De redelijkheid van het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: De redelijkheid van het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:56

voor dat ik antwoord op de vraag van de TS, wat is rechtgericht zijn in uw ogen, dus de defenitie?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:59

Yamcha schreef:
En daar bedoel ik dit mee: ben jij als ruiter wel redelijk naar je paard? Ben je je bewust van je eigen gebreken (in kennis of kunde)?

Vraag je dit eens af: hoe kan het paard recht lopen als de ruiter scheef zit? Ik zie mensen (en dan met name in de Academische Rijkunst) van alles doen om hun paarden recht te richten, en rechtrichten in natuurlijk een prachtig streven. Maar is het wel redelijk van een paard te vragen in horizontale en verticale balans te lopen als de ruiter niet in balans zit? Als de ruiter steeds een heup inknikt, krijg je een ongelijke gewichtsverdeling, en zal het paard onmogelijk rechtuit kunnen gaan op de AC-lijn.

Het paard kan imo niet nageeflijk zijn als de ruiter de handen vastzet. Immers geeft de ruiter dan niet na, en kan het paard niet anders dan in de kaak en de nek vasthouden (en dus ook de rug en het bekken). Maar diezelfde ruiter vraagt het paard wel om na te geven........ Is dat wel redelijk? Is dat wel fair?

Nog zoiets: veel leerlingen wordt voorgehouden dat ze wel makkelijker en beter gaan zitten als het paard goed loopt. Maar hoe kan het paard goed lopen als de ruiter de rug hol trekt en achter de beweging blijft? Je kunt niet van het paard vragen de rug los te laten, de buikspieren aan te spannen, en het bekken te kantelen, als er een ruiter opzit die niet in de beweging mee kan gaan. Geen paard die dat doet.

Jullie mening hierover? Brand los!

HA! Ik was gister aan het rijden en toen kreeg ik van de staleigenaresse een tip dat ik in galop
recht moest blijven zitten! (was bezig met richtrichten met een ontspannen teugeltje maar zat
te krampen met mijn benen waardoor ze uiteraard niet netjes recht kon worden.)

Nu is het zo dat ik na een val een aantal weken geleden steeds meer last heb van mn ribben
(van andermans paard die me een kunstje leverde met opstappen) dus ze ook een beetje ga
ontzien omdat rechtop zitten erg veel pijn doet.

In mijn algemene rijden merk ik het dus direct aan mijn paard als mijn zit niet correct is.

Wat betreft nageeflijk rijden, het is al een hele kunst voor de ruiter van tegenwoordig om een
paard met ontspannen, meeverende en stille handen van de kuit naar de hand toe te rijden.

Ben het dus wel aardig met je eens Yamcha :)

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:22

De meeste ruiters kijken eerst naar het paard i.p.v eerst naar zichzelf.

Toevallig heb ik zondag ontspanning oefeningen voor de ruiter te paard gedaan. (ademhaling etc.) De dag erna, maandag, had ik een belangrijk examen af te leggen. := Onbewust had ik zo veel spanning in m'n lijf daarvan, waardoor ik ook geen ontspannen paard onder m'n kont had (en dit ook onmogelijk kon verwachten :n ).

Je paard is je beste spiegel.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:34

Gelukkig heb ik een paard wat van alle foutjes even melding maakt :(:) erg confronterend. Wel een heel goed leerpaard voor lompe onhandige ruiters.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:15

Yamcha schreef:
En daar bedoel ik dit mee: ben jij als ruiter wel redelijk naar je paard? Ben je je bewust van je eigen gebreken (in kennis of kunde)?

Vraag je dit eens af: hoe kan het paard recht lopen als de ruiter scheef zit? Ik zie mensen (en dan met name in de Academische Rijkunst) van alles doen om hun paarden recht te richten, en rechtrichten in natuurlijk een prachtig streven. Maar is het wel redelijk van een paard te vragen in horizontale en verticale balans te lopen als de ruiter niet in balans zit? Als de ruiter steeds een heup inknikt, krijg je een ongelijke gewichtsverdeling, en zal het paard onmogelijk rechtuit kunnen gaan op de AC-lijn.

Het paard kan imo niet nageeflijk zijn als de ruiter de handen vastzet. Immers geeft de ruiter dan niet na, en kan het paard niet anders dan in de kaak en de nek vasthouden (en dus ook de rug en het bekken). Maar diezelfde ruiter vraagt het paard wel om na te geven........ Is dat wel redelijk? Is dat wel fair?

Nog zoiets: veel leerlingen wordt voorgehouden dat ze wel makkelijker en beter gaan zitten als het paard goed loopt. Maar hoe kan het paard goed lopen als de ruiter de rug hol trekt en achter de beweging blijft? Je kunt niet van het paard vragen de rug los te laten, de buikspieren aan te spannen, en het bekken te kantelen, als er een ruiter opzit die niet in de beweging mee kan gaan. Geen paard die dat doet.

Jullie mening hierover? Brand los!

Ik ben het met je eens :j

Een tijd geleden bedacht ik me dit dus 'Hoe kan ik nou verwachten dat een paard recht onder me loopt, terwijl ik zelf niet recht ben?' Ik had zelf wel het idee dat ik niet helemaal recht was, maar ik heb er eigenlijk nooit veel mee gedaan. Toen ik een aantal keer cesartherapie had om mijn ademtechniek te verbeteren, merkte de therapeute op dat ik een beetje scheef was in mijn onderrug. Ik heb het er laatst ook met mijn vader (fysiotherapeut) over gehad, die heeft me behandeld voor een blokkade bij m'n ribben en heeft me aangeraden om naast het paardrijden nog een andere sport te doen. Eerst danste ik waardoor mijn hele lijf in beweging was, in verschillende houdingen werd gezet en soepel werd. Ik ga nu dus weer opzoek naar een sport waar mijn hele lijf weer in beweging is, zodat alles lekker soepel blijft. Ik ben nu weer begonnen met wat oefeningen van de cesartherapie (vooral spieren aanspannen en weer ontspannen zodat ik daar meer controle over heb, soms oefeningen voor ademhaling), wat buikspieroefeningen en ik zit er ook aan te denken om zo'n zitbal/fysiobal/gymbal (of hoe het ook heet :P) te kopen. (Als iemand een tip heeft waar je die kan kopen voor niet al teveel geld, dan hoor ik het graag ;)) Ik heb bij mijn instructeur ook gevraagd of ik eens zitles kan krijgen dus over een tijdje ga ik daar een afspraak voor maken.

Ik vind dat je als ruiter kritisch moet kijken naar jezelf. Je kan niet verwachten dat een paard geweldig loopt, als je zelf scheef zit of te veel spanning in je lijf hebt of iets anders waar je het paard mee stoort. Paard en ruiter hebben invloed op elkaar, ze kunnen beide een bepaald probleem hebben. Soms is het alleen moeilijk te bepalen waar het probleem is ontstaan; was het paard scheef waardoor de ruiter scheef ging zitten waardoor de scheefheid in stand wordt gehouden of was de ruiter scheef waardoor het paard scheef werd en de scheefheid in stand wordt gehouden? Maar belangrijk is om naar goede oplossingen te zoeken en dus niet alleen te kijken hoe je het paard kan verbeteren maar ook hoe je jezelf kan verbeteren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:54

leuk om te lezen, echter niemand die echt verteld wat de idiaale zit is en hoe deze tot stand komt, nog over wat recht gerichtheid inhoud

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:22

Voor mij is de ideale zit het volgende: in willekeurige volgorde omdat deze samen lijden tot de ideale zit
Is het makkelijk dit op "papier" te zetten NEE, maar doe een poging: aanvullingen, opmerkingen, vragen, etc. zijn welkom.

*Constant mee zijn in de beweging, zodat het paard nergens gehinderd wordt in zijn beweging.
*Verbinding hebben met de mond van het paard die aanvoelt alsof je hand in hand met iemand loopt, ook hier mag er geen verhindering optreden. Teugels moeten aan kunnen voelen als zijde draadjes.
*Ruiter die zo recht mogelijk is, niet alleen op het paard maar met alles, kan je zowel links al rechts het zelfde met het zelfde gemak uitvoeren (o.a. nodig om recht te kunnen richten).
*Ruiter gevoel hebben om aan te voelen wat een paard wil gaan doen, om zo met kleine hulpen hem te corrigeren of juist te belonen.
*Kennis hebben van zaken om te weten wanneer iets goed voelt of juist niet.
*Weten waar je (lichamelijke) beperkingen liggen en die van je paard.
*Beheersing hebben over je lichaamsdelen en spierspanning in eigenlijk heel je lichaam.
*Concentratie hebben om met heel je lijf en gedachte bezig te zijn met je paard en je zelf.
*Ademen in het ritme waarin je paard loopt of waarin je je paard wilt laten lopen (dus ook beheersing).
*Het volgen van de beweging vanuit een los maar opgericht lichaam, zonder spanning, maar aanspanning daar waar nodig om in balans te blijven.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:50

Moll schreef:
leuk om te lezen, echter niemand die echt verteld wat de idiaale zit is en hoe deze tot stand komt, nog over wat recht gerichtheid inhoud

Wat let je? Je komt hier wel binnen om wat vragen te stellen en ons ter discussie te stellen, maar kom je zelf nog met inbreng? Of moeten we naar jouw pijpen dansen en moet dit topic gaan zoals jij het wilt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:57

Moll schreef:

Ik ga het proberen! De idiaale zit is een ruiter die ten alle tijden mee kan komen met het paard en aanvoelt waar de problemen zitten.
Dat wil dus ook zeggen dat je als ruiter meekomt met de africhting van je paard, loopt hij vw nw dan zit je meer naar voren, kom je meer naar de verzameling zal je zelf ook meer terug moeten gaan zitten.
Een rechtgericht paard loopt op beide kanten hetzelfde, dus kan zowel links als rechts goed lengte buiging aan nemen en is op 2 teugels gelijk.
Dat is dan wel het super plaatje en eigenlijk denk ik dat geen enkele ruiter als paard dat ooit perfect voor elkaar kan krijgen.
Natuurlijk kom ikzelf voor 90 % in de richting, maar ja dat is maar gegeven aan een enkeling natuurlijk!!! :D :D :D :D

Geintje...van mij moet je momenteel zeker geen foto's maken met mijn stramme lijf, maar ik voel gelukkig nog wel hoe het paard loopt.
Kan alleen jammer genoeg alleen maar los werken en niet door werken met een paard.
Ik word oud!!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:29

aerdenhout1 schreef:
Moll schreef:

Ik ga het proberen! De idiaale zit is een ruiter die ten alle tijden mee kan komen met het paard en aanvoelt waar de problemen zitten.
Dat wil dus ook zeggen dat je als ruiter meekomt met de africhting van je paard, loopt hij vw nw dan zit je meer naar voren, kom je meer naar de verzameling zal je zelf ook meer terug moeten gaan zitten.
Een rechtgericht paard loopt op beide kanten hetzelfde, dus kan zowel links als rechts goed lengte buiging aan nemen en is op 2 teugels gelijk.
Dat is dan wel het super plaatje en eigenlijk denk ik dat geen enkele ruiter als paard dat ooit perfect voor elkaar kan krijgen.
Natuurlijk kom ikzelf voor 90 % in de richting, maar ja dat is maar gegeven aan een enkeling natuurlijk!!! :D :D :D :D

Geintje...van mij moet je momenteel zeker geen foto's maken met mijn stramme lijf, maar ik voel gelukkig nog wel hoe het paard loopt.
Kan alleen jammer genoeg alleen maar los werken en niet door werken met een paard.
Ik word oud!!!

Dank u wel, en ben het geheel met u eens in deze, dus met andere woorden bestaat er geen correcte zit, van uit de ruiter, maar moet de houding en beweging van het paard ook correct zijn

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:29

ik zoek even een fototje van mezelf, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, tips zijn van harte welkom!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:37

Nou, niet helemaal mee eens Moll. Er bestaat zeker wel een correcte zit, alleen is dat dan weer afhankelijk van de africhting van je paard zeg maar.

Je zit op een onbeleerd paard heel anders dan op een GP paard natuurlijk.
Wil niet zeggen dat je op het onbeleerde paard niet goed kan zitten, maar niet helemaal correct.
Aan de andere kant zal het onbeleerde paard sneller fijn lopen met een ruiter die onafhankelijk kan zitten, dan met een beginnende ruiter.

Hemel, waar stort ik me in!!!!Is het nog een tikkie duidelijk?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:40

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:44

hier zoals het ik de klassiek dressuur gezien word

Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:45

Goed overzichtje zeg Moll, Maar ik zie mezelf alleen niet zo snel foto 1 nadoen! :+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:50

Ik vind dat ik redelijk ben naar mijn paard. Ik vind zelf dat ik netjes zit, stil genoeg zit & niet onnodig in de mond zit. Ik rijdt mijn paarden vanuit ontspanning, van achter naar voren. Iedere keer dat ik er op stap eerst lang en laag en als ze los zijn pak ik ze op. Rechtrichten (dmv manier van Antoine de Bodt) zit eigenlijk automatisch in mijn systeem.

Ik heb scoliose, mijn rug is scheef, maar ik zit wel op twee zitbeenknobbeltjes en heb gelijke druk met twee teugels. Verder zijn mijn paarden, naar mijn mening eigenlijk vrijwel recht, maar natuurlijk niet compleet, dat kan niet omdat mijn rug scheef is (waar ik uiteraard wel mee bij het ziekenhuis loop om het zo goed mogelijk in orde te krijgen).

Natuurlijk ben ik geen topruiter & sta ik open om zoveel mogelijk te leren en natuurlijk les ik ook nog gewoon, maar voor de basis vind ik het prima zo.

Goed topic. :j
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 25-01-11 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:52

Foto 1 vind ik te overdreven. Uiteindelijk willen we balans, en hier valt dus het paard alsmede de ruiter naar voren.
Foto 2 kan ik mee leven, al is de aanleuning vanuit haar hand/arm richting mond niet correct. De hand zou meer moeten worden gedragen zodat de lijn van de teugel geen knik vertoond.
Foto3 is de aanleuning weer niet perfect, te losse teugel. de amazone zelf zit hier wel in evenwicht
foto 4 moet neem ik aan verzameling uitbeelden en dan zou in mijn ogen het paard veel meer los mogen laten in kaak nek gewricht en meer mogen buigen zeg maar.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:58

aerdenhout1 schreef:
Foto 1 vind ik te overdreven. Uiteindelijk willen we balans, en hier valt dus het paard alsmede de ruiter naar voren.
Foto 2 kan ik mee leven, al is de aanleuning vanuit haar hand/arm richting mond niet correct. De hand zou meer moeten worden gedragen zodat de lijn van de teugel geen knik vertoond.
Foto3 is de aanleuning weer niet perfect, te losse teugel. de amazone zelf zit hier wel in evenwicht
foto 4 moet neem ik aan verzameling uitbeelden en dan zou in mijn ogen het paard veel meer los mogen laten in kaak nek gewricht en meer mogen buigen zeg maar.

Ik neem aan dat je de foto's van de sch9immel bedoelt (ik wel) en toch vind ik het wel een fijn beeld geven, behalve de eerste foto zoals jij het al hebt gezegd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:03

Ja hoor, die van jou geven een heel paard vriendelijke manier van rijden!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:10

aerdenhout1 schreef:

x2 ik vind ook dat de betreffende mevr. steeds een fractie voor de loodlijn van het paard zit.

@moll wat is de bron van deze foto's ik ken veel klassieke mensen waarvan ik weet dat ze iig foto 1 veels te overdreven vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:45

Moll schreef:
voor dat ik antwoord op de vraag van de TS, wat is rechtgericht zijn in uw ogen, dus de defenitie?

Rechtgericht is imo een paard wat op beide handen even gemakkelijk kan buigen in de lengterichting, en op beide handen even makkelijk het achterbeen onder de massa kan zetten. Ook kan het paard op beide kanten ontspannen (kan je goed voelen ook, bij een paard dat op links vast zit, voelt de linkerkant van de rug ook vaster aan).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:51

Yamcha schreef:

!

Het dikgedrukte lijkt me een veronderstelling... ik denk niet dat het aan 1 stroming voorbehouden is oogkleppen te dragen.
Mijn beleving is wel dat men JUIST in deze stroming eindeloos benadrukt dat een paard niet ontspannen en correct kan lopen onder een scheve ruiter met allerlei onbewuste (non-functionele) spierspanningen... Dit is eerlijk gezegd waarom deze methode me zo aansprak, omdat het veel 'zichtbaar' maakt en juist de ruiter (alvorens hij het paard bestijgt) erg bewust probeert te maken van haar/ zijn invloed.

Ik kan me echter voorstellen dat iedere goede instructeur dit aankaart bij zijn leerlingen... helaas zie ik vaak het tegendeel.
En laten we eerlijk zijn: 9 uit 10 mensen zijn niet erg sterk in zelfreflectie... helaas.... (leerzaam hoor! ;-) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:59

Ach, dan gooi ik er eens foto's tegenaan. Begin met oude foto's:

Een oude bekende fout, achterover hangen
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 2070-2.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... art3-1.jpg

Geen rechte lijn tussen hak/rug, benen dus tever naar voren.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... CF4722.jpg

Okee, geen goede vergelijkingsfoto's door zwaargekneusd stuitje, maar je ziet de spanning in schouder/bovenrug, wat in mijn hele lichaam doorwerkt, bijvoorbeeld klemmen van benen:
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... zenM03.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... zenM06.jpg

Linkerhand die plat gelegd word en rechterhand opgetild, plus polsen naar beneden geduwd
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 9633-1.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... G_9680.jpg

Binnenhand teveel naar me toe, omdat ik die teugel steeds langer laat
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... G_9653.jpg

Hier vind ik mezelf wel redelijk goed zitten?
http://s199.photobucket.com/albums/aa13 ... nt=080.jpg

Zijn er veel, maar vind de 'groei' qua zit wel fijn om te zien. Even extra info: 1e foto's had ik hele erge last van mijn rug, ben daarna begonnen met therapie en mezelf rechter krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:02

Leuke foto's MyWishMax! Je ziet inderdaad de ontwikkeling...
Dat zou ik ook eens moeten doen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:04

Leuk overzichtje! je ziet inderdaad de verschillen, niemand is perfect qua zitten vind ik, maar die laatste foto geeft wel het fijnste beeld vind ik! en leuk paard trouwens.

naam van dit topic kon beter heten"hoe verbeter ik mijn houding topic".
ben benieuwd naar de rest en foto's.