Type ruiter in combinatie met leeftijd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Re: Type ruiter in combinatie met leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:12

ik heb na manegepony's, leasepony's en bijrijdpony's eindelijk het groene licht gekregen voor de zoektocht naar een eigen pony. Het idee was een diertje van rond de 12 jaar te zoeken, die al wat kon en koel in het koppie was, een kwpn, haflinger, of kruising, ras maakte niet zoveel uit.
Maar de pony's waar ik bij keek was iets mis mee, het klikte niet, of waren boven het budget. Toen kwam ik met een Arabische volbloed ruin van 5 jaar thuis, waar weinig mee was gedaan na het inrijden. beestje was erg schrikkerig en vlug, en kon stappen en draven, galopperen deed hij ALTIJD overkruist, vreselijk dat ik dat niet gemerkt had met proefrijden, maar ja, ik was 13 en het was mijn eerste paardje, en moeder had het niet gezien :') (Nu ik veel contact met de fokker heb, blijkt ook dat hij dat al van kleins af aan doet, en hier hoogstwaarschijnlijk nooit aandacht aan is besteed met inrijden) binnen een jaar had ik reflexen zoals ik me nooit had voorgesteld! Overal op voorbereid, want hij schrok OVERAL van. Nu heb ik hem al terug, nog voordat hij weggesprongen is, en na 3 jaar nadat ik hem gekocht had, begon de galop te verbeteren, nu na 6 jaar kan hij normaal galopperen met mij er op, met lichte dwang met mijn zit. Ik vind het heerlijk zo'n paardje met wat pit en een ietsje onvoorspelbaar, waar ook nog veel aan gewerkt kan worden, dat maakt het voor mij een uitdaging. Ik denk niet dat ik blij zou zijn met een leermeester, voor een aantal keer is het natuurlijk prachtig, maar als een paard alles al kan, is voor mij de lol er gauw af ben ik bang. Ik ben ook niet echt het type dat internationaal wilt rijden, ik doe graag een wedstrijdje maar rijd ook graag door het bos, en vrijheidsdressuur is het helemaal voor Noah en mij.
Als er een nieuw paardje zou komen, zou het weer een groen paardje zijn, of eentje van een jaar of 3-4 die nog niet ingereden is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:25

Citaat:
Waarom hebben jullie voor je paard gekozen? Wat was de gedachte er achter? Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).

Eerst kochten mijn ouders een net beleerde haflinger. Ik was toen 11 en hij net 4. Van hem heb ik ontzettend veel geleerd. Vooral dat je moet luisteren naar een paard en hoe je blijft zitten op een paard dat zijn best doet jou er af te krijgen... :o

Toen ik zelf een paardje kon gaan kopen (ik was 16) wilde ik niet weer de ellende van een ander. Dus moest het een veulen of jaarling worden. Dan kon ik hem zelf beleren en zou ik geen problemen op hoeven te lossen die door een ander veroorzaakt waren. Dat is mij prima bevallen. Die eerste keer kocht ik een veulen. Die was helaas te klein. Een jaar later kocht ik een jaarling. Beide heb ik zelf beleerd en in beide gevallen ging dat prima.

Citaat:
Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent?

Om eerlijk te zijn weet ik dat helemaal niet. Het is gewoon zo gelopen. Ik heb nooit een doorgeleerd paard gehad. Dat houd dus wel in dat alles heel erg langzaam vooruit gaat. Ik leer ontezettend veel van mijn paarden en zij van mij. Maar als je echt prestaties gaat meten presteren we niet zo veel.

Citaat:
Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Heb je liever een heel ervaren paard?

Ik ben heel erg gelukkig met mijn 'groene' paardjes. De enige eis die ik stel aan paarden is dat ze nog niet verprutst zijn.

Citaat:
Kan je 'voorkeur' nog veranderen door de jaren heen?

Ja, ik kan me goed voorstellen dat ik op een gegeven moment geen behoefte meer heb aan het opleiden van een paard. Het lijkt me nu ook al geweldig om een tijdje een goed doorgereden paard te kunnen rijden. Als paard voor mezelf moet ik er echter niet aan denken. Ik ga liever samen met het paard een leerweg op om samen te groeien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:54

Waarom hebben jullie voor je paard gekozen? Wat was de gedachte er achter?: Ik wilde graag een jong paard waar een kleine basis op zat, met potentie voor de sport.

Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau): Zij was het enige paard wat na losgelaten te zijn geweest direct naar ons toe kwam. Zij koos ons

Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent? Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben? Ik heb paarden op diverse leeftijden gereden, van oud tot jong. Bij oudere paarden zit je helaas vaak met de oliebol van een ander. Een jong paard kan je naar je eigen wensen rijden, zodat ze reageren zoals jij dat wilt.

Heb je liever een heel ervaren paard? Misschien voor een keertje te rijden, maar zelf kopen zal ik nooit doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:48

Toen ik ongeveer 10 was kreeg ik een pony van mijn moeder terwijl we zelf eigelijk nog helemaal geen ervaring hadden Ik kon niet nageeflijk rijden, wist ook niet wat het was. Toen kochten wij een pony alleen maar om haar liefheid. Zelf was ze alleen maar recreatief gereden. Na een paar maanden veranderde onze ambities en begonnen we haar (onder goede begeleiding die haar ook reed) verder op te leiden maar helaas zat dat er niet in. Dus pony verkocht en we kregen ieder een eigen pony.

Na goed overleg (met Tommie Visser) hebben we besloten om een pony te nemen van minimaal Z niveau en met een leeftijd rond de 10 jaar. Gewoon volwasse pony's die ons alles konden leren. En dat hebben ze ook gedaan! Veel wedstrijden gereden en belachelijk veel gewonnen. Inmiddels, bijna 5 jaar later, ben ik op hem uit gegroeid, hij kreeg ook een peesblessure wat hem ongeschikte maakte voor de springsport, wat ik juist wilde gaan doen (en al mee bezig was..)

Mijn gedachte achter het paard is dus toen verandert. Van gewoon een lieve pony, naar een leerpony met goeie kwaliteit.

Echter nu is die gedachte eigelijk weer veranderd. Ik zat namelijk eerst te denken aan een springpaard van 5/6 jaar om zelf verder op te leiden. Een paard van topkwaliteit. Maar omdat ik echt de ambitie heb om fanatiek te trainen en elke weekend wedstrijd wil rijden, wil ik dat niet gaan doen met zo een jong beestje, maar dat is puur mijn eigen mening. Ook realiseerde ik me daarna pas dat ik over een aantal jaar ga studeren en dan waarschijnlijk geen tijd meer heb. Dus is die gedachte alweer veranderd. Ik wil een springpaard van goeie kwaliteit, minimaal M-niveau maar potentie naar meer, veel meer. Een heel duur springpaard dus met al wel ervaring zodat ik gelijk kan beginnnen en volop wedstrijden kan rijden.

Ik vind het erg jammer want zelf ben ik meer een ruiter van de jonge paardjes. Ik ben een gevoelsruiter en dat past goed bij een jonge pony. Ik kan het over het algemeen ook vinden met wat drukkere paardjes (niet onder het zadel, maar gewoon speels, omdat ze jong zijn). Ik ben ook niet iemand die iets heel snel wil bereiken, als dat niet per se kan. Ik ben erg zacht in mijn hand en ontzettend geduldig. Ook ben ik totaal niet bang en een erg rustige ruiter. Kortom, dat (en nog wel meer dingen) maken mij geschikt voor een jong beestje. Ook vind ik het ontzettend leuk om een paard helemaal naar je eigen hand te kunnen zetten. Toen ik begon met jonge manege pony's verder op te leiden ben ik daarachter gekomen. Het ging namelijk goed en ik werd steeds meer gevraagt.
Maar gezien mijn ambities, zo hoog mogelijk te komen en dat wel binnen een bepaalde tijd, doen mij dus meer neigen naar een paard met ervaring, waar ik dus op kan stappen en weg kan rijden.

Heel verhaal is het geworden! Kortom: Qua mijn karakter ben ik meer van de jonge paarden zonder ervaring, maar qua ambities ben ik meer van de paarden met ervaring. (gezien mijn korte tijd die ik nog heb)

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:23

Andere mogelijke leuke vraag: Waarom heeft dit paard voor deze ruiter gekozen? ;) :o
want dat is wat er net zo hard of harder aan de hand was (tot en met eigen kroost van 4 wegjagen en mij opeisen toen ik haar bij de fokker reed in proefperiode, en voornoemd kroost aaide)
:=
Waarom hebben jullie voor je paard gekozen? Wat was de gedachte er achter?
Nou, ik wilde een ervaren Epony en kwam thuis met een groen Kwpn - paard met een vrij sterk karakter...

De gedachte erachter was dat ik na veel andere paarden bekeken te hebben incl aan de omschrijving redelijk voldoende epony, en toen stak er een grijs hoofdje over een staldeur en de bliksem sloeg in. (Dit is haar. Punt. Klaar.)

Dus nu geloof ik niet meer in lijstjes bij paard kopen want je komt thuis met iets veel beters als het goed is... <3 Na zeveneneenhalfjaar nog steeds verliefd en heb zo ongeveer mijn ideale paard.

Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).Pure liefde

Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent? Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben? Mijn tweede lievelingspony was een pittige welsh k met een eigen mening en een voorliefde voor buitenrijden en hard rennen. Mijn huidige paard is een merrie met karakter , eigen mening, en een voorliefde voor buitenrijden, hard rennen, springen, onbekende paadjes ontdekken, en dergelijke. Ze heeft ook buien , en ik vind dat juist fijn, ik wil haar echt kennen. Ze heeft me ondanks haar groenheid veel geleerd doordat ze veel zegt. toch is ook lief en op de juiste tijd zelfs zorgzaam.
Ik denk dat ik een paard nodig heb met een karakter wat bij me past, (echt eigen mening!) en een enorme klik. Leeftijd en ervaring maakt dan niets meer uit.
Het paard moet het in ieder geval leuk vinden stevige buitenritten te maken, karakter hebben en ook enigzins fijn kunnen bewegen incl fijne gangen en dergelijke (KWPNrijpaard oid). Hier ben ik achter gekomen door veel verschillende paarden te rijden, ook op een buitenrijmanege waar ik eens heb gewerkt.

Heb je liever een heel ervaren paard?Heb het geluk gehad er 1 enkele malen en 1 een keer te mogen rijden en ik zie het nut en het genot, maar beide waren paarden die me veel leerden in die paar keer, maar me ook ontzettend aantrokken qua karakter en persoon. Dus ik denk dat het belangrijkste is. en ik wil mijn paard met B dressuurniveau niet ruilen voor welk paard dan ook ter wereld .

Kan je 'voorkeur' nog veranderen door de jaren heen?Denk dat als je net leert rijden een rustiger paard dan wat je later leuk vindt op dat moment fijner is. Mijn eerste lievelingspony was een ontzettend lieve oude new forest pony.
Gek genoeg zijn lievelingspony's en paard allemaal wel wit :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:54

Pion schreef:
Ik ben het wel met Moll eens op het punt dat je eerste 'eigen' paard eigenlijk geen groen/onervaren paard zou moeten zijn.
Echter, wanneer de juiste begeleiding aanwezig is, hoeft het geen probleem te zijn.

Mijn eerste pony was een pas ingereden 3-jarige merrie. Ik was een meisje van 11 jaar met 4 jaar manège-ervaring. Oké, misschien niet de beste combinatie maar ik heb prachtige herinneringen aan die tijd! Mijn pony was doodbraaf en ik heb heel veel van haar geleerd.
Als ik de tijd kon terugdraaien, dan zou ik wel wat dingen anders doen. Maar die fouten hebben ook een zeker zelfbewustzijn doen ontstaan. Dat merk ik dan weer in de omgang met mijn huidige paard. En ja, hij was ook een jonkie toen ik hem kreeg. Amper 2 jaar oud. Hij is zadelmak gemaakt door mijn instructeur en daarna heb ik alles zelf gedaan. We zijn geen fantastisch dressuurteam, maar ik ben supertrots op ieder klein stapje vooruitgang dat we maken. :)
Ik hoef geen wedstrijdtopper op stal te hebben staan. Ik heb die ambities toch niet. Voor mij is paardrijden puur recreatief. Ik leer mijn paarden graag iets bij, maar dan kan even goed grondwerk zijn als oefeningen onder zadel.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:02

Bell leasde ik al bijna een jaar.Hij was een manegepaard en een projectie op zich.Hij had jachtritten gereden en moest terug de basis krijgen omdat hij veel te roekeloos begon te worden.Van het een kwam het ander & sinds oktober is hij de mijne.M'n zusje van 13 rijd er nu ook mee.
Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).
Bell kon alles al.Natuurlijk geen Z oefeningen enzo maar alles tot M.
Gisteren kwam ik er bevoorbeeld achter dat hij de keertwending om de achterhand kan :=
Hij kan geweldig springen en geeft de ruiter enorm veel vetrouwen.
Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent? Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Ik ben een bange ruiter.Ik durfde niet over de 60 cm en vanaf een paard versnelde panikeerde ik.
Ik spring met Bell nu parcours 1m & alsie dan eens loopt te klieren krijg ik hem gemakkelijk terug.
Ja,ik leer enorm veel van Bell.
Hij bloeid helemaal open sinds hij geen manegepaard is & we leren nog steeds bij.

Bell is trouwes 17 ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:04

Ik heb jaren bijrijpaarden gehad, tot ik ergens in Juni kreeg te horen van me pa dat hij ons een eigen paard gunde. We gingen namelijk door weer en wind naar onze bijrijpaarden toe en ik ben bepaald geen eendagsvlieg, dus qua tijd en aandacht twijfelde niemand thuis, dat zal wel goed.

Toen begon onze zoektocht, bij verschillende paarden wezen kijken.
Wat zochten we?
1. Ruin
2. Rond de 5/8 jaar
3. Bomproof
4. Rustig (ook onder het zadel)
5. Zowel dresuurmatig als springen goede capiciteiten

Op een avond zouden we gaan kijken bij een 4 jarige vosruin. Ik heb op hem proefgereden en dit ging niet geweldig, ik lag er naast. Dit werd hem absoluut niet want hij was te groen. Diezelfde man had ook nog een 7 jarige merrie staan. Dus ook op haar proefgereden, was in eerste instantie niet erg enthuosiast want ik wilde absoluut een ruin, geen merrie (i.v.m. hengstigheid en 'merrie'-gedrag). En je raad het al... ik kwam thuis met diezelfde 7 jarige merrie.

En wat was haar karakter? Een hele hete tante. Vooral als ze hout ziet want springen dat kan ze wel. Dresuurmatig was het een ramp, ze gooide haar kop in de lucht en begon als een dwaas te rennen. Nu met lessen en alles gaat het al veel beter en loopt ze lekker. Het kost me bloed, zweet en tranen maar dan heb je ook wat. T'is geen makkelijke en tijdens haar hengstigheid is ze nóg heter. :')

Totaal niet wat ik zocht, maar ben nu erg blij met haar, wat ik met haar wil doen?
Wedstrijden, buitenritten en van alles en nog wat. Inidergeval veel ondernemen.

Zoals je uit me vorige vraag kunt halen werd ik verliefd op een absolute tegenpool van wat ik in eerste instantie zocht.

Ik ben een ruiter met lef en ben erg consequent. Wat bij mij niet mag, mag/gebeurt niet en dat merken ze snel genoeg, ik ben de baas. Omhoogkomen/rodeogedrag lig ik niet van wakker want dat doen ze bij mij maar 1 á 2 keer en daarna is het afgelopen. Ik ben iemand die van aanpakken houdt, er wordt geluisterd en serieus gereden, maar als ze meewerkt is er ook plaats voor een hoop lol, en hoe beter ze haar best doet, hoe vrijer ik haar laat.

Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Inrijden en dergelijke laat ik aan mensen met verstand/ervaring over. Voor dat soort dingen ben ik niet geschikt. Ik wil een ingereden paard, MAAR geen paard die al Z gelopen heeft. Ik wil een goed ingereden paard maar wel zelf het pad aflegen. Door mijn merrie ben ik erachter dat ik van voorwaartse, hete en eigenwijze paarden hou met een beetje karakter. Geen slome slak die geen stap verkeerd doet, want daar leer ik ook niks van.

Nee, zie mijn vorige vraag. Iets ertussen in, een paard dat ingereden is en een sprongetje kan maken maar waar ik zelf nog wel wat aan moet sleutelen en wat leren. Beginnen in de B en zelf de weg naar het Z afleggen. Zowel in dresuur als in springen.

Nee, denk het niet. Ik ben al van voorkeur veranderd, eerder vond ik hete paarden niks en ben nu helemaal gek van een beetje pit en karakter.

Sorry voor het lange verhaal. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:46

Ik koos voor het enthousiaste van de merrie, dat knalde van de foto's van marktplaats al af. De merrie was te klein dus ik heb haar niet meer maar wel haar veulen nog. Duidelijk was dat de merrie ook voor mij koos. De klik was er overduidelijk van beide kanten.

Jonge onervaren paarden zijn en goedkoper en ik vind dat je er meer een band mee opbouwt als je er jonger mee bezig bent.

Door de aanschaf van verschillende soorten paarden, jong en oud. Een paard vanaf veulen opleiden tot een fijn rijpaard dat reageert op je kleinste hulpje dat daarnaast een vriendelijk, vrolijk dier is gebleven omdat het alle kansen heeft gekregen zich paardwaardig te ontwikkelen. (sociale contacten met andere paarden en geen nare ervaringen met wat dan ook heeft opgedaan)

Ja, graag zo groen mogelijk, wel fijn als ze al een beetje opgevoed zijn als ze 3 jaar zijn, dat wel. NIet dat ze 170 hoog zijn en dwars over je heen wandelen.

Nee ik vind het vreselijk, kan me wel voorstellen dat het heel leerzaam is maar dan moet het dier wel fijn gereden zijn. Dus ervaren in dressuur, niet ervaren geworden op de manege. Ik heb tweemaal een ervaren paard/pony gehad.

NOu bij mij niet maar misschien bij anderen wel?

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:40

Toen ik na een paar jaar manegeles mijn eigen poown mocht hebben, hebben we hulp gehad van zeer ervaren mensen in onze zoektocht, aangezien mijn ouders er niet veel verstand van hadden, en ik was een jaar of 13. Ons budget was niet groot, dus keuze was vooral tussen jonkies en wat oudere paarden (vaak met gebreken). Kwamen uit bij een 14 jarige merrie, die l/m dressuur en springen had gelopen, veel buiten was geweest, braaf maar veel pit, maar absoluut niet in de trailer kon, voor mij geen probleem omdat ik toch recreatief reed, en no way dat mijn ouders een trailer voor de auto zouden doen. Helaas was dit van korte duur omdat ze ziek werd.

Daarna weer op zoek geweest, wou weer een 'oudje', vooral omdat ik veel wou buitenrijden, én dan alleen op pad wou gaan. Heb maar bij 1 pony gekeken en dat was meteen de juiste. Braaf met jonge kinderen, iets meer pit als ik er op zat, maar ontzettend betrouwbaar en verkeersmak. Toen ik wat groter werd, en mijn intresse meer groeide voor dressuur en springen, waar mevrouw gewoon geen plezier in had, vond ik het tijd en eerlijker tegenover haar om haar te verkopen. Veel mensen wezen kijken, maar niet wat ik wou. Uiteindelijk voor een kleine prijs verkocht naar mensen waar ze heerlijk zou gaan buitenrijden, en ben nu nog steeds blij dat ik niet voor het geld gekozen heb, maar voor een plek voor haar waarvan ik zeker zou zijn dat ze lekker buiten gereden zou worden.

Achteraf gezien was dit denk ik een juiste keuze, mijn ouders vonden het leuk, maar waren altijd wat bezorgd als ik weer alleen buiten ging rijden ( dit geen wel over met de 2e, braaf paard <3 ), laat staan dat ik op een onervaren paard was gaan rijden. Ook had ik op stal geen ervaren paardenmensen om me heen die me konden helpen met een jonkie.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:54

Ik rij al jaren op jonge paarden.
Ik vind het superleuk om een 2,5 jarige alles te leren zoals poetsen,longeren,over de weg aan de hand stappen.
Ik maakte ze vroeger altijd zelf zadelmak maar dat doe ik nu niet meer.
Nu doe ik ze wel voor de 1ste keer het zadel op en dan longeren maar er de 1ste keer opkruipen echt niet meer.
Ik ben er één keer zo hard van af geketst dat ik na 4 weken nog alles voelde.
Nu komt er een meneer die er voor de eerste keer opgaat.
Als ze braaf zijn zit ik er meestal na 3 keer weer op.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:02

Ik ben juist iemand die het leuk vind om een jong paard op te leiden. Zelf de knopjes erop zetten en blij zijn als hij een oefening onder de knie kijgt.
Mijn zusje heeft een pony waar de knopjes al op zitten, en die kan ze feilloos vinden. Het is net waar je talenten liggen.
Ik ben namelijk erg slecht in het vinden van die knopjes en ben erg gericht op vooruitgang wat je bij een jong paard natuurlijk erg goed kan zien.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:35

Meer dan 20 jaar eigen paarden.
Allereerste was een 12j D-pony merrie aan slachtprijs (was herstellend van hoefbevangen). Ik viel op haar omdat ik haar net iets vond om mijn man van paarden te doen houden, met succes ook al is hij nooit ruiter geworden maar wel een goede groom.
Als gezelschap kwam er een shetland veulentje bij. Ik had al op een manege de jongere (handels) paarden afgereden, en de shet was dus de eerste die ik zadelmak maakte maar niet de simpelste. Met de D-pony (heb ik nog steeds nu 34j en loopt nog in de les) mocht ik niet bij LRV dus kwam er een 2j (combinaite springvader renbaanmoeder) bij die me wat opgedrongen werd door vrienden die een goed thuis voor haar zochten. Africhten ging gemakkelijk maar voor dressuur en springen was ze minder geschikt geen mooie gangen. Dan op zoek naar een jong paard waarvan voor mij afstammeling belangrijk was, dat werd een 4j BWPer die wel zadelmak was en een paar keer ingereden maar nog vrij groen. Daar hebben we een veulen uitgefokt en die hebben we zelf opgeleid, voor de kinderen kochten we een drachtige Welsh montain pony van 10 jaar. Daar hebben we de meeste problemen mee gehad, ze vertrouwde geen mens was heel bang en het duurde 2 jaar vooraleer de kinderen er veilig los mee konden rijden en nu nog enkel gevorderden. De beginnelingen wel aan de longe en dan is ze een heel goede lespony, ze is nu 22j. Haar dochter hebben we ook zelf opgeleid. Ik heb dan een opleiding gevolgd manegehouder/africhter en fokkerij/ Daarna zijn er nog 4 bijgekomen een jonge Arabische merrie die bij mij kwam voor heropvoeding en die ik nadien kocht omdat ze veel won, nog een jonge Arabische die al een beetje ingereden was van een vriendin omdat het met haar niet goed klikte. En nu ben ik bezig met een 3j Arabische hengst die ik kocht als veulen en volgend jaar is de 2j Arab/BWP die hier geboren is aan de beurt.
Ik heb tussendoor ook paarden (verschillende rassen) van anderen zadelmak gemaakt, ingereden, verkeersmak, heropgevoed. Momenteel ook trainen en uitbrengen endurancewedstrijden van eigen- of paarden van anderen..
Met een groen paard is het altijd een beetje onwennig, heel anders dan een reeds meerdere keren ingereden paard maar het geeft wel een zekere kick en adrenaline die je juist heel goed onder controle moet hebben door vooral rust uit te stralen.
Toch zou ik graag op een GP dressuur paard eens willen les volgen nu moet ik hogere dressuur op onervaren paarden leren en hen dat terzelfde tijd ook aanleren. Ik ken de theorie maar het echte goede gevoel in de praktijk zou veel gemakkelijker zijn met een hoog geschoold paard.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:13

leuk dat jij je er zo in verdiept :D
idd niet iedereen is geschikt voor jonge paarden en helaas zie ik nogsteeds teveel mensen te jonge paarden kopen waarvan je weet dat t vandaag of morgen fout gaat, hoe braaf het jonge paard ook is! maar het is ZO anders!
ik wil niks liever ik vind het geweldig om zadelmak te maken! maar ook om te fokken, op te fokken en dan zadelmak maken en evt wat door rijden. het leren van dingen, het vertrouwen geven naar het paard toe en die op zijn beurt daar weer van leert :D geweldig toch :D
en het opvoeden vind ik ook heel erg leuk :j heb bijv nu een net 4 jarige van boven de 1.80 best een boefje af en toe maar qua opvoeding zo mak als een lammetje, loopt los achter me aan waar ik ook heen ga, loopt niet over me heen, is niet lomp etc.
heb ook nog een ruin van nu 11, alle knopjes erop en rij zo nu en dan goed doorgereden paarden met de knopjes erop.. ook heel leuk! maar voor heel de dag rijden geef mij maar jonkies :D

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:45

ik heb dit paard gekozen omdat het een lief en betrouwbaar paard is en meer niet;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:43

Ik was 12 en mijn zus 14 toen wij ons paard kregen. Tina was heel lief en braaf in de stal dus liep ik niet geheel oplettend met haar naar de wei om te kijken hoe ze daar liep. Toen we ook maar 1 stap in de wei zette zag Tina haar moeder en nam een galopspurt naar de andere kant van de wei, met mij eerst nog een stuk aan het touw. Toen ik toch maar losliet en haar vanaf de grond weg zag galopperen was ik meteen verliefd^^

Tina was net 4, kende het bit en iets op haar rug, het longeren ook. Ze hoefde dus alleen nog aan de beugels te wennen en het rijden moesten we nog leren.
Bleek later helaas dat ik dat ook nog moest leren na 6 jaar rijden! Tina was binnen een half jaar in staking gegaan. Opgegeven moment was ze élke dag hengstig, de hele maand door. Bleek ook nog dat de manege-eigenaresse haar niet meer buiten zette omdat het een 'rotknol' was. Niet dat ze dat dan even zegt zodat ik snap waarom mijn paard zo gek is als ik langskom om haar even los te gooien aangezien het rijden niet meer ging.

Uiteindelijk met ruzie weggegaan, helemaal overnieuw begonnen met leren rijden en ondertussen alweer een hele andere weg ingeslagen. Tina en ik rijden nu zonder bit en zadel (binnenkort met westernzadel :D ) en we kunnen lezen en schrijven met elkaar.

Al met al had ik het toch niet anders willen doen, had ik nu nog steeds niet geweten hoe te rijden en dit geweldige toppaard niet gehad.

Ook jonge paarden kunnen leermeesters zijn;) En ze vergeven je heus wel voor een fout, zolang je het maar inziet en het aanpast.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:11

Mijn eerste merrie kreeg ik toen ik 12 was en zij was 11, kon lezen en schrijven. Ik heb veel van haar kunnen leren!

Mijn 2de paard kocht ik op mijn 18de en was een jaarling. Ik wilde per se een Arabo-fries hebben en paarden van 3 of ouder waren schaars en onbetaalbaar, dus voor een jonkie gegaan. Heb 'm wel laten beleren toen, zelf helemaal van nul beginnen zag ik niet zitten. Helaas is hij deze zomer ingeslapen dus heb hem nooit kunnen doorrijden.. Hij had net een stuur,gas en rem en toen was het over.

In de zoektocht naar mijn huidige paard wilde ik er een tussen 5 en 8. Niet jonger, omdat ik al wel een doorgereden paard wilde waarvan al duidelijk was wat zijn/haar capaciteiten waren. Ook niet ouder, omdat ik nu een keer een paard wilde waar ik nog jaren kan van genieten.. En ja, op 8 kunnen ze ook ziek of kreupel worden, maar toch vond ik het risico minder dan bij een 12jarige of ouder.
Heb toen een 6jarige gekocht die M had gelopen, dus wel al wat kende, maar toch nog ruimte had om verder te groeien :)