joyce_eddy schreef:mensen die volledig in de sport rijden en paarden die met 9 jaar op Z lopen??
dat vind ik niet normaal
alles wordt er maar uitgereden. paarden zijn met 10 jaar af en worden aangeboden als leerpaard!
3 jarige paarden die al L klaar zijn na 15 keer rijden??
mensen die hun paard naar beneden trekken en jury zegt: paard loopt lekker ontspannen
zoals hier gezegd wordt jonge kindertjes die van pappie en mammie een pony krijgen, allerlei bijzetteugels en slofjes en thiedemans eraan. kind sporen om en crossen maar!
ik vind dat NIET normaal
Met 9 jaar Z niet normaal? Waarom niet, dan heb je al 5 jaar!! kunnen rijden met je paard...Als ik met een paard al 5 jaar dressuurmatig aan het rijden ben (en nee, dat gaat niet met 6x per week hoor) dan is er iets misgegaan (blessure oid) waardoor hij nog niet Z klaar is!
Zelfde voor L klaar, 15 keer is misschien wat overdreven maar als je met 3,5 zadelmak maakt kan ik doorgaans na 3 tot 4 maanden (a 3x per week rijden) toch echt wel een L proefje doorkomen hoor. Ik doe het niet, zie de meerwaarde niet, maar het zou best prima kunnen...L proefje stelt helemaal geen ... voor namelijk.
Ik vind het niet normaal dat mensen met een driejarige beginnen en dan trots zijn als je als die 12 is ofzo eens Z mogen starten...wat heb je dan gedaan? Dat zijn vaak de paarden die dus echt met hangen en wurgen en eigenlijk te weinig ruitergevoel het Z in worden geduwd...dan zie ik liever een fijne, in basis goed afgerichte 7jarige in het Z, die lopen er vaak een stuk makkelijker doorheen hoor!
En nee, ik scheer niet iedereen over een kam, als je vooral lol met je paard hebt en niet serieus traint, of voorheen gesprongen/buitengereden hebt of weet ik wat is het allemaal prima en leuk...maar als je echt vanaf 4jarige leeftijd enkele keren per week dressuurgericht hebt getraind en constant wedstrijden hebt gereden...ja dan vraag ik me serieus af hoe je dat doet.

*)