Nevell Pride weer eens @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:48

maaikedewit schreef:
ik heb toch nog een paar vragen hierover, ik zie in dit topic reacties dat mensen zeggen, de nagevelijkheid komt wel. jij bent het hier ook mee eens en je zegt ook dat je bang bent als je hem nagefelijk rijdt dat je hem verpest. mijn ervaring is dat paarden hier alleen maar beter van worden. nu is het net een plank, hij wordt soms zelfs een beetje hol. jij wilt er bespiering opkrijgen maar dat lukt zo niet. een rug van een paard moet eerst bol worden, want dan kan de achterhand er pas onder en kan hij wat zwaardere oefeningen doen met effect dat hij meer bespiering krijgt. want je kan nu wel stelling vragen, maar het heeft geen nut, hij houdt nu alles vast, dus kan niets loslaten. pas als hij de spieren in zijn lijf loslaat kun je er meer bespiering opkrijgen. Ik zie ook in reacties dat mensen zeggen: ''heel goed dat je zijn hoofd nog even laat voor wat het is.'' Dit vind ik niet kloppen want als je alleen maar denkt dat je paard nagefelijk is als hij een krulletje heeft klopt het niet. want als een paard nagefelijk is ontspant hij als zijn spieren, dus ook zijn rug, wordt ie bol dan kan je het achterbeen eronder krijgen. Ben benieuwd naar je reactie en ook reacties van andere mensen. wat jullie argumenten zijn.

Als een paard al zijn spieren ontspand wordt zijn rug niet bol, deze wordt bol doordat hij zijn buikspieren aanspant.. hiervoor moeten ze wel hun rug los laten en dat is wel belangrijk ja.. dus in die zin is dat misschien ontspannen..
dat losser worden doe je door veel voltes te rijden en achtjes te rijden bijvoorbeeld.. en veel overgangen rijden.. wanneer zijn spieren losser worden kan ook zijn hoofd wat meer naar benede.. wanneer je dit gaat afdwingen creeer je weer andere blokkades.. je laat zijn hoofd idd dus voor wat het is want deze komt vanzelf naar benede als hij kan los laten en begrijpt hoe hij moet dragen.. je moet hem laten ervaren zo loopt het makkelijkste voor jou, dat dwing je niet af.. dat kun je wel sturen.. en dat heeft tijd nodig..
Ik persoonlijk zou ook galop laten voor wat het is voorlopig, eerst draf en stap in orde en dan de galop.. wanneer je paard niet rustig en goed kan draven zal galop ook niet rustig en goed zijn.. draf hoeft dan niet perfect te zijn.. maar wel ontspannen..

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:55

Nee ik ben er juist er blij mee ik vind als je een topic opent dat je dat moet waarderen, ik doe het er juist voor je kan er alleen maar van leren en de meningen van andere horen.
Helaas kan ik echt niet vaker want ik moet het zelf betalen en 15,- is niet veel voor les maar reken maar uit in een jaar met 7,50 zakgeld. Ik probeer steeds meer te werken maar dat is om mijn les te kunnen betalen en nog een extra te houden. Ik heb nu al heel lang geen les gehad door allerlei omstandigheden thuis en de bak werkte ook niet echt mee.
Bijna al mijn vrienden hebben niks met paarden of rijen niet echt dressuur dus daar kan ik helaas ook niks doen.
Ja ik longeer hem minstens 1 keer in de week en meestal 3 keer met bijzet teugel. Hier reageert hij beat goed op naar mijn idee maar de laatste tijd is hij ontzettend gevaarlijk tijdens het longeren opeens stoppen en stijgeren. Bij Nevell moet je gewoon even doorzetten en dan gaat het weer even en dan begint het weer, maar hij test me gewoon uit. Het is nou een maak een paard met een ontzettend grote gebruiksaanwijzing. Als ik een keer kan zal ik het longeren filmen.
Ik ben nogmaals er blij met je mening.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:02

Als een paard al zijn spieren ontspand wordt zijn rug niet bol, deze wordt bol doordat hij zijn buikspieren aanspant.. hiervoor moeten ze wel hun rug los laten en dat is wel belangrijk ja.. dus in die zin is dat misschien ontspannen..
dat losser worden doe je door veel voltes te rijden en achtjes te rijden bijvoorbeeld.. en veel overgangen rijden.. wanneer zijn spieren losser worden kan ook zijn hoofd wat meer naar benede.. wanneer je dit gaat afdwingen creeer je weer andere blokkades.. je laat zijn hoofd idd dus voor wat het is want deze komt vanzelf naar benede als hij kan los laten en begrijpt hoe hij moet dragen.. je moet hem laten ervaren zo loopt het makkelijkste voor jou, dat dwing je niet af.. dat kun je wel sturen.. en dat heeft tijd nodig..
Ik persoonlijk zou ook galop laten voor wat het is voorlopig, eerst draf en stap in orde en dan de galop.. wanneer je paard niet rustig en goed kan draven zal galop ook niet rustig en goed zijn.. draf hoeft dan niet perfect te zijn.. maar wel ontspannen..[/quote]

Oké bedankt.
Zijn stap en draf gaan prima en ik laat de galop tegenwoordig voor wat het is omdat het gewoon niet lukt en als ik eenmaal begonnen ben ook moet doorzetten. Ik bespreek nog even met mijn lesgever wat zij er van vind maar dat zou dus betekenen dat ik de galop alleen tijdens mijn lessen doe want ik zelf een verstandige beslissing vind.

Sorry als de quotes niet kloppen maar me iPod werkt niet mee.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:12

Zelf ben ik het niet eens met de stelling dat een paard rond moet lopen om zijn rug op een goede manier te kunnen gebruiken, dit is niet waar!
Want het enige wat je wil bereiken met rond lopen is dat hij meer bij elkaar komt, dat moet EERST van achter en daarbij hoef je het paard alleen te begrenzen, niet van voren rond te rijden, dat is ook de fout die veel mensen maken, het paard loopt rond maar is helemaal niet ontspannen of over de rug of actief van achter.
En dat zou ook betekenen dat de paarden die bijv. endurance lopen allemaal last van hun rug hebben, ik ben bang dat het tegenover gesteld is en de dressuurpaarden vaak met rugproblemen zitten omdat men denkt dat rond goed is, no matter what....
Naar beneden rijden en de hand volgen is wel goed, maar als de combi nog niet goed klaar is voor rond (zoals nog geen balans, niet voorwaarts(rennen is geen voorwaarts)en nog niet goed aan de hulpen)is er nog genoeg te doen voor het rondrijden.
Als je nl eerst zorgt voor een goede basis is het rond/nageeflijk maken van je paard geen probleem meer, gewoon een kwestie van vragen en je paard zal dan makkelijk kunnen geven.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:17

xMelissaa schreef:
Nee ik ben er juist er blij mee ik vind als je een topic opent dat je dat moet waarderen, ik doe het er juist voor je kan er alleen maar van leren en de meningen van andere horen.
Helaas kan ik echt niet vaker want ik moet het zelf betalen en 15,- is niet veel voor les maar reken maar uit in een jaar met 7,50 zakgeld. Ik probeer steeds meer te werken maar dat is om mijn les te kunnen betalen en nog een extra te houden. Ik heb nu al heel lang geen les gehad door allerlei omstandigheden thuis en de bak werkte ook niet echt mee.
Bijna al mijn vrienden hebben niks met paarden of rijen niet echt dressuur dus daar kan ik helaas ook niks doen.
Ja ik longeer hem minstens 1 keer in de week en meestal 3 keer met bijzet teugel. Hier reageert hij beat goed op naar mijn idee maar de laatste tijd is hij ontzettend gevaarlijk tijdens het longeren opeens stoppen en stijgeren. Bij Nevell moet je gewoon even doorzetten en dan gaat het weer even en dan begint het weer, maar hij test me gewoon uit. Het is nou een maak een paard met een ontzettend grote gebruiksaanwijzing. Als ik een keer kan zal ik het longeren filmen.
Ik ben nogmaals er blij met je mening.

Oke, ben benieuwd naar je filmpje van het longeren!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:22

MirandaFuego schreef:
Zelf ben ik het niet eens met de stelling dat een paard rond moet lopen om zijn rug op een goede manier te kunnen gebruiken, dit is niet waar!
Want het enige wat je wil bereiken met rond lopen is dat hij meer bij elkaar komt, dat moet EERST van achter en daarbij hoef je het paard alleen te begrenzen, niet van voren rond te rijden, dat is ook de fout die veel mensen maken, het paard loopt rond maar is helemaal niet ontspannen of over de rug of actief van achter.
En dat zou ook betekenen dat de paarden die bijv. endurance lopen allemaal last van hun rug hebben, ik ben bang dat het tegenover gesteld is en de dressuurpaarden vaak met rugproblemen zitten omdat men denkt dat rond goed is, no matter what....
Naar beneden rijden en de hand volgen is wel goed, maar als de combi nog niet goed klaar is voor rond (zoals nog geen balans, niet voorwaarts(rennen is geen voorwaarts)en nog niet goed aan de hulpen)is er nog genoeg te doen voor het rondrijden.
Als je nl eerst zorgt voor een goede basis is het rond/nageeflijk maken van je paard geen probleem meer, gewoon een kwestie van vragen en je paard zal dan makkelijk kunnen geven.

Maar neem bijvoorbeeld een zweep als voorbeeld. hou hem recht en hij houd alles vast, komt er van achter niet onder, buig hem bol zie je dat de achterkant er automatisch onder komt en dit dus ook makkelijker gaat. maak hem hol en dan zie je dat hij er achter HELEMAAL niet onder kan komen. Ik probeer uit te leggen dat een krulletje in zijn hals niet de juiste manier doet. dat doet een paard alleen omdat zijn tanden anders geflost worden. maar zoals met losrijden, rijd ik haar lang en laag. dan ontspant ze haar rug en dat voel ik doordat ze lekkerder zit, me hand volgt enz. later in de training of in de proef loopt ze hoogin.
Ja, oke, ze moeten eerst hun balans vinden. Maar ik ben er van overtuigd dat als ze met de nagefelijkheid aan de slag gaat, op een goede manier dat het alleen maar beter wrodt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:23

Ik persoonlijk zou ook galop laten voor wat het is voorlopig, eerst draf en stap in orde en dan de galop.. wanneer je paard niet rustig en goed kan draven zal galop ook niet rustig en goed zijn.. draf hoeft dan niet perfect te zijn.. maar wel ontspannen..[/quote]

Ja, ik vind los laten ontspannen. Ik bedoel ook niet afdwingen, ik bedoel het met oefeningne voor de lengtebuiging, even rechts in stellen als ze haar hoofd laat vallen recht zetten, links inbuigen enz.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:35

Ik ken jouw paardje nog wel van de drafbaan, waar ik eerder werkte. Bij welke stal stond hij ook alweer?
Ziet er goed uit, weet hoe moeilijk het kan zijn met een draver, maar niets is onmogelijk heb ook M2 gereden met een draver ;) Wat ik me afvraag longeer je hem wel eens? Met pessoa zou niet verkeerd voor hem zijn, en dan constant de ontspanning opzoeken met je stem en de hulpen. Vaak worden ze daar ook makkelijker en ontspannender van onder het zadel.

xMelissaa

Re: Nevell Pride weer eens @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:00

Sorry voor de late reactie. ;)

Iedereen bedankt!

Davincilover; zou jij mij meer kunnen vertellen over hoe hij vroeger was?

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:13

Je handen moeten bij foto 2 en 5 heel wat hoger?
wrm doe je dit eigenlijk ? :\
verder ziet het er netjes uit ! :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:25

_Izaa_ schreef:
Je handen moeten bij foto 2 en 5 heel wat hoger?
wrm doe je dit eigenlijk
? :\
verder ziet het er netjes uit ! :)

Dat snap ik even niet. ;)