Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:18

Een filmpje plaatsen lijkt me geen goed plan, ik durf niet meer.
Ik heb wel film materiaal, ik vind het leuk om te zien hoe het eruit ziet.

Ik ben wel bezig geweest met longeren.
Zoals ik verwachtte, reageerde ze heel panisch in het begin. Ze vind het dan vreemd dat ze een singel op krijgt ipv een zadel en al die touwen...?? Dus keihard weggaloperen, aan de hand, toen we de bak in gingen.
Maar uiteindelijk ging het heel goed. Ik was in ieder geval tevreden.
(Maar wie weet wat jullie er van vonden he ;))

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:26

Je zit heel ver naar voren.

En je hakken verder uit drukken
en je been niet zo ver naar achteren :)

xx

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:32

dat je naar de ontspanning toe werkt is heel belangrijk!
dat is ook wel te zien op de foto's.
verder zie ik op élke foto dat het been van de ruiter in de buik 'verdwijnt' zullen we maar zeggen.
misschien kun je daar even aan werken. ;)

ik wens je nog veel succes en plezier!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:45

Allemaal bedankt voor de tips!
Plezier hebben we zeker!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:08

Nefertarie schreef:
Een filmpje plaatsen lijkt me geen goed plan, ik durf niet meer.
Ik heb wel film materiaal, ik vind het leuk om te zien hoe het eruit ziet.

Ik ben wel bezig geweest met longeren.
Zoals ik verwachtte, reageerde ze heel panisch in het begin. Ze vind het dan vreemd dat ze een singel op krijgt ipv een zadel en al die touwen...?? Dus keihard weggaloperen, aan de hand, toen we de bak in gingen.
Maar uiteindelijk ging het heel goed. Ik was in ieder geval tevreden.
(Maar wie weet wat jullie er van vonden he ;))

Jammer dat je het niet plaatst!
Op de foto's blijft het beeld toch altijd veel moeilijker in te schatten, je foto's zijn vaak ook net niet duidelijk genoeg, misschien kun je op film juist wél zien wat jij ook ziet!
Fijn dat het met longeren (na even wennen) goed gaat.
Is voor jezelf ook leuk als je ernaast staat, kun je je paard veel beter bekijken!
Dat kun je ook weer gebruiken met rijden.
Nou ja, (ondanks mijn ongezouten mening :P )in ieder geval veel plezier verder met je paard!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:19

Oke, dank je wel!
Vandaag heb ik gekeken naar een les van mijn paard, met mn vriendin erop.
Zij rijd Moon af en toe en in de vakanties e.d.
Daarbij zijn eigenlijk veel van mijn twijfels weer weggenomen.
Zij zelf heeft nog wat moeite met snel reageren, maar dat is ook logisch als je niet vaak rijd.
Maar Moon daarentegen deed het super. Zij liet duidelijk zien wat de bedoeling is van ons werk.
Aan het einde liep ze ruim (voor haar doen) en op een constant tempo.

Ik heb bevestiging gekregen dat stelling op de volte e.d niet gedaan kunnen worden met een scheef paard.
Ontspanning word gekregen door een rechte rugspier, desnoods is het hoofd dan iets naar buiten gericht.
Als er maar contact is op 2 teugels. Pas dan komt de ontspanning van de rug.
Ik heb begrepen dat we binnen korte tijd een los en soepel paard zullen hebben. Ik kan bijna niet wachten!!!

Ook heb ik nog even wat nagevraagd over de spieren in haar achterhand. De spieren die hier zaten, waren voornamelijk stijve, verzuurde "vuile" spieren. Slechte spieren dus. Om nieuwe gezonde spiervorming te krijgen moeten deze dus omgezet worden.

Een flink deel van haar nek spieren hebben deze metamorfose al gehad. Ik vind dat duidelijk te zien in de foto die ik eerder plaatste, de vette onderhals en minimale bovenhalsbespiering. In de periode hiervoor heeft Moon ook heel erg gestonken, een tabak-achtige lucht, die vrij komt als verzuurde spieren gaan opschonen.
(denk hierbij aan: afgekeurd op de buigproef, zadelnijd, een knijterharde bobbel achter haar linkeroor, die de DA afdeed als een botvergroeiing en later gewoon een spierknoop bleek te zijn, auw!(hij is namelijk weg dankzij het rijden))

Daarna kreeg ze zo'n vies gele kleur, met dood/lang haar. We hebben haar aan het eind van de "opschonings" periode geschoren en ze is nu weer mooi zwart.
Dus om een lang verhaal kort te maken: een logisch gevolg is nu, een mooie ronde achterhand.

Nou, ik ben benieuwd en brand maar los!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:06

Wat als eerst bij mij opkomt is de vraag: hoe maak jij je paard recht door rechtuit te rijden. Dat druist nogal in tegen de klassieke principes.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:13

Whahaha, les jij bij Marja Leen??(zie ik net)
Zeg maar dat ze er niks van bakt! :P
Neehoor, ik ken haar van vroeger, wij stonden samen op dezelfde pensionstal toen ze Juweel net had, heeft ze die nog?
Je laatste bericht begrijp ik niet zo, wat bedoel je met 'brand maar los'?
Wil je onze mening weten over je verhaal?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:03

Fellor schreef:
Wat als eerst bij mij opkomt is de vraag: hoe maak jij je paard recht door rechtuit te rijden. Dat druist nogal in tegen de klassieke principes.

Dat staat niet helemaal correct beschreven. We gebruiken veel volte werk. Wat er denk ik bedoeld wordt is te veel stelling naar binnen op de volte met een krom paard. Recht maken van de rugspier door iets stelling naar buiten/links laat het paard over de rug komen.

MirandaFuego schreef:
Whahaha, les jij bij Marja Leen??(zie ik net)
Zeg maar dat ze er niks van bakt! :P
Neehoor, ik ken haar van vroeger, wij stonden samen op dezelfde pensionstal toen ze Juweel net had, heeft ze die nog?
Je laatste bericht begrijp ik niet zo, wat bedoel je met 'brand maar los'?
Wil je onze mening weten over je verhaal?

Marja is idd onze juf. Juweel is alive and kicking en doet het goed. Kun je ook zien op de foto's op de site.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 01:41

ja, zo van: wat willen jullie hierover kwijt.

en esperanza heeft dat idd goed uitgelegd in betere taal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:47

Esperanza schreef:
Dat staat niet helemaal correct beschreven. We gebruiken veel volte werk. Wat er denk ik bedoeld wordt is te veel stelling naar binnen op de volte met een krom paard. Recht maken van de rugspier door iets stelling naar buiten/links laat het paard over de rug komen.

Nou, dan doe je dus toch werken met stelling en buiging en voltes :Y) Ik snap niet waarom al die tijd dan gesproken wordt over dat dat niet kan als ik het vraag/opper. Wederom moet ik wel zeggen dat de foto's daar dus niet naar uit zien.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:57

Ik vraag mij af waarom je met sporen rijd ik zou liever zien dat je zonder sporen of zweep gaat rijden en hem dan gewoon nageeflijk rijdt.
Ik heb het idee dat je hem nu gewoon even bij elkaar trekt.
Als je nu gewoon hem aan je been rijd dan komt het nagelijk ook sneller.

Als je nog vragen hebt PB me maar

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:28

Doe Marja maar de groeten, van Miranda van Bento!
Wat ik wil zeggen over je spierverhaal, is dat het allemaal wel heel ernstig klinkt, er is op de foto's ook behoorlijk wat spierverlies, de nieuwe spieren die jij ziet, zie ik niet (de bovenhals)
Goed is dat nooit, er kunnnen verschillende oorzaken voor zijn, tekort aan (spieropbouwend) voedsel en verkeerde training lijken hier de meest voor de hand liggende oorzaak van.
De spieren moeten veranderen, niet in zo'n grote mate verdwijnen.
Als mijn paard het zo ernstig zou hebben, zou ik zelfs denken aan bevangenheid.(die verzuringsverschijnselen)
Ik denk dat Marja wel weet wat ze doet, maar ik weet niet hoe lang jij al bezig bent, ik vind de periode van verandering van jou en je paard al veel te lang gaande met erg weinig verbetering.(wat ik zie op de foto's)
Ook jijzelf bent denk ik nog niet ver genoeg gevorderd om goed aan je paard te werken.
Probeer dus zoveel mogelijk aan jezelf te werken, des te beter jij rijdt, des te makkelijker kun je je paard trainen.
Het longeren vond ik vooral in de stap goed!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:18

Misschien heb jij hier andere ervaringen mee, maar ik vertrouw gewoon volledig op Marja.
Ik heb dit proces ook gezien bij Esperanza's paard (te zien op de website van Marja) en zie: ze was vandaag 1ste op wedstrijd! Wij natuurlijk heel trots als grooms ;)

Het filmpje heb je dus ook bekeken, ben blij dat je er positief op reageert.
Stap is hier inderdaad de beste gang, in draf en galop zou ik dat ook graag willen zien de komende tijd.
Stap was hiervoor juist zeker de minste gang.

Juf was niet echt een groot voorstander van longeren, omdat je met onkunde een scheef paard nog schever kunt maken.
En ik ben zelf inderdaad niet goed genoeg om zelf alles op te lossen, daarom heb ik ook hulp.
Maarja, daar kunnen we nu nog niks aan veranderen, alleen het aan mezelf werken.

@fellor: Ik denk dan dat wij gewoon een misverstand hebben over bepaalde woorden/toepassingen.

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:43

Lijkt me geen paard dat van nature bergop loopt, ze heeft wel graag haar koppie er op denk ik. Is niet altijd makkelijk rijden denk ik

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:55

charlotte82 schreef:
Lijkt me geen paard dat van nature bergop loopt, ze heeft wel graag haar koppie er op denk ik. Is niet altijd makkelijk rijden denk ik

Ze loopt inderdaad graag met haar hoofd in de lucht ipv met haar neus op de grond.
Ze is lief en heeft een super karakter, dus erop zitten is geen probleem. Ze is meer super slim en sneller dan mij en daarin niet makkelijk te rijden inderdaad.

rikkybergy schreef:
Ik vraag mij af waarom je met sporen rijd ik zou liever zien dat je zonder sporen of zweep gaat rijden en hem dan gewoon nageeflijk rijdt.
Ik heb het idee dat je hem nu gewoon even bij elkaar trekt.
Als je nu gewoon hem aan je been rijd dan komt het nagelijk ook sneller.

Als je nog vragen hebt PB me maar

Ik rijd ook met zweep, misschien hier niet op de foto's trouwens. Sporen moet ik gebruiken van mijn instructrice.
Hiervoor heb ik een hele tijd zonder sporen gereden, maar zij vond het tijd om nu met sporen te rijden, om de oefening beter uit te kunnen voeren.
Het zijn de kleinste mini stompe sporen, naar beneden bericht.

Het "in elkaar trekken", zoals jij zegt, zou ik nooit doen!! Vreemd dat je dat denkt vanaf de foto.
Ik heb vanmorgen dingen gezien, waardoor ik trots ben dat ik niet zo rijd en mijn paard dwing in een positie,
waardoor ze zou gaan staken of met de neus op de borst loopt. Ik zorg dat ik gelijke druk voel op 2 teugels, verder rijd ik met mn benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:17

Nefertarie schreef:
Ik rijd ook met zweep, misschien hier niet op de foto's trouwens. Sporen moet ik gebruiken van mijn instructrice.
Hiervoor heb ik een hele tijd zonder sporen gereden, maar zij vond het tijd om nu met sporen te rijden, om de oefening beter uit te kunnen voeren.
Het zijn de kleinste mini stompe sporen, naar beneden bericht.

In welke situatie helpen sporen jou om een oefening beter uit te voeren?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:19

Uit de beginpost: We werken nu aan buiging op de voltes, waarbij ze goed achterbeenwerk laat zien in de wendingen en de lendenen wat soepeler worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:52

Maar wat voegen die sporen daarin toe als je zegt al moeite te hebben met controle over je zit en benen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:13

Zeg, ik kan duidelijk merken dat je het niet eens bent met het gebruik van sporen.
Dus ik kan nu zeggen: staat mooi? Kan je flink mee in der barst prikken als ze weigert? (vanmiddag een goede demonstratie gezien, dat soort mensen zouden zonder sporen moeten rijden ;) )
Ik neem aan dat je zelf wel weet waarom men sporen gebruikt. Dan ga je vast zeggen dat het voor verfijning is in de hogere klasses. Ik drijf zoveel mogelijk met mn (boven)been/ onderbeen.

De controle over mn benen, dat vinden jullie. Ik zit zelf nooit in de weg met mn eigen benen.
Ik denk er alleen beter over na, waar ik ze hang.

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:18

Ik vind het jammer dat je niet zoveel van de opmerkingen aan lijkt te trekken en meteen in de verdediging schiet. Kritisch naar jezelf en de foto's kijken is echt moeilijk! Soms is wat je doet en denkt, niet hetzelfde als wat er te zien is op de foto. Dat is geen schande maar een leermoment.
Het gaat hier om Moon haar ontwikkeling en jouw rijkunstige ontwikkeling. Jullie maken het elkaar niet makkelijk dus het is een zwaar pad. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die jullie niet kennen, niet zo heel enthousiast op de foto's reageren. Ook niet in vergelijk met het vorige topic. Accepteer dat je nog veel moet leren, dat is echt geen schande! Bij paardrijden raak je nooit uitgeleerd als je je er voor opensteld. Je kunt alleen maar beter gaan worden dan. Andere lesklanten erbij halen, vind ik zelf niet waardevol; het gaat hier om jou en jouw paard. Dat is het belangrijkste!
Het is nu eenmaal ingewikkelde materie, daarom helpt Esperanza ook met uitleggen. Zelfs het goed uitleggen is al moeilijk, laat staan dit alles in de praktijk brengen. Neem de tijd, neem de tips en accepteer het leerproces.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:55

Nou ik vind dat ik nogal flink toegeef dat ik er niks van bak, en dat ik nog veel moet leren
(natuurlijk, anders ging het wel wat makkelijker) Misschien dat het op internet verbaal nogal arrogant over komt dan ofzo

Nefertarie schreef:
En ik ben zelf inderdaad niet goed genoeg om zelf alles op te lossen, daarom heb ik ook hulp.
Maarja, daar kunnen we nu nog niks aan veranderen, alleen het aan mezelf werken.

En in deze week heb ik heel veel gedaan met de tips, ik heb gelongeerd, zelfs daar een singel voor gekocht,
ik heb veel informatie opgezocht over onafhankelijke zit, plaatjes bekeken, tips opgezocht om dit te verbeteren.
Filmpjes van mezelf bekeken, naar een wedstrijd geweest om te kijken hoe anderen het doen en ga zo maar door.

Alleen ik heb het idee dat fellor en Miranda steeds weer met nieuwe vragen komen om het al lastiger te maken

Maar een zin als: waarom gebruik je spoortjes? Zij is zelf ook instructrice en als zij tegen iemand zegt dat hij/zij sporen moet gebruiken, neem ik aan dat zij ook wil dat die lesklant dat gaat doen. Ik ga me dan verdedigen ja, want ik moet ze omdoen van de instructrice, klaar.
En ik vertrouw haar, zij weet echt gigantisch veel over alles wat met paarden te maken heeft, dus ik volg haar adviezen op.
Ik denk dat als ik haar niet had leren kennen ik allang met een peesblesssure op stal had gestaan.

Maar goed... vanmiddag ga ik weer een poging wagen en al jullie tips gebruiken

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:21

Wat ik denk is dat je gewoon veel simpeler moet gaan denken en bezig zijn, dat is ook het niveau waar je nu bent.
Daar is helemaal niets mis mee, alleen heb je het over dingen zoals spieropbouw, correct achterbeenwerk ed., terwijl je nu op het niveau bent:
Zitten mijn billen op de juiste plaats in het zadel?
Liggen mijn benen correct?
Heb ik mijn handen op de juiste plaats?
Als dat allemaal lukt ga je eens kijken of je paard goed op je been reageerd,
Dan ga je pas eens eens kijken of je met aanleuning aan de gang kan,
Dan ga je pas kijken of je je paard naar ontspanning kan rijden
Dan ga je pas met buiging ed aan de gang.
Dus je hoeft je nu nog helemaal niet druk te maken of je paard goede bespiering heeft ed, gewoon lekker simpel bezig blijven, stapje voor stapje, de rest komt later!
En daar krijgt je paard absoluut geen blessure van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:50

Nefertarie schreef:
Alleen ik heb het idee dat fellor en Miranda steeds weer met nieuwe vragen komen om het al lastiger te maken

Zeker niet om het lastiger te maken hoor. Als jij bewust met al die zaken bezig bent neem ik aan dat je een reden hebt om dingen op een bepaalde manier te doen, of dat nou is wat jouw hulp je heeft uitgelegd of wat je zelf hebt besloten.
Dan zou het ook niet moeilijk moeten zijn om die vragen te beantwoorden. Ik stel die vragen niet omdat ik wil dat jij er slechter van wordt. Ik ben gewoon benieuwd waarom inderdaad het verhaal zo wisselend is en vanuit mijn interesse in de klassieke dressuur vraag ik me dan af waarom je dingen op de manier doet zoals jij ze doet. Daarbij hoe het dan tot stand komt dat dat dan een ander beeld oplevert dan wat het zou moeten opleveren. Voor een stukje duidelijkheid, maar niet om je dwars te zitten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:40

Ik denk dat de TS heel duidelijk heeft laten merken dat ze bereid is om wat met de tips te doen, ze heeft een longeersingel aangeschaft en is direct aan het proberen gedaan. En kritisch, opengesteld en klaar om te leren is ze zeker wel. Maar ze moet daar wel de tijd voor krijgen, net als iedere andere ruiter zal ze het stap voor stap moeten leren. Maar ze heeft goede begeleiding waarop ze vertrouwd en kan goed inschatten wat deze combinatie nodig heeft. En wanneer de instructrice aangeeft dat longeren op dit moment te weinig zinvol is, tja dan kun je daar mee doorgaan of vertrouwen op haar oordeel.

Wat ik wel begrijp is dat TS het niet leuk vind dat mensen blijven inhakken op zaken terwijl ze die niet zo goed kan uitleggen. Dat is lastig. En als je dus op een andere weg bezig bent (zonder slof gebruik, gezaag, in de krul getrek en andere dingen die je af en toe voorbij ziet komen) dan is het wel lastig als mensen je benaderen alsof je wel zo'n ruiter bent. ;)

En ze haalt mij er bij als voorbeeld, als reden waarom ze weet dat het goed gaat komen. En waarom ze vertrouwen durft te hebben in de instructie, zelfs wanneer er spieren verdwijnen. De verklaring hiervoor is duidelijk en ook heel logisch. En de TS heeft een voorbeeld waarbij het precies zo gebeurt is. En dat voorbeeld doet het nu heel goed, dus waarom zal dat bij de TS niet kunnen? Voor het opnieuw opleiden van zo'n paard kun je rustig twee jaar moet uittrekken. En misschien kan iemand anders het sneller of beter. Prima, maar het is het paard van de TS en zij moet het doen. Dat gaat niet in drie lessen, was het maar zo simpel.

Fellor schreef:
Zeker niet om het lastiger te maken hoor. Als jij bewust met al die zaken bezig bent neem ik aan dat je een reden hebt om dingen op een bepaalde manier te doen, of dat nou is wat jouw hulp je heeft uitgelegd of wat je zelf hebt besloten.
Dan zou het ook niet moeilijk moeten zijn om die vragen te beantwoorden. Ik stel die vragen niet omdat ik wil dat jij er slechter van wordt. Ik ben gewoon benieuwd waarom inderdaad het verhaal zo wisselend is en vanuit mijn interesse in de klassieke dressuur vraag ik me dan af waarom je dingen op de manier doet zoals jij ze doet. Daarbij hoe het dan tot stand komt dat dat dan een ander beeld oplevert dan wat het zou moeten opleveren. Voor een stukje duidelijkheid, maar niet om je dwars te zitten.

Bewust met die zaken bezig zijn houdt (nog) niet altijd goed in dat je het helemaal goed uit kan leggen. Ik had er ook altijd veel moeite mee. Nog wel, maar de stappen die achter me liggen kan ik nu redelijk in perspectief zien. Het duurt even voordat het grote plaatje zichtbaar wordt. Leren voelen wat het lijf van je paard doet, hoe het reageert op een hulp en welke hulp wanneer te geven is een grote les om te leren. Maar dat maakt het rijden ook zo leuk.

Ik denk dus niet dat het verhaal wisselend is, eerder niet goed genoeg uitgelegd. We werken veel op de volte, ook met stelling (lichte), maar wat de TS bedoeld heeft is dat ze Moon nu veel recht moet houden op de volte. Soms met het hoofd iets naar buiten, hierdoor ontspant de lange rugspier. Echte buiging is Moon nog niet aan toe. Ze hebben een tijdje stelling naar binnen gereden (binnendoor houden) maar daar kregen ze beiden klachten van. Ik denk dat de TS dat bedoelt.

MirandaFuego schreef:
Wat ik denk is dat je gewoon veel simpeler moet gaan denken en bezig zijn, dat is ook het niveau waar je nu bent.
Daar is helemaal niets mis mee, alleen heb je het over dingen zoals spieropbouw, correct achterbeenwerk ed., terwijl je nu op het niveau bent:
Zitten mijn billen op de juiste plaats in het zadel?
Liggen mijn benen correct?
Heb ik mijn handen op de juiste plaats?
Als dat allemaal lukt ga je eens kijken of je paard goed op je been reageerd,
Dan ga je pas eens eens kijken of je met aanleuning aan de gang kan,
Dan ga je pas kijken of je je paard naar ontspanning kan rijden
Dan ga je pas met buiging ed aan de gang.
Dus je hoeft je nu nog helemaal niet druk te maken of je paard goede bespiering heeft ed, gewoon lekker simpel bezig blijven, stapje voor stapje, de rest komt later!
En daar krijgt je paard absoluut geen blessure van!

De instructrice bepaalt het tempo waarop de oefeningen komen, en daar zijn ze dus wel bezig met spieropbouw en correct achterbeen gebruik. Zij kan inschatten wat het paard nodig heeft en hoe snel. Als de TS het niet snel genoeg oppakt, stapt ze er zelf af en toe op. Voor dit paard was het zeer zeker nodig dat het op een andere manier haar lijf gaat gebruiken. De zit van de ruiter is in dit geval niet 100% belangrijk. Wij zien dat andersom. Laat je paard goed lopen en je paard laat je goed zitten. Het is belangrijk dat je met je zit je paard kunt ontlasten (gebruik van verlichte zit) en dat je je paard niet belemmerd. Voor een deel is de zit van de TS wel belemmerend voor de ontwikkeling van het paard en daar werken ze dus aan. En loopt de TS dus voor bij de chiro!

Wat ik wel lastig vindt is dat het ene moment er niet genoeg wordt bereikt in de training en het andere moment geven jullie aan dat het lekker rustig aan kan of moet. Wat ik kan zeggen is dat we over een tijdje wel weer wat mooie foto's maken dan zal de TS wel weer een topicje maken. Dan kunnen jullie kijken of Moon helemaal aftakelt of dat er toch nog wat goeds uit deze training gaat komen.