meer kon houden, hij gleed uit in zijn dolle bui met mij erop. Ik had mijn enkelbanden gescheurd en heb 6 weken in de gips gezeten etc. Toen kwam de sneeuw, regen en nu weer die wind. Ik ga weer met hem aan de gang als het weer iets stabieler is, dat ik met hem aan de gang kan blijven maar vind het ook erg spannend en hoop dat het goed gaat. Eerst maar flink longeren en weer langzaam aan beginnen met hulp van mijn instructrice. Je beseft na zoiets weer even heel goed dat het een levend dier is en als ze flippen toch echt wel heeeeel erg sterk zijn.
Succes ermee. ps laatst zei iemand tegen mij, ze worden na iedere winter wel weer een jaartje ouder.........