Ik denk dat de TS heel duidelijk heeft laten merken dat ze bereid is om wat met de tips te doen, ze heeft een longeersingel aangeschaft en is direct aan het proberen gedaan. En kritisch, opengesteld en klaar om te leren is ze zeker wel. Maar ze moet daar wel de tijd voor krijgen, net als iedere andere ruiter zal ze het stap voor stap moeten leren. Maar ze heeft goede begeleiding waarop ze vertrouwd en kan goed inschatten wat deze combinatie nodig heeft. En wanneer de instructrice aangeeft dat longeren op dit moment te weinig zinvol is, tja dan kun je daar mee doorgaan of vertrouwen op haar oordeel.
Wat ik wel begrijp is dat TS het niet leuk vind dat mensen blijven inhakken op zaken terwijl ze die niet zo goed kan uitleggen. Dat is lastig. En als je dus op een andere weg bezig bent (zonder slof gebruik, gezaag, in de krul getrek en andere dingen die je af en toe voorbij ziet komen) dan is het wel lastig als mensen je benaderen alsof je wel zo'n ruiter bent.
En ze haalt mij er bij als voorbeeld, als reden waarom ze weet dat het goed gaat komen. En waarom ze vertrouwen durft te hebben in de instructie, zelfs wanneer er spieren verdwijnen. De verklaring hiervoor is duidelijk en ook heel logisch. En de TS heeft een voorbeeld waarbij het precies zo gebeurt is. En dat voorbeeld doet het nu heel goed, dus waarom zal dat bij de TS niet kunnen? Voor het opnieuw opleiden van zo'n paard kun je rustig twee jaar moet uittrekken. En misschien kan iemand anders het sneller of beter. Prima, maar het is het paard van de TS en zij moet het doen. Dat gaat niet in drie lessen, was het maar zo simpel.
Fellor schreef:Zeker niet om het lastiger te maken hoor. Als jij bewust met al die zaken bezig bent neem ik aan dat je een reden hebt om dingen op een bepaalde manier te doen, of dat nou is wat jouw hulp je heeft uitgelegd of wat je zelf hebt besloten.
Dan zou het ook niet moeilijk moeten zijn om die vragen te beantwoorden. Ik stel die vragen niet omdat ik wil dat jij er slechter van wordt. Ik ben gewoon benieuwd waarom inderdaad het verhaal zo wisselend is en vanuit mijn interesse in de klassieke dressuur vraag ik me dan af waarom je dingen op de manier doet zoals jij ze doet. Daarbij hoe het dan tot stand komt dat dat dan een ander beeld oplevert dan wat het zou moeten opleveren. Voor een stukje duidelijkheid, maar niet om je dwars te zitten.
Bewust met die zaken bezig zijn houdt (nog) niet altijd goed in dat je het helemaal goed uit kan leggen. Ik had er ook altijd veel moeite mee. Nog wel, maar de stappen die achter me liggen kan ik nu redelijk in perspectief zien. Het duurt even voordat het grote plaatje zichtbaar wordt. Leren voelen wat het lijf van je paard doet, hoe het reageert op een hulp en welke hulp wanneer te geven is een grote les om te leren. Maar dat maakt het rijden ook zo leuk.
Ik denk dus niet dat het verhaal wisselend is, eerder niet goed genoeg uitgelegd. We werken veel op de volte, ook met stelling (lichte), maar wat de TS bedoeld heeft is dat ze Moon nu veel recht moet houden op de volte. Soms met het hoofd iets naar buiten, hierdoor ontspant de lange rugspier. Echte buiging is Moon nog niet aan toe. Ze hebben een tijdje stelling naar binnen gereden (binnendoor houden) maar daar kregen ze beiden klachten van. Ik denk dat de TS dat bedoelt.
MirandaFuego schreef:Wat ik denk is dat je gewoon veel simpeler moet gaan denken en bezig zijn, dat is ook het niveau waar je nu bent.
Daar is helemaal niets mis mee, alleen heb je het over dingen zoals spieropbouw, correct achterbeenwerk ed., terwijl je nu op het niveau bent:
Zitten mijn billen op de juiste plaats in het zadel?
Liggen mijn benen correct?
Heb ik mijn handen op de juiste plaats?
Als dat allemaal lukt ga je eens kijken of je paard goed op je been reageerd,
Dan ga je pas eens eens kijken of je met aanleuning aan de gang kan,
Dan ga je pas kijken of je je paard naar ontspanning kan rijden
Dan ga je pas met buiging ed aan de gang.
Dus je hoeft je nu nog helemaal niet druk te maken of je paard goede bespiering heeft ed, gewoon lekker simpel bezig blijven, stapje voor stapje, de rest komt later!
En daar krijgt je paard absoluut geen blessure van!
De instructrice bepaalt het tempo waarop de oefeningen komen, en daar zijn ze dus wel bezig met spieropbouw en correct achterbeen gebruik. Zij kan inschatten wat het paard nodig heeft en hoe snel. Als de TS het niet snel genoeg oppakt, stapt ze er zelf af en toe op. Voor dit paard was het zeer zeker nodig dat het op een andere manier haar lijf gaat gebruiken. De zit van de ruiter is in dit geval niet 100% belangrijk. Wij zien dat andersom. Laat je paard goed lopen en je paard laat je goed zitten. Het is belangrijk dat je met je zit je paard kunt ontlasten (gebruik van verlichte zit) en dat je je paard niet belemmerd. Voor een deel is de zit van de TS wel belemmerend voor de ontwikkeling van het paard en daar werken ze dus aan. En loopt de TS dus voor bij de chiro!
Wat ik wel lastig vindt is dat het ene moment er niet genoeg wordt bereikt in de training en het andere moment geven jullie aan dat het lekker rustig aan kan of moet. Wat ik kan zeggen is dat we over een tijdje wel weer wat mooie foto's maken dan zal de TS wel weer een topicje maken. Dan kunnen jullie kijken of Moon helemaal aftakelt of dat er toch nog wat goeds uit deze training gaat komen.